1. Call of Duty: Black Ops (PS3)

Call of Duty: Black Ops (PS3)

De meeste recensies van Black Ops verschenen allemaal rond de launch van de game. Beslist niet daarvoor, want dat mocht blijkbaar niet van het arogante Activision. En ook niet veel later, want iedere zichzelf respecterende site of mag wilde natuurlijk binnen een paar uur na de release de review online hebben staan. De ontvangst van de game was overweldigend. Net als de hoeveelheid advertenties in en op diezelfde magazines en sites trouwens. Niemand had eigenlijk een kritische nooit te melden. Dit was de beste COD ooit. Treyarch was definitief uit de schaduw van Infinity Ward gestapt. Game of the Year 2011. Maar wat vinden we er een maandje na de release nou écht van? En vooral: wat vindt iemand er van die in totaal meer dan 1200 uur van zijn leven in voorgangers als Modern Warfare 2, World at War en COD 2 en 4 heeft gestoken?

Ik wilde aanvankelijk eigenlijk niet teveel ingaan op het verhaal van Black Ops omdat iedereen die dit artikel leest het verhaal van Mason en zijn cijfertjes inmiddels wel kent . Maar omdat zogenaamde critici over elkaar heen rollen om te roepen hoe geweldig het verhaal wel niet is (en hoe matig het verhaal uit de vorige games tegelijkertijd was), wil ik er toch nog even bij stilstaan. Black Ops beschrijft het verhaal van de Amerikaanse sergeant Alex Mason die aan het begin van het spel vastgebonden zit in een stoel van een verhoorkamer. Hij lijkt een stuk van zijn geheugen kwijt geraakt te zijn, maar een portie stroomstoten en herhaaldelijke ondervragingen doen hem beetje bij beetje zijn geheugen terugkrijgen. Als speler speel je deze flarden uit het geheugen van Mason. Op verzoek heb ik de volgende alinea verborgen omdat het spoilers bevat. Klik er op om het te lezen.

Hij blijkt er op uit te zijn gestuurd om Fidel Castro het zwijgen op te leggen, maar deze operatie loopt uit op een drama. Niet Castro, maar diens dubbelganger wordt vermoord en Mason wordt gepakt en gevangen genomen in de beruchte Vorkuta gevangenis. Met behulp van medegevangene Victor Reznov weet Mason te ontsnappen, maar achteraf (op het eind van het spel) blijkt dat Mason is gehersenspoeld in Vorkuta en dat hij in de jaren hierna steeds onbewust opdrachten van de vijand heeft uitgevoerd. Dit door het opvolgen van adviezen van zijn denkbeeldige vriend Reznov. Die overal opduikt van Siberië tot Vietnam, maar in werkelijkheid de ontsnapping uit Vorkuta niet heeft overleefd.

Om een lang verhaal kort te maken gaat Black Ops dus over een groep elite soldaten die er op uit gestuurd wordt om de wereld (en dan voornamelijk de VS) te redden van een massavernietigingswapen van een groep terroristen. Zo klinkt het volgens mij al een stuk minder episch. Want het verhaal lijkt dan ineens behoorlijk op dat van Modern Warfare 1 en 2. Vervang Mason door Soap mc Tavish, Reznov door Captain Price, Vorkuta door de Gulag, Vietnam en Cuba door Irak en de Braziliaanse favella's, Nova 6 door kernwapens en de terroristen door Makarov en Zakhaev et voila. Zo spectaculair is het allemaal niet. Het enige wat ik echt opmerkelijk vond was de aanwezigheid van echt bestaande personen en de mix van waargebeurde zaken en fictie.

Dan over het spel zelf. Tijdens de inleiding haalde ik Call of Duty 2 al even aan. Degenen die dat spel gespeeld hebben weten ongetwijfeld wat ik bedoel met het begrip 'spoorzoekertje spelen'. In dat spel uit 2005 werd je namelijk in de singleplayer steeds geleid door een geel puntje (waypoint) in de spelwereld, dat aangaf in welke richting je moest bewegen. Dat waypoint werd vergezeld door een getal, dat het aantal meters aangaf dat jij nog verwijderd was van je bestemming. Ook Modern Warfare 1 en 2 maakten gebruik van dit principe, zij het dat er veel minde waypoints per level waren en dat je ook veel meer verschillende routes kon volgen om je bestemming te bereiken. Nou, in Black Ops is men weer helemaal teruggegaan naar 2005. In de meeste levels is er maar één route en neemt het spel je als een kleuter bij je handje. In sommige levels zitten zoveel van dit soort 'waypoints' dat je het idee hebt dat je een 'verbind de lijntjes' puzzel uit het grote Donald Duck vakantiealbum aan het spelen bent. En als je in bepaalde levels (Vietnam levels bijvoorbeeld) te ver van je doel afwijkt, dan ga je gewoon 'dood' en wordt je teruggezet naar het laatste checkpoint. Het spel is echt zo scripted als de pest! Heeft een verplichte gebeurtenis in het spel nog niet plaatsgevonden dan loop je gewoon tegen een onzichtbare muur op en zul je moeten wachten tot dit event heeft plaatsgevonden. En ook die andere bekende Treyarch kwaal is nog steeds van de partij, namelijk die van de oneindig spawnende vijanden. In Modern Warfare zaten er in een gebied bijvoorbeeld 10 vijanden. Dan kon je op twee manieren dat stuk halen. Voorbij de soldaten sneaken of ze allemaal verslaan. In de Black Ops versie van dat level zullen de vijanden oneindig blijven respawnen tot je zelf voorbij het waypoint bent gewandeld. Dit zijn stuk voor stuk zaken die anno 2010 eigenlijk niet meer kunnen en waardoor ik grote vraagtekens zet bij kreten als dat dit de beste COD tot op heden is en dat Treyarch definitief uit de schaduw van Infinity Ward is gestapt. Een sequel mag nooit fouten opnieuw maken die in zijn voorganger al waren verbeterd. Dat is als een herkansing voor je tentamen mogen doen en dan fouten maken in de opdrachten die je in het originele tentamen reeds goed had beantwoord.

explosieve kruisboogpijlen = win

Afgezien van deze toch wel forse minpunten kent Black Ops weldegelijk een aantal leuke momenten. Zo vond ik het bijvoorbeeld erg leuk om weer eens in Vietnam rond te knallen, was het besturen van de Hind en de gunboat (hoewel praktisch on-rails) erg leuk en zijn explosieve kruisboogpijlen natuurlijk altijd een win. Maar toch miste ik die epische momenten uit de voorgangers. De napalm strike uit World at War bijvoorbeeld, waarna je verbrande burgers en soldaten zag strompelen. Of de 'Ghillies in the mist' stealth missie in Tsjernobyl uit COD 4. Of wat dacht je van het wegvagen van alle passagiers van het vliegveld in Modern Warfare 2? Op een dergelijk episch moment heb ik Black Ops helaas niet kunnen betrappen. Wel een aantal kleine 'gore' momenten zoals het uisteken van het oog van je teammate in het level waar je die raket uit de lucht moet schieten. Of het 'kelen' van een in een hangmat slapende Vietnamees. Maar dat komt toch niet helemaal in de buurt als je het mij vraagt. De Singleplayer is een leuke rollercoaster-ride zoals je die van Call of Duty verwacht, maar met de nodige foutjes. De omgevingen zijn interessant en afwisselend hoewel ze duidelijk minder fraai zijn dan de omgevingen uit de Modern Warfare games. De missies zijn onderhoudend, maar je hebt te weinig vrijheid en het spel is bij vlagen wel heel erg scripted.

Er is veel kritiek geweest op de multiplayer modus van Modern Warfare 2. En hoewel ik hier zelf in totaal zo'n 24 dagen aan gespendeerd heb kan ik me deels aardig vinden in deze kritiek. De killstreak rewards uit MW2 nodigden inderdaad uit tot camp-gedrag en als je eenmaal zo'n Pavelow in de lucht had was de kans groot dat jij of je team het potje won. Om natuurlijk maar te zwijgen van de 'nuke'.

Ook het zogenaamde 'quickscopen' en ‘noobtuben’ was veel mensen, waaronder mij, een doorn in het oog. Dit had weer alles te maken met overpowered wapens en perks. Nee, Black Ops zou volgens de kenners al deze minpunten wegpoetsen en zorgen voor een echt goede multiplayer ervaring. Ik ben inmiddels een kleine 24 uur onderweg en hoewel er van de genoemde minpunten uit MW 2 inderdaad geen sprake is, ben ik toch alles behalve tevreden en heb ik inmiddels zelfs alweer een paar keer teruggegrepen naar MW2.

Het eerste wat me opviel is het waardeloze geluid in de multiplayer. Als je beschoten wordt door een vijand klinkt het als je met een proppeschieter wordt beschoten. Vrrrrrt net of elke gun standaard een silencer heeft. WAT een verschil met andere shooters. En een handgranaat explosie klinkt als een doffe scheet op zo’n met groen pluche bekleede stoel die je alleen nog in bejaardenhuizen ziet.. Waardeloos. Toen ik me daar eindelijk overheen gezet had en inmiddels dus een paar keer dood was gegaan merkte ik dat de spawnpoints heel onlogisch zijn geplaatst. Vaak spawn je heel ver van de plek waar je werd gedood en ook regelmatig vlak voor een vijand ofzo. Omgekeerd gebeurde het ook vaak dat ik in een huisje keek of er een vijand in zat, me omdraaide omdat er niemand was en dan ineens toch van achteren werd doorzeefd omdat er zojuist een vijand in dat huisje was gespawd. Onvergeeflijk! Dankzij dat beroerde spawnsysteem zijn er inmiddels trouwens ook meerdere ‘spawn-kill’ locaties waar campers wachten tot er iemand verschijnt om hun direct weer af te schieten. In Nuketown bijvoorbeeld. Maar het grootste frustratie punt is toch wel de brakke verbinding die de game de bijnaam ‘Lag Ops’ heeft gegeven. Ik heb nog nooit zoveel connectie problemen en lag gehad in alle voorgaande delen bij elkaar!

Maar ze klinken als electrische tandenborstels..

Doet de multiplayer dan niets goed? Oh jawel!. Er zitten een aantal hele leuke maps in. Villa, Summit en Array bijvoorbeeld. Maar helaas ook een flink aantal mindere zoals de kleine Firing Range en Nuketown. En overall vind ik de mappen van een lager niveau dan bij World at War en de MW games. Veel gebouwen met veel in en uitgangen met meerdere verdiepingen en ook vaak mappen waar in teambased games een bepaald team flink in het voordeel is door de ligging van bijvoorbeeld de domination points. Pluspuntje voor Black Ops zijn dan weer de killstreaks zoals de RC-XD, de Valkyrie missles en de terugkeer van de dogs. Alleen wel weer jammer dat ook die killstreaks falen door het slechte geluid. Als zo’n Cobra helicopter boven je hangt en vuurt klinkt dat meer op het geluid een electrische tandenborstel dan op dat van het boordkanon van een dikke gevechtshelicopter. Wat wel een flinke verbetering is ten opzichte van de voorgangers is de betere balans in de wapens, waarmee ik helaas ook direct het gevoel heb dat er gewoon minder verschillen zijn. En wat ik ook jammer vind is dat je eigenlijk nergens meer voor speelt wanneer je rond de level 35 zit. Dan heb je eigenlijk alle goede wapens wel gehaald en speel je alleen nog voor meer cod-points om customisable-shit als facepaint te kopen. Een leuke toevoeging, maar ik had liever de vetste gun pas een paar levels voor het eind vrijgespeeld. Dan speel je tenminste nog ergens voor.

Conclusie en beoordeling

Black Ops is een typische Call of Duty game . Een over the top rollercoaster ride waarin je in een uurtje of negen de halve wereld afreist om de ondergang van de wereld te voorkomen. Het spel heeft een aantal unieke en vermakelijke momenten, maar ook flink wat minpunten waarvan een aantal zelfs al in voorgangers Modern Warfare 1 en 2 waren verholpen. De multiplayer is onderhoudend, maar kent veel frustraties waarvan lag al wekenlang de grootste is. De terugkeer van de zombie mode is voor veel mensen een pluspunt, maar persoonlijk vind ik het nogal een vreemde eend in de bijt. Hoewel ik me er wel een paar uurtjes mee heb vermaakt ben ik van mening dat het afbreuk doet aan de serieuze toon van de maingame. Nu de rookwolken van de hypetrain zijn opgetrokken blijkt dat het spel toch iets minder perfect is dan iedereen ons wilde doen geloven. Black Ops is een prima shooter en een goede Call of Duty, maar zeker niet de beste uit de reeks en ook alles behalve foutloos.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Vietnam!
  • Hind en gunboat levels
  • Betere balans in multiplayer
  • Minpunten
  • Lag Ops
  • De beruchte Treyarch kwaaltjes
  • Na level 35 weinig meer om voor te spelen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dit spel sprak me toch niet aan

  • ik twijfel toch echt hoor….

  • Ik had hier niet veel anders van verwacht eigenlijk.

  • Whow vind ik best wel onverwacht eigenlijk. Had eerlijkgezecht een 7 of een 8 verwacht… Jammer.

  • Ik moet Kris volledig gelijk geven. Toen ik de demo aan het spelen was draaiden de dino's maar een beetje in het rond en liepen ze soms een minuut lang tegen een boomstam aan. Ik vond de game wel beter dan een 5.5, maar dat blijft Kris zijn mening. :)

  • … Schande, dit spel…

  • Had beter verwacht

  • Een 5,5? Had hoger verwacht, nou dit gaat dus van mijn lijstje van vette games af…

  • Nou Kris, zat je er toch flink naast met je Topper van 2008 artikel :P



    Game spreekt mij totaal niet aan, overigens.

  • 5.5 ?! ik had toch zeker wel een 8 verwacht!

  • Jammer, ik verheugde me best wel op Turok. Ik schrap hem maar van mijn lijstje voor 2008 :(

  • Had dit cijfer wel een beetje verwacht, die demo sloeg nergens op. Dino's die dwars door dingen heen rennen, rondrennen alsof ze zware hersenbeschadiging hebben….en het richten was ook frustrerend, als een dino je een zet geeft zie je bijna niks meer door dat rode randje en je schiet maar wat in het wilde weg…..



    wellicht ooit als ie in de budgetbakken komt te liggen, nevernooitniet voor de volle prijs iig….

  • Damn, Had echt hoger verwacht..

  • Dit had nog een best leuk spel kunnen worden. Ach, vond de demo ook maar vaag.

  • Zo jammer, het had opzich wel wat. Jammer dus dat het niet mooi is uitgepakt.

  • jammer, had er meer van verwacht maar na de demo zag ik het wel al aankomen

  • Ik had er meer van verwacht.

  • Jammer… Ik had het ook beter verwacht.

  • lijkt me niks

  • o wat zonde toch,moest er weer een deadline gehaald worden? echt heel jammer want het heeft want het heeft wel heel veel potentieel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren