1. Chrono Trigger (SNES)

Chrono Trigger (SNES)

Als je Squaresoft zegt dan denkt iedereen meteen aan Final Fantasy. Nu ja, bijna iedereen, ikzelf denk dan aan Chrono Trigger. Chrono Trigger verscheen in 1995 op de Super Nintendo en is –niet geheel verrassend- een Japanse RPG. De game had in zijn tijd eigenlijk alles met zich mee. Zowel de Japanse als Amerikaanse consumenten liepen weg met het genre, de game werd voorzien van graphics aan de hand van (onder andere) Dragon Quest designers Akira Toriyama –Ook bekend van Dragon Ball- en Yuuji Horii. Bovendien innoveerde Chrono Trigger het genre op bepaalde punten, zoals het gebruik van multiple endings, sidequests en een nieuw soort battle systeem. Chrono Trigger had eigenlijk maar één echt groot manco, de release kwam helaas zo laat (de SNES werd in 1996 vervangen door de Nintendo 64) dat het tot een Europese release nooit is gekomen. Gelukkig is de game inmiddels ook hier te koop, in een trouwe re-release voor de Nintendo DS.

Chrono Trigger doet in alle opzichten denken aan andere Squaresoft RPG’s uit die tijd en dat is uiteraard een groot compliment voor de game. De game kenmerkt zich van bonte graphics en gameplay boordevol actie en fantasie. Bovendien is Chrono Trigger qua verhaal een van de beste RPG’s ooit gemaakt, zelfs naar huidige maatstaven gemeten. Zoals de naam al doet vermoeden speelt de tijd een grote rol in de game en verplaats jij je gedurende het spel tussen verschillende tijdstippen, waarbij je niet alleen het verleden van de spelwereld aandoet, maar ook de toekomst.

De hoofdrol in het spel is weggelegd voor de jonge Crono, die leeft in een wereld die erg lijkt op de onze en bovendien gebruik maakt van onze eigen Gregoriaanse kalender. Het is het jaar 1000 na Christus en Crono bezoekt dan ook het lokale millennium feest. Daar ontmoet hij de mooie Marle en samen besluiten ze het feest af te struinen. Zo komen ze terecht bij Crono’s goede vriendin Lucca, die voor het feest een teleportatiemachine gebouwd heeft. Marle probeert de machine uit, maar door een storing verdwijnt ze door een mysterieus portaal. Crono twijfelt geen moment en gaat achter zijn nieuwe vriendin aan. Al snel komt hij erachter dat hij in het verleden terecht is gekomen, waarop ons avontuur pas echt begint.

Chrono Trigger’s verhaal is de grote kracht achter het succes van de game, met name door het tijdsreizen en de ingewikkelde plot twists die daardoor worden veroorzaakt, maar het is allerminst de enige reden voor het succes. Zo introduceerde de game als eerste de zogenoemde Game+ optie. Inmiddels is deze optie in meerdere games van Square verschenen, maar voor wie er niet bekend mee is: de Game+ optie komt vrij na het uitspelen van de game, je kan dan een nieuwe game starten en daarbij behoudt je alle vaardigheden, levels en items uit je eerste game, met uitzondering van de items die je voor de verhaallijn moet verzamelen. Een aangezien Chrono Trigger liefst dertien verschillende eindes kent, is dat zeker een aardige bonus tijdens een replay van de game.

Zoals ik in de inleiding al opmerkte maakt Chrono Trigger gebruik van een ander soort combat systeem dan de gamer indertijd gewend was. Waar je bij de traditionele RPG’s werd lastig gevallen door random encounters, die je soms meer irriteerden dan uitdaagden, zag je vijanden in Chrono Trigger al vooraf op je scherm verschijnen. Bovendien werden de gevechten meteen op het speelscherm zelf uitgevochten en werd er niet eerst een apart scherm opgestart waarin de turn-based gevechten plaats vonden. Daarnaast werd er een soort hybride gemaakt tussen turn-based en real-time vechten, waarbij ieder karakter een move mag uitvoeren waarna er een voortgangsbalk verschijnt die langzaam leegloopt. Is de balk leeg, dan mag dat karakter een volgende move uitvoeren.

Naast dit behoorlijk vernieuwende systeem was een ander leuk aspect aan het vechtsysteem in Chrono Trigger de toevoeging van zogenaamde Techs. Elk van de personages in je party heeft namelijk verschillende extra mogelijkheden. Zoals speciale vaardigheden of magische krachten die je samen kunt combineren tot een nieuwe vaardigheid. Zo kun je met een vaardigheid van één karakter en een vaardigheid van een ander karakter een nieuwe vernietigende mogelijkheid krijgen. Dat is in het begin van de game nog erg summier, maar bouwt zich al vrij snel uit naar een zeer groot arsenaal aan mogelijkheden. Bovendien laat het je goed nadenken over wie je meeneemt in je party, om net die ene vaardigheid tot je beschikking te krijgen die je nodig zal hebben in het volgende grote gevecht.

Het is doodzonde dat Chrono Trigger nooit in Europa verscheen. Natuurlijk kwam de game pas laat uit in Japan en was een conversie pas na het verschijnen van de Nintendo 64 in Europa uitgekomen, maar gezien de kwaliteit van het spel had deze ons nooit misgund mogen worden. Iedereen zou de avonturen van Crono dan ook gespeeld moeten hebben, als er een les "Gaming 101" zou zijn in het Nederlandse onderwijs zou Chrono Trigger verplichte kost moeten zijn in het curriculum. Het is zonder meer één van de toonbeelden van de SNES en games in het algemeen. Heb je de game nog nooit gespeeld en bezit je een DS, koop dan zo snel mogelijk de remake!

Conclusie en beoordeling

Chrono Trigger is in alle opzichten één van de betere -zo niet de beste- RPG ooit gemaakt. De game voelt zelfs nu, vijftien jaar na de originele release niet gedateerd aan. De verhaallijn zuigt je naar binnen en je zal genieten van de leuke onderhoudende gameplay. Daarnaast is de replay value dankzij de dertien verschillende eindes en de Game+ optie ongekend en zijn de gevechten altijd uniek en interessant dankzij de mogelijkheid tot combineren van vaardigheden van de verschillende karakters. Al met al is Chrono Trigger één van de grote pareltjes uit het 16-bit tijdperk, die je dankzij de DS versie ook nu zonder schroom op kunt pakken.
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • Voelt zelfs na 15 jaar nog niet gedateerd aan
  • Briljant verhaal
  • Actief combatsysteem
  • Techs
  • Minpunten
  • Kwam verdilleme pas in 2009 officieel naar Europa

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vraag me af waarom, denk een te laag budget.

  • weird

  • Hmmkay. Waarom Warcraft Adventures? Zijn toch best veel fans op de wereld van de traditionele Warcraftspellen?

  • hmm okee.

  • Tja, niet dat ik een van deze games echt moet hebben… Toch wel veel games die gecancelled zijn.

  • Opvallende afwezige is Strarcraft: Ghost, een actie-adventure/shooter in het Starcraft-universum die eigenlijk gecanceld leek te zijn.



    Leek, dus er is nog hoop, no?

  • dat is de vraag!

  • Das niet mooi.

  • jammer

  • Raar, waarom?

  • Waarom zijn al die games eigenlijk gecanceld?

  • Fuck, dubbel :'(

  • omg best wel veel

  • Starcraft Ghost is niet gecanceld, hij is voor onbepaalde tijd in de koelkast gezet, omdat Blizzard vond dat de kwaliteit niet goed genoeg was. Dit wil echter niet zeggen dat ze er nooit meer wat van gaan maken, slechts dat andere projecten nu voorang krijgen:)



    ON: Beetje nutteloos om over games waar nog totaal niks over bekend was nu te gaan zeggen dat ze gecanceld zijn. Who gives a f*ck?

  • Zijn best wel veel titels!! Maar Starcraft Ghost is dus nog niet gecanceld!! Hopen dat hij ooit nog uit gaat komen!!

  • ik wil diablo 3 :'(

  • ze moeten war3 opnieuw in de markt gooie!

  • haha lol

  • niet echt bijzondere games…maar klas ergens dat \"er nog hoop was\" voor starcraft ofzo xD

  • leuk!?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren