1. World in Conflict: Complete Edition (PC)

World in Conflict: Complete Edition (PC)

Al snel was het voorbij. 'We hebben die ellendige moffen laten zien dat er niet met ons te spotten valt. Ze zullen boeten dat ze Europa zo hebben geteisterd.' Dacht Vladomir, Russisch soldaat die samen met zijn eenheden Berlijn had veroverd van de Duitse nazi's. Dezelfde gedachte had de Amerikaanse soldaat Charles, die na de inname van Nederland een snelle opruk maakte met zijn eenheden door Duitsland.

Twee niet veel verschillende, doch andere cuturele, soldaten met dezelfde gedachte. Ze waren beiden trots dat ze het Duitse rijk de vergetenheid in hadden geholpen. Niet wetend dat ze jaren later de grootste vijanden van elkaar zouden zijn.

In World in Conflict draait het om een vervolg van de koude oorlog. De spanningen tussen de Sovjet Unie en Rusland zijn hoog opgelopen. De Russen hebben de oorlog verklaard aan West-Europa, en zo ook indirect aan de Verenigde Staten. Je bespeelt de Amerikaanse luitenant Parker, die onder leiding van kolonel Sawyer veldslagen bevecht tegen de Russische legers. Deze beginnen in Europa, waar hij vooral actief leiding geeft in Frankrijk. Hij word echter al snel terugeroepen, aangezien Russische legers er in hebben geslaagd om doormiddel van vermomde schepen de Amerikaanse havens binnen te dringen, en zo West-Amerika over te nemen.

Het spel bestaat uit een singleplayer en een multiplayer. Bij de singleplayer moet je eenheden kopen, besturen en opzetten tegen de Russische legers. Deze eenheden verschillen enorm van elkaar. Zo kun je gewone tanks en infanterie kopen, maar ook helikopters en afweergeschut is bruikbaar.

Al deze eenheden koop je doormiddel van punten, die je doormiddel van je acties krijgt. Dit is een handig systeem. Je eenheden worden simpel genoeg door vliegtuigen op het veld gedropt, waardoor je snel ter actie kan komen.

Om de veldslagen in het voordeel van je te laten lopen, kun je artillerie mogelijkheden inzetten. Deze artillerie verschilt veel van elkaar. Zo heb je normale artillerie, waarbij je je vijanden kan bestoken met granaatvuur, maar je hebt ook echte kernwapens en napam strikes. Ook artillerie koop je met bepaalde punten, artilleriepunten.

Deze artillerie is erg handig, maar soms verpest het de sfeer in het spel. Dit gebeurt vooral in de multiplayer, waarbij de ervaardere en actievere speler sneller aan zijn artilleriepunten zal komen, en dus snel sterke artillerie in zijn handen heeft om de zwakkere spelers het gevecht te benadelen. Vooral de kernbom is geliefd, en eenmaal gegooit kan dit het tij in het potje snel keren. Hierdoor raakt het spel uit balans, en ben je snel geneigt om te stoppen en desnoods een andere server te proberen.

Ondanks deze punten, zien de graphics er prachtig uit. Het vuur van de napam strike voelt echt aan als echt vuur, en de explosies springen bijna je beeld uit! Er is hierbij oog aan detail gegeven, maar ook bij de graphics zijn ook minderheden te vinden.

Als je namelijk gaat inzoomen, zie je dat sommige details niet helemaal kloppen, en ook zie je dat sommige eenheden (denk hierbij vooral aan de infanterie) niet goed afgewerkt zijn, en beter hadden gekunt.

Conclusie en beoordeling

World in Conflict is een waardig spel, dat zeker een voldoende verdient. Doordat missies opnieuw spelen niet kan, tenzij je het gehele spel weer wilt spelen, verliest het toch wat van zijn glans. De multiplayer maakt dit weer goed, maar is ook weer uit balans geraakt door de toevoeging van nucleaire wapens die ervaardere spelers voordeel geeft tegenover beginners.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Mooie graphics...
  • Singeplayer is speelbaar aan beiden zijden
  • Goed verhaal
  • Afwisselende missies
  • Minpunten
  • maar mist wat afwerkingen
  • Multiplayer word verstoord door nucleaire wapens die ervaardere spelers voordeel geeft

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dit wordt gewoon een goede game, dan intereseerd het me niet hoeveel ze nou moeten verkopen om winst te maken.

  • Ik denk dat ze sowieso winst maken als ze dit verkopen.

  • Mij intereseert het wel of ze winst maken, aangezien ze anders geen vervolgen maken. Deze game gaat toch wel goed verkopen, dus waar maakt Konami zich druk om? Het is een must-buy voor iedere PS3 bezitter.

  • Wordt gewoon een goede game

  • Als het spel maar goed wordt, dan krijgen ze vanzelf winst door de vele verkochte exemplaren.

  • Miljoenen verkoopt hij toch wellicht.

  • jep

  • Dat redden ze met gemak dus BOEIEND.

  • deze game gaat gewoon ownen!

  • Nou ja als je kijk naar de voorgaande delen. Dan kan dit onmogelijk fout gaan.

  • Een miljoen moet wel lukken :P. Njah, dat dit vet wordt staat iig vast :).

  • Als het spel maar goed is ben ik blij.

    Maar dat zal vast wel het geval zijn:)

  • Tis wel veel, maar tmoet lukken, gezien de hoge chill-factor in dit spel (H)

  • Een miljoen in een weekje lukt simpel.

  • Ik mag hopen dat ze het spel verbeterd hebben sinds de Tokyo Game Show van vorig jaar, zie de impressie van GameKings, het was toen gewoon zo brak als wat.

  • 1miljoen in 1 week word zeker overschreden, kom op man in japan gaat deze zoiezo rond de 650.000 in de eerste week verkocht in europa rond de 400.000 of zo en in amerika ook rond de 500.000.

    klinkt overdreven maar dat is haalbaar met deze game, het is een musthave voor iedereen met een ps3, kijk alleen op deze site willen er al 400 mensen hem.

    vorige deel of volgens mij 2 verkocht in eerste week in japan 600.000 exemplaren of zo.

    metal gear is groter dan groot daaro in japan

  • Ik denk dat ieder zelfrescepterende PS3 bezitter deze game gaat kopen!

  • ook dan

  • Of dit interessant is, ik bedoel het gaat om de kwaliteit van de game voor ons. Niet wanneer konami winst maakt, dat is hun probleem maar^^

  • In zijn eigen podcast vertelt de spelontwikkelaar dat hij zelfs geen idee heeft hoeveel Metal Gear Solid 4 zou moeten verkopen om zichzelf terug te verdienen.



    Dat vind ik nogal ongeloofwaardig. Iedereen heeft toch een bepaalde Break-even omzet gemaakt? Hij weet ongeveer wel hoeveel de totale ontwikkeling/productie gaat kosten en hoeveel games hij dan moet verkopen om quite te spelen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren