1. Gran Turismo 5 (PS3)

Gran Turismo 5 (PS3)

Perfectionisten onderpresteren omdat ze alleen tevreden zijn als iets perfect is. Hoewel ikzelf ook als behoorlijk perfectionistisch aangeschreven mag worden, denk ik dat er een kern van waarheid in bovengenoemde uitspraak zit. Dat Kazunori Yamauchi met zijn Gran Turismo in het rijtje van extreme perfectionisten thuis hoort, zal waarschijnlijk door iedereen als een terechte opvatting over de man worden gezien. Levert Polyphony Digital echter een prestatie onder niveau of haalt Gran Turismo 5 daadwerkelijk met een perfecte race de eindstreep?

Dat ik persoonlijk niet de voorkeur had clichématig te beginnen over het feit dat perfectionisten veelal ook heel langzaam te werk gaan, moet even worden vermeld. Natuurlijk heeft de game veel te lang op zich laten wachten en natuurlijk moet de heer Yamauchi zich eens achter zijn oortjes krabben en nadenken voor wie hij Gran Turismo maakt; om zelf aan zijn trekken te komen of toch voor die honderd miljoen autoliefhebbers die hier al een autoleven lang op hebben gewacht? Mocht Kazunori Yamauchi deze recensie lezen dan wil ik mijzelf ervan verzekeren dat er geen twijfel bij de man bestaat over de doelgroep van de Gran Turismo-serie. Een spel als Gran Turismo maak je voor de gamer die ook uiteindelijk het geld oplevert, niet voor jezelf en je eigen ego. Ook al vind je jezelf zo belangrijk, zonder alle mensen die van Gran Turismo zijn gaan houden zou de spellenreeks helemaal niets zijn, echt helemaal niets. Dat Yamauchi dit simpelweg niet beseft wordt duidelijk net voor de release van Gran Turismo 5, daar verteld de man dat hij nog een aantal hele belangrijke toevoegingen in de game had willen stoppen. Echter was dit niet meer mogelijk, dus is dit doorgeschoven naar Gran Turismo 6. Wat die man eigenlijk zegt is het volgende; koop Gran Turismo 5 toch maar niet, je krijgt geen volledig spel. Wacht gewoon nog een jaar of tien tot het volgende deel verschijnt, dan krijg je de game die ik eigenlijk had willen maken. Sony moet toch ook wel beseffen dat zij samenwerken met een perfectionistische idioot die enkel rekening houdt met zijn eigen perfectionistische geblaat en zichzelf waarschijnlijk volledig de hemel in prijst als de zoveelste pach wordt uitgebracht voor Gran Turismo 5.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat na al dat wachten mijn glimlach niet breder had kunnen zijn toen ik de Gran Turismo 5-disc in mijn PlayStation 3 kon doen. Dat er weinig meer van die glimlach over was na de ellenlange installatieprocedure moeten we maar vergeten, ook al wil ik jullie niet onthouden dat het spel bijna vijftien minuten op ‘’nog 3 seconden’’ is blijven hangen. Na een kwartier en heel wat haren uit me hoofd later kon ik dan eindelijk beginnen met het ''onveilig'' maken van de circuits in Gran Turismo 5. Net als bij Gran Turismo 4 wilde ik beginnen met de licenties. Dit had bij het vierde deel een tweetal voordelen. Ten eerste leerde je op deze manier direct de perfecte lijnen te rijden, daarnaast hoefde je niet zo’n lelijke tweedehands auto aan te schaffen omdat je bij het voltooien van een licentie er eentje cadeau kreeg. Het was bij deeltje vijf dan ook simpelweg vervelend dat je wel een tweedehands auto aan moest schaffen, terwijl je zo’n ‘’oud barrel‘’ dus helemaal niet nodig hebt. Hoewel over de licenties zelf niet zoveel te vertellen valt, heeft het weer echt het gevoel van Gran Turismo 4. Het is minstens zo verslavend als vroeger en je schreeuwt het nog net niet van de daken wanneer je een gouden medaille voor een test hebt weten te bemachtigen.

Naast de licenties heb je ook de gewone A-spec-events. Ook deze zijn ‘’copy, paste’’ uit het vierde deel in Gran Turismo 5 overgenomen. Je begint bij beginner (meen je dat?!) en heel wat ervaring en snelle auto’s later kom je terecht bij de ‘’extreme’’ races. Hoewel de twee eerste races (beginner en amateur) wel erg makkelijk zijn, denk ik dat Polyphony de moeilijkheidsgraad goed heeft opgebouwd. Uiteindelijk staat de mate van moeite die het kost om een race te winnen gelijk aan de mate hoe traag je auto is. De Sunday Cup winnen met de Ferrari rond de 600 paardenkrachten is bij voorbaat geen prestatie. Hoewel de auto’s in de latere stadia sneller worden, blijft het altijd mogelijk door middel van tuning een veel snellere auto te gebruiken. De echte uitdaging zit hem dan ook in de speciale events. In deze events zijn er een zevental specifieke races met elk specifieke auto’s. Elke autosport die een beetje bekend is, kun je terugvinden in de speciale events. Hoewel het vrij eenvoudig begint met de ‘’Gran Turismo Karting Experience’’ wordt het al gauw uitdagend met de ‘’AMG Race Academie’’ waar je los gaat op de Nurnburgring met de AMG-serie van Mercedes.

Dat het met de inhoud van Gran Turismo 5 goed zit lijkt mij duidelijk. Toch wil ik wat aandacht besteden aan de menustructuur van Gran Turismo 5. Deze is namelijk ondermaats. In die zin heeft het race-spel iets weg van de kruidnoten van Euroshopper. Tot het moment dat je zo’n kruidnoot in je mond stopt en de heerlijke smaak met bijbehorende aroma’s proeft (nvdr. Je begint een race in Gran Turismo 5) vind je het helemaal niks. Verschil met de kruidnoten van Euroshopper en Gran Turismo 5 is dat de kruidnootverpakking niet uit hoeft te nodigen, de vormgeving is met een bedoeling zo lelijk gemaakt. Op die manier kun je zien dat je met een heel goedkoop product te maken hebt, dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van Gran Turismo 5. Het gaat zelfs zover dat ik de lay-out van Gran Turismo 4 prefereer (de wereldkaart) boven die van het nieuwste deel van de serie. Nu moet wel gezegd worden dat een aantal irritatiepunten uit deel vier, bijvoorbeeld het voor een race niet snel van auto kunnen wisselen, goed weggewerkt zijn. Aan de andere kant laat de game nog steeds niet toe even snel dat nieuwe setje banden te kopen die benodigd zijn voor een specifieke race, zodat je alsnog door de vele lelijke menuutjes moet gaan om dan uiteindelijk bij het tune-gedeelte te belanden.

Tot slot zijn er nog een aantal grafische onvolkomenheden die genoemd moeten worden. Hiermee doel ik niet op het verschil tussen premium auto’s en de standaard auto’s, dit is een keuze geweest van Polyphony en ik vind het geen verkeerde. Dat gemekker over geen in-car view en schademodel bij de standaardauto’s vind ik overdreven. Ik stoor mij hier absoluut niet aan (speel per slot van rekening geen botsautootje en met de in-car view is het onmogelijk de bochten perfect aan te snijden) en kwaliteit hoeft niet altijd boven kwantiteit te gaan. Bovendien hebben de 200 premium auto’s niet geleden onder de schamele 800 extra auto’s die Gran Turismo 5 nu rijk is.

Het grafische kwaliteitsverschil tussen de circuits is echter wel volledig te wijten aan Kazunori Yamauchi en zijn team. Nu wil ik niet zeggen dat ze de game hiervoor nog een keer hadden moeten uitstellen, in plaats daarvan hadden ze beter de teleurstellende track uit het programma Top-Gear weg kunnen laten om de grafische mankementen van andere banen tot het minimum te beperken. Het speciale event met de oude Volkswagenbusjes is grappig noemen, maar enkel het feit dat je in een race de kans hebt tegen een kruisende auto aan te botsen weerhoud mij ervan vaker op deze track te racen. Dit zijn namelijk Burnout-taferelen die niet thuis horen in een realistische simulator als Gran Turismo 5.

Dat het vijfde deel uit de Gran Turismo-reeks bij lange na niet perfect is mag nu duidelijk zijn. Ook is de game zolang uitgesteld dat de game grafisch absoluut niet indrukwekkend meer is. Daarnaast zijn er rare beelden zoals jouw coureur die in B-spec (zelfde als A-spec, maar dan met een coureur die voor je rijdt) met gebakken lucht schakelt. Ook zijn er vreemde keuzes van premium auto’s, zo heb je de Volkswagen Kubelwagen typ82 uit 1944 die één op één is nagemaakt. Dit is allemaal leuk en aardig, probleem is dat het voertuig maar 23 pk heeft. Dankzij de voorkeur van Yamauchi heeft de snelste auto ter wereld (de Bugatti Veyron 16.4) geen premium certificaat, en dat is op zijn zachtst gezegd te idioot voor woorden. Online is nog een klein drama, maar wellicht als Kazunori Yamauchi er zin in heeft wordt dit nog een keertje goed gepached. Overigens is het begin van Gran Turismo 5 er eentje waar het moeilijk is om door te komen. Hiermee doel ik niet op de keuze van het schademodel die zich pas later in het spel uit de doeken doet, maar het lijkt wel naarmate de auto’s sneller worden, de grafische kwaliteit van de rijdende koekblikken ook verbeterd. Ik raad je overigens aan de eerste uitdaging (de remuitdaging: 200 meter) van de nationale B-licentie met je ogen dicht te volbrengen als je niet voor een grafische teleurstelling wilt staan. Na ongeveer elf seconden op de rem drukken moet resulteren in een gouden medaille.

Conclusie en beoordeling

de ‘’alles of niets’’ beredenering van perfectionisten heeft ook bij Gran Turismo 5 zijn tol geëist. Kazunori Yamauchi en zijn team hebben gefaald in het perfect zijn. De torenhoge verwachtingen zijn niet waargemaakt en aan het begin van Gran Turismo 5 zitten zoveel haken en ogen dat een beetje emotioneel persoon in janken uit zou barsten. Toch is het niet allemaal negatief, naarmate het spel vordert begin je het vertrouwde Gran Turismo-gevoel weer te krijgen en ontdek je dat er een perfectionistische genie aan het werk is geweest. Dat het online nog steeds niet loopt is vervelend, maar stiekem speel je dit spel gewoon het best in je eentje.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • grootste en meest uitgebreide Gran Turismo tot nu toe
  • Groot scala aan auto's
  • Oude/vertrouwde Gran Turismo-gevoel
  • Minpunten
  • Lelijke lay-out van de menu's
  • Begin ondermaats
  • Grafische mankementen
  • Kleine maar toch storende foutjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zowiezo netjes dat ze nieuwe quests blijven toevoegen, hopelijk dan ook een dikke beloning voor het voltooien van die quest?

  • Achja heb een X360, daar baal ik best wel van als ik deze game zie.

  • Poolse ondertitels… hoe droog :P.



    @ Freestyleforce: je bedoelt zeker geen ipv een?

  • @Jakfire

    Er zit een achievement bij van 50G :P

  • Wel gay als je geen goede savegame hebt, want dan zul je toch nog even moeten replayen ;)

  • @Gammort

    Ik denk dat dat met deze game geen straf is hoor :)



    Ontopic

    Elke keer als ik weer eens over deze game hoor bedenk ik me weer dat ik deze game ontiegelijk graag wil spelen. Haat aan geldtekort :@


  • Gewoon opnieuw beginnen:P heb ik geen problemen mee ^^

  • @LordTeddybear:

    Oei, dat is dan wel heel erg aantrekkelijk :)

  • De game opnieuw beginnen voor een missie. Ik weet het niet man, konden ze het gewoon niet als extra missie geven die je kon selecteren. Zonder te moeten zijn bij het midden van de spel.

  • kvind het toch een stom spel, zonde van men 60 euro :(. Ben dan maar aan FFIX begonne :P

  • Ik zou deze Game wel graag een keer willen spelen.

  • Was wel te verwachten. Je kunt na het voltooien van Mass Effect niet meer terugkeren naar het universum, alleen als je overnieuw begint :)

  • hou egt niet van mass effact

  • En ik niet van jouw taalgebruik.

  • En ik niet van jouw bijdehandheid..;)

  • Goede game!

  • En ik niet van betweters;)

  • Poolse ondertitels XD

  • Waarneer zou je het dan precies kunnen doen…

    Straks sla ik hem over, leuke aankoop is het dan, moet ik het spel er 3 keer voor uitspelen…

  • 90 minuten? Dat is niet niks.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren