1. Enslaved: Odyssey to the West (PS3)

Enslaved: Odyssey to the West (PS3)

Ah, de slavenhoofdband! Iedereen die dit hoofddeksel draagt zal - om in leven te kunnen blijven - alle commando’s moeten opvolgen van de gene die hem geprogrammeerd heeft. Als Japanners achter dit sterk staaltje mechanica zouden zitten, dan was Enslaved: Odyssey to the West gegarandeerd een perverse game geworden waarbij de hoofdband misbruikt werd bij het stillen van seksuele frustraties, waarbij halve Japanse gezinnen werden verkracht. Maar nee, het is Ninja Theory, het Westerse team achter Heavenly Sword, die achter dit concept zit en besluit om de knappe Trip een handje te helpen met dit futuristische speetje. Zij mag namelijk wel de ‘looks’ en de ‘brains’ hebben, maar met het kinetisch vermogen van een diepvrieskalkoen lukt het haar niet om in haar eentje te overleven in een post-apocalyptische wereld vol bloeddorstige Mech-robots, dus doet zij de slavenhoofdband om Monkey’s hoofd; de protagonist die Trip mag beschermen van het kwaad met zijn brute geweld. Helaas voor jullie dus, perverse zolderbewoners, dit is weer eens een ouderwetse action/adventure titel!

Ik zeg expres 'ouderwets', want in een tijdsperiode die te bestempelen valt als het post-Uncharted 2 tijdperk in gaming-land, verwacht je eigenlijk geen action/adventure-titels meer met zulke stroeve besturing als die van Enslaved. Het was dan ook behoorlijk slikken toen ik de eerste paar hoofdstukken van Odyssey to the West doorspeelde. Waar een Nathan Drake met twee vingers in de spreekwoordelijke neus van een richel af springt, deed Monkey dit enkel wanneer hij er precies goed voor stond en het klimmen in palen en andere grijpbare objecten doet de anabolen slikkende spierbundel enkel bij handgrepen waar een glinstering vanaf kwam. Resulterend in sprongen die Monkey verkeerd of gewoon helemaal niet neemt, is te constateren dat dergelijke stroeve besturing te missen is als kiespijn, zeker bij de snelle platformstukken waarbij de omgeving als een malle aan het instorten is en je snel moet handelen.

Een ander punt waar ontwikkelaar Ninja Theory veel kan leren van de grondleggers van Nathan Drake’s avonturen is de grafische afwerking. Net als bij Uncharted, heeft de ontwikkelaar gekozen voor een erg gedetailleerde wereld met een rijk gevuld kleurenpalet. Af en toe is het helemaal geen verkeerd idee om bij Enslaved even je controller neer te leggen en je te vergapen aan de prachtige omgeving, maar helaas, deze illusie wordt direct teniet gedaan zodra je de controller weer oppakt en je de camera gaat bewegen. De framerate stort dan ineens in en er ontstaat een hevige vorm van screen-tearing. Ook kent de game grafische pop-ups en valt het geluid her en der weg. Allemaal schoonheidsfouten die de anders oh zo mooie sfeer helaas wat verpesten.

Tot slot heb ik nog slecht nieuws voor iedereen die verslaafd is aan het verzamelen van alle vormen van collectibles in games; Enslaved mag dan wel honderden verstopte ‘Tech Orbs’ bevatten, maar deze ook daadwerkelijk oppakken wordt een pain-in-the-ass als je bedenkt dat Monkey’s slavenhoofdband actief wordt - en een spontaan einde aan je speelsessie maakt - zodra je te ver uit de buurt van je metgezel Trip komt. Na een korte sterf-animatie wordt je dan getrakteerd op een ouderwets vertrouwd laadscherm en keer je terug bij een checkpoint die je gevoelsmatig al héél lang geleden achter je had gelaten en mag je rustig opnieuw beginnen met het oppakken van de Orbs. Zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad zal je vaak het loodje leggen en wordt deze side-quest, die de enige vorm van replay-value in de game met zich meebrengt, te frustrerend om uit te voeren.

Tot zover het de grond in boren van Enslaved, want toegegeven, de grafische bugs ga je op gegeven moment door de vingers zien en de besturing went na een hoofdstuk of drie wel, zeker als je gewoon het lineaire hoofdpad van de game volgt en de collectibles uit je hoofd zet, maar mijn punt blijft dat Enslaved even flink doorbijten is voor iedereen die verwend is met de vele soepel spelende games van tegenwoordig. Als je je echter over deze hoge instapdrempel van de game heen kan zetten, zal je merken dat Odyssey to the West gelukkig ook veel goed doet en zal je beloond worden met een achtbaanrit die gevuld is met een heerlijke combinatie van allerlei verschillende, doeltreffende gameplay-elementen.

Zo zijn de gevechten in Enslaved spannend. De camera zit dicht op de actie en je zult de juiste balans tussen aanvallen en blokkeren moeten vinden om heelhuids uit een gevecht te komen. Als een Mech verslagen is, zal je je in gaan leven in de woeste blik van Monkey die in slow-motion over het scherm raast en voelt het als een verlossing aan als de kwade robotten in duizenden stukjes schroot geslagen worden. Vaak vragen de gevechten ook om een tactische aanpak, want wanneer je omringd bent door meerdere vijanden, doe je er vaak goed aan om eerst de Mech te vernielen die een machinegeweer ingebouwd heeft, zodat je deze kan ontkoppelen en vervolgens voor korte tijd zelf kan gebruiken tegen de overige Mechs.

Monkey kan zijn gevechtsstok ook gebruiken als vuurwapen, om schilden van vijanden kapot te schieten of om explosieven mee te detoneren. Bovendien dienen de verzamelbare objecten in de game als valuta om te besteden in de upgrade-shop van Trip, die tegen een kleine vergoeding je gevechtsstok nog verder zal uitbreiden met bijvoorbeeld een sterkere mêlee-aanval of harnas-penetrerende plasma kogels.

De diversiteit van de gameplay komt niet alleen tot zijn recht in de combat, maar ook in andere delen van het spel. Zo zal je op het ene moment een giftig moeras doorkruizen op hoge snelheid dankzij je ‘cloud’-hoverboard en op het andere moment een brein brekende puzzel moeten oplossen waarbij je Trip op het juiste moment opdrachten moet geven om een hendel over te halen. Stuk voor stuk zijn dit interessante en leuke toevoegingen aan de game.

Ook verhaaltechnisch staat Enslaved zijn mannetje, want je wordt vanaf het begin af aan meegesleurd in een geloofwaardige wereld waar twee zielen koste wat het kost proberen te overleven. Emoties spelen een belangrijke rol in dit verhaal en deze worden prachtig in beeld gebracht dankzij Ninja Theory’s voortreffelijke kennis van motion capture-technieken. Het is knap om te zien hoe de angst vaak direct af te lezen is op Trip’s gezicht en hoe Monkey verandert van brute vechtersbaas tot een iets sympathiekere gast gedurende de game. Enslaved kent een langzaam vorderend, maar doeltreffend verhaal en uiteindelijk blijkt er ook nog eens meer achter de Mechs en slavenhoofdband te zitten, waardoor de game vrij goed scoort als het aankomt op het vertellen van een uniek verhaal.

Conclusie en beoordeling

Enslaved heeft een heleboel toffe gameplay-verrassingen voor de speler in petto, maar het is jammer dat dit alles een beetje onafgewerkt aanvoelt. Grafisch kent de game behoorlijk wat foutjes en het begin is enorm wennen door de ietwat stroeve besturing en de limieten die de slavenhoofdband aan de speler stelt. Als jij echter een speler bent die hier doorheen kan bijten, dan zal je aan deze game een behoorlijk toffe ervaring hebben, want uiteindelijk wordt je getrakteerd op een heerlijke mix van vette combat en gevarieerde platform- en puzzelactie omwikkeld in een intrigerend verhalend jasje.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Prachtige omgevingen en karakters
  • Tof verhaal
  • Spannend combatsysteem
  • Goede balans tussen de diverse gameplay-elementen
  • Minpunten
  • Te veel grafische bugs
  • Stroeve besturing is erg wennen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik zweet altijd lekker ''in mijn handen xD'', ik denk dat gamen niet echt iets aan je spieren doet.. of je moet gaan wiién voor wat uurtjes

  • Eens met Baranged.

  • doe geen sport stepmania is net zo goed met een mat

  • Lol als ik 5 uur achter elkaar zit te call of duty`n dan lijkt het net of ik 50 km heb hardgelopen :P heel me muis is dan kledernat:P



    maar goed dat ik de G9 laser mouse heb

  • Nee uit sporten haal ik toch veel meer voldoening dan uit gamen.

  • wat een domme stelling.. :s. Sporten geeft toch aan iedereen meer voldoening dan met je luie reet op een bank naar de tv zitte staren..

  • Nee is toch anders, maar als je DDR speelt, dan is het weer anders.

  • als ik sport met gym dan kneus ik mijn vingers bij volleybal of ga ik door mijn enkel bij voetbal. en bij te lang gamen, krijg ik last van mijn ogen:p dus eigenlijk moet ik beiden niet doen.maar af en toe sporten is best lekker, ff je frustratie kwijt, wat niet altijd in een game wil.

  • Ralf Gerards begrijp de vraag volgens mij niet.

    Sport geef bij mij meer voldoening. Je beleef het vele male meer en ik ben het helemaal met Chris Glerum eens

  • @Brawler: DDR Mario Mix? :P Die lijkt mij heel erg inspannend. :)

    Ze zouden iets kunnen doen met het Wii Balance Board als ze een DDR (á la Mario) maakten op de Wii :)

  • Gamen geeft voldoening maar bij sporten is dat compleet anders.

  • Sorry dat ik het zeg, maar gamen komt niet eens in de buurt! Sporten is zó veel intenser, met name teamsport. je word echt één en presteert samen soms ongeloofelijke dingen. De voldoening bij een winnend doelpunt is niet uit te drukken, dan kun je 10 games uitspelen op de moeilijkste modus, je voelt die voldoening nooit zo erg als met sporten.

  • Als wat je goed kan geeft voldoening, kan je dus net zo goed gamen als voetballen, dan zijn beide even (on)bevredigend.

  • Uiteindelijk is het bij iedereen anders.

  • Als wii-Fit uitkomt dan is gamen gelijk aan sporten:P

  • Tja, het ligt er maar aan welk deel je van sporten gaat gebruiken, en welk spel je speelt, daar gaat het eigenlijk gewoon om.

  • Ja als je een Wii-sports doet maakt toch al een heel verschil als je b.v Halo3 doet.

    Maar toch sport is belangrijk en ik denk niet dat je daar met gamen je voldoening aan brengt.

  • Give me a break, sporten is véél intenser ;)

  • Nee Sporten is zeker wel intenser…

  • ik haal denk ik toch net iets meer voldoening uit sport dan uit gamen



    PS: dat is 0,5% ongeveer XD

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren