1. Call of Duty: Black Ops (X360)

Call of Duty: Black Ops (X360)

Wat zou jij doen als je koste wat kost, informatie uit een weerbarstig persoon moet lospeuteren? Doeltreffende marteltechnieken als waterboarding en kietelen met een pluim hebben hun efficiëntie reeds meermaals bewezen. Natuurlijk kan het allemaal wat spectaculairder, gamesontwikkelaar Treyarch blijkt een hevige voorstander van de elektrische stoel te zijn. Het gerucht gaat dat je als nieuwe medewerker bij Treyarch, onverbiddelijk eens plaats moet nemen op de stoel om aanvaard te worden. De intense pijn, de geur van eigen verbrand vlees en de adrenaline die door het lichaam van het slachtoffer raast, zorgen er sowieso voor dat hij de benodigde informatie niet onmiddellijk kan memoriseren. Reden te meer, om nog meer net niet dodelijke schokken toe te dienen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat ze in hun nieuwste game: Call of Duty Black Ops hun sadistische gedachtegoed meermaals met ons willen delen.

Na een filmpje met razendsnel voorbij flitsende beelden, valt het al snel op dat hoofdpersonage Alex Mason zich in vieze papieren bevindt. Hij wordt door een man met zware stem, waarvan enkel zijn silhouet achter een projector zichtbaar is, ondervraagd. Het lijkt wel alsof Mason in de kantoren van Treyarch vertoeft; regelmatig krijgt hij elektrische schokken toegediend vanuit de elektrische stoel waarin hij geketend is. Mason blijkt geen gewoon soldaatje, er zit levensbelangrijke Intel in zijn hersenkronkels verborgen. Tijdens de ondervraging komt de ene na de andere waanzinnige herinnering naar boven. Black Ops is één grote flashback naar vervlogen tijden, vanuit deze flashbacks beleven we de krankzinnige avonturen van Mason en zijn medestrijders. Wederom blijken de Ruski’s de ultieme bad guys van dienst, al is er voor de afwisseling ook een doorgedraaide Duitser van de partij. Dit keer niet Zakaev of Makarov, maar illustere figuren luisterend naar de namen: Dragovich, Steiner en Kravchenko. De samenzwering is groots en het gevaar wereld bedreigend.

Black Ops pakt meteen spectaculair uit, met je vaste kompanen: Woods, Bowman en vaak ook die duivelse Victor Reznov (World at War) mag je kameraad Castro een ongewenst verrassingsbezoekje brengen in zijn thuisland Cuba. Onmiddellijk overvalt je de chaos die zo typerend is voor de Call of Duty games; opzwepende muziek, granaten, vijanden die je langs alle kanten bestoken en Mason die als een gek doorheen de levels raast. Het valt op dat de eerste missies groots uitpakken, maar dat je betrekkelijk weinig in grote shootouts betrokken raakt. Treyarch mikt hier op variatie: Je hanteert onder andere extravagante wapens als een minigun, een kruisboog met explosieve pijlen en een Shotgun met brandende kogels (Bioshock?). De gameplay bestaat zoals uit een mix van: Ontploffingen, een poging tot stealth, bevrijdingen, infiltraties en ontsnappingsscènes. Haakglijden en slowmotion sequenties(breach) die zo overgenomen lijken uit Modern Warfare 2 komen iets te vaak terug, zonder iets wezenlijks toe te voegen aan het geheel. De ontwikkelaar heeft alles wat ze kenden, inclusief gimmicks op een hoop gesmeten, om in elke missie met gevarieerde gameplay uit te kunnen pakken. Treyarch maakt hier de juiste keuze, in latere levels slagen ze er zelden in te overtuigen met grote shootouts. De constante stroom aan respawns, die exact dezelfde plaats innemen als de gedode vijanden en exact dezelfde handelingen uitoefenen als hun voorgangers, werken ontmoedigend en doen afbreuk aan de kwaliteit van deze passages. Zo moet er in een bepaalde missie een heuvel vol Vijandige Vietnamezen bestormd worden. Zonder weerstand stormen de andere belangrijkere personages bulletproof naar de top, terwijl jij natuurlijk constant onder vuur genomen wordt door vijanden die oneindig respawnen en in dezelfde schuttersputjes duiken. Het zijn allemaal clones die zich identiek gedragen. Deze levels zijn ook nog eens onnatuurlijk lineair gemaakt, waardoor ze matigjes uit de verf komen. Je merkt eigenlijk op elk moment, en niet alleen door de agressieve muziek, dat je door de levels heen hoort te hollen. Op sommige plekken kan je een eeuwigheid vijanden afknallen, ze blijven gewoon komen. Jammer genoeg wordt dit ook gewoon in beeld gebracht, door een grote stroom aan vijanden die als breinloze bavianen blijft toestromen. De Artificiële Intelligentie van je vijanden laat te wensen over, kop omhoog steken, terug bukken en nu en dan een granaat gooien, dat is met lichte overdrijving het arsenaal waarover ze beschikken. Treyarch had hier best wat meer aandacht aan mogen besteden, het wordt na verloop van tijd best storend. Wil je optimaal van Black Ops genieten, dan moet je het opgeklopte tempo van de game absoluut volgen. Niet te veel nadenken en genieten van de gestoorde rit is de opdracht. Echt uitdagend wordt de game nooit, tenzij je op veteran speelt. Gamers met enige ervaring in het spelen van First Person Shooters, raad ik aan te kiezen voor Hardened als moeilijkheidsgraad. Het is trouwens mogelijk om tijdens het spelen de moeilijkheidsgraad te verlagen, best handig.

Variatie blijft ook doorheen de rest van de zes uur durende campagne het stokpaardje van Black Ops. Met een Hind helikopter de jungle van Laos onveilig maken, met Russische gevangenen uit een goelag ontsnappen, het besturen van je collega’s op de grond vanuit een luchtschip, tot het uit de lucht schieten van een net gelanceerde Soyuz raket. Het moet gezegd, de verschillen tussen de missies onderling zijn groot. Zowel qua setting, gameplay en sfeer krijg je telkens weer andere zaken voorgeschoteld. Qua gebeurtenissen blijft het echter immer spectaculair, de keren dat Mason op een miraculeuze wijze aan de dood ontsnapt zijn niet op twee handen te tellen. Black Ops is zonder concurrentie de gruwelijkste game binnen de franchise, close-up executies en bloeddorstige actie zullen regelmatig je pad kruisen. Niet voor tere zieltjes dus, 18+ met recht en reden. Na afloop van elke flashback, zet de ondervraging zich spijkerhard door. Naar het einde van de game toe begint de herhaling op te treden, net als in een echte ondervraging keert steeds weer dezelfde hamvraag terug. De flitsende filmpjes, met elke keer weer identieke beelden na- en voor elke missie zijn dan weer ronduit storend te noemen. Geen idee wat Treyarch hiermee wil bereiken, de beelden flitsen aan een razen tempo voorbij, er iets uit opmaken is zowat onmogelijk. De toegevoegde waarde van deze beelden ontgaat mij compleet. Na een paar uur gespeeld te hebben kreeg ik er zelf knallende hoofdpijn van, ideaal als je eens een epileptische aanval wilt beleven. Een lichte ergernis is ook het overmatig gebruik van militaire afkortingen. Slag om slinger en in zowat elk gesprek trachten ze de sfeer verder op te kloppen door het gebruik van zodanig veel afkortingen, dat zelfs een beroeps Para-Commando er geen blijf meer mee weet. Het klinkt allemaal stoer, maar het is wat teveel van het goede. Een pluim op de hoed verdient Treyarch met de onwaarschijnlijke scenario’s die ze bedacht hebben, de campagne is meer over the top dan ooit te voren. De personages kunnen net als het stemmenwerk voldoende overtuigen. Op grafisch vlak is er niets nieuw onder de zon, de gekende engine doet nog steeds zijn werk, de character models en animaties van de hoofdpersonages zijn vrij indrukwekkend te noemen. Liefhebbers van de adrenaline verhogende gameplay komen in de campagne weer voluit aan hun trekken.

Niet alleen de single player bouwt voort op eerder behaalde successen, ook de multiplayer werkt verder op de stevige fundamenten die door Infinity Ward jaren geleden gemetseld werden. Het vergrote ontwikkelingsteam van Treyarch kan dit maal gelukkig meer dan de kopieermachine hanteren. De klassieke formule met sterkhouders als Deathmatch, Team Deathmatch, Domination, Search&Destroy; en Headquarters die onveranderd aanwezig zijn, wordt stevig gekruid met een resem nieuwe modi. Alvorens een volgende opsomming aan te vangen dien ik eerst het gewijzigde beloningssysteem van online matches uit te leggen. Voorheen kreeg je ervaringspunten bij het beëindigen van online matches, hierdoor kon je in level stijgen en op die wijze ook nieuw wapenmateriaal vrij spelen. Black Ops voegt hier een nieuwe dimensie aan toe door de introductie van CoD punten. Niet enkel ervaring wordt verkregen bij het spelen van online potjes, ook CoD points worden verworven. Deze punten kan je spenderen aan het unlocken van nieuwe wapens, perks, attachments, killstreaks, equipement,… CoD Points vervangen dus gedeeltelijk ervaringspunten, die nu enkel nog dienen om in level te stijgen. Buiten de reeds gekende Challenges die automatisch geactiveerd worden, kan je nu ook contracten aangaan. Voor deze contracten moet je CoD points en/of ervaringspunten spenderen. Een contract omvat net als challenges bepaalde criteria, zoals het winnen van vier potjes domination binnen de veertig minuten. Hoe duurder de contracten in aankoop, hoe uitdagender ze worden en hoe hoger de beloning (CoD points en/of ervaringspunten) zal zijn.

Uiteindelijk werden deze CoD points voornamelijk gecreëerd als kapstok om de nieuwe Wager Matches aan op te hangen. In Wager Matches zet je een bepaalde inzet aan CoD Points in, als je bij de eerste drie spelers binnen het potje kunt eindigen, krijg je een verhoogd bedrag terug. Vier verschillende Wager Matches zijn momenteel speelbaar, zijnde:

-One in a Chamber: Elke speler heeft een pistool met één kogel en drie levens. De bedoeling van One in a Chamber is zoveel mogelijk kills halen (duh). Je kan enkel kills halen door te schieten of door je mes boven te halen. Deze modus draait meestal uit op een sisser, voornamelijk omdat er enorm veel mensen gaan campen. Men gaat op een plekje liggen en wacht tot er iemand voorbijkomt. Je kan begrijpen dat dit niet erg veel spektakel oplevert als het merendeel van de spelers dit gaat doen.

-Sharpshooter: Ook in deze modus speelt iedereen met gelijke wapens, elke vijfenveertig seconden krijgt iedere speler een ander wapen in handen. Tot vier kills, krijg je een extra perk als beloning voor elke kill die je maakt. Sterf je, dan verlies je deze voordelen terug. Het laatste wapen dat speelbaar is, levert dubbele punten op per kill. Wanneer de negen minuten voorbij zijn, liggen de scores vaak vlak bij elkaar. Deze modus is vrij geslaagd te noemen en een leuke toevoeging.

-Sticks and Stones: Elke speler heeft een Ballistic Knife (een mes dat je kan afvuren.), een Tomahawk en een kruisboog met explosieve pijlen in zijn bezit. Wanneer je iemand doodt met je Ballistic Knife of met je kruisboog krijg je 100 punten, voor een melee kill krijg je vijfentwintig punten. Voor een Kill met de Tomahawk krijg je tien punten, met als extra bonus het resetten van de score van je tegenstander naar nul! Hierdoor wordt dit spel vooral zenuwslopend als je in de top drie (In the money) staat. Eén keer geraakt worden door een Tomahawk en je score wordt gereset naar nul en je dondert van de ladder.

-Gun Game: Bij Gun Game doorloop je een cyclus van twintig wapens. Wanneer je iemand vermoordt krijg je het volgende wapen ter beschikking. Wanneer je iemand een mes in de rug duwt, ga je zelf niet over naar het volgende wapen, maar je slachtoffer wordt één stap teruggezet in zijn cyclus en moet dus terug met het voorgaande wapen aan de slag.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een van de grootste issues bij de Wager Matches zijn de melee kills die niet correct werken. Mede door de alom aanwezige lag en het niet synchroon lopen van de online beelden en de effectieve positie van de spelers afzonderlijk, krijg je vaak zeer bizarre uitkomsten van de melee gevechten. Dit probleem was in Modern Warfare 2 ook aanwezig, maar in de normale multiplayer speelt het een minder grote rol dan in de Wager Matches, waar het van essentieel belang is. Lachen is het geblazen met de overvloedig aanwezige killcams, die dit probleem nog eens extra in de verf zetten. Als je een minder punt van de gameplay één van de belangrijkste punten maakt in een modi, dan is het logisch dat deze modi geen klassiekers worden. De Wager Matches vormen uiteindelijk degelijke afwisselingen, maar halen niet de kwaliteit van de traditionele game modi. Indien Black Ops ondersteunt zou worden door Dedicated Servers (enkel op pc), zouden deze problemen niet, of minder voorkomen. Het zou de hele game online ten goede komen. Het blijft onbegrijpelijk dat Activision deze investering niet wilt maken, het zou de franchise Call of Duty deugt doen, en de kritiek gedeeltelijk doen verstommen.

Voor de gebruikelijke multiplayer modi verandert er niet erg veel. Uiteraard krijgen we nieuwe mappen voorgeschoteld, veertien om precies te zijn. Dit aantal is toch een opluchting voor mensen die geen slaaf willen worden van de onvermijdelijke DLC packs. De ene map kan al meer bekoren dan de andere. Echte klassiekers zijn er niet bij, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Opvallend is het verhoogde gebruik van platformen in de meeste mappen. Op het eerste gezicht lijken de mappen kleiner, de speelbare oppervlakte wordt wel verhoogd doordat er behoorlijk wat gebouwen, met vaak meerdere verdiepen geplaatst werden op elke map. Vaak is het mogelijk om van op verschillende hoogtes het speelveld te overschouwen. De meeste mappen hebben behoorlijk wat kleine hoekjes en gangen waar het mogelijk is om te campen. Gelukkig heeft Treyarch hier een mouw aangepast door een nieuwe killstreak reward die reeds na drie kills (twee kills met de perk Hardline) bruikbaar wordt. De RC-XD is een geinig telegeleid wagentje met een bommetje aan. Wanneer je dit speelgoed lanceert, blijf je zelf onbeschermd staan. Gelukkig kan je het wagentje blijven besturen als je sterft. Het karretje is bijzonder snel en kan ook nog geboost worden. Met andere woorden het ideale wapen tegen die verdomde kampeerders. Treyarch heeft er werk van gemaakt, om bepaalde trucjes die een oneerlijk voordeel opleverden en het spelplezier voor veel mensen in de weg stonden aan te pakken. Met name het aanpakken van noob tubing en quick scopen zijn zeer welgekomen aanpassingen.

De meeste killstreaks zijn vrij goed gebalanceerd, de nuke is gelukkig uit de game gesloopt. Chopper Gunner (9 Kills) is vrij makkelijk neer te halen en lijkt mede door het verhoogde aantal schuilplaatsen minder dodelijk dan in Modern Warfare 2. Enkel de Gunship Helikopter is een jammerlijke zaak, je behaalt deze Killstreak reward na elf kills, deze chopper is bijzonder vernietigend en schaadt de balans van de game. War Dogs vereist ook elf kills, maar is naar mijn gevoel minder schadelijk voor de balans. Indien je het allemaal wel gehad hebt met de killstreaks, zal je wellicht vrij spoedig overschakelen naar de game modus Barebones waar je zonder of met een beperkt aantal Killstreak rewards kan spelen. Call of Duty denkt aan iedereen, dus zijn er ook weer tal van Hardcore modi speelbaar. Kogels doen dertig procent meer schade, de HUD wordt gelimiteerd, Friendly Fire gaat aan en de respawn tijd is net wat langer. Voorts is het mogelijk om het in Combat Training tegen de AI, op verschillende moeilijkheidsgraden op te nemen. Leuke toevoeging om wat nieuwe dingen uit te proberen, zonder online vernederd te worden.

Wanneer je het Create a Class menu openklikt, valt meteen op dat er uiteindelijk meer wapens beschikbaar zijn dan bij de voorgangers. Kanttekening hierbij is dat sommige wapens voornamelijk voor de Wager Matches bedoelt zijn en daarom niet kunnen wedijveren met de rest van het geschut. Er wordt ook aan het casual publiek gedacht, bij Create a Class is het nu mogelijk om voor je wapen een hoop verschillende cammo’s te kopen, je gezicht in allerlei kleurtjes te verven en een ander uiterlijk te kiezen. Het is ook mogelijk om het puntje van een Red Dot Sight attachment aan te passen, naar een hartje, doodskop en andere onzinnige zaken. Samen met het geheel van menu’s en filmpjes verliest deze Call of Duty 7 heel wat serieux. De Modern Warfare games straalden ongetwijfeld meer klasse uit dan Black Ops op dit vlak, het mag allemaal wat vrolijker en alternatiever blijkbaar. Qua Perks en Killstreaks zijn er uiteindelijk slechts kleine wijzigingen tegenover Modern Warfare 2. Dit stelt enigszins teleur omdat Treyarch hier echt zijn stempel had kunnen drukken op de franchise. Met Black Ops spelen ze echter op veilig, een gemiste kans om eindelijk de kritikasters het zwijgen op te leggen. Op grafisch vlak valt de multiplayer van Black Ops lichtelijk tegen, de kwaliteit is opmerkelijk lager dan die van de single player. Om toch met een positieve noot af te sluiten – Nazi Zombies maakt op succesvolle manier een comeback. Na het succes van de Nazi Zombie mappen in World at War bouwt deze versie verder op het succes. Op een map kan er gespeeld worden met Castro, Kennedy en nog wat hoog geplaatste bonzen, geinig. De gameplay blijft ongeveer hetzelfde, je werkt je weg door verschillende ruimtes en verdient geld door het mollen van verrotte sauerkraut Moffen. Met dit geld kan je weer sterkere wapens aanschaffen, om de onophoudelijk,toenemende stroom van ondoden tegen te houden. Pret verzekerd in Split-screen (2 man) en online co-op.

Conclusie en beoordeling

Treyarch levert met Black Ops zijn beste product ooit af. De originele campagne met veel variatie en indrukwekkende actiescènes maakt indruk. De online actie is wederom verslavend. Sommige zwakke punten van voorheen werden aangepakt, maar andere niet zo geslaagde wijzigingen kwamen in de plaats. Treyarch slaagt er wederom niet in om de volgende grote stap te zetten binnen de CoD franchise. Online biedt uiteindelijk meer van hetzelfde, met kleine wijzigingen. Geschikt voer voor de massa trouwe fans.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Veel variatie in de campagne.
  • Verslavende online gameplay
  • Grote keuze aan online modi, Nazi Zombies blinkt uit.
  • verbeterde balans
  • Minpunten
  • AI valt tegen
  • Oneindige stroom van respawns in grote gevechten.
  • Geen dedicated servers zorgen voor:
  • Lag, host left the game en changing host problemen.
  • Wager Matches halen niet alles uit hun potentieel.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wordt weer dezelfde k*t game als call of duty 3

  • K haal COD 6 wel weer deze sla ik maar over.

  • waarschijnlijk wordt cod 6 dan weer gemaakt door infinity award, dat wordt dus weer een goede game

  • Ik vond 3 ook wel de mindere. Even afwachten nog wat deeltjes 5 gaat worden voordat ik een mening ga geven.

  • Call of duty van infinity ward anders gewwoon geen call of duty

  • Bah hebben ze net wo2 achter zich gelaten, gaan ze het doodleuk weer terug halen. Yawn! En waarom nou weer zo'n ontwikkelaar achter de game… Wacht gewoon een jaar extra op de geweldige versie die infinity ward gaat maken..

  • Das heel mooi. Maar toch wel apart dat ze weer voor WO II gaan idd.

  • Als Activision nou niet zulke geldwolven zouden zijn zou er gewoon om de 2 jaar een masterlijke COD verschijnen, nu zijn er al 4 delen + 2 aparte console-versie's + een N- Gage versie + een PSP- versie + een uitbreiding. Dat zijn dus 9 games en COD5 en COD6 komen er ook aan, dus 11 games over COD waarvan er maar 7 van Infinty Ward komen. En de delen die door een andere ontwikkelaar worden gemaakt zijn meestal wel goed voor een 7,5/8 maar halen bij lange na de kwaliteit niet van de COD's van Infinty Ward.

  • Eerst zien dan geloven of het wat is.

  • Ach, ik speel wel heroes 2. Heb het sowieso niet op shooters!

  • alleen de cod's van infinty ward zijn goed

  • Ik wil niet meer naar de 2de wereldoorlog, die is zoo saai. ik weet alles nu.

  • Saaai

  • Waarom heb ik het gevoel dat men de CoD 3 engine voor de Wii versie gaan gebruiken…

  • Wel leuk dat ze WOII van de andere kant van de wereld laten afspelen alleen moet dat dan wel door Infinity Ward gedaan worden!

  • en ook voor the ps2 by the way

  • LAME

    THREYARCH HAAT!

    Ze spappen echt niet dat WOII niets meer is.

  • Waarom alleen maar WoII, waarom niet WoI? of een nieuw wereld oorlog, dit is alleen maar saaaaaaaaai…

  • WOI zou idd eens een leuke setting zijn.

  • Hopelijk duurt het nog heeeeel lang voordat deze game uitgaat komen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren