1. The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

Ik ben een gamer van de nieuwe generatie. Als het over retrogames gaat heb ik bar weinig te zeggen en ben ik helaas gedoemd om me niet in de discussie te mengen. Soms is het jammer dat ik Pong niet helemaal kapot heb gespeeld, nog nooit een 8bit Mario heb aangeraakt en de originele Space Invaders nooit in frisse en volle glorie heb mogen aanschouwen. Ik besef dat ik veel gemist heb, maar weet ook dat er nog veel voor mij komt. Om die rede kan ik met het feit dat ik in de jaren 90 ben geboren heel goed leven. Met gezonde interesse echter kwam ik tot het besluit om toch eens een "oudje" te proberen. Eens kijken of ik een graantje mee kan pikken van “die goede oude tijd”, even zien of ik wat van die retro-feel kan voelen. Ga met mij mee, maar liefst twaalf jaar terug in de tijd, en speel The Legend of Zelda: Ocarina of Time met mij, dan kunnen we eens kijken of dit spel de titel “beste game ooit”, een titel die het spel wel heel vaak naar haar hoofd geslingerd krijgt, wel echt verdient.

Ik weet het, ik speel Ocarina of Time laat en mis verscheidene aspecten die dit spel voor sommige mensen zo bijzonder maakt. Toen ik de eerste deuntjes hoorde tijdens het begin van het spel kreeg ik niet zoals de die-hards een overweldigend portie nostalgie in mijn richting gestuurd, nee, maar het toverde wel een glimlach op mijn gezicht. Ik weet vrij veel van de Legend of Zelda-reeks, althans, het deel van de serie dat ik mocht meemaken. Denk aan Gameboy Advance exemplaren, Gamecube exemplaren en Nintendo DS deeltjes. Ik weet hoe de gemiddelde Zelda-game in elkaar steekt en ik ken de trucjes, deuntjes, wezens en wereld. Mede hierdoor kon ik me uitstekend vermaken in Ocarina of Time. Het is overduidelijk dat dit spel de grondlegger is van elke Zelda-game die we nu kennen is, met haar charmerende personages, vergezochte mysteries en een land waarin het jou vrij staat te gaan en staan waar je wilt, tenminste, tot zoverre het verhaal zich gevorderd heeft. Dit was mijn eerste zicht op het spel, ik zag Ocarina of Time als een grondlegger, een trendsetter en een basisspel. Al snel kwam ik er echter achter dat het heel wat meer is dan dat.

Ocarina of Time is, om mee te beginnen, geweldig variërend. Zowel in gevechten en personage’s als in puzzels en landschappen. Het is geweldig om te zien hoe Nintendo, zelfs met de digitale mogelijkheden die ze toen hadden, zulke innovatieve en mooie dingen bedenkt. Steeds weer kom je een puzzel tegen waarvan je denkt “zoiets heb ik nou nog nooit gezien” of “dit had ik totaal niet verwacht”. Hoewel de pixels op het scherm haast de tellen zijn wordt je ondergedompeld in een prachtige sfeer die je omhelst en voor de rest van het avontuur van de jonge Link niet meer loslaat. Het verhaal was revolutionair voor zijn tijd en gaat heel wat dieper dan het redden van een prinses in een loodgieter’s outfit, en ook het gevechtssysteem was twaalf jaar geleden ongekend. Het targetten met de Z knop was iets compleet nieuws en wij als gamers weten allemaal dat targetten een onmisbaar hulpmiddel is in veel spellen vandaag de dag. Voor de rest lijkt het gevechtssysteem op een hack ‘n slash systeem vanwege het feit dat Link als een wildeman met zijn zwaard in de rondte zwaait als men de B knop indrukt, maar er komt heel wat meer bij kijken. Ocarina of Time was één van de eerste games die verschillende moves door verschillende combinaties met de analoogstick introduceerde en dit doet de game heel veel goeds. Naast het zwaard heeft Link ook nog zijn oude en zeer vertrouwde wapens ter beschikking; denk aan de boemerang, de pijl en boog en de handkatapult. Een wapen dat Link in dit spel tot zijn beschikking heeft maar in andere spellen nooit aan bod is gekomen is de Ocarina of Time; het fluitje waar het spel om draait.

De Ocarina of Time is een muziekinstrument waar de speler verschillende deuntjes mee kan spelen die geleerd kunnen worden van mensen verspreidt over de speelwereld. Het fluitje is noodzakelijk voor het spel en is niet alleen innovatief en verfrissend maar ook gewoon verschrikkelijk leuk. Over de magische mogelijkheden van dit speeltje zal ik niet al te veel verklappen, want het is pas echt leuk als je het zelf ontdekt. Dit is trouwens het geval in heel het spel; het geeft geweldig veel voldoening als je zelf een puzzel oplost, een moeilijk item verdient of een dungeon uitspeelt. Soms kan het voorkomen dat je wel dagen vastzit maar ik druk je op het hart, ook al klinkt het nog zó cliché, om niet op te geven en geen walkthrough, guide of iets dat erop lijkt te gebruiken. Het gevoel dat je krijgt als je het met behulp van een walkthrough doet weegt namelijk in de verste verte niet op tegen de voldoening die het alleen volbrengen van puzzels en taken oplevert. Als je ongeduldig bent is dit spel sowieso niet aan jou besteedt, want zelfs ik besef dat de wereld der gaming in de loop der jaren heel wat makkelijker en meer voor de hand liggend is geworden. Ocarina of Time laat zien hoe het vroeger was wat moeilijkheidsgraad en speelduur betreft.

Want ook wat speelduur betreft laat Nintendo met Ocarina of Time haar beste kant zien. De verhaallijn duurt op zich al heel erg lang, gezegd in positieve zin, en als je daarmee klaar bent zijn er nog heel wat geheimen voor jou om te verzamelen. Wat dacht je van de variërende minigames die overal in de wereld van Hyrule verstopt zitten? De goed verstopte kleine stukjes Heart Containers, die je langer in leven houden, verzamelen? Of ga je misschien toch voor de “Spider Tokens”? Allemaal verzameldingetjes die het waard maken de wereld van Link nog vaak te betreden.

Conclusie en beoordeling

The Legend of Zelda: Ocarina of Time is ongeëvenaard wat innovatie betreft en Nintendo heeft met dit spel een boel nieuwe deuren geopend. Het is voor mij onmogelijk iets te bedenken dat Ocarina of Time beter had kunnen maken, aangezien alles al perfect is. De stijl en sfeer van het spel laat menig gamer in een vertederde trance achter, het verhaal was revolutionair voor haar tijd, de muziek is top-notch, de puzzels bezorgen een ooit eerder ervaren gevoel van voldoening en de gameplay laat simpelweg zien hoe het hoort. Ik kan nog uren lovend doorpraten over de dungeons, de wereld, de personages, de extra’s, de speelduur enzovoort, maar dat doet ik niet. Ik zeg enkel en alleen dat dit spel de titel “Beste spel ooit” verdient. Met vlag en wimpel.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Revolutionair
  • Grondlegger van vele games die we vandaag de dag kennen
  • Muziek en sfeer
  • Personage's
  • Speelduur
  • Puzzels geven veel voldoening
  • Gevechtssysteem werkt perfect
  • Variatie
  • Dit alles ook vandaag de dag nog
  • Minpunten
  • Legt de lat voor Nintendo in te toekomst wel heel hoog

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • saai

  • Hmm, ik ben erg benieuwd!

  • wie weet…

  • Dezelfde engine? Ok, minder mooi dan XIII dus, tis tenslotte een MMO, maar dan nog. Ben benieuwd ^^.

  • Lama komen!

  • Heerlijk, FFXI was ook al vet. Enige minpunt was dat je het spel opnieuw moest kopen als je langer dan twee maanden gestopt was. >.<

  • Bring it on.

  • Playstation 3, hmm zal dat niet veel lagg veroorzaken:P?

  • hopen maar dat het niet net als die van de 360 wordt :P

  • Lijkt me erg vet!! Maar als die game ook op de 360 werkt betekent dat dus dat de engine van FF XIII ook op de 360 werkt en als je dan even doordenkt…..

  • Nee..

  • @ T-Gamer



    Er is al een Final Fantasy Online uit voor de Xbox360. Dus ik denk wel dat hij daar op uitkomt.



    Maar lijkt mij harstike vet als ie uit komt. Kopen Kopen Kopen voor de PS3 tuurlijk


  • @joeyNL: De meeste MMORPG's gaan naar PC. Waaruit leidt je af dat deze voor de PS3 zou zijn?



    Mja, ik speel al WoW, dus tenzij dat spel qua populariteit helemaal instort, kan ik nog wel een paar jaar vooruit.

  • kan vet worden

  • Aangezien ze de engine van FF XIII gebruiken die exclusief is voor de PS3, zal deze game ook wel voor de PS3 zijn misschien ook voor de PC maar zeker niet voor de X360.

  • lijkt me nix

  • Mss wordt dit wel de eerste MMORPG waar ik me aan zal wagen..:P

  • we zullen zien!

  • Man dit is oud, van 2006 zelfs.

    http://www.gamespot.com/ps3/rpg/untitledsquareenixnextgenmmorpg/news.html?sid=6147946&om_act=convert&om_clk=newsfeatures&tag=newsfeatures;title;1

  • er is nu zo veel meer bekend hier over, beter zoeken jullie nieuws beetje op.



    10 februari 2008 - Binnen enkele weken is het alweer Game Developers Conference in San Francisco. Traditiegetrouw worden tijdens deze bijeenkomst enkele nieuwe games en technologieën aan de hele wereld getoond. Vandaag is bekend geraakt dat het Japanse Square Enix aanwezig zal zijn met vier personen. Eén van die mensen is Taku Murata die vrijgeeft dat er een nieuwe MMORPG, of een Massively Multiplayer Online Role Playing Game, in ontwikkeling is. Deze nieuwe MMORPG zal onder de naam Final Fantasy Haresis XIII uitgebracht worden en diens game engine zal ook in toekomstige titels gebruikt worden.





    er is zelfs al een naam voor, FINAL FANTASY HARESIS XIII

    en denk dat het een timed exclusive zal zijn, of mis multiplatform nog even afwachten 12 feb start het




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren