1. Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (PC)

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (PC)

Splinter Cell: Conviction is een game die ik met argusogen heb gevolgd. Niet alleen is deze game bijna vier jaar in ontwikkeling geweest maar de developers zijn ook meerdere keren van koers veranderd. Zou Ubisoft met Splinter Cell hetzelfde van plan zijn als met de Rainbow Six serie? RS: Vegas en Vegas 2 toonden immers al aan dat Ubisoft de casual markt wil gaan aanspreken met zijn Tom Clancy games. Hiervoor sloopten ze zo'n beetje alles uit de RS serie wat deze nu juist zo goed maakte. Is de Splinter Cell serie het volgende slachtoffer?

Op het eerste gezicht was ik erg onder de indruk van SC:C. Grafisch hoort deze game bij de absolute top, met veel aandacht voor detail. We zien Sam Fisher op een terras zitten maar een erg ontspannen indruk maakt hij niet. Het verdriet en de woede van de gebeurtenissen uit SC:Double Agent is bijna van zijn gezicht af te lezen. Al vrij snel neemt ene Anna Grímsdóttir contact met je op en waarschuwt je dat je gevaar loopt. Sam Fisher pakt natuurlijk zijn pistool en rekent even af met de huurmoordenaars die op hem af zijn gestuurd. Je beweegt van cover naar cover, leert de nieuwe feature 'Mark & Execute' gebruiken en uiteindelijk kom je uit bij de leider: Dmitri Gramkos. Deze moet je ondervragen en de eerste keer is dit erg spectaculair om te zien. Het grafisch geweld spat er vanaf. Een uitgeputte en bebloede Gramkos verstrekt je de benodigde informatie en je kunt weer verder.

De volgende missie doe je bijna precies hetzelfde. Je volgt een lineair pad, dood alle vijanden die je tegenkomt en uiteindelijk kom je uit bij de volgende persoon die je moet ondervragen. Zo gaat dit de rest van de singleplayer verder. Nooit wordt echter het niveau gehaald van de eerste ondervraging. Het werkt elke keer hetzelfde: je kunt binnen een vierkant van ongeveer 5 bij 5 meter rondlopen en er zijn drie objecten waar je het slachtoffer pijn mee kunt doen. Als de ondervragingen zo enorm gescript zijn, waarom krijg je dan niet gewoon een cutscene te zien? Ik ging dus vrij emotieloos door deze ondervragingen heen omdat ik verder wilde spelen. Ondanks dat het er allemaal heel spectaculair uitziet, is het weinig interactief. Verwacht hier dus niet al teveel van.

Helaas is dit niet het enige wat er mis is met SC:C. Zo is Conviction veel te makkelijk! Ik speelde op realistic maar ik knalde sneller door de missies heen dan ik ooit bij Call of Duty heb gedaan. Mark & Execute, dat er eerst nog zo briljant uitzag, maakt het spel doodsimpel. Je markeert een aantal vijanden, drukt op een knop en ze vallen dood neer. Dit voelt gewoon aan als cheaten en vandaar dat ik besloot om M&E; niet meer te gebruiken. M&E; is door de makers groots aangekondigd en is de 'basis van de nieuwe SC gameplay'. Diezelfde feature moest ik nu dus gaan negeren om nog iets van een uitdaging over te houden. Toen bekroop me al het gevoel dat dit spel op een teleurstelling zou gaan uitdraaien.

Zonder M&E; te gebruiken speelde ik dus verder. Al snel kwamen er nieuwe ergernissen bovendrijven, zo is het sneaken op de schop gegaan. Waar je in voorgaande SC games rekening moest houden met het geluid dat je maakt en de hoeveelheid licht die op je schijnt, hoef je nu alleen maar in de schaduwen te blijven. Combineer dit met misschien wel de slechtste A.I. in jaren en je bent in feite de basis van de SC serie kwijt. Gefeliciteerd Ubisoft, het is jullie weer gelukt. Ik heb rondjes gerend om vijanden, vlak voor ze gestaan, bij wijze van spreke een scheet gelaten in hun gezicht... en ik werd niet gespot. Zolang je maar in de schaduwen blijft kun je vrijwel alles doen wat je wilt.

Wat hierbij nog extra helpt, is het feit dat de graphics zwart-wit worden als je niet in de buurt van een lichtbron staat. Dit maakt het spel niet alleen nog makkelijker, nu weet je immers precies wanneer je wel of niet gezien kunt worden, maar het ziet er ook gewoon lelijk uit. Van een game in 2010 mag je toch wel meer verwachten dan zwart-wit beeld! Weliswaar krijgen de graphics spontaan weer kleur als je naast een lamp gaat staan maar aangezien deze game draait om stealth zul je minstens 90% van het spel naar zwart-wit beeld zitten te staren. Persoonlijk snap ik niet waarom er niet gewoon een optie is om deze feature uit te zetten. Dat zou SC:C niet alleen uitdagender maken maar er ook een stuk beter uitzien. Helaas is dit niet mogelijk, je bent dus gewaarschuwd.

De besturing van Sam Fisher is helaas ook niet wat we gewend zijn van de serie. Weliswaar verloopt het rennen en cover zoeken heel soepel maar het ergens op- of afklimmen voelt heel erg gescript en robotachtig aan. Al het klimwerk gebeurt namelijk met de spatietoets en kan alleen op plekken waarvan de developers willen dat je kunt komen. Aldus bekruipt je al snel het gevoel dat je heel weinig controle hebt over Sam. Daar komt nog eens bovenop dat Sam blijkbaar geheugenverlies heeft geleden want veel van zijn vechtskunsten is hij verleerd. Wat ik echter persoonlijk nog het ergste vond is dat je nergens in de game een mes hebt. Net zoals Ubisoft met Rainbow Six het missies plannen heeft weggehaald, hebben ze hier bij Splinter Cell hét kenmerk van de serie, je mes en het realistisch sneaken, in de prullenbak gegooid.

Na slechts een paar uur had ik de singleplayer uitgespeeld. Gevarieerd was deze zeker, er is zelfs een missie in Irak. Wat ik verder een groot pluspunt vond, was het geluid. De muziek en geluidseffecten zetten een goede sfeer neer. Over het verhaal kan ik niet al te veel zeggen omdat ik niks wil spoilen. Wel kan ik vermelden dat het verhaal helaas vol zit met clichés met als toppunt de allerlaatste missie, die we zo ook al in andere games hebben gezien. Zoals gezegd zijn de missies erg repetitief en lineair. Door de zeer lage moeilijkheidsgraad, de tergend slechte A.I. en het onrealistische sneaken kom je nooit echt in de problemen. Een voorbeeld: ik heb een missie bijna voltooid en krijg te horen dat ik moet wachten op een auto die mij weg zal voeren. Ondertussen komen er vijanden aangerend en ik moet natuurlijk een aantal minuten overleven. In andere games draait dit uit op een spannend gevecht waarin je constant wacht op het verlossende moment. Hier is dit helaas niet het geval. Ik hing uit een raam, in het donker, en besloot daar te blijven wachten. Vijf minuten duurde het ongeveer en ik heb maar wat te lezen erbij gepakt omdat het anders saai werd. De vijanden waren wel constant op zoek naar mij en liepen enkele keren zelfs vlak langs me, maar ze zagen me niet. Tot zover een spannende ontknoping van de missie.

Behalve de singleplayer kun je ook nog een co-op storyline doorlopen en zogenaamde 'deniable ops' missies doen in je eentje of in co-op. Alle co-op modes zijn voor maximaal twee spelers.

De co-op storyline is wat korter en minder groots opgezet dan de singleplayer. Helaas heeft deze spelmodus te kampen met dezelfde problemen, ook deze is lineair en te makkelijk. Dit geldt eigenlijk voor het hele spel want ook deniable ops moet eraan ontgelden. Deniable ops geeft je de keuze uit drie soorten missies: infiltration, hunter en last stand. In infiltration en hunter moet je alle vijanden in een bepaald gebied uitschakelen, bij infiltration moet je ook nog eens rekening houden met camera's en lasers. Last stand draait om overleven waarbij er steeds golven van vijanden komen die je moet uitschakelen. Dit heeft helaas weinig meer met stealth te maken dus na drie maps hield ik het voor gezien. Uiteindelijk bleek er nog maar één mogelijkheid te zijn om als Splinter Cell fan toch een beetje uitdaging over te houden: infiltration, zonder gadgets en zonder geweren. Verder moet je jezelf dwingen om niet je pistool of M&E; te gebruiken. Het enige wat dan over blijft zijn hand-to-hand kills, je moet elke vijand dus benaderen voor je hem kan uitschakelen. Maar je had het waarschijnlijk al geraden, zelfs op die manier zul je niet vaak dood gaan. Een beetje bedroefd sloot ik het spel af en startte ik Splinter Cell Chaos Theory nog maar eens een keertje op.

Conclusie en beoordeling

Is SC:Conviction een slechte game, omwille van al deze tekortkomingen? Als nieuwste sequel uit de Splinter Cell serie wel. Daarvoor zijn er teveel basiselementen van de Splinter Cell serie verdwenen, zoals je mes, het realistisch sluipen en de hoge moeilijkheidsgraad. Als opzichzelfstaande game heeft dit spel echter zeker potentie. Er is genoeg te doen, er zijn aardig wat wapens met diverse attachments (heel jammer is dan weer dat je attachments er niet meer af kunt halen, denk dus goed na voordat je die scope attachment koopt voor je shotgun) en de muziek is dik in orde. Verder zijn bepaalde zaken, zoals de zwart-wit graphics, de lage moeilijkheidsgraad en de besturing vrij subjectief. Als je dus wel bij de beoogde doelgroep hoort, hoeft dit voor jou niet meteen een miskoop te zijn.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Geluid
  • Uitgebreide co-op
  • Redelijk aantal wapens en maps
  • Minpunten
  • Zwart-wit graphics
  • Uitermate simpel, uitdaging ontbreekt
  • Stealth is onrealistisch
  • Zwakke A.I.
  • Clichématige en lineaire singleplayer
  • Mark&Execute

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zozo niet verkeerd,

    vooral dat freeroaming aspect lijkt me leuk

  • wtf wie wil er nou racen via de zeikant :P lukt toch nooit

  • als je zegt free roaming moet ik meteen denken aan midtown madness 3!

  • zEIkant, Pear?xD Leuk voor de PGE diehards onder ons :).

  • zeker vette content vooral dat free roaming gebeuren. en zitten zeker ook een paar vette auto's bij. en voor de achievements hoeren ook nog lekker 10 achievements erbij.

  • free roam:O hoe gaan ze dat doen dan, bedoel die parcours zijn en ciryuitts zijn tog dicht enzo

  • Klinkt best leuk, dus wie weet…

  • Voor 4,80 euro?

    Dat is echt weinig voor een groot pakket!

  • Mooi spel , verdient zeker goede content. Ik vond al dat het wat lang duurde voor nwe wagens enzo.

  • @jdc

    zelfde hier… hoop dat ze dat een beetje waarmaken want er was niks zo leuk als midtown madness 3 online huntertje spelen…. (dat waren nog eens tijden xD)

    vind 5 eu voor 7 auto's en 3 motor's en 1 speelmode nog steeds aan de dure kant… dit soort dingen horen eigenlijk gewoon gratis te zijn..

    maarjah

  • oei ik heb zin in de F430 scuderia

  • Erg erg !!!

    fukkin lauwe shit =)

    Duidelijk ff downloaden

    Die Golf 5 GTI W12 met 650 HP is niet verkeerd, en die M3 E30 DTM, 430 Scuderia en R1 mogen er ook wel zijn!

  • niet mis

  • Das best wel eens een keer zijn geld waard!

  • deze ga ik ddenk ik maar douwloade, is trouwens de eerste volkswagen of heb ik de andere over ……ehhh de moterkap gezien. in pgr5 zullen er zeker ook quads of buggy's bij komen :p

  • allebij voor mij!

  • Er zitten best een paar leuke auto's tussen..:P (Heb ff zitten Google'en)

  • VET COOL FREA ROMING YEAH

    en die volkswagen w12 is meer dan geweldig

  • Dit is tenminste degelijke DLC

  • Voor de diehards, ik dus!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren