1. Fable III (X360)

Fable III (X360)

In Nederland is een nieuw kabinet gevormd, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Mark Rutte dacht dit klusje wel even te klaren, nadat de VVD verassend de grootste partij van Nederland was geworden. Veel mogelijkheden werden besproken: Paars-plus, een middenkabinet, een linkskabinet en ga zo maar door. Uiteindelijk is er een minderheidskabinet ontstaan, met gedoogsteun van de PVV. Ik vind het allemaal maar ingewikkeld en een hoop gedoe. Er zou gewoon één koning moeten zijn. Hij bepaald en als het je niet bevalt heb je vette pech… Neem dan maar alvast afscheid van je hoofd!

Albion wordt in tegenstelling tot Nederland nog wel geregeerd door een koning. Logan is zijn naam en hij is een ware tiran. Hij perst de laatste centen uit zijn toch al arme bevolking en het lijkt hem niks te doen. Jij speelt als de jongere broer of zus van Logan en beiden zijn het nageslacht van de vorige held van Albion (uit Fable II). Op een dag besluit je dat het zo niet langer kan. Er moet een einde komen aan het schrikbewind van je broer, de koning. Je vertelt hem wat je dwars zit en dat je het er niet mee eens bent, maar hij wil er niks van weten, het interesseert hem eigenlijk niet. Je besluit uiteindelijk het heft in eigen handen te nemen, het kasteel te verlaten en de bevolking te overtuigen van je kunnen, zodat je een revolutie kan starten. Het wordt tijd dat de tiran van zijn troon gestoten wordt en dat jij de juiste beslissingen gaat maken voor Albion, zodat het weer een leefbare plek wordt. Een ander begin van het verhaal dan dat we gewend zijn van de Fable-games. Je begint niet als klein jongetje, maar als een bijna volwassen man. Voor de rest weet het verhaal niet echt te verassen, maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.

Stappen in de goede richting moet je ook zetten om de bevolking achter je te krijgen. Je zult sleutelfiguren uit de samenleving moeten overtuigen met je macht en kracht, voordat hun volgelingen in je gaan geloven. De vaardigheden die je bezit, die uiteindelijk je kracht bepalen, kun je tonen door opdrachten te vervullen die zij je geven. Zodra je die opdracht tot een goed einde weet te brengen, zullen zij zich achter jou scharen. De opdrachten die ze je geven hebben meestal een directe impact op de bevolkingslaag die zij onder hun hoede hebben. Denk bijvoorbeeld aan het bestrijden van een dievenbende die het dorp al tijden lastig valt. Maar lang niet alle missies worden je opgelegd. Je kunt ze ook uitkiezen op de map, die te vinden is in de Sanctuary. Je kijkt op de map, ziet een opdracht, klikt die aan en je reist ernaar toe om het te voltooien. De opdrachten die je zelf kiest zijn vaak wat luchtiger van aard en de humor is hier nadrukkelijk aanwezig. Een meesterlijk voorbeeld is de opdracht van een boer die jou vraagt zijn kippen te vangen. Zijn reden is gewoon heel duidelijk, want zijn kippen spannen tegen hem samen, ze willen hem omver werpen. Hij wil dat jij de kippen terughaalt, maar dit zal je niet zomaar lukken. Kippen schijnen namelijk pientere beesten te zijn en een tactiek te gebruiken. Je zult ze psychologisch moeten benaderen en hiervoor geeft hij je een kippenpak. Je loopt dan op kippen af, die volgen je terug naar hun hok en dat is het eigenlijk. Onwijs grappig om te doen en natuurlijk blijkt dat die kippen helemaal niet tegen hem samenspannen, maar dat hij zelf niet goed wijs is.

Iedere opdracht die je voltooid levert je een volgeling op. Als je een sleutelfiguur weet te overtuigen dan zijn dit er een heleboel, maar ook die enkele mensen die je vergaart bij de losse opdrachten zijn van harte welkom. Dit geldt ook voor de Guild Seals die je verdient na het voltooien van een opdracht, die zul je hard nodig hebben. Terwijl jij je een weg baant door de ‘Path to Revolution’, de weg van het begin tot het kasteel en de revolutie, kom je hekken tegen die je de weg versperren. Als je een nieuwe stap zet in de richting van de revolutie, gaat er een hek open en daarachter bevinden zich kisten met upgrades. Om deze kisten te openen heb je Guild Seals nodig, je krijgt geen orbs meer bij het verslaan van een tegenstander die je gebruikt om je held te upgraden. De experience points zijn vervangen en daar ben ik niet tevreden over. Eerst kreeg je punten als je iemand doodde met je zwaard en die kon je gebruiken om je personage krachtiger te maken, dit is nu vervangen door het systeem dat ervoor zorgt dat je continu mensen kunt doden met je zwaard, maar je uiteindelijk op magisch gebied kunt upgraden. De logica vind ik hier ver te zoeken, een enorme misser. Het laatste wat ik te melden heb over deze weg naar de revolutie is de terugkeer van Theresa, de leidster van de zigeuners, die minder nadrukkelijk aanwezig zijn. De grote rol die zij speelde in Fable II is gereduceerd naar een magere begeleidingsrol.

De upgrades die je verdient op de Path to Revolution heb je nodig om een succesvol strijder te worden. Je hebt drie types waar je uit kunt kiezen: wordt je een schutter, krijger of magiër? Wordt je een schutter of krijger dan krijg je te maken met wapens die zich vormen naar je eigen speelstijl. Net als dat keuzes vorm geven aan je personage, wordt nu ook vormgegeven aan de wapens aan de hand van je speelstijl. Een mooie toevoeging, omdat het voor iedereen apart is, daarnaast kozen ze hiervoor, zodat er geen extra wapens toegevoegd hoefden te worden. Volgens mij een juiste keuze, want de diversiteit in wapens is prima. Wordt je een magiër dan zijn de gauntlets (handschoenen) jouw wapen. Iedere gauntlet is te koppelen aan één soort magie, zo kun je twee soorten magie combineren, één soort magie per hand. Denk bijvoorbeeld aan het combineren van vuur- en schokspreuken, dit heeft een dubbel effect. Het doet schade aan de tegenstander, maar beperkt ze tegelijkertijd in hun bewegingen. Dit is allemaal erg cool en ik ben er zeer tevreden over, maar de gevechten zelf zijn dit helaas niet. Het is te makkelijk om als overwinnaar uit de strijd te komen, het mist uitdaging en het is zelfs zo erg, dat je niet kunt sterven. Een enorme aderlating, want dit ontneemt veel spanning tijdens de gevechten. Het enige dat kan gebeuren, is dat je valt en wat ervaring verliest voor de volgende Guild Seal, deze verdien je ook door een x aantal vijanden te verslaan. Wel tof is dat je hond weer aan jouw zijde zal strijden en het gevallen tuig hun strot zal uitvreten.

Alle gevechten vinden ergens plaats in het grote Albion. Een variatie aan omgevingen is typerend voor dit koninkrijk. Zo heb je bossen, sneeuwlandschappen, woestijnen, moerassen en allerlei dorpjes en steden om te verkennen. Het ziet er allemaal weer erg kleurrijk uit, tenzij ze een somber gevoel willen meegeven, zoals bij Bowerstone Industrial, hier is het grauw en rokerig. De stijl van de graphics is ook een klein applausje waard, maar dit is iets anders dan de algemene kwaliteit van de graphics, want die is niet hoogstaand te noemen. Als je stilstaat ziet het er allemaal prima uit, maar zodra je begint te lopen wordt de omgeving één grote blur en dat is jammer. Daarnaast steken een aantal vreemde framedrops zich de kop op, op momenten dat je ze niet verwacht en het niet logisch is. Dit zijn van die kleine foutjes die veel spelplezier kunnen ontnemen, omdat je er continu mee te maken hebt en je ze niet kunt vermijden. De dorpjes die Albion rijk is zien er ook weer allemaal anders uit en worden bewoond door bepaalde type mensen. Alleen is er geen connectie met de samenleving, er is geen reden om er betrokken bij te raken. Zij doen hun ding en het is mooi dat ze bezig zijn terwijl je er rondloopt, maar vrienden wil je niet met ze worden, want dat willen ze alleen van je zijn als je een achterlijke opdracht voor ze volbrengt. De voice-acting is wel goed gedaan en dat merk je vooral in de centrale verhaallijn, maar wederom weet het niet genoeg te boeien om het contact te zoeken met een gemiddelde bewoner, er is gewoon geen aanleiding om dit te doen. De muziek die jou tijdens hele reis ondersteunt is wel weer van episch niveau.

Aan het eind van de rit ben je tot koning gekroond en wordt het tijd jouw stempel te drukken op het beleid. Wordt je een tiran net zoals je broer of een geliefde koning bij velen? Alleen op dit moment vind ik de keuzes goed naar voren komen. Waar je eerst niks merkte van je keuzes of erg weinig, zijn de keuzes nu zo belangrijk, dat de impact van één foute beslissing het lot van je hele rijk kan bepalen. De impact van je keuzes zijn te groot of te klein, de balans is zoek, waar die in vorige games wel gewoon prima was. Het is jammer dat zo’n degelijke en humoristische game zoveel steekjes laat vallen en onnodige wijzigen doorvoert die niet logisch zijn. Hadden ze voortgeborduurd op het vorige deel dan had dit waarschijnlijk beter uitgepakt. Toch heb ik genoten van het spel, omdat het gewoonweg leuk is om te spelen, het combineren van de magie is cool, de kleurrijke graphics mooi en de humoristische verhaallijn geweldig.

Conclusie en beoordeling

Fable III is uiteindelijk niet geworden wat ik ervan verwacht had. Ik had niet verwacht dat het een game zou worden zonder uitdaging en dat het vooral zou leunen op zijn fun-gehalte en humoristische verhaal. Veel kleine bugs beperken het spelplezier en ik vind het grafisch ook maar middelmatig. Toch blijft de game leuk om te spelen en is het combineren van magie erg tof gedaan. Helaas is niet alles zo goed uitgedacht en doet de serie een stap terug in mijn ogen, maar het is zeker geen slecht spel. Het is alleen minder goed geworden dan ik had gehoopt.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Humor
  • Kleurrijke graphics
  • Combineren van magie
  • Speelt lekker weg
  • Minpunten
  • Framedrops
  • Blur tijdens lopen
  • Andere kleine bugs
  • Te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • opzich wel leuk bedacht :)

  • ZEVENTIG EURO!!!! OMFG :P dan koop ik liever een nieuw spel :)

  • mjoa, ruum duur :D

  • Leuk, lekker Starcraft II spelen, maar 70 euro. Kom op zeg :|

  • 70 euro??? is dat een grapje?

  • het is toch Activision Blizzard ??

  • MOM?! Can i go to Paris please?

  • Al die no-lifers op een bultje. En dat ze daar 70 euro vragen is echt dom, ze zijn toch rijk genoeg en ze moeten ook nog betalen voor de vliegticket…damn gierige mensen bij Blizzard…

  • BegeleiDT worden? Wake up :P. Leuk voor de huge fans, maar ik hou me er fijn buiten :).

  • Ik wil een nieuwe Warcraft!!

  • Wow 70 euro!

    Puuh….

    En het zijn ook niet echt mijn spellen, want zo goed ben ik ook weer niet in Warcraft 3 :p

  • 70 euro is mij echt te duur voor de entree.

    Daar zit de reiskosten nog niet eens bij in.

    Nee deze laat ik schieten.

  • OMFG dat zou een geweldig verjaardagscadeau voor mij zijn!

  • Wel leuk, jammer dat het zo'n eind weg is en ook nog eens in Frankrijk…… Ik heb echt een hekel aan dat land.

  • 70 euro om een beta versie van WoTLK te spelen is wel erg veel he… dan wacht ik wel tot september tot die uit komt

  • 70 euro voor Meet met de makers, + beta versie van WoW, + Starcraft 3 spelen.

    Waarom zeuren jullie om de prijs?

  • €70 is idd best prijzig. En het ligt ook helemaal in Frankrijk. Leuk voor de echte Die-Hards.

  • @koelobos: nee, vivendi en activision zijn activision blizzard.



    Blizzard is en blijft blizzard



    anyways, dit is niet de eerste WWI. Ik kan me die eerste nog wel herinneren, toen speelde ik nog diehard wc3 en zat ik snachts live de finale te kijken van Grubby vs Sweet, damn, dat was echt de meeste intense game ooit :o


  • Hmm jammer van de games opzich… Als ze nou een vette shooter hadden die je daar over LAN zou kunnen spelen. Een groot toernooi weetje wel. Dat zou wel vet zijn.

  • Wat zijn wij nederlanders toch gierig. Edit voor magic. WC3 is een geweldige game, ik heb daar maanden mee gespeeld online ;D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren