1. Viva Piñata (X360)

Viva Piñata (X360)

Een pakkend intro voor een recensie bedenken valt niet altijd mee. Sommige mensen noemen een paar kenmerkende onderdelen van een game op die de aandacht van de lezer moeten grijpen. Als ik je nu eens vertelde dat deze recensie in het teken staat van levende papier-maché dieren gevuld met snoep? En dat je dit keer geen machinegeweer of revolver in je handen hebt, maar een gieter en een schep? Misschien moet ik je nog even vertellen hoe gevaarlijk zuur snoepgoed is, of wat de beste manier is om een konijn naar je tuin te lokken. Heb ik nu je aandacht? Mooi, dan kan ik gaan uitleggen dat bovenstaande allemaal deel uitmaakt van Viva Piñata en niét het resultaat van te hoge winterkoorts is!

In Viva Piñata speel je de rol van een beginnende tuinier die de taak heeft gekregen een verwaarloosde tuin op te knappen. Omdat de tuinier in kwestie nogal een 'groentje' zonder 'groene vingers' is word je bijgestaan door de vriendelijke en behulpzame Leafos, dochter van de voormalige eigenaar. Ze wil niks liever dan het armzalige tuintje weer op te knappen en legt je de beginselen van het spel uit. Het eiland waarop het voormalige tuinparadijs ligt wordt namelijk bewoond door tot leven gekomen Piñatas: vrolijke dieren van papier-maché die gevuld zijn met snoep en andere zoetigheden. Door je tuin goed te verzorgen kun je deze Piñatas overtuigen om zich er te vestigen en verander je je dorre grasveldje langzaam weer terug in een levendig paradijsje.

Het zal echter al snel duidelijk worden dat Piñatas wat minder snel bereid zijn te verhuizen dan je zou denken: je tuintje zal echt een meerwaarde moeten bieden om ze te overtuigen de stap te nemen. Daarom krijg je al aan het begin van het spel wat gereedschap om je taak te voltooien. Door het planten van gras, het verbouwen van wortels of het graven van een vijvertje verander je niet alleen het landschap, maar ook de selectie aan Piñatas die jouw tuintje bezoeken. Door de eerdergenoemde wortels kreeg ik bijvoorbeeld bezoek van de konijnachtige Bunnycomb. Nadat deze wat had rondgekeken en mijn oranje groenten had opgesnoept werd hij een permanente bewoner van mijn tuintje. Helaas had ik niet veel tijd om een band met mijn nieuwe bewoner op te bouwen: net zoals in het echte leven kent Viva Piñata een voedselketen en voor ik het wist had een vosachtige Pretztail mijn konijntje al verorberd. Het voelt allemaal heel logisch aan en met een beetje gezond verstand kun je zo bedenken hoe je nou net dié ene Pinata kunt lokken.

Ik vraag me wel af waarom die gans links zo schaapachtig kijkt…

Goed tuinieren wordt echter niet alleen beloond met wat blije piepjes van je tuinbewoners: Viva Piñata bevat een soort RPG-achtig systeem die je beloond voor elke actie die je doet. Door actief in je tuin bezig te zijn zul je in level stijgen en speel je nieuwe planten, groentes en gereedschappen vrij. Dit roept een beetje een 'gotta catch 'em all!' gevoel op en wil je ook daadwerkelijk alle piñatas in je tuin krijgen. Een taak die flink wat tijd in beslag neemt, want het zal de gemiddelde speler rond de 50(!) uur kosten om alles vrij te spelen. Tijd die je niet alleen besteedt aan hard werken, maar ongetwijfeld ook aan het bouwen en bewonderen van je zelfbedachte creaties, want dat is iets waar Viva Piñata écht in uitblinkt: je creativiteit de vrije loop laten en een tuin ontwerpen zoals je zélf wilt. Of je nu meer voelt voor een sereen vijvertje of een tropische jungle met aapjes; de mogelijkheden zijn erg uitgebreid.

Pictured above: een stel konijnen die wél aan hun natuurlijke vijand zijn ontsnapt.

Nu schets ik een beetje het beeld dat je in Viva Piñata niks anders doet dan ontspannen aan je grasveldje te werken, maar om de zoveel tijd zul je toch flink moeten zwoegen. Zo wordt je tuintje om de zoveel tijd bezocht door ‘zure’ Piñatas: nare beesten die er op uit zijn om jouw diertjes ziek te maken met zuur snoepgoed en vooral veel schade aan te richten. Het kan dan ook behoorlijk hectisch worden als je dan ondertussen ook nog een stuk of dertig van je eigen beestjes tevreden moet houden. Tel daarbij op dat de kunstmatige intelligentie van de piñatas niet altijd even goed is, je geen grote stukken land in één keer kunt hervormen en je bent gegarandeerd van enkele frustrerende momenten die nét iets te vaak voorkomen.

Dat de game duidelijk ook op de jongere jeugd gericht is valt wel te merken aan de Nederlandse taaloptie die in het spel verwerkt is. Hoewel ik mijn kleine neefje nog niet zomaar een prachttuin zie opbouwen blijft het toch een leuke toevoeging. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de vertaling behoorlijk goed gedaan. Alleen al door de dubbelzinnige grappen (Nee, dat zaad bedoel ik niet!) en de enthousiaste stemacteurs is Viva Piñata een game die je, alhoewel met schaamrood op je kaken, ook heel goed in het Nederlands kunt spelen.

Conclusie en beoordeling

Viva Piñata is een verademing op het verzadigde shooter-aanbod die de huidige consoles domineert en weet zich vier jaar na uitgave nog prima stand te houden. Achter de vrolijke graphics zit een uitdagende en toch ontspannende game die je een lange tijd zoet zal houden. Als je geen problemen hebt met het opgeven van je mannelijke imago, kunt leven met wat kleine irritaties en die konijntjes op de tweede screenshot toch best wel schattig vindt, dan is Viva Piñata dé game om je de wintermaanden door te helpen!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Heldere, kleurrijke graphics;
  • Verrassend lange speelduur;
  • Goede stemmen;
  • Lage moeilijkheidsgraad in het begin...
  • Minpunten
  • Camera werkt niet altijd mee;
  • Gebrekkige ontwerptools;
  • Kunstmatige intelligentie valt tegen;
  • maar stijgt uiteindelijk naar frustrerende hoogtes;

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Joepie -_-

  • EA ruikt geld en gaat nu ook allerlei dingen voor de casual markt doen. Het is natuurlijk wel logisch gezien het succes van de Wii en de DS, maar ja, van mij hoeft dat allemaal niet echt.

  • Sorry, dubbelpost…

  • Geweldig -.- nog meer junk….

  • op dit zat ik dus echt niet te wachten..

  • heb liever dat ze meer projecten zoals ARmy of Two opstarten!

  • Dit betekent dat EA aan de slag zou kunnen met Scrabble, Monopoly, Yahtzee, Trivial Pursuit en dergelijke.

    woehoe!

    feest…

    laat ze maar eens een aantal fatsoenlijke games maken.

  • NEEJ!!! Het ging juist weer beter met EA en dan hoor je dit!! Fuck Hasbro!!

  • Nou, iedereen weer blij… :S

  • kan leuk worden ik vermaak me dagelijks met een potje carrascone en catan op de xbox360

  • nou dit hoeft niet voor mij

  • Hasbro ownde….

  • als ze nauw effe een goede transformers maken dan ben ik blij

  • De Hasbro-games zijn echt de shizzle in het echt leven, maar virtueel is het niks.

  • Nou geweldig..:P

  • nou, ik hoop dat ze er wat van maken…

  • Nog meer casual… :(

  • wie houd er nou niet van dit soort leuke giebegappige giegelende spelletje.. het is dol dwaas en fun jeeeeeej:D

  • tjuus ga nog een god of war maken ofzo

  • Jeej!?????

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren