1. Yakuza 3 (PS3)

Yakuza 3 (PS3)

Denk je soms niet met heimwee terug aan je kindertijd? Ik wel… Het zorgeloze leventje waarin je fouten kon maken en er zo goed als ongestraft mee weg kwam. De tijden dat ik samen met de andere kinderen uit het weeshuis door de weelderige velden rende en we verstoppertje speelden. Zelfs af en toe eens vechten was eens leuk om te doen, want vlak erna was alles vergeven en vergeten. Maar dat alles veranderde toen hij me kwam halen en me in zijn “familie” opnam. Hij leerde me vechten, oplichten en vervolgens onderduiken. Die klootzak heeft van mij een echte Yakuza gemaakt en ik zal hem nooit vergeven wat hij me aangedaan heeft. Ik zal er dan ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat ‘mijn’ kinderen nooit moeten meemaken wat ik heb doorstaan. Ik zal voor hen…(snikt)… een echte vader zijn!

In Yakuza 3 speel je wederom als de beruchte ondertussen ex-Yakuza Kazuma Kiryu die zich na zijn turbulente leven in Tokio teruggetrokken heeft op het pittoreske eilandje Okinawa. Daar leidt hij een op het eerste gezicht zorgeloos leventje aan een prachtig strand samen met zijn weeskinderen. De vechtmachine heeft namelijk samen met Haruka, het meisje dat hij in Yakuza 2 onder zijn hoede nam, een weeshuis opgericht. Je bent in het begin van de game dan ook volop bezig met het oplossen van kleinschalige problemen die voor de kinderen daadwerkelijk belangrijk zijn, zoals het zoeken van een weggelopen hond. De vechtmachine uit voorgaande delen lijkt een ware softie geworden te zijn en dat blijft ook zo gedurende de eerste vijf uren van de game. Het verhaal neemt daarna plots een aantal onverwachte wendingen waardoor hij noodgedwongen zijn wezen moet achterlaten en terugkeert naar Tokio. Vanaf dan raakt het avontuur eindelijk in een stroomversnelling.

Eenmaal aangekomen in de beruchte stad komt hij immers al snel in aanraking met de Yakuza die hem nog maar al te goed kennen uit een niet zo ver verleden. Het is dan ook aan te raden om als leek van de franchise de samenvattingen van de voorgaande delen eens te bekijken die men ter beschikking heeft gesteld. Op die manier wordt het voor jou al wat makkelijker om van het al ingewikkelde verhaal vol intriges te kunnen genieten. Het verhaal wordt overigens grotendeels aan de hand van prachtige tussenfilmpjes verteld, maar het is tegelijk ook essentieel om deze aandachtig te blijven volgen. Je zal indien je deze overslaat al snel ondervinden dat je alles niet meer zo goed kunt plaatsen in het verhaal en al zeker niet meer weten hoe de verhoudingen juist liggen. Men heeft er bij Amusement Vision dan ook alles aan gedaan om je volledig in de sfeer op te laten gaan.

Jammer genoeg word je hier soms op abrupte wijze uitgerukt aan de hand van statische tussenscènes waarbij de personages door middel van tekstballonnen met elkaar communiceren. Je krijgt dan ook snel het gevoel dat de game wel wat extra tussenfilmpjes had kunnen gebruiken in plaats deze saaie dialogen. Gelukkig weet Kazuma zich ook op andere manieren naar behoren uit te drukken en één van zijn meest geliefkoosde manieren is natuurlijk het laten spreken van zijn vuisten. Net als in voorgaande delen zal je regelmatig kleine bendes en arrogante Yakuza tegen het lijf lopen in de straten van Tokio die je maar wat graag tussen zes planken zouden zien liggen. Er is overigens een complot aan de gang dat zijn oude Tojo-clan in tweeën splijt. Het is dan ook niet vreemd dat je aanzienlijk veel moet vechten in Yakuza 3. Men heeft hiervoor gebruik gemaakt van een aangename variant op het traditionele beat ‘m up vechtsysteem en lijkt makkelijk te zijn om op te pakken.

Dit is ook wel zo, maar om alle vaardigheden die Kazuma bezit onder de knie te krijgen heb je toch ettelijke uren nodig. Dit zal je er echter met plezier voor over hebben aangezien je ongegeneerd fietsen en reclameborden op hen stuk kunt slaan en verscheidene tegenstanders van een make-over kunt voorzien. Naast je vuisten en benen kun je ook gebruik maken van een arsenaal aan wapens dat zich gedurende het avontuur gevoelig uitbreidt. Dit varieert van het gebruiken van een katana tot het vol pompen van je tegenstander met een gezonde lading lood. Toch heeft het systeem ook haar minder positieve kantjes. De camera laat namelijk regelmatig enkele steekjes vallen tijdens de gevechten waardoor het wel eens voorkomt dat je volledig langs een vijand grijpt of je verdediging onherroepelijk openstaat voor een venijnige aanval. Dit is op zich geen onoverkomelijk probleem en je zult jezelf er dan ook zonder problemen over zetten.

Na een tijdje zal je een aanzienlijk aantal vaardigheden vergaard hebben die het je mogelijk maken spectaculaire aanvalscombinaties en speciale aanvallen uit te voeren, maar toch zal je de pure variatie niet terugvinden in de gevechten. Daarvoor lijken ze te veel op elkaar en loert het gevaar dat ‘verveling’ heet net iets te veel om de hoek. Gelukkig zorgen de omgevingen waarin je vertoeft wel voor de nodige variatie. Niet zozeer omdat je de vrijheid hebt om te gaan en te staan waar je wilt, want uiteindelijk bewandel je alsnog een lineair pad. Nee, de vrijheid zit hem in de diverse minigames die de game rijk is. Zo zal je in zowat elke stad wel op een gezonde dosis van deze games stuiten die kunnen variëren van vissen, tot het spelen van een potje golf. Minigames is soms echter wat licht uitgedrukt, want enkele van deze games zijn zo uitgebreid dat ze zelfs niet zouden misstaan als arcadegame. Je hebt dan ook verscheidene uren nodig om ze allemaal naar behoren gespeeld te kunnen hebben.

Daarnaast zal je ook nog ettelijke zijmissies voorgeschoteld krijgen die op hun beurt wat toevoegen aan de spelervaring. Ze staan namelijk niet los van het verhaal, maar hebben daadwerkelijk iets te maken met het hele gebeuren. Zo zal in de interactieve stad Tokio geregeld een bizar voorval zich voordoen waardoor je genoodzaakt bent om in te grijpen. Een dief achtervolgen om deze vervolgens eens goed te verbouwen is dan ook geen abnormale bezigheid. Daarnaast krijg je ook nooit het gevoel dat men deze missies heeft toegevoegd om de al uitgebreide speelduur te verlengen. Je kunt sommige missies echter wel als saai ervaren, maar het is dan de kunst om door te zetten. Je wordt immers altijd beloond door middel van de eerder vermelde vaardigheden of het verkrijgen van items en ervaringspunten die je kunt gebruiken om vier van Kazuma zijn karaktereigenschappen te verbeteren.

Al het voorgaande staat natuurlijk in het teken van de vele eindbazen die de game rijk is. Deze zijn immers stuk voor stuk voorzien van een indrukwekkende kracht en zal je ook niet zo makkelijk in het stof doen bijten. Als je te zwak bent wanneer je één van hen uitdaagt zal je onverbiddelijk het onderspit delven. Het is dus aan te raden een aanzienlijke hoeveelheid van de zwakkere tegenstanders te verslaan alvorens je een kans wil maken om hen te overwinnen. Dit alles is echter allemaal de moeite waard aangezien je na het verslaan van deze bazen met een verzadigd gevoel achterblijft. Na het uitspelen van de game zal je jammer genoeg iets minder tevreden op je avontuur terugblikken, want het gevoel dat er meer in zat maakt zich onherroepelijk van je meester. Dit komt vooral doordat men uiteindelijk gewoon verder bouwt op dezelfde spelprincipes uit de vorige delen en hier amper tot geen wijzigingen aan toebrengt. Het feit dat ook de cast uit grotendeels bekende personages bestaat, zorgt ervoor dat er bijna geen verrassende momenten de revue passeren. Op zich is dit niet zo erg want alles is goed uitgewerkt, maar er had toch wel wat meer innovatie aanwezig mogen zijn.

Conclusie en beoordeling

De game heeft in het begin meer weg van een familiefilm dan een ware oorlog tussen Yakuza. Gedurende de game verandert dit gelukkig en wordt je meegezogen in het sfeertje om er alsnog abrupt uitgetrokken te worden door de statische tussenscènes. De sterke verhaallijn en de gevechten weten je echter wel geboeid te houden omdat de actie nu eenmaal bruut en spectaculair is. Dat neemt niet weg dat de game uiteindelijk ietwat teleurstelt en je het gevoel hebt dat er meer in zat. Ik raad Yakuza 3 dan ook alleen aan als je een doorwinterde fan bent van de franchise.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • Brute actie;
  • Interactieve omgeving;
  • Bevat een emotionele verhaallijn vol intriges...
  • Minpunten
  • Statische scènes trekken je uit de sfeer;
  • Gebrek aan innovatie;
  • Camera werkt niet optimaal tijdens de gevechten;
  • maar komt erg traag op gang.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hij vertelde er ook nog bij dat Alan Wake niet voor 2008 zal zijn hoogstwaarschijnlijk.

  • ik ben benieuwd wat 08 allemaal gaat brengen ik kijk zowieso uit naar gow2, lijkt me geweldige game dat, fable kan me dus helemaal niet boeie

  • dit is de 2de aanweizing vandaag dat alan wake misschien niet uitkomt in 2008.

  • Ik hoop dat GoW2 snel uitkomt. Deel 1 blijft ontzettend tof:D.

  • Andere HAlo-titels, ja dat had ik je ook wel kunnen vertellen. Tuurlijk gaat bungie hier mee door, niemand is het nu al zat, tenminste niet degene die halo 1, 2 en 3 leuk vonden

  • GoW 2, Fable 2, meer Halo titels, man, ik kan écht niet wachten!!!

  • GOW 2 is onvermijdelijk. Fable 2 dat een goed spel wordt is onvermijdelijk. Meerdere Halogames zijn onvermijdelijk. It is all… inevitable (zeg ik et nu goed jongens?:P).

  • Voor Fable 2 zou ik een 360 halen…. maar hij komt waarschijnlijk ook op de PC dus…..



    Ontwikkelaar Lionhead Studios is echter ook met enkele geheime projecten bezig, waaronder de mysterieuze game Dimitri.

    Vet!!! Cker in de gaten houden!!



    Kim kan verder overigens nog niet bevestigen dat Gears of War 2 al in ontwikkeling is, ondanks dat er vele geruchten rondgaan dat de game al deze herfst gaat uitkomen.

    Hij bevestigt het niet maar ontkent het ook niet, eigenlijk dus gewoon een bevestiging dat de game al in ontwikkeling is!!





    Kim kan verder overigens nog niet bevestigen dat Gears of War 2 al in ontwikkeling is, ondanks dat er vele geruchten rondgaan dat de game al deze herfst gaat uitkomen. Over Halo wist hij te melden dat het Halo-universum nog lang niet helemaal verkend is en daarbij doelt hij niet alleen op Halo Wars, maar ook op andere Halo-titels die in de toekomst wellicht zullen verschijnen.

    De drie delen waren leuk en dan komt nog Halo Wars en Halo: Chronicles maar dan moeten ze stoppen anders wordt het zo'n melk serie!!



    Hij vertelde er ook nog bij dat Alan Wake niet voor 2008 zal zijn hoogstwaarschijnlijk.

    KUT!! Leek me juist een hele vette game!!











  • ik ben benieuwd :D

  • Denk niet dat gears of war al in hersft uit komt, maar zou wel vet zijn.

  • Dankje!

  • Ik kijk heel erg uit naar GoW2. En ik heb geruchten gehoord dat Bungie al bezig is met een Halo-titel,helaas geen Halo4.

  • Beter dat er nog meer halo delen aankomen :D, halo mag echter nooit stoppen met meer delen uitbrengen (L) ^^

  • Nou, ik hoop idd dat Gears of war 2 uitkomt rond de herfst. Ben er zeker benieuwd naar! Maar het Halo Universum, moet idd nog worden uitgebreidt, maar ik denk dat er nog maar 3 titels uitkomen van het Halo Universum. Halo Wars, 'halo project van Bungie' en Halo: Chronicles.

  • GoW is gewoon in ontwikkeling

  • Hopelijk gears of war 2 dit jaar nog ! :)

    En als je ze nieuwe halo delen gaan maken kan ik dat alleen toejuichen, maar dan wel ander verhaal. En veel vernieuwing

  • Hij heeft GOW 2 nog neit aangekondigd maar ze zijn er vast wel al mee bezig

  • GoW2 komt zeker nog uit, dat moet wel na het succes van deeltje één.

  • Fable 2 komt zekers-te-wete in een dvd/cd-rom speler hier in mijn kamer , GoW is ook wel leuk maar het is niet echt mijn ding.

  • Liever geen halo meer…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren