1. Warhammer Online: Age of Reckoning (PC)

Warhammer Online: Age of Reckoning (PC)

Spelers van zogenaamde ‘table-top’ games zijn vaak een onderwerp van spot en grappen. Warhammer van de Games Workshop is één van de franchises die zo’n kleine 30 jaar geleden dit genre introduceerde. Met behulp van boeken groter dan de Bijbel en een jaarsalaris ter waarde aan poppetjes bestrijden ‘nerds’ elkaars miniatuur legertjes op een niet al te goed verlichte zolderkamer. Vooral door dit beeld is de licentie niet echt bekend geworden onder het grote publiek maar is er wel een trouwe schare aan hardcore fans. De laatste paar jaren zien we steeds meer videogames met de Warhammer licentie opduiken, met wisselend succes. Een aantal jaar geleden kwam het toen langverwachte Warhammer Online uit, de eerste poging om de licentie een MMO te geven. Al snel werden de hooggespannen verwachtingen teruggebracht naar een onvervalste internetoorlog aan kritiek. Nu de grootste storm een jaar terug is gaan liggen is het nu tijd voor een tweede oordeel.

In 2008 kwam ontwikkelaar Mythic dan met Warhammer Online. Ook wel ‘WAR’ genoemd om destijds een zekere andere grote naam na te doen, werd het spel al snel bedolven onder kritiek. Het dieptepunt was begin vorig jaar wanneer duidelijk werd dat nog maar zo’n 25% van de mensen die het spel bij release hadden gekocht nog actief speelde. Uitgever Electronic Arts maakte een mega verlies mee en besloot de broekriem hard aan te trekken. Het totaal aantal servers werd wereldwijd gereduceerd tot zeven om zo de overgebleven populatie goed te kunnen huisvesten. Meestal is dit een teken dat de game op sterven na dood is maar na een uitgebreide speelsessie van meer dan een maand kan ik zeggen dat dit absoluut niet het geval is.

Warhammer Online speelt zich af in de zogenaamde ‘Old World’, een fantasy reflectie van Europa tijdens de late Renaissance. Een plaag, gecreëerd door de legers van Chaos (de ‘slechte’ mensen) verspreid zich door het Keizerrijk (de ‘goede’ mensen) en richt grote schade aan onder de bevolking. Beide kanten verzamelen een aantal bondgenoten om zich heen om zo de twee hoofdfacties te vormen: The Forces of Order en The Forces of Destruction. Aan de kant van de Order vinden we de mensen van het Keizerrijk, de Dwarves en de High Elves en aan de kant van de Destruction vinden we Chaos mensen, Dark Elves en Greenskins. In totaal zijn er dus zes rassen die elk vier unieke klassen kennen. Dit brengt het aantal klassen op een totaal van 24. Echter, veel klassen lijken enorm op elkaar. Zo lijkt een High Elf Swordmaster qua speelwijze enorm veel op een Dark Elf Blackguard en dit geldt ook voor de andere klassen. Er zijn eigenlijk in totaal dus maar vier archetypen aan klassen: De healer, de tank, de melee en de ranged. Dit kan gezien worden als een nadeel maar elk van de 24 klassen kent zijn eigen unieke armoursets die onderling enorm verschillen. Hierdoor zit er veel meer variatie in de kleding van de karakters in vergelijking met vele andere MMO’s.

Deze variatie zet zich ook door in het spel zelf. Als je eenmaal klaar bent met het creëren van je karakter kom je aan in respectievelijk Norsca voor de Destruction en Nordland voor de Order. Deze twee zones liggen aan elkaar en vormen samen het zogenaamde Tier 1 gebied van de Empire versus Chaos campagne. Elke campagne kent in totaal vier tier’s. Tier 1 is voor levels 1-15, tier 2 voor 12-26, tier 3 voor 22-39 en tier 4 voor 32+ karakters. Er zijn in totaal drie campagnes. Deze campagnes kun je het best beschouwen als drie afzonderlijke ‘eilanden’ waarop gespeeld kan worden. Het mooie is dat je gedurende je weg naar het maximale level prima maar één campagne kan spelen. Bij het aanmaken van een ander karakter maak je dan een compleet andere avontuur mee dan de eerste keer. Ervaring leert echter dat je vaak van campagne wisselt. Dit kan je op ieder moment doen door een zogenaamd Warcamp te bezoeken. De campagnes zijn dus niet rasgebonden, je kunt prima als mens naar de Dwarves zone of High Elves zone gaan. Hierdoor krijg je een enorm diverse ervaring met verschillende landschappen. Het ene moment loop je in een bos, het volgende moment vecht je in de bergen waar de Dwarves wonen om vervolgens een pakket af te leveren in het mystieke land van de High Elves. Deze grote verschillen in variatie zijn niet alleen in campagne maar verschillen ook per tier. Zo is het tier 2 gebied van de High Elves versus Dark Elves een verwoest rotsachtig land terwijl tier 4 uit een groen landschap bestaat vol met wijngaarden. Hier kan je goed zien dat het spel grafisch erg wispelturig is. Zo kan het spel op het ene moment er prachtig uitzien met fantastische reflecties van de maan op het water en mooie lichteffecten. Op het andere moment zijn sommige textures niet om aan te zien. Over het algemeen laat de grafische presentatie toch een goede indruk achter, vooral als je rekening houdt met de hoeveelheid personages die tegelijkertijd op het scherm getoverd kunnen worden en het feit dat alles ook goed draait op de wat mindere computer.

De meeste MMO’s focussen zich vandaag de dag op het bieden van een solide PvE ervaring. Dit houdt in dat je als speler samen met vrienden vecht tegen computergestuurde vijanden. Ook zit er in de meeste MMO’s wel een PvP gedeelte maar in veel gevallen is dit later bijgebouwd als noodgreep. Warhammer Online richt zich juist extreem veel op PvP hoewel de ontwikkelaar het liever ‘Realm versus Realm’ (RvR) noemt. De filosofie hierachter is dat de balans tussen de klassen niet op 1 versus 1 gevechten berust maar meer op gevechten van 20 versus 20. RvR is daarnaast geen apart onderdeel naast de PvE maar zijn in elkaar geïntegreerd. Dit is het best uit te leggen met een praktisch voorbeeld. Als speler neem je een quest aan om de heer van een kasteel uit te schakelen. Dit kasteel ligt in het midden van een RvR gebied waar spelers vrij zijn om elkaar aan te vallen. Je kunt de kasteelheer echter niet alleen aan. Met behulp van een menu kan je een party vrij openstellen voor mensen. De andere mensen kunnen dan vrij bij jou in de party komen om te helpen. Al snel heb je een zogenaamde ‘Warband’ van 20 mensen verzameld en kan je het kasteel gaan aanvallen. Gedurende de aanval op het kasteel maak je gebruik van stormrammen en kannonen om jezelf door de deuren heen te slaan. Op dit moment kunnen de spelers van de vijandige partij zien dat het kasteel wordt aangevallen en kunnen tot de verdediging overgaan. Uiteindelijk kom je dan als aanvallende partij aan bij de kasteelheer waarna je deze met de 20 mensen moet aanvallen. Als deze eenmaal dood is heb is de quest voltooid. Deze manier van PvE en PvP door elkaar had ik persoonlijk nog nooit eerder gezien. Dit alles en meer creëert een concept dat nieuw en fris aanvoelt en maakt dat het spelen van Warhammer Online een totaal andere ervaring is dan het spelen van ‘die andere grote MMO’.

Naast RvR zijn er nog meer originele concepten aanwezig in Warhammer Online. Zo heb je de zogenaamde Public Quests. Dit kan je het beste zien als een soort van instances maar het grote verschil is dat iedereen kan meedoen zonder een party in te gaan. De meeste Public Quests spelen zich ook buiten af en bestaan uit een klein gebied in een zone. Elke Public Quest heeft 3 delen. Aan het einde van elk deel krijgt elke speler in het gebied een Experience bonus. Als je samen met de andere spelers alle drie de delen voltooid wordt er begonnen met een lootroll. Hoewel lootrolls niet origineel zijn is de uitwerking hiervan wel anders. Elke lootrol begint met het bepalen van een bonus roll. Deze wordt bepaald aan de hand hoeveel je eigenlijk hebt gedaan gedurende de Public Quest. Dit zorgt er dus voor dat mensen die veel doen ook sneller worden beloond. Na de bonus krijg je de traditionele lootroll. Aan het eind wordt de bonus- en de lootroll bij elkaar opgeteld en wordt bepaald wie de winnaar is. Dit systeem wordt ook toegepast na het aanvallen en verdedigen van RvR doelen op de kaart en zorgt voor een eerlijke, prestatiegerichte verdeling van de loot.

Er zitten echter ook nadelen aan deze nieuwe concepten. Vooral de uitleg met betrekking tot de werking van het spel is zeer gebrekkig. Als hulpmiddel hiervoor is er de zogenaamde Tome of Knowledge. Hierin wordt alles vastgelegd wat je tijdens het spelen doet. Van de hoeveelheid vijandige spelers die zijn afgeslacht tot de hoeveelheid van je eigen karakter aanklikken. Veel van de ‘achievements’ hebben ook rewards. Deze komen in de vorm van XP, titels en throphies zoals medailles en kleine objecten. Deze laatste kan je bevestigen aan je harnas om je karakter een unieke look mee te geven. Er zijn enorm veel van dit soort rewards en voor de mensen die van alles willen verzamelen zal het een ware verslaving vormen. Echter, als hulpmiddel om het spel te leren kennen schiet het echter tekort. Hierdoor is de leercurve om het spel ‘echt’ te leren spelen nogal hoog en ben je afhankelijk van andere spelers om de handleiding te spelen.

Voordeel is dan weer wel dat Warhammer Online ‘moeilijk’ is. Dit is uiteraard een nogal relatieve term. Wat ik hiermee bedoel is dat het je een behoorlijke tijd zal duren om het maximale level te bereiken, ook wel ranks genoemd. Om rank 40 te bereiken zal je ongeveer een maand elke avond goed moeten spelen. Om het maximale RvR rank te behalen, de zogenaamde Renown Rank, zal je toch wel een aantal maanden bezig zijn. Hier ligt het maximum op rank 80 maar een recente uitbreiding doet deze naar 100 verhogen. De endgame PvE content is ook nogal moeilijk te bereiken. Hiervoor heb je zogenaamde ‘wards’ nodig die je beschermen tegen debuffs van vijanden. Het verkrijgen van deze wards is een lang proces waarbij je ook een hoge RvR rank nodig hebt. Kortom, het is verfrissend dat een MMO echt weer moeilijk is in plaats van alles zo gemakkelijk mogelijk maken in de hoop zo meer abonnees te krijgen.

Ook zijn er wat andere problemen waar Warhammer Online zelf struikelblokken creëert met zijn vernieuwende concepten. Het spel is zeer gericht om met grote aantallen mensen (50+) iets te ondernemen. Dit zorgde een aantal maanden na release voor veel kritiek van de community aangezien de servers leeg waren. Nu is het natuurlijk een drama voor een public relations persoon om te vertellen dat je spel van 30 naar 7 servers is ingekrompen maar dit is wel de gameplay ten goede gekomen. Er zijn constant genoeg spelers om iets te doen. Hierbij komt echter een ander struikelblok. Nu is het spel grafisch geprogrammeerd om op veel computers te kunnen draaien (waaronder Mac’s) maar kan het toch wel vaak voorkomen dat de framerate tot een dieptepunt zakt. Dit gebeurt ook op sterkere computers met nieuwe hardware. Ook de focus op RvR zorgt ervoor dat PvE ondergeschikt aanvoelt. De quests zijn daarnaast ook 9 van de 10 keer niet echt origineel (Verzamel 10 van dit, ga hierheen etc). Tel daarbij op dat er maar een stuk of 5 endgame instances zijn en je begrijpt dat Warhammer Online niet veel potten breekt op dit gebied.

Conclusie en beoordeling

Warhammer Online is wat mij betreft zeer geslaagd. De meest gehoorde klachten en bugs zijn inmiddels verholpen en het spel heeft weer een gezonde populatie op de servers. WAR doet echt iets heel anders dan de concurrentie en heeft een enorme hoeveelheid aan content bij zich om je maandenlang bezig te houden. Vooral de toevoeging van de Tome of Knowledge is hierbij een enorm pluspunt. Mocht je een absolute hekel hebben aan PvP dan moet je Warhammer Online aan je voorbij laten gaan. Er is in dat geval naast RvR namelijk onvoldoende content. Als je echter behoefte hebt aan iets totaal nieuws en enorme veldslagen met andere spelers kan waarderen, dan is Warhammer Online waarschijnlijk één van de beste MMO’s die je kunt spelen.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Vernieuwende concepten
  • Draait op mindere computers
  • Tome of Knowledge
  • Moeilijk'
  • RvR
  • Minpunten
  • Onvoldoende PvE
  • Grafisch wispelturig
  • Framerate problemen
  • Steile leercurve

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • VET!

  • Netjes.

  • Wowa!



    De Wii blijft het goed doen.

  • het is gewoon een vete game :P

  • Ik wil hem in Europa!

  • netjes kan niet wachten

  • Europese releasedatum please :<

  • Heel goed, ik vind wel dat Nintendo maar snel wat dates bekend moet maken!

  • Wooow 11 dagen? en Miljoen keer verkocht! Daar gaat Nintendo groot geld aan verdienen als die overal in de wereld uit komt. Mij lijkt hij ook echt relaxt hoor!

  • Het is ook een vet spel.

  • veel man wow 0_0

  • Waarom nu weer kk, tokobot -_-

  • ik kan niet wachten dat ik in nederland komt ^^

  • sorry ik haal het wel effe weg

  • Wow, Maarja is te verwachten het is ook niet zomaar een game he ;)

  • toppie

  • Ongelofelijk :-(



    Maar das in japan wel meer

  • dat is hier in 1 dag :P

  • ben benieuwd hoe goed het hier gaat verkopen:P

  • Jeey voor Brawl!

    En nu graag een datum voor Europa. :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren