1. Castlevania: Lords of Shadow (PS3)

Castlevania: Lords of Shadow (PS3)

Wat, een nieuwe 3D Castlevania? Met de blamages van de 3D Castlevania's op de N64 en de middelmatige PS2 Castlevania's in mijn achterhoofd was dat het eerste wat ik dacht voordat ik de E3 2009 trailer van Castlevania: Lords of Shadow zag. Maar na de trailer dacht ik daar toch anders over, dit zou hem wel eens kunnen zijn, de eerste goede 3D Castlevania.

Ongelijk heb ik in ieder geval niet gekregen, want Castlevania: Lords of Shadow is goed, heel goed mag ik zeggen.

Je begint met Gabriël Belmont, een lid van de Brotherhood of Light en gestuurd om uit te zoeken waarom de geesten van de overledenen niet naar de hemel kunnen. Daarnaast zal Gabriël proberen om zijn vrouw Marie, die onlangs vermoord is, terug te brengen, en zo begint je avontuur om de wereld te redden van de Lords of Shadow en de connectie tussen Hemel en Aarde weer te herstellen en Marie uit de dood doen herrijzen.

Daar sta je dan, oog in oog met het eerste level, dat een tutoriallevel beslaat en je de basics van het gevechtssysteem laat zien. Het gevechtssysteem lijkt in eerste instantie een beetje op God of War, je hebt direct en area attacks en per vijand die je verslaat krijg je experience, waarmee je combo's kunt kopen. Later komt daar nog je Focus bar en Light en Shadow magic bij die respectievelijk ervoor zorgen dat al je attacks je healen en je extra damage doet met al je aanvallen. Voor Shadow en Light magic zul je uiteindelijk elemental orbs nodig hebben om je Light en Shadow meters bij te kunnen vullen, en daarbij komt de Focus meter kijken. Elke keer als je op het laatste moment blokt vult je Focusmeter aanzienlijk. Zodra die vol is en je vijanden aanvalt zullen er orbs loskomen waarmee je je meters weer kunt bijvullen. Dat betekent overigens niet dat je heel de game kunt gaan blokken, want veel vijanden zullen unblockable attacks gebruiken die je niet kunt blokken en die je dus behendig zult moeten ontwijken. Daarnaast zul je ook de kleinere vijanden naar je toe kunnen trekken en ze met een grab ineens verslaan. Het voordeel hiervan is dat je even niet aangevallen kunt worden omdat je een quick time event krijgt, maar wat mij betreft had het allemaal ook zonder gekund. Daarnaast zul je bij bosses en groetere vijanden altijd de mogelijk tot Quick Time Events krijgen om een finisher move te doen. Wat Lords of Shadow dan ook goed doet is de Quick Time Events zo te maken dat je of een van de facebuttons herhaaldelijk moet indrukken of op het juiste moment een van de facebuttons indrukt. Het maakt bij het laatste dan ook niet uit welke facebutton het is, en dat maakt het geheel toch wel weer wat fijner dan het Quick Time Event systeem van bijvoorbeeld God of War, waar je steeds een random gekozen facebutton moet indrukken. Ook zul je te maken hebben met je sideweapons, waarvan sommige wel bekend voorkomen van vorige Castlevania games. Zo heb je Silver daggers en Holy Water. Zelfs feeën doen hun opwachting om Gabriël te helpen met het bestrijden van het vele kwaad dat hij op zijn pad zal tegenkomen. Dat kwaad komt in vele soorten en maten voor, van kleine gremlins tot aan een reusachtige titanen die je stuk voor stuk gaat omleggen.

Er zijn ook kosten noch moeite gespaard met betrekking tot de voiceacting, met namen van onder andere Jason Isaacs, Robert Carlyle en Sir Patrick Stewart. Stewart weet te boeien als Zobek, een van de hoofdpersonages en tevens de 'verteller' van het verhaal. Het vertellen wordt gedaan door middel van boekvorm op het begin van elk level tijdens het laden, wat je meer en meer mee zuigt in de avonturen van Gabriël. Ook Carlyle weet als Gabriël soms de emoties van het scherm af te laten spatten wat de game ook zeker ten goede komt. Je kunt dan ook duidelijk invloeden zien van Kojima productions, die Mercury Steam heeft bijgestaan met adviezen. Door die adviserende rol is Gabriël geworden zoals hij nu is, een karakter waarin je je in kunt leven in plaats van de bruut die Mercury Steam in gedachte had voor Gabriël. Naar mijn mening heeft Mercury Steam het dan ook goed gedaan om Kojima's advies op te volgen, want Gabriël zou wat mij betreft een heel stuk minder interessant zijn als karakter als hij op een soort Kratos had geleken.

Wat opvalt is dat de game in zijn totaal een 15-18 uur in beslag neemt, en dat is voor dit type games opmerkelijk. Daar blijft het niet bij aangezien je na elk level trials unlocked die je ook nog kunt doen ben je zeker nog een paar uur extra bezig om ze allemaal te doen. De trials verschillen in moeilijkheidsgraad maar voegen toch net wat extra toe om al die levels nogmaals te spelen, met voorbeelden van trials zoals no hit op een boss, of een bepaalde boss te verslaan binnen een bepaalde tijdslimiet.

Als aanvulling op het verhaal en de voiceacting is er nog de muziek. Verwacht geen Vampire Killer in orkestvorm, maar een soort van Lord of the Rings achtige stijl die toch een heel mooi geheel vormt en toch het Castlevania gevoel naar voren weet te halen.. Óscar Araujo weet met zijn muziek vanaf het eerste level meteen te boeien en geeft de indruk bij elk gevecht dat je bezig bent met iets echt episch. Daarnaast heeft hij ook wel hele subtiele verwijzingen naar met name Super Castlevania 4 verwerkt in zijn muziek. Het is nauwelijks te horen, maar daarom niet minder leuk en het toverde zeker een glimlach op mijn gezicht toen Bloody Tears op een wel heel aparte manier ten gehore werd gebracht. Ondanks dat de muziek niet echt op de traditionele Castlevania muziek lijkt, geeft het toch een goede sfeer mee aan de game.

Naast al dit goeds zijn er ook voor mij wat kleine minpunten, maar dat weet de pret niet te drukken. De camera staat niet altijd even lekker waardoor je dus een sprong niet goed kunt inschatten en zo de afgrond in flikkert. De framerate wil soms ook eens wat stotteren, maar het haalt de snelheid niet uit de gevechten, maar reken niet op volle schermen en 60FPS, want dat zal Castlevania: Lords of Shadow niet halen. Zoals ook al eerder gezegd zijn de quick time events op grabs van kleinere tegenstanders eigenlijk overbodig, aan de andere kant houdt het wel de aandacht op het gevecht zodat je niet hersenloos je grab knop blijft spammen.

Al met al is Lords of Shadow een geweldige game geworden, met kleine minpunten die de pret niet zullen drukken en wat mij betreft mijn persoonlijke Game of the Year van 2010

Conclusie en beoordeling

Castlevania: Lords of Shadow mag zich met recht de beste 3D Castlevania tot nog toe noemen. Het verhaal, de epische muziek en het briljante acteerwerk van onder andere Sir Patrick Stewart en Robert Carlyle zuigen je in de game en laten je niet meer los tot je het laatste level eindelijk hebt uitgespeeld. Het einde smaakt gewoon naar meer en ik kan dan ook niet wachten tot het volgende deel uitkomt.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Voiceacting
  • Muziek van hoge kwaliteit
  • Lekker battlesysteem
  • Minpunten
  • Framerate niet altijd even soepel
  • Camerastandpunten soms niet goed
  • Quick Time Events op grabs had niet gehoeven

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hoppa, en daar gaan we weer…

  • Goh, dit had ik nou echt niet verwacht….

  • Wanneer kondigt EA FIFA 09 aan? :-P

  • WTB Burnout voor de Wii. Vond m op de Xbox (het beroemde deel 3) altijd al leuk, ze mogen takedown porten for all i care. Budgetprijsje dr aan en gaan!

  • Niet echt verrassend nieuws. Uitmelken van games blijft toch een vak apart. Ze hebben met Skate natuurlijk weer een goede franchise te pakken die goed verkoopt. Maar naar mijn mening zijn Burnout en Need for Speed behoorlijk achteruit gegaan. Jammer hoor…..

  • Nieuwe Skate en Mass Effect delen kijk ik zeker naar uit.

  • Voorspelbaar maar goed nieuws though :). Binnekort Skate maar eens oppakken voor30 of 40 euro :D.

  • Was te verwachten he

  • Skate 2 *O*

  • need for speed prostreet kun je idd wel zeggen dat het niet meer op need for speed leek ik ben echt super blij dat het terug naar ze roots gaat want wat was prostreet een partijtje kut

  • Worden wel spellen om naar uittekijken volgens mij :)

  • Ow fuck off! Stelletje onorginele geldwolven zijn het!

  • Niks mis mee, het wordt pas irritant als er elk jaar een rip-off uitkomt. :@

  • MELKEN!!!!

  • Boeie, als ze niet uitmeleken krijgen we die games niet.

    maar ned for speed mag wel weer worden wat het was met nderground vind ik.

  • ik zeg… NICE!! kijk zeker uit naar de nieuwe skate!! vetste skate game ever!!!



    en ach jah uitmelken??? als jij iets kan verkopen voor 100 miljoen en je kan het zeflde grapje weer uit halen en mensen smullen ervan…. boeiend!! koop je ze toch nie

  • Hoezo een open deur intrappen? :p

  • So hehe, eindelijk ze zien dat ProStreet niet vet was. Ik hoop weer een soort van combinatie te zien van NFS Most Wanted, NFS Carbon en NFS Underground 2.

  • Opzich wel mooi dat Skate een vervolg krijgt (Was eigenlijk al bijna zeker..) maar ze kunnen ook gewoon even wachten met die NFS.

  • Twee van de drie titels worden dus rush-titels, dat voorspeld niets goeds en vooral omdat we hier van EA spreken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren