1. Super Meat Boy (XBLA)

Super Meat Boy (XBLA)

Lang geleden, in een universum hier ver vandaan op de planeet Flesjkeem, woonden ooit twee getalenteerde gameontwikkelaars. Nu was op Flesjkeem al een tijdje een onprettige ontwikkeling gaande: de games waren veel te makkelijk. De twee ontwikkelaars, die zichzelf Team Meat noemden, besloten een ware revolutie te ontketenen en deze kwaadaardige trend voor eens en voor altijd uit de weg te ruimen. Ze ontwikkelden iets dat nog nooit eerder gezien was: Meat Boy. Meat Boy veranderde de hele game-industrie op Flesjkeem en de twee ontwikkelaars werden als goden vereerd. Maar niemand haalt succes zonder dat anderen een graantje willen meepikken en in het jaar 2010 werd Team Meat een aanbod gedaan door een bedrijf van de planeet Aarde genaamd Maikrosovd. Stapels bankbiljetten wisselden van eigenaar en Maikrosovd eigende zich de rechten op Meat Boy toe. De marketingexperts besloten het uit te geven onder de vernieuwende naam Super Meat Boy en de aardbewoners kennis te laten maken met deze nieuwe manier van gamen. Om een lang verhaal kort te maken: de masochisten onder ons kunnen los gaan met Super Meat Boy.

Super Meat Boy is de betaalde versie van het befaamde internetspelletje Meat Boy. Voor degenen die niet bekend zijn met Meat Boy: je speelt als een lapje vlees en de bedoeling is om naar het eind van een level te komen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want overal hangen gigantische zagen, lasers en andere obstakels. Meat Boy heeft geen levens; als hij ergens tegen aan komt wordt hij meteen weer teruggezet naar de start van het level. Het klinkt heel simpel en dat is het ook, maar juist daarom is Meat Boy zo verrassend leuk. Overigens doet Meat Boy het niet voor zichzelf, hij doet het om zijn vriendinnetje, Bandage Girl, te redden uit de handen van de kwaadaardige Dr. Fetus. Maar elke keer als hij bij het einde van een level is en op het punt staat Bandage Girl te redden neemt Dr. Fetus haar snel mee naar volgende level. Dit verhaal – bij gebrek aan een beter woord – wordt verteld door middel van mooie cartoony filmpjes.

Voor het verhaal hoef je Super Meat Boy dus niet aan te schaffen, maar op de andere punten is de game des te beter. Er zijn honderd basislevels verdeeld over vijf hoofdstukken. Aan het eind van elk hoofdstuk moet je een langer level met een eindbaas overleven om zo door te mogen naar het volgende hoofdstuk. Gezien het feit dat Meat Boy oneindig veel levens heeft lijkt Super Meat Boy misschien makkelijk, maar niets is minder waar. Sterker nog: ik durf te stellen dat het de meest uitdagende en sadistische game in jaren is. De eerste vijf levels zijn makkelijk en daar ben je dan ook zo doorheen. Maar daarna worden de levels gruwelijk moeilijk. Om Bandage Girl te bereiken heb je perfecte timing en supersnelle reflexen nodig. En omdat Meat Boy niet altijd meteen stil staat als hij gesprongen heeft, maar nog even doorglijdt, wordt het des te moeilijker om alle zagen te ontwijken. Vaak bestaat een level uit een paar onderdelen. Je moet dan ook niet vreemd opkijken als je meer dan tweehonderd keer doodgaat voordat je eenmaal bij Bandage Girl bent. En daar ligt ook de grote kracht van Super Meat Boy: de levels zijn lang genoeg om gruwelijk en sadistisch moeilijk te zijn, maar nooit zolang dat het frustrerend wordt. Bovendien krijg je aan het eind van elk level een replay te zien van alle keren dat je het geprobeerd hebt. Het geeft ontzettend veel genoegen om de vele Meat Boys langzaam af te zien vallen totdat alleen degene die het gehaald heeft nog over is.

Na een paar uur ben je wel klaar met de honderd normale levels maar dat wil allerminst zeggen dat je Meat Boy aan de kant kunt leggen. Aan elk level zit namelijk een bepaalde, op tijd gebaseerde, challenge vast. Haal je het level binnen die tijd dan unlock je de Dark Version van dat level. Ook de Dark Versions hebben weer een tijdslimiet. Een speciale vermelding verdienen ook de warp-zones. Dit zijn levels in de stijl van een bepaalde retro-game die je alleen binnen kunt komen door een geheime poort te vinden die in een normaal level verstopt zit. Doormiddel van deze retro-levels kun je andere karakters vrijspelen en daarmee alle levels doorlopen. Dat is ook wel nodig, want sommige tijdslimieten zijn alleen te halen met een bepaald karakter. Daar komt nog eens bij dat er in elk hoofdstuk twintig pleisters verstopt zitten die Meat Boy allemaal kan verzamelen voor nog meer extra’s. Kortom: Super Meat Boy heeft genoeg content om je weken, zo niet maandenlang, zoet te houden en kan in dit

opzicht makkelijk concurreren met sommige retail games. Ook op audiovisueel niveau doet Meat Boy niets fout. De graphics zijn een feest voor het oog en de muziek is een plezier voor het oor. Op de achtergrond hoor je binnen een half uur nooit twee keer hetzelfde riedeltje en dit heeft als gevolg dat je nooit het gevoel krijgt dat Meat Boy in herhaling valt. Om nogmaals een lang verhaal kort te maken: Super Meat Boy is een Arcade game die zich makkelijk kan meten met de meeste retail games en is verplichte kost voor iedereen met Xbox-Live.

Conclusie en beoordeling

Team Meat heeft duidelijk goede zaken gedaan met Maikrosovd en laatstgenoemde zal altijd geëerd worden omdat ze Super Meat Boy naar de mensheid hebben gebracht. Super Meat Boy doet vrijwel niets fout, heeft ontzettend veel content en is audiovisueel een pareltje. Bovendien is het één van de pittigste en meest sadistische games van de afgelopen jaren. Super Meat Boy is eigenlijk verplichte kost voor iedereen die zich ooit vermaakt heeft met een game. En voor de prijs van 1200 Microsoft Points krijg je minstens net zoveel plezier als van een retail game van zestig euro. Heeft Super Meat Boy dan ook minpunten? Ja, het is duidelijk niet geschikt voor de watjes en kleinzielige gamers onder ons.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Ouderwets pittig
  • Audiovisueel een pareltje
  • Ontzettend veel content
  • Minpunten
  • Soms iets té moeilijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Aaaii, lastig :P

  • hahah, noem ik eigenlijk niet echt nieuws, maar het verschil is:

    GoW = leuk

    the club = niet leuk.

    dus met GoW is het wel leuk om 10.000 kils te maken online.

  • Geef me maar een Xbox en dan zal ik jullie is wat laten zien :D

  • G.R.A.W. heeft pas moeilijke achievements:

    Word werelwijd 1e op het solo-leaderbord

    word wereldwijd 1e op het team leaderbord

    word wereldwijd 1e op het universal leaderbord.

  • @ mtyz: das waar



    Maar opzich is het wel grappig gedaan, ze hebben in ieder geval goed naar GoW gekeken xD

  • op mygamercard.net staan er 622482 graw spelers, daarvan hebben er 51 alle achievements.

    bij gears of war staan er 1279302 spelers en hebben er 9681(!!) spelers alle achievements en dat zijn alleen nog maar de 1250/1250 en de mensen met 1000/1000 zitten daar dus niet bij.

  • @mtyz jaja, je punt is duidelijk xD

  • Dit is GEEN nieuws maar is



    A) al ongelooflijk lang bekend.

    B) al gepost toen hier een nieuwsbericht kwam over de achievements van The Club.

    C) dus ouds.



    Wel leuk 'ouds' though :P.




  • Zo dus dat is word dan flink schieten!!

  • Ik vind deze achievements zo ongelofelijk inspiratieloos. Zo laat je mensen (tegen hun zin in) doorspelen om die achievement te halen.

  • Het hangt grotendeels af van de manier van online spelen. Bij GoW kon je per ronde max 4 kills halen (behalve die nieuwe gametype dan). Als the club een online mode heeft die meer op halo oid lijkt zul je veel sneller bij de 10001 zijn.

  • als je al 10.000 kills hebt gemaakt maakt die ene het niet moeilijker

  • En besides, de achievement heet ook nog eens ''Not So Serious'' :)

  • Als iets doelloos is dan is het wel om 1000/1000 achievement punten te halen.

  • Zo inderdaad.

    Die laatste kill maakt het voor mij inderdaad wel moeilijker.

  • Achievement 4 life! Gears of war heb ik nu 4000 kills.



    @Wiizhole, jij zei dit:

    A) al ongelooflijk lang bekend.

    B) al gepost toen hier een nieuwsbericht kwam over de achievements van The Club.

    C) dus ouds.



    Kerel, Who Cares? Dus als dit bericht oud is, wat dan nog? Misschien wist jij het allang, omdat jij natuurlijk het hele internet afzoekt. Maar ik denk dat ook veel mensen dit niet wisten. Zoals Ik.





  • Net of iemand belang hecht aan achievements, de wat minder begaafden erop nagelaten :-P

  • Dirk Lentjes, dit nieuws stond al eerder op IG! http://www.insidegamer.nl/xbox360/theclub/nieuws/19396 Hier werd aangegeven dat de achievements van The Club bekend waren en al heel snel werd er in dat bericht gediscussieerd over de achievement die Siem als nieuw behandelt.

  • wel vetjes, ik krijg hem ong. as maandag in de bus, dus ben er wel weer een tijdje zoet mee ;)

  • Hmm, in dat nieuws bericht werd niet vergeleken met Gears.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren