1. Jak and Daxter: The Lost Frontier (PS2)

Jak and Daxter: The Lost Frontier (PS2)

De Jak en Daxter serie heeft een speciaal plekje in mijn hart. Het is precies de type game die bij mij past, een avontuur vol actie met een goed verhaal, goede gameplay en vooral leuke humor. Ik sprong dan ook een gat in de lucht toen ik las dat na jaren van stilte er een nieuwe Jak en Daxter game op de PS2 zou gaan verschijnen. Vol hoge verwachtingen kocht ik het spel nog geen dag na de release, om tot mijn verbazing te zien dat niet Naughty Dog, maar High Impact Games de game gemaakt had. Kan een andere ontwikkelaar de sterke serie die Naughty Dog gemaakt heeft voortzetten of zou Jak en Daxter net zo roemloos ten onder gaan als Crash Bandicoot?

Ik kan niet anders zeggen dat het introfilmpje erg spectaculair is. Jak, zijn maatje Daxter en goede vriendin Keira gaan op zoek naar een nieuwe bron van Eco, een magische energiebron, om de wereld te kunnen redden. Ze worden echter aangevallen door luchtpiraten en moeten een crashlanding maken op een stuk land aan de Brink, de rand van de wereld. Jak kan zijn speciale Dark Eco krachten echter niet meer gebruiken, aangezien de Eco in de wereld niet meer in balans is. Onze helden gaan op zoek naar een nieuwe energiebron voor hun neergeschoten vliegschip in dit onbekende deel van de wereld.

Het verdere verhaal ga ik natuurlijk niet verklappen, maar het is naar mijn gevoel wat matig. High Impact Games heeft geprobeerd om het verhaal binnen de Jak en Daxter wereld te plaatsen, wat redelijk gelukt is. De manier van vertellen stoort mij echter. In de vorige delen was er voor iedere missie een scene waarin naast de details over wat je moet doen, ook op subtiele wijze wat verhaal werd verteld of een personage verder uitgediept. Bij Lost Frontier is de subtielheid weg. Grote delen van het verhaal wordt in een lange scene eruit geflapt in plaats van kleine stukjes verhaal in vele kleine scènes.

Hierdoor komen plotwendingen vaak raar over en blijven veel vragen open. Waar zijn de personages uit de vorige delen gebleven? Wat is de Brink en waarom is deze ontstaan? Waarom is de Eco in de wereld instabiel geworden? Waarom kan Jak geen Dark Eco of Light Eco meer gebruiken, maar wel andere kleuren Eco als de Eco in de wereld in disbalans is? Allemaal vragen die niet of niet duidelijk genoeg beantwoord worden en dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Deze ergernis wordt voornamelijk veroorzaakt omdat de game erg kort is. Zonder zijmissies had ik de game in 5 uur uitgespeeld, terwijl ik over het algemeen een trage gamer ben. Ik had liever een langere gameduur gezien met meer missies, zodat de gaten in het verhaal wat beter opgevuld konden worden en de verhaalvertelling iets rustiger had kunnen zijn.

Op het gebied van humor heeft High Impact Games gelukkig goed naar de serie van Naughty Dog gekeken. Vooral de grofgebekte Daxter zorgt voor de nodige humor in de scènes en gedurende de game met zijn bijdehante opmerkingen. De stemacteurs leven zich erg goed in hun personage waardoor het matige verhaal toch iets meer glans krijgt en de humor goed tot zijn recht komt. Dit is echter alleen het geval bij de Engelse taaloptie. Vermijd de Nederlandse taaloptie als de pest, want het is echt om te huilen. Ik heb alleen de Nederlandse intro gezien, maar de stemmen waren zo ongeïnspireerd en saai voorgelezen dat ik zo snel mogelijk naar de Engelse optie ben geswitcht.

Naast het verhaal speelt ook de gameplay een belangrijke rol. Een deel van de game is vooral gericht op het vertrouwde concept van de serie, namelijk platformen en schieten. De bekende dubbelsprong, wapens en standaard aanvallen zijn weer terug in de game en dit is over het algemeen goed uitgewerkt. De camera heeft af en toe echter een eigen willetje en kan soms op rare plaatsen terechtkomen, waardoor je het overzicht kwijt kan raken. Het camera probleem kan erg irritant zijn, maar het is te overzien.

Een nieuw element in de platform gedeeltes zijn de nieuwe eco krachten. Tijdens het avontuur krijg je nieuwe krachten tot beschikking gebaseerd op een van de vier ecokleuren. Deze krachten variëren van het laten verschijnen van tijdelijke platformen van kristal tot de tijd vertragen. Deze nieuwe krachten voegen leuke elementen toe aan het standaard platform werk, iets wat na het eerste deel in vergetelheid is geraakt. De wapens zijn afgeleid van de wapens uit de eerdere delen. Het groene Ecowapen heeft het Dark Eco wapen helaas vervangen, maar het concept is hetzelfde als een ander wapen uit deel 3. Het wapenaanbod is niet zo omvangrijk als bij Jak 3, maar dit zie ik eerder als een verbeterpunt dan een probleem. De vier wapens zijn overzichtelijk, goed bruikbaar en effectief.

Naast het platform werk van Jak, krijgt ook Daxter zijn eigen stukjes level maar dan in de vorm van Dark Daxter. Door in aanraking te komen met grote hoeveelheden Dark Eco verandert Daxter in een bloeddorstig monster die alles op zijn pad vernietigd. De levels met Dark Daxter zijn kort en dat is maar goed ook. Het hele concept voegt weinig tot niks toe aan het verhaal en zijn naast een paar puzzels met schakelaars omzetten verder niet interessant. Een belangrijk element is de tornado aanval, iets wat erg lijkt op Taz van de looney toons. De tornado is echter moeilijk te besturen en leidt vaak tot frustratie. Het lijkt alsof de makers dit element op het laatste moment erin hebben gestopt voor de fans, maar het had er beter uit kunnen blijven.

Een nieuw onderdeel van de game zijn de vliegmissies. Gedurende de hele game heb je verschillende vliegtuigen tot je beschikking, die gebruikt worden als transport middel en voor gevechtsmissies. Je vliegtuig beschikt over wapens en allerlei mods, die je naar eigen inzicht kan upgraden en op je vliegtuig plaatsen. De vliegmissies vallen echter tegen. Ten eerste is de vliegtuig besturing niet erg prettig. Het is allemaal wat aan de logge kant en de standaard uitwijkmanoeuvres zijn niet erg praktisch. Doordat de camera je trouw blijft achtervolgen tijdens loopings, bochten en duikvluchten is het een uitdaging om niet duizelig te worden. Daxter kan vliegtuigen kapen om ze kapot te maken en aanwezige mods te stelen. Door een paar quick time events snel achter elkaar te doen gaat het vijandige vliegtuig steeds meer kapot. Het zorgt voor wat afwisseling tijdens het vliegen en op deze manier kan je de broodnodige reparatie mods verzamelen. Het is jammer dat het vliegen zoveel plaats inneemt in de game. Het is af en toe erg frustrerend, aangezien je gebombardeerd wordt van alle kanten en je zelf je vliegtuig lastig kan manoeuvreren. Gelukkig wordt er tijdens de missie veel gesaved, zodat je niet weer helemaal opnieuw moet beginnen.

High Impact Games heeft geprobeerd om een goede Jak en Daxter game te maken, maar hun game heeft me niet weten overtuigen. Waarschijnlijk heeft dit vooral te maken met de torenhoge verwachtingen die ik als van de serie van dit spel had, maar een deel heeft ook zeker te maken met de matige uitwerking. Het verhaal is matig, roept meer vragen op dan antwoorden en is rommelig verteld. De humor is gelukkig nog goed aanwezig, maar deze komt vooral van het heldenduo. De platform gedeelten zijn OK en de ecokrachten zijn een leuke toevoeging. Dark Daxter daarentegen voegt niets toe aan de game. De besturing van het vliegtuig had een stuk beter gekund en de focus had moeten liggen op het platformen in plaats van het rondvliegen in een vliegtuig. Als laatste minpunt is dat de game met een hoofdavontuur van 5 uur erg kort is.

Conclusie en beoordeling

Jak and Daxter: The Lost Frontier is wat mij betreft een middelmatige game, die weinig toegevoegde waarde geeft aan de serie. Ondanks de vele minpunten geef ik deze game een 6, want het blijft toch een Jak en Daxter game met de juiste hoeveelheid humor. Als je geen genoeg kan krijgen van Naughty Dogs heldenduo kan je deze game zeker eens proberen, maar de originele trilogie is veel leuker.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Ecokrachten
  • Engelse voiceacting
  • Humor
  • Jak en Daxter
  • Minpunten
  • Te kort
  • Manier waarop het verhaal vertelt wordt
  • Vliegmissies
  • Dark Daxter
  • De Nederlandse stemmen zijn vreselijk (en dat is nog een understatement)

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hahah geweldig xd

  • toepasselijk xD

  • droog mr wel grappig

  • Geinig:P.

  • lol!

  • xD leuk

  • lachen :)

  • Te fout voor woorden…

  • oh dear…

  • Leuke dingetjes, al heb ik liever maps ;)

  • Doe mij idd maar een nieuwe tf2 update

  • juistja…

  • Echt romantisch is het niet!?

  • Wie gebruikt dit nou echt?

  • Niemand als je slim bent :P

  • Geinig!

    Alleen moet je wel een diehard game vriendin hebben wil ze dit waarderen.

  • Breng die nieuwe mappen maar uit!

  • lachen

  • vond die van you light my fire het leukst

  • leuk

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren