1. Call of Duty 4: Modern Warfare (PC)

Call of Duty 4: Modern Warfare (PC)

Oorlog is iets vreselijks. Oorlog is iets dat lang, lang geleden al had moeten stoppen maar vandaag de dag nog overal tegen kan worden gekomen. Wij zitten hier maar in onze knusse huisjes, ver weg van het grote gevaar. We kijken op onze overdreven grote plasmatelevisies met alle plezier naar geweld. Of het nou een James Bond film is, of het acht uur journaal, wat kan ons het schelen? Wij zin tenslotte zo veilig als het maar kan. Wij weten niet hoe het is om ons te midden van het strijdgeweld te bevinden. Wij hebben er geen benul van hoe het voelt als alles wat je kende, waar je opgegroeid bent, waar je je leven hebt doorgebracht, in stof opgaat. Kinderen hier spelen op straat met plastic nepgeweertjes, kinderen daar marcheren rond met een AK-47. Kinderen hier willen niets liever dan een echt pistool in handen krijgen, kinderen daar zouden niets liever willen dan dat elk wapen op slag in plastic verandert. Dappere soldaten strijden elke dag weer voor al wat goed is in landen die daar de broodnodige behoefte aan hebben. Ook al heb ik nooit de wil gehad om één van die dappere mannen te zijn, ik heb wel een grote interesse voor alles wat oorlog betreft. En vanuit dat standpunt der onschuldige interesse heb ik Call of Duty: Modern Warfare in huis gehaald. Vanuit dat standpunt der onschadelijke interesse heb ik Call of Duty: Modern Warfare uitgespeeld. En vanuit dat standpunt der inspirerende interesse ga ik het vandaag over Call of Duty: Modern Warfare hebben. Want diep, heel diep in mijn hart ben ik de gruwelen van de oorlog dankbaar voor het feit dat zij mij zo’n parel van een spel hebben geschonken.

”War is delightful for those who have not yet experienced it” - Erasmus

Intens. Dit woord lijkt mij het meest geschikt om dit deel van de misschien wel populairste shooter-serie te omschrijven; intens tot op de laatste seconde. Intens als je Russische ultranationalisten afknalt. Intens als je alles op alles zet om jezelf en je teammaten te beschermen tegen het kwaad in de vorm van solide kogels en een kwade kreten. Intens als je vanuit een schijnbaar veilig plaatsje in een helikopter aan het schieten bent om er maar al te snel achter te komen dat je helemaal niet zo veilig bent. De campaign van Call of Duty: Modern Warfare bestaat uit hoge kwaliteit van top tot teen, van begin tot eind. Het plot is goed uitgedacht en komt realistisch over; ook geeft het verhaal je echt het gevoel dat je voor iets moois en goeds vecht.

De missies zijn zo geweldig intens door meerdere factoren. Ten eerste het realisme dat het spel kent; de geweldig accurate manier en het detail waarmee de “Moderne Oorlogsvoering” wordt gepresenteerd is ongeëvenaard; het aanbod aan wapens en helpende middelen in het bestrijden van het kwaad zoals granaten, flash-bangs, landmijnen, rookbommen, explosieven en ga zo maar door. De communicatie en de taal is zoals je het kent van oorlogsfilmen; simpele woorden en afkortingen zoals “tango down” en “get to the extraction point ASAP” geven een heel ander gevoel aan het geheel. Het oog voor omgeving is wederom van hoge kwaliteit en visueel scoort het spel dan ook erg hoog. Muziek is niet heel veel te vinden; dit draagt echter bij aan de harde oorlogssfeer dus dit is geen misser te noemen. Als er wel muziek speelt is deze van goede kwaliteit en bezorgt het menselijk oor een hoop genot en voldoening. Ook over dit punt ben ik meer dan tevreden. Een leuk extraatje dat het noemen waard is zijn de quotes die op het beeld verschijnen als je weer eens het loodje legt in de campaign; ze vervangen een saai laadscherm en variëren genoeg om niet repetitief te worden.

“If your attack is going too well, you’re walking into an ambush” - Infantry Journal

Ik wil het liefst zo weinig mogelijk over het verhaal vertellen, want om de echte schoonheid ervan te zien moet je het zelf meemaken. De missies verlopen zo soepel en snel dat het een hele moeite is om de game neer te leggen en ermee te kappen voordat je de campaign hebt uitgespeeld. Nadat je een kort trainingsprogramma hebt afgelegd en de executie van de een of andere belangrijke lummel in first person hebt meegemaakt, wat overigens niet zomaar een excuus was om de belangrijke namen van mensen bij Infinity Ward voorbij te laten komen maar echt prachtig was gemaakt en heel realistisch overkwam, wordt je meteen al op een schip gedropt en kom je letterlijk en figuurlijk in een zee van actie terecht. Zo willen we het, en zo blijft het ook gedurende de hele campaign. Op de normale moeilijkheidsgraad raas je er in zo’n vijf of zes uur doorheen, wat vrij kort is. Echter, het is totaal geen straf om de campaign nog een keer uit te spelen op een hogere moeilijkheidsgraad. Ikzelf speelde de game lang geleden uit op recruit, de makkelijkste moeilijkheidsgraad, want ik was echt nieuw bij shooters. Nu, een paar jaartjes ouder en heel wat shooterervaring rijker, heb ik de campaign opnieuw gespeeld op de hoogste moeilijkheid; veteran. En oh, de ervaring is haast nog mooier dan de eerste keer. Moeilijk als de pest, dat zeker, maar het gevoel dat je krijgt als je een missie hebt uitgespeeld is onbeschrijfelijk. Toch zie ik de meeste gamers niet zo snel voor veteran kiezen maar een ander alternatief benutten; de multiplayer.

De multiplayer laat al het realisme dat de campaign in zich had vallen en richt zich op een meer arcadische manier van spelen. Dit is zeker geen foute keuze, ik herhaal, zeker geen foute keuze. Weet namelijk, dames en heren, dat de multiplayer ijzersterk is in deze game. Snelle kills zorgen voor een snelle gameplay en het geheel is simpelweg hartstikke verslavend. Het overweldigende arsenaal aan wapens dat de multiplayer bevat, en het realisme waarop deze wapens zijn uitgewerkt, maken het des te gevarieerder. Het vrijspelen van bijvoorbeeld wapens maar ook perks, dat zijn upgrades voor van alles en nog wat, zorgen voor een extra motivatie en het rank systeem werkt perfect. Om wat dieper in te gaan op deze perks; dit zijn kleine behulpzame extraatjes die de gameplay compleet kunnen omtoveren en jou helpen om een specifieke speelstijl te creëren. Denk aan sneller herladen, extra landmijnen tot je beschikking hebben, minder schade van kogels krijgen of een langere sprintlengte af kunnen leggen zonder moe te worden. Je kan je eigen classes creëren en deze volledig aanpassen op jou smaak; je kan je eigen wapens kiezen, je perks, en zelfs de wapens kan je aanpassen door bijvoorbeeld je gloednieuw vrijgespeelde W1200 uit te rusten met “Red Dot Sight”, of een demper op je MP5 te zetten. De multiplayer is zo sterk dat hij nog lang herinnerd zal worden als één van de beste multiplayers in shooters ooit, en deze herinnering is alles behalve onterecht.

If at first you don’t succeed, call an air strike.” - Onbekend

De multiplayer is prachtig, maar één ding wat dit spel naar mijn mening echt mistte was een online splitscreen multiplayer. Het was gewoon erg leuk geweest om in splitscreen elkaar en andere mensen neer te knallen online, maar dit is niet mogelijk in deze game terwijl bijvoorbeeld Halo heeft bewezen dat het wel degelijk kan.

Conclusie en beoordeling

Call of Duty: Modern Warfare is een game voor de die-hards én de arcade gamers. De campaign is intens en het plot zorgt voor voldoening tijdens het spelen en het thema "Moderne Oorlogsvoering" wordt geweldig gepresenteerd doormiddel van communicatie, oog voor detail en een uitgebreid arsenaal aan wapens. De multiplayer is ongeëvenaard en misschien wel de beste ooit in een shooter; vrijspeelbare dingen zorgen voor extra veel plezier en motivatie tijdens het spelen en je rank zegt meer dan ooit tevoren. Ook perks zijn een goede toevoeging en goed gebalanceerd. Het missen van een online splitscreen multiplayer is doodzonde maar trekt deze game niet de diepte in.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Campaign is intens
  • Het thema "Moderne Oorlogsvoering" wordt geweldig gepresenteerd
  • Veteran moeilijkheid biedt een echte uitdaging
  • Multiplayer is misschien wel de beste ooit in een shooter
  • Minpunten
  • Geen enkele vorm van online splitscreen multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice!

  • Ik ben het wel met em eens, simulatie speelt lekkerder op pc, shooters spelen beter op console.

  • Dit lijkt me meer dan logisch.

    De PC gaming markt is langzaam aan het uitsterven.

  • Ok, ik ben benieuwd wat dit kan opleveren:).

  • @gammort: \"shooters spelen beter op console.\" HAHAHHAHA, CLUELESS

  • Vanzelfsprekend. @ Magic: voor de niet zo hardcore gamer is dit anders wel zo…











    NOT! ;)




  • Het pc platform is gewoon kapot gedownload door ons \"napster generatie\" . Het is trouwens naiëf te denken dat wij ooit nog voor muziek/films/games zullen betalen. :)

  • Tbh, dat is al aan UT 3 af te leiden….



    Geen wonder dat COD 4 1000 maal populairder is op de PC.

  • @gammort: \"shooters spelen beter op console.\" HAHAHHAHA, CLUELESS



    Het zal je verbazen hoe goed sommige mensen zijn met een controller en fps.

    Geef zelf ook de voorkeur aan console fps

  • Console console console :(

  • Right…. uh huh, volgens mij omdat UT3 verkoop tegenviel? Hadden ze maar niet zo'n boutgame moeten maken >.>



    PC in verval vind ik eigenlijk wel frapant, als we bijv gaan kijken naar de stats @ xfire komen der meestal in de top10 meerdere FPS naar voren. But hey, its probably me?

  • @EOS: het gaat er niet om dat sommige mensen goed ermee zijn. het gaat erom dat muis gewoon beter werkt dan een analoge stick.

  • Idd, ik denk dat Shooters wel beter werken op de PC hoor..



    @ Topic

    Ik vind het best…

  • Muis en controller? It's all the same to me. Voor sommigen werkt de muis beter, voor anderen de controller. Consoles hebben gewoon wat meer gebruiksgemak dan PC's. Games als Total War etc komen dan weer veel beter tot hun recht op de PC. Daarbij lees ik wel een beetje tussen de regels door dat Cliff het downloaden en kopiëren van games op de PC denk ik ook wel als factor ziet om zich op consoles te richten.

  • gelukkig

  • @EOS: het gaat er niet om dat sommige mensen goed ermee zijn. het gaat erom dat muis gewoon beter werkt dan een analoge stick.



    Vind jij.

  • Nee, dat is een feit.

  • console shooters vind ik persoonlijk ook lekkerder spelen, bijvoorbeeld lopen, coveren, weapon swaps etc. lopen veel soepeler, schieten met trigger geeft meer voldoening, groot scherm bied meer overzicht, rumble, enzovoort. alleen mikken is beter op een pc, waar ik en vele anderen overigens geen last van heb. want dat is gewoon een kwestie van wennen.



    en als finishing touch hoef je je met een console nooit zorgen te maken over systeemeisen omdat je weet dat alles soepel draait.

  • Het is een feit dat FPS beter verkoopt op de consoles momenteel. Als de pc markt verlieslatend wordt dan laten ze hem vallen, lijkt me vrij logisch. Epic had volgens mij sowieso al een voorkeur voor consoles als je ziet dat Gears of War ook eerst op 360 uitkwam en later pas op de pc.

  • Mooi om te horen dat Epic zich ook aan de consoles waagt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren