1. New Super Mario Bros. Wii (Wii)

New Super Mario Bros. Wii (Wii)

“Welkom allemaal op mijn feestje!” We zien een jarige Princes Peach die haar gasten ontvangt in haar kasteel. Terwijl Mario van de gelegenheid gebruik maakt om Princes Peach te feliciteren komt er een reuzentaart binnengeslopen. Wat zou dat nou kunnen betekenen? Zonder enige vorm van argwaan aanschouwt Princes Peach de verrassing… O nee! Het zijn Bowser Jr. en zijn kompanen! En je zult het nooit raden – maar voor dat je het weet wordt Princes Peach ontvoerd. Wie had dat nu kunnen denken? Een nog nooit eerder vertoonde ontvoering is een feit. Mario en zijn vrienden snellen Bowser Jr. achterna en schieten Princes Peach te hulp.

Eindelijk is ie er, het vervolg op New Super Mario Bros. DS. Ze hebben hun hersenen waarschijnlijk niet onnodig veel gepijnigd bij het verzinnen van een originele naam. New Super Mario Bros. Wii is dan ook het logische gevolg. Het rode hoesje is dan wel weer origineel. Het nostalgische gevoel bij het spelen is gelukkig niet verdwenen. Zo tovert het spel een glimlach tevoorschijn bij de ouwe rotten die Mario in de jaren ’80 ontdekten. Het concept blijft ongewijzigd. Mario worstelt zich door een reeks levels die gegroepeerd zijn in verschillende werelden. Zo is er een ijswereld, een bos,… en de aloude ‘Star-World’. Op het einde van elke wereld is er ook een kasteel(tje) waar je de prinses (tevergeefs) probeert te bevrijden.

Toch vinden we een aantal wijzigingen terug in vergelijking met voorgaande titels. Het meest opvallende verschil zit hem in de multiplayer-modus waarin je met vier tegelijk aan de slag kan gaan. Zo zit je niet langer alleen op de bank, maar kun je vrienden uitnodigen om eens een potje te ‘Mario brossen’. De makers krikten de moeilijkheidsgraad, die op de DS te laag lag, wat op. Maar om de minder goede spelers onder ons ook wat plezier te gunnen, respawn je in de multiplayer modus. Het leuke is dat je terugkomt in een soort van luchtbel. Je medespeler kan je hier vervolgens makkelijk uit bevrijden zodat je weer kan deelnemen aan het avontuur. Een goede zet van Nintendo.

Overigens kan er gebruik gemaakt worden van de Super-Guide, vertolkt door de trouwe bondgenoot, Luigi. Hij gidst je door de levels die je na vele tevergeefse pogingen nog altijd niet doorgesparteld hebt.

Een ander verschil bevindt zich op het strijdtoneel. Mario en zijn bende kunnen nu ook gebruik maken van enkele nieuwe power-ups. Zo hebben we de propeller Mario die als een helikopter door de lucht kan zweven. Het fijne hieraan is dat de bediening gebeurd door het schudden met de wii-remote. Al krijg ik soms het gevoel dat dit de cape moet vervangen waar ik met nostalgische tranen in de ogen aan terug denk. Na verloop van tijd was ik een geoefende cape-Mario die door alle levels van ‘Super Mario world, Super Mario Advance 2’ heen vloog.

Het ander nieuwe item is de penguin-suit. Zo kan Mario op een lollige manier over de ijzige vlaktes van de ijswereld glijden. Hij kan net als de Ice Mario zijn tegenstanders bevriezen, wat dit een zeer volledige toevoeging maakt. In sommige levels kun je bijna niet zonder dit pinguïn pak omdat hij veel grip heeft op het ijs en snel kan zwemmen.

Zoals je ziet kunnen Mario en zijn vrienden zich weer tot in het oneindige verkleden. Als we de vergelijking met de DS aangaan, merken we toch wat verschillen op. Zo kun je in de Wii-versie geen power-up meer meedragen, wat in de DS-versie wel het geval was. Ook missen we de reuze-Mario die alles naar de haaien helpt. Deze kon je makkelijk verder helpen, maar verpestte voor mij wat de typische gameplay die we gewoon zijn. Daarnaast hebben de Mushroom-huisjes een (meer dan nodige) upgrade gekregen. Want, geef toe, in de DS-versie was het springen tegen een blokje net iets te saai en langdradig voor wat het maar voorstelt. Nu kun je via een ietwat originelere manier meer power-ups verdienen.

Na verloop van tijd loopt het spel op zijn einde en wordt Bowser door zijn aanhangers weggesleept. Mario maakt een ballonvaart met Princes Peach en blabla… Well done, uitgespeeld. Nu kun je weer uitkijken naar de volgende en je ondertussen maar vervelen. Nee, toch niet! Herinner je je nog die Star World? Ja, die wereld waar Mario aartsmoeilijke levels moet trotseren om dan toch maar het volledige spel te hebben uitgespeeld. Dat aartsmoeilijke is niet uit de lucht gegrepen, want om tot zo’n level te komen dien je eerst alle grote munten uit alle levels van een wereld te verzamelen. En dan heb je de vrijgespeelde level zelf nog niet gespeeld…

Zo krijgt de game nog wat replay value mee, naast de multiplayer-modus.

Zei ik zonet multiplayer? Dan heb ik niet over de online mogelijkheden, want die zijn er jammer genoeg niet. Dat is toch een groot gemis. Ikzelf sleet al vele uren op de online gevechten van COD en de race potjes op Mario kart en had dat graag ook gedaan met dit spel. Al zou ik niet weten hoe men hiermee tegen elkaar moet spelen aangezien het hier voornamelijk draait om teamwork.

Conclusie en beoordeling

Nintendo leverde een zeer complete platformgame af, wat we mistten op de Wii. Ze vonden een goed evenwicht tussen nostalgie en vernieuwing. Elke level is weer anders dan de vorige en is een vat vol verassingen. Mario en zijn vrienden krijgen een hoop nieuwe krachten om traditiegetrouw Princes Peach te redden uit de klauwen van Bowser. De grootste vernieuwing is zonder twijfel de multiplayer-modus die van de game een heerlijke partygame maakt. Jammer genoeg kun je niet online gaan, waardoor de makers een steekje lieten vallen. Overigens mistte ik wat luchtige filmpjes zoals de intro en het einde. Als ze 2 zo’n filmpjes kunnen maken, kunnen ze er met een beetje goede wil toch nog enkele maken?
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Nostalgisch
  • Multiplayer
  • Nieuwe power-ups
  • Verslavende gameplay ging niet verloren
  • Minpunten van DS-versie weggewerkt
  • Minpunten
  • Geen online modus
  • Weinig (luchtige) filmpjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hmm, zo positief had ik het eerlijk gezegd niet verwacht! Het wachten is toch ook wel op een leuke snowboard/skateboard game in samenwerking met het balance board.

  • Lijkt me wel geinig, misschien niet iets voor iedereen, maar zeker leuk voor sportgames waarbij balans vereist is (zoals 7threst als zei)

  • Kan wel leuk zijn maar die mensen op die fotos hebben echt iets dat ze irritant maakt.

  • @ eyeshield86: ja inderdaad, \"Nederland in beweging\" ofzo

  • Nou nog screenshots met Jelle in actie :)

  • nou ik kom wel aan mn dagelijkse beweging XD

  • Het zal een verkoop hit worden onder alle vrouwelijke en dikke casual gamers.. maar ik word er niet warm van.

  • ik word er warm van als er dan ook echt volwaardige sport/spel

    spellen uitkomen die gebruik maken van het bord!.

    ik bedoel dan zitten we dicht bij wat je in arcade hallen ook kun doen.

  • Ik word er ook niet warm van, misschien als wc leuk:)

  • Niet het soort games dat me aanspreekt maar ik ga het toch wel cheken… lijkt me een leuke afwisseling op de meer conservatieve games. Ik kijk toch wel uit naar die balance board.

  • Lijkt me niet leuk.

  • Ik vind het niks… Misschien zullen wanhopige gamers die af willen vallen het wel kopen…

  • Ik vindt er niets aan.

  • Even opmeten dan maar, weet niet of ik er de plek voor heb. Lijkt me wel toffe shit :).

  • lijkt me niks….

  • Ten eerste is het aanbod aan minigames te karig en zijn er eigenlijk maar een paar echt leuk.

    Precies wat ik verwachtte. Hopelijk breidt Nintendo dit gedeelte nog flink uit, want ik ga geen game met 20 minigames kopen, dat is me een beetje te duur.

  • Er is laatst bovendien ook nog bekendgemaakt dat je er helemaal niet van af valt en dat dat ook helemaal niet de bedoeling is van het hele Wii Fit systeem.

  • Das goed voor die dikke Japanners

  • Het Balance board vind ik wel tof.. Maar dan liever bij een andere game. Ik las hier dat Wii Sports 2 ook gebruik maakt van het Balance board.

  • En ik blijf het slecht vinden….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren