1. God of War III (PS3)

God of War III (PS3)

Ik zal mijn wraak hebben! Of het nu rechtvaardig is of niet, ik zal niet langer lijden onder de emoties die mij verscheuren! Het heeft al lang genoeg geduurd… Je hebt me alles ontnomen wat mij dierbaar is, maar wacht jij maar. Ooit komt er een dag en die dag komt snel, dat jij en je vervloekte volgelingen zullen smeken voor genade aan mijn voeten! Ik, Kratos, zal dan genadeloos zijn en ook jullie alles ontnemen alvorens ik mijn vonnis vel! Die dag, zal voor jullie de Dag des oordeels zijn! We zullen zien Kratos, we zullen zien…

In het derde en afsluitende deel in de God of War serie is Kratos wederom van de partij en wordt de game aangevangen waar het tweede deel eindigde. Het is dan ook zeker aan te raden als leek in de franchise de voorgaande delen eens te doorlopen. Heb je hier geen tijd of geld voor? Wel, ook aan jullie is gedacht. De gebeurtenissen uit deze delen worden namelijk nog eens beknopt voor je samengevat en zal ook voor de doorwinterde fan zeker een welkome opfrissing zijn. Het laatste deel uit de trilogie knoopt immers alle losse eindjes aan elkaar die ontstaan waren tijdens de voorgaande games. Bereid je dus maar voor op een verhaal vol intriges en diepgaande emotionele gebeurtenissen, want GOW zal je werkelijk op het randje van je stoel laten zitten en je al bij het aanvangen van de game aan je scherm kluisteren.

Ook in dit avontuur zal je opnieuw hordes aan vijanden te lijf gaan met brute kracht en niets ontziende zwaarden. Want zeg nou zelf, daar draait het in deze franchise nu eenmaal om. De ene na de andere bloederige slachtpartij passeert de revue en de ledematen vliegen weer rijkelijk in het rondt. Klinkt allemaal goed en wel, maar is dat niet meer van hetzelfde? Aanvankelijk lijkt dat wel het geval te zijn. Je verliest immers wederom het merendeel van je wapens en krachten en zal noodgedwongen naar alternatieven moeten zoeken. Dit zal echter niet zo moeilijk zijn, want net als in de voorgaande delen volg je een vooraf uitgestippelde route die je langs vele uit mythes gekende gebouwen en landschappen zal leiden.

Klinkt saai zeg je? Niets is minder waar. Waar je in voorgaande delen vrijwel elk personage uit de mythologische wereld tegen je in het harnas hebt gejaagd, kan je hen in dit afsluitende deel voorgoed het zwijgen op leggen. Dit zal gelukkig niet altijd in één en dezelfde ruimte plaatsvinden, nee, daar zijn ze namelijk creatiever in te werk gegaan. Je maakt immers deel uit van een oorlog tussen de Goden en de titanen die niets of niemand ontzien om hun doel te verwezenlijken. Dit brengt vaak spectaculaire gevechten met zich mee, met de meest ongewone strijdtonelen. Zo zal je al vroeg in de game een ware slachtpartij aanrichten op de rug van de titaan Gaia die hopelijk genoeg riviertjes over haar beboste en milieuvriendelijke lijf heeft lopen om al het bloed weg te wassen.

Gedurende het verhaal zal je ook steeds meer kunnen variëren met wapens die je al doende vrijspeelt. Zo zal je na een tijd met werkelijk reusachtige handschoenen kunnen inbeuken op je vijanden, al is dit wapen alleen doeltreffend op een korte afstand van je tegenstander. Nu heeft elk wapen wel zijn min- en pluspunten, maar over een aantal wapens ben ik echter wat teleurgesteld. In de game bevinden zich immers maarliefst drie wapens die nagenoeg niets verschillen van elkaar. Dit vind ik jammer en had ik graag wat beter uitgewerkt gezien. Het gevechtsysteem op zich heeft gelukkig wel een positieve evolutie ondergaan. Bij het wisselen van wapens heeft men er namelijk voor gezorgd dat je de actie niet hoeft te onderbreken om van wapen te wisselen. Dit zorgt er dan ook voor dat het hele gebeuren vloeiender verloopt en je niet uit de actie gehaald wordt.

Geweld is dus zeker in overvloed aanwezig in de game, maar toch zal je ook het nodige denkwerk moeten verrichten als je de game tot een goed einde wil brengen. GOW is nu eenmaal een franchise dat bekend staat om haar innovatieve en bij momenten zelfs uitdagende puzzels. Zo zal je wederom verschillende voorwerpen moeten vinden of verplaatsen om je pad te kunnen vervolgen en dichter bij je uiteindelijke doel te komen. Wraak is immers de drijfveer van Kratos en wordt vaak kracht bijgezet door werkelijk filmische tussenscènes. Je ziet namelijk prachtige en tegelijk gruwelijke beelden aan je ogen voorbijgaan die je aantonen hoe krachtig de grafische engine van de console wel niet is. Gruwelijk zijn overigens ook de verschillende Quick Time Events (QTE) die zelfs nog bloederiger zijn geworden dan de voorgaande delen. Kratos aarzelt geen moment om na het succesvol beëindigen van zulk een QTE het oog van menig cycloop er onverbiddelijk uit te rukken. De fans van het eerste uur zullen dan ook niet onvoldaan achterblijven.

Conclusie en beoordeling

God of War 3 is in werkelijk alle opzichten superieur ten opzichte van haar voorgangers en weet de gamer een waardige afsluiter van een werkelijk sublieme franchise voor te schotelen. Waar in voorgaande delen de actie al adembenemend was, heeft men er alles aan gedaan om je ook nu elke minuut te boeien en verbijsterd achter je scherm te kluisteren. Je zal dan ook niet teleurgesteld zijn wanneer je besluit deze game aan te schaffen, want een game zo memorabel als deze kom je maar zelden tegen. Laat je dus zeker eens verleiden om deze game een kans te geven.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Gevechtsysteem subliem;
  • bij momenten uitdagende puzzels;
  • episch van begin tot eind;
  • brute actie.
  • Minpunten
  • Drie op elkaar lijkende wapens.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik ben het eens met Capcom, zo kan New Line Cinema wel over elke zombie game klagen.

  • zucht…

  • Best wel bullshit van New Line Cinema…

  • En daar komt New Line Cinema na dik een jaar pas mee? Hoezo laat.

  • dit is gwn bull man

  • @Jakfire



    Dead Rising had wel erg veel weg van die film.. niet zomaar een of andere zombiefilm. Ken je Dawn of the dead?

  • idd, wat een lamers man, alsof zij Zombies ownen!

  • Wat een zeurpieten zeg!

  • Maar West komt vast te zitten in een winkelpromenade waar hij tien dagen moet zien te overleven.



    72 uur is geen 10 dagen!!

  • Dit is wel heel laat na de release van de game.

  • Ik ben zowiezo geen grote fan van Dead Rising, het save systeem was bagger!

  • Maar West komt vast te zitten in een winkelpromenade waar hij tien dagen moet zien te overleven.

    Tien? Waren het niet drie dagen?



    @sadist

    '8-9-2006' is zelfs bijna 1,5 jaar geleden. :)


  • Dit vind ik wel heel triest..

  • Trieste gasten die slaatje willen slaan uit het succes van dead rising.

  • dit is echt lame -_-

    de game is echt vet :D wat denkt new line cinema wel niet :P

  • shit, het hele achtergrond verhaal van dead rising is totaal anders dan die van romero.



    en ze kunnen geen recht claimen op fictie over undeads, ka gewoon niet, alleen als het verhaal t zelfde is. deze zombies hebben een totaal andere oorsprong

  • de game is leuk, maar de film (originele) is heel veel leuker.

    en ja dat hele save gebeuren is zwaar iri.

  • zeikerds

  • dead rising sucks

  • Ik geef New Line Cinema wel gelijk. Dead Rising is namelijk één pot nat met de remake van Dawn of the Dead. Voornamelijk de setting. Daar hadden wel betere afspraken over gemaakt moeten worden. Stomme fout van Capcom.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren