Crackdown (X360)
De straten zijn vuil, Agent. Ze zijn doordrenkt met crimineel tuig die het leven van de burgers in Pacific City beheersen. De burgers kunnen niets tegen de criminelen doen en hebben zelfs geen andere optie dan zelf crimineel te worden. Deze stad schreeuwt om een ferme hand die de straten schoont veegt en het recht laat zegevieren! Het agentschap heeft in een wanhopige poging een project gestart om een superagent te maken die deze taak kan uitvoeren. Jij bent het eerste prototype, en het is jouw taak om het tuig van de straten te vegen.
De voorgaande alinea is al meteen het hele verhaal waarvan Crackdown gebruik maakt. Crackdown draait dan ook niet om een of andere excentrisch verhaal, maar om het neermaaien van de criminelen terwijl je als een soort Incredible Hulk door de stad heen beweegt. Je bent namelijk wel een superagent, en met je eerste kleine sprongetje breek je al meteen wereldrecords. Toch is dat maar net genoeg om op de eerste verdieping van een gebouw terecht te komen, of om de rand van een raam vast te pakken. Je kunt natuurlijk dicht bij de grond blijven, en jezelf zoveel mogelijk verplaatsen met een van de drie Agentschap voertuigen. Maar de werkelijke kracht van Crackdown zit hem in het verplaatsen over de daken van de gebouwen op de drie eilanden van Pacific City. Op de lage daken van het eiland van Los Muertos zul je al een stel groene orbs tegenkomen, die je nodig hebt om je krachten op te bouwen. Je krachten zijn verdeeld over behendigheid, rijvaardigheid, schietvaardigheid, explosieven en fysieke kracht. De eerste paar orbs zullen al snel leiden tot je eerste ster in een van de vijf mogelijkheden. Zo kun je al snel hoger en verder springen, beter je voertuigen beheersen, meer schade doen met geweren, grotere explosies veroorzaken of meer kogels opvangen. En in Crackdown telt de regel: meer is écht beter.
Geen genade
Want ondanks al je superkrachten, is het spel niet opgezet om gemakkelijk uit te spelen. De meeste gebouwen kun je nog niet eens beklimmen, laat staan de top bereiken. En juist op die toppen zitten de bevoorradingspunten die jij nodig hebt om je wapens op te slaan. Tevens zijn de gebouwen per eiland ook steeds hoger, dus ondanks dat je ten alle tijden door de stad heen kunt gaan en staan waar je wilt, is er zeker een drijfveer om jezelf te blijven verbeteren. Maar dat is de enige manier waarop het spel je toch dwingt om een bepaald patroon te volgen. Ieder crimineel imperium bestaat uit een leider met een aantal ondergeschikte generaals. Deze generaals hebben ieder een specifieke functie voor de bende als geheel en ze hebben ieder hun eigen schuilplaats in de stad. Je kansen tegen de leider (de "kingpin") zijn erg klein in het begin, dus je moet jezelf een weg banen door de generaals om je kansen toe te laten nemen. Immers, wanneer een generaal zorgt voor versterkingen in de bende, dan betekent diens executie (genade is geen optie) dat de andere generaals en de leider minder versterkingen kunnen oproepen. Het is mogelijk om een andere volgorde te nemen, maar per volgend eiland hebben de criminelen ook sterkere wapens en hogere schuilplaatsen. Je heldhaftige poging geeft je begeleider in ieder geval een reden om "extra crispy!" te roepen wanneer je afgebrande lichaam ter aarde valt. En voor het doodgaan raak je ook een klein beetje voortgang in je krachten kwijt, al bevestigde punten blijven staan.
Overtuigend
De eilanden zijn niet alleen gescheiden door een hoop water, de hoogte van gebouwen en de sterkte van de bendes. Ze hebben ook ieder een apart thema. Behalve het getto eiland van "Los Muertos" is er ook het arbeiderseiland van "the Volk" en het Japanse high-tech eiland van de "Shai Gen", wat de verschillen in de bendes overtuigender maakt. Ook overtuigend is de grafische cell-shading stijl die Crackdown hanteert. Explosies zijn groots en de omgevingen kleurrijk. Een van de leukere momenten in Crackdown is wanneer je met je opgekrikte superkrachten snel door een grote omgeving heen spurt en je realiseert dat dit zonder enige laadtijd of vertraging verloopt. Het is zowaar zelfs de moeite om op een hoog punt te stil te gaan en gewoon te genieten van het uitzicht. Badend in het licht van de ondergaande zon ligt een complete stad aan je voeten. Het is het "dus dit is wat GTA moest zijn"-gevoel en het voelt verdomd goed. Waarna je de telegeleide raket uit je broekzak haalt en een stel onvermoedende criminelen omver blaast, terwijl je over drie gebouwen tegelijk heen springt, op de grond kwakt en je val overleeft, in je auto stapt en die auto transformeert naar een betere versie en je wegscheurt naar je volgende stunt.
Feestvreugde
Eveneens leuk is nog dat je bij een van je vrienden in hun game kunt springen via co-op. Minder leuk daaraan is echter dat supply points niet worden weergegeven en dat soms generaals niet willen verschijnen. Daarbij moet echter wel gezegd worden dat je ook in de co-op gewoon je eigen ding kunt doen. Je kunt proberen je veel sterkere medeagent om te leggen, die jou vervolgens frituurt met een raket ("I love the smell of Agent in the morning!"). Je kunt ook een generaal aanvallen (die wel aangegeven worden) terwijl je medeagent een andere missie doet. Of je kunt proberen om een race tussen auto en superagent te houden. Je kunt natuurlijk ook missies gaan afraffelen om maar gewoon de game uitgespeeld te hebben, maar dan ga je voorbij aan de lol die je met Crackdown kunt hebben. Echter, het grote struikelblok van Crackdown zit hem juist in de eentonigheid van die missies. Je bent in feite alleen bezig om een generaal overhoop te schieten, je krachten op te bouwen en dan de volgende generaal te grazen te nemen. En er zijn dan wel 21 generaals om aan te pakken, maar na een uurtje of tien heb je die waarschijnlijk allemaal al omgelegd. Uiteindelijk drukt dit commentaar de grote feestvreugde die Crackdown is toch een beetje, maar ik vind het in een free roaming game als deze geen groot bezwaar.
Conclusie en beoordeling
- Pluspunten
- nvt
- Minpunten
- nvt
Over de auteur
Reacties
-
Jakfire Erg netjes, alhoewel ik me wel bezorgd maak over de manier van aanpak door EA.
-
fleksiebel Ben niet echt onder de indruk ofzo.
-
[NL]#DH.killerjohn *kwijl*
-
Axioma Erg netjes, alhoewel ik me wel bezorgd maak over de manier van aanpak door EA.
-
Empiro hmm, niet echt wat ik verwacht had
-
|NedStar w00t, graphics vallen iets tegen maar non te less zie ik de RA sfeer over de plaatjes stromen.
Water ziet er wel zeer slick uit en nu maar hopen dat de muren deze keer wel blijven
http://media.insidegamer.nl/dump/1202995399.jpg
Zie ik daar rechts boven in nu een overlord achtige tank ? -
knirfie Ik ben ook niet onder de indruk, vooral de schaal van dingen is lekker verneukt. Maar vind je van bijna elke RTS nadat je Supreme Commander gespeeld hebt.
-
Legato Ziet er errug netjes uit !!
-
wceendx FACKING GEWELDIG EINDELIJK WEER OOH HEERLIJK AAHA GWELEDIG OOOH AAAH
-
IcoShee Ziet er leuk uit. Hopelijk heeft de game echte Westwood soul.
-
Mercenary@Work De schaal ziet er inderdaad best vaag uit…
-
Erik991 Vind het er een beetje cartoony uitzien net die nieuwe sim city..
dit gaat egt de verkeerde kant op met EA -
Armada In vergelijking met RA1 idd erg vertrouwd!! RA-universum altijd toffer gevonden, dus deze gaat zeker komen!
-
WilbertMeetsma Kwijl!
Dit ziet er geweldig uit zeg.
Ik hoop dat mijn toekomstige laptop deze game in volle glorie kan draaien. -
Mr^Bullet ziet er goed uit zeg
-
Jeanius Hmm ben eigenlijk wel teleurgesteld…RA is vet maar ben nu wel wat mooiers gewend na Supreme commander en Company of Heroes…
-
ps3danny1988 vind hem vet
-
Alt Graphics vallen wat tegen, maar fock dat. Red Alert is gewoon vet
-
mr-nice-wan JEZERS WAT ZIET DIT ER VET UIT!!! O_o
-
Itsmeeeeeeeeee STrategie is sowieso mijn genre niet
.