1. ModNation Racers (PS3)

ModNation Racers (PS3)

Kartgames worden bijna altijd vergeleken met de onbetwiste topper in dit genre en zijn daarom ook vaak gedoemd om het onderspit te delven. ModNation Racers is een game die zich daar niets van aantrekt en zelfs een eind aan zou willen maken. De game speelt namelijk in op één van de meest gebruikte bronnen van de menselijke inspiratie… fantasie. Want geef nou toe, wie zit er nou op de zoveelste game te wachten waar de ontwikkelaars het veilig spelen en een kloon van Nintendo’s paradepaardje uit de grond proberen te stampen. Nou, ik niet en net daarom heb ik maar wat graag deze creatieve uitspatting een kans gegeven.

Waar ontwikkelaars vaak de stereotiepe opbouw van dit genre handhaven om zo een degelijke game neer te kunnen zetten, legt United Front Games (UFG) een licht gewijzigd parcours af. Zij hebben namelijk de gevestigde orde van het doorlopen van verschillende toernooien tot het verzamelen van verschillende power-ups eens grondig onder de loep genomen. Hoewel ze uiteindelijke niet ver van deze opzet zijn afgeweken, hebben ze toch enkele welkome vernieuwingen weten te introduceren. In MNR laat men je deze keer niet machteloos toekijken hoe de achterhoede je bestookt met verschillende aanvallen om je zo alsnog in het stof te doen bijten, maar geeft je daadwerkelijk een kans om terug te slaan.

UFG heeft dit weten op te lossen door je handig gebruik te laten maken van de boost-energie die je gedurende de race weet te verzamelen. Je kan deze namelijk aanwenden om een tijdelijk schild te genereren dat vijandige aanvallen kan weerstaan. Dit kost natuurlijk wel wat van je energie, maar is een kleine prijs om te betalen als het je op de baan houdt. Je wordt dan ook geregeld bestookt door je tegenstanders met verscheidene power-ups die zich in de vorm van orbs op de tracks bevinden. Je kan deze direct in gebruik nemen, maar het loont ook zeker de moeite om meerdere orbs te vergaren en zo een krachtiger wapen te verkrijgen.

Toch zijn het niet altijd de tegenstanders die voor frustratie zullen zorgen, maar wel de manier waarop je kart op de weg ligt. Het hele gebeuren heeft immers veel weg van een slee op het ijs en zal vooral in de wat moeilijkere tracks voor problemen gaan zorgen. Je zal dan ook vaak onverbiddelijk uit de bocht vliegen en de eerste plaats uit je hoofd moeten zetten. Dit is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem en met wat gewenning zal je deze bron van frustratie weg weten te werken. De tracks moet je overigens gedeeltelijk vrijspelen door een carrièremodus te doorlopen waarin jij een jonge coureur vol ambitie speelt die zich wilt opwerken tot de top van de raceladder. Een stereotiepe verhaallijn dus, maar met een leuke extra. Het geheel wordt namelijk door twee tv-commentatoren van een raceprogramma begeleidt en zorgen zelfs voor een humoristische insteek. De twee kunnen elkaar echter niet uitstaan en zullen elke kans grijpen om de ander live belachelijk te maken.

Tijdens het verhaal, dat overigens tergend lange laadtijden bevat, moet er natuurlijk ook nog aan racen gedacht worden. Ook daar weet men verrassend uit de hoek te komen. Je hebt tijdens het doorlopen van de carrièremodus immers vaak genoeg aan een top 3 plaats om je naar de volgende track te kunnen begeven. Al loont het zeker de moeite om toch voor de overwinning te gaan, want dit is regelmatig één van doelen waaraan je kan voldoen tijdens een race. Die doelen verschillen vaak van track tot track en variëren van het uitschakelen van een tegenstander tot het beuken ervan. Als je erin slaagt één of meerdere van deze doelen te verwezenlijken dan gaat dit ook niet onopgemerkt voorbij, sterker zelfs, je wordt ervoor beloond. Deze beloningen bestaan meestal uit het verkrijgen van skins en onderdelen voor je kart, tot elementen voor het verfraaien van een circuit dat je zelf gecreëerd hebt.

Dat brengt ons bij het grote pluspunt van MNR, want de mogelijkheden bij het maken van een eigen Mod (personage), kart en circuit lijken namelijk eindeloos. Dit proces werkt overigens zo vloeiend, simpel en intuïtief dat je gewoon niet anders kan dan genieten van het hele gebeuren. Al bij het aanvangen is het mogelijk om deze modus te verkennen en te experimenteren, maar mogelijkheden zijn dan nog vrij beperkt. Het spreekt dan ook voor zich dat het scala aan voorwerpen gevoelig groter zal zijn wanneer je al verschillende modi hebt doorlopen. Dit neemt niet weg dat het al vanaf het begin voor plezier zorgt en je jouw fantasie de vrije loop kan laten gaan. Van een volledig witte Mod, tot een Mod die uit een sciencefiction film ontsnapt lijkt te zijn. Hetzelfde principe geld bij je kart en de tracks, al zal je bij het creëren van dat laatste wel eens wat frustraties kunnen ondervinden.

Bij het aanvangen van je creatie is er nog geen vuiltje aan de lucht. Je begint met het kiezen van een omgeving die de basis moet vormen van je track en gaat van daaruit verder. Zo leg je vervolgens een weg aan die je zowel de hoogte als de diepte in kan laten gaan en voegt daarna bomen, huizen, enzovoorts aan. Dit alles wordt je aan de hand van verschillende tutorials uitgelegd. Tot dusver ben ik nog erg te spreken over het gemak van de trackeditor, maar wanneer je net dat beetje extra wil toevoegen aan je track moeten er toch wat kritische noten gekraakt worden. Zo zal je bijvoorbeeld bij het aanleggen van een baan te kampen krijgen met tunneluitgangen die half verdwijnen, vervelende camerastandpunten en nog dergelijke zaken. Deze foutjes zijn niet onoverkomelijk, maar doen jammer genoeg toch wat af aan de anders sublieme track-editor.

Als je dan eenmaal je track hebt afgewerkt, dan wil je die natuurlijk delen met je vrienden. Daarvoor heeft United Front Games zowel de offline als de online multiplayer voorzien. Al zal je online veel meer dan je eigen creaties tegenkomen. In de Modspot, de hub-wereld van het spel, zal je namelijk de meest populaire mods, karts en tracks van andere gamers tegenkomen en deze zelfs kunnen downloaden. Je zal je dan ook niet snel vervelen in MNR. Het sfeertje dat het geheel met zich meebrengt is daar veel te aantrekkelijk voor. Die sfeer, die overigens vrij vrolijk is, wordt grotendeels door de kleurrijke grafische stijl bepaald en lijkt fel op die van LBP (LittleBigPlanet). Het tovert gewoon direct een lach op je gezicht, zeker wanneer je de eerder vermelde presentatoren bezig ziet in één van de tussenfilmpjes van de carrièremodus.

Conclusie en beoordeling

MNR is een ruwe diamant in het kartwereldje die met de nodige aandacht wel eens zou kunnen uitgroeien tot de concurrent van Nintendo’s pareltje. De game bevat namelijk net iets te veel schoonheidsfoutjes om de koppositie te bemachtigen, wat op zich best jammer is. De game weet immers het genre op verschillende vlakken te innoveren en de gamer een unieke ervaring voor te schotelen. Mede dankzij de grote diversiteit zal je nooit verveeld raken en samen met vrienden veel plezier beleven aan de creatie van United Front Games. Laat je dan ook zeker niet tegenhouden om deze creatieve uitspatting eens een kans te geven.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Goede AI;
  • creëren eigen mod,kart en track;
  • humor;
  • innoverend.
  • Minpunten
  • Lange laadtijden;
  • schoonheidsfoutjes in de track-editor;
  • besturing kart kon beter.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • stond al ''Ook voor ps3 en x360'' dus wist ik al

  • Op zich wel tof, maar ik ga hem waarschijnlijk toch op de pc spelen.

  • ja leuk!

  • JA man das echt vet koat gespeeld deel 1..:D

  • HEERLIJK, chil ook coopen in campaign:)

  • Heerlijk… Op dit berichtje zat ik nou te wachten!!

  • Leuk, maar snap niet waarom er nog geen enkele ontwikkelaar de stap naar de Wii maakt voor RTS's als er een controltype zeer geschikt is voor RTS's behalve muis toetsenbord dan is het wel de Wii.

  • Red Alert 3 :D

  • VETTT

  • Red Alert 2 was erg vet, net zoals het orgineel. Ben benieuwd hoe ze het aan gaan pakken met de console versies.

  • Waarom moet er altijd een 3e ras bij…

  • Vet!!! Eindelijk Command & Conquer op de PS3!! Hier zat ik zoo lang op te wachten

  • Hoewel ik voorstander ben van het verlies dat de pc aan het lijden is t.o.v. de consoles denk ik toch echt dat het tijd wordt voor een nieuwe videokaart. Alleen enkele Role Playing games zoals Oblivion (ik vind dat circel-menuutje gewoon minder werken) en RTS hoort gewoon thuis op de PC. Hoewel Endwar waarschijnlijk meer console georiënteerd is, betwijfel ik het dat RA 3 dat ook gaat doen. Dit wordt gewoon een pc game.



    Edit: @ RidleyNL

    Yuri's Revenge had ook al 3 fracties, was volgens mij een van de eerste in de RA serie die dit had, C&C heeft het al vanaf Tiberian Sun.

  • Klinkt wel erg incashen tot nu toe, weinig echte vernieuwingen enzo..

  • Zeer tof. Vraag me af hoe de Empire eruit ziet, en of je weer talloze landen kan kiezen, elk met hun specialiteit.

  • Geweldig nieuws, ik speel elke week nog wel een potje RA2.

  • Leuk voor de fans

  • ZKER hale gek

  • ja leuk voor de ps3 die ga ik halen……

  • ik denk dat ik deze toch op de pc ga spelen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren