1. N+ (XBLA)

N+ (XBLA)

Het leven van een ninja gaat niet over rozen. Voordat men zichzelf een ninja kan noemen, moeten ze eerst een zware training ondergaan. Natuurlijk is niet iedereen geschikt om het tegen de samoerais op te nemen. Behendigheid staat centraal tijdens de opleiding. Niet de confrontatie opzoeken, maar van achteren besluipen en overmeesteren. Hier is het spreekwoord ‘Wie niet sterk is moet slim zijn’ goed van toepassing. Als je de strijd aangaat met een samoerai kun je dit het beste van achteren doen, want zij zijn net als jij goed opgeleid. Een directe confrontatie is bijna hetzelfde als zelfmoord plegen. Zij zijn één en al brute kracht, terwijl jij behendig bent en snel. Vanaf het moment dat jij jezelf officieel ninja mag noemen, staat je leven op het spel. Zoals ik al zei: ‘Het leven van een ninja gaat niet over rozen’.

Dit is goed te merken in N+, een prachtige platformer, waarin je als ninja getest wordt op je vaardigheden. Alleen vecht je niet tegen samoerais, dit speelt zich af in de toekomst. Dit wordt je nergens verteld, want dit spel heeft geen verhaal, maar dat merk je aan de omgeving. Iedere level bezit hetzelfde sfeertje en ademt toekomst. De achtergrond ziet er lichtelijk mechanisch uit en alle levels zien er strak uit met dat typische uiterlijk van wit en grijs. Je kunt het ook merken aan meerdere machines die het op jou gemunt hebben. Niet omdat ze je niet mogen, maar omdat ze geprogrammeerd zijn alles te vernietigen wat in hun vizier komt. Ik heb het hier niet alleen over kogels, want daar ga je al snel aan denken, maar er zijn ook lasers en andere elektrische vallen. Lasers zijn voor mij typerend voor de toekomst, de soort lasers die kunnen doden tenminste.

Zulke vallen en mechanismes zul je veel tegenkomen, want iedere level bezit zijn eigen uitdaging die je moet zien te overwinnen. Iedere level heeft dezelfde opbouw, maar met een andere invulling. Het doel is namelijk iedere keer hetzelfde, maar de weg er naartoe varieert. Het hoofddoel van het spel is om een schakelaar om te zetten, zodat de deur naar de volgende level open gaat. Onderweg zul je moeten overleven tussen al die machines die geprogrammeerd zijn om jou te doden, maar dat is nog geeneens alles. De uitdaging zit hem niet alleen in het overleven, maar ook in de tijd. Alleen overleven kan gemakkelijk zijn, maar als je de klus moet klaren binnen een bepaalde tijd dan verhoogt dit de moeilijkheidsgraad. Je hebt een tijdsbalk in je beeld, zodat je kunt controleren hoeveel tijd je nog hebt. Terwijl jij je naar de hoofdschakelaar bevind zie je overal gouden vierkantjes. Ik noem ze tijdsobjecten, omdat ik geen idee heb wat ze voor moeten stellen, misschien wel tijdgoud of zo, ik heb geen flauw idee. Het zorgt er in ieder geval voor dat je meer tijd krijgt, dus het is slim om er zoveel mogelijk te pakken.

Dit is handig, want je hebt niet iedere level weer dezelfde hoeveelheid tijd. Nee, dat zou te makkelijk zijn vond de ontwikkelaar. Je hebt een bepaalde hoeveelheid tijd om een serie levels uit te spelen. De game heeft 50 van deze series en ze bestaan allemaal uit vijf levels, als we dan gaan rekenen komen we uit op 250 levels. Dat is natuurlijk niet niks. Hoe meer goud je pakt, des te meer tijd je hebt en hoe beter je eindscore aan het eind van de serie, want de game heeft zoals veel andere spellen een leaderboard. Ik ben daar zelf nooit bewust mee bezig en al helemaal niet in dit spel, want alleen overleven vond ik al een hele opgave. Dat is ook een mooi aspect aan dit spel. Het heeft een geleidelijke opbouw. Het begint vrij gemakkelijk, dan kun je de controls goed leren beheersen en warm draaien. Halverwege wordt de uitdaging al een stuk groter en in de laatste paar levels ga je door een ware hel. Soms moet je ook meerdere kleine schakelaars omhalen, om deuren te open die je weer iets verder de level in laten gaan. Iedere klein schakelaar wordt bewaakt en soms ga je iedere keer weer dood bij dezelfde schakelaar. Dat kan heel frustrerend zijn en het test je doorzettingsvermogen. Sterker nog, ik heb dit spel een halfjaar niet gespeeld, omdat ik niet voorbij een level kon komen.

Doorzettingsvermogen, daar draait het om in dit spel. Je moet een manier vinden om gemakkelijk bepaalde hindernissen te nemen. Neem nu bijvoorbeeld de ninja-zoekende raketten. Er is een manier om deze raketten redelijk gemakkelijk van je af te schudden, maar daar moet je wel achter zien te komen. Doe je dit niet, dan zul je meer dan eens de dood vinden door deze krengen. Een ander voorbeeld is de sniper die zich in rap tempo op jou lockt en vervolgens schiet. Weer is er een manier om dit vrij gemakkelijk te overleven, maar zie die maar eens te ontdekken. Later zul je apart geen hinder meer aan ze ondervinden, maar natuurlijk worden ze gecombineerd en testen ze dan meer dan ooit tevoren je vaardigheden. Je zult heel wat ninja capriolen moeten uithalen om de levels te voltooien. Denk hierbij aan meer dan rennen en springen. Denk aan, van muur naar muur springen, onmogelijke ogende jumps in de lucht maken of langs een muur glijden om sprongen goed te kunnen timen. Om alle gevaren goed te kunnen ontwijken zul je al je vaardigheden moeten inzetten. Niet alleen snel zijn in je handelen, maar ook in het timen van je sprongen en vooruit denken van wat er komen gaat.

Tussen al dit geweld door valt er ook het één en ander te genieten. Dit spel is naast uitdagend en futuristisch ook minimalistisch. Het ziet er allemaal heel sober uit, maar het zijn de kleine dingetjes waar ik van kan genieten. Het goud dat blinkt als je er naartoe loopt, of dat kleine stofwolkje dat je ziet tijdens het aanzetten of landen. Ook leuk is het om te kijken hoe je doodgaat, tenminste als het binnen de perken blijft. Soms spat je echt uit elkaar en vliegen je ledematen overal naartoe, er is zelfs een functie om dit voor je eigen plezier te beleven. Met één druk op de knop kun je zelfmoord plegen en dan vliegen je ledematen overal naartoe, voor als je het even niet meer ziet zitten. Je valt ook weleens van een te grootte hoogte op de grond, omdat je verkeerd gesprongen hebt. Je valt dan echt als een lappenpop op de grond, best een leuk gezicht. Ik heb het nu ook al de hele tijd over een ninja, maar daar heb je wel wat voorstellingsvermogen voor nodig. Eigenlijk kijk je tegen een klein zwart poppetje aan, dat gemaakt lijkt te zijn met Tangram. Een rode hoofdband deed mij voor het eerst vermoeden dat het hier om een ninja ging.

Met deze ninja doorloop je de 250 levels, of niet natuurlijk, maar er is nog meer. Naast de singleplayer heeft de game ook een coöp, waarin je samen met een vriend het eind van iedere level moet zien te bereiken. Het mooie hieraan is dat je afhankelijk bent van elkaar. Als de één sterft kan de ander niet verder en daarom zit die suïcideknop er dus in, dat denk ik tenminste. Dit kan heel erg leuk zijn, maar kijk uit! Als het frustrerend wordt heb je zo ruzie met elkaar en ik spreek uit ervaring. Tenslotte is er ook nog een level-editor. Hiermee kun je gemakkelijk en snel je eigen level in elkaar zetten. Je bepaalt eerst de grootte, daarna geef je één of meerdere startpunten aan en dan hoef je het alleen nog maar op te vullen. Je hebt beschikking over allerlei vormen en machines die je overal kunt neerzetten. Je kunt heerlijk je creativiteit de vrije loop laten gaan en een uiterst moeilijk level ontwerpen voor jezelf, maar het is nog leuker om een level voor een vriend te ontwerpen. Want zeg nu zelf, zie je liever jezelf falen of iemand anders? Precies dat dacht ik dus ook en daarbij: Leedvermaak is topvermaak.

Conclusie en beoordeling

N+ is een uitdagende, soms frustrerende platformer met tal van obstakels die je moet overwinnen. Met zijn 250 levels, coöp en level-editor ben je er ook wel even zoet mee. Het heeft een mooie futuristisch doch minimalistische look waar ikzelf erg gecharmeerd van ben. Hier worden echt de diehards van de watjes gescheiden. Proberen, proberen en nog eens proberen, net zolang tot het lukt!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Uitdagend
  • levels!
  • Coöp
  • Level-editor
  • Mooi minimalistisch
  • Minpunten
  • Soms frustrerend

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • chill, ga ik mss wel spelen.

    TrackMania is wel lachen…

  • Moet ik daar blij mee zijn?

  • ik ben het er overigens volledig mee eens dat een racegame als trackmania ideaal is voor een platform als de DS, ik ben erg benieuwd!

  • Supervet, ik heb Trackmania veel gespeeld op de PC en ga deze als hij een beetje tof is zeker halen.

  • Hoop eigenlijk dat trackmania (nations) een keer op xbox live arcade komt.



    Maar naar een DS versie ben ik ook wel benieuwd.

  • Trackmania is wel vet maar op de ds?

  • die ds spellen zien er niet uit

  • Trackmania op pc was geniaal, echt een verslavende game.

  • Ik vond Trackmania op de PC heel erg leuk en hoopte altijd nog dat de game ooit eens naar de console zou komen. Of ik nu blj ben met een DS versie, dat is een 2de…

  • Trackmania, mega verslavend ookal houd je niet echt van racegames, zoals ik. Deze ga ik denk ik wel halen mocht het een evengoede game worden als de PC versie.

  • YES!! Trackmania United op de PC was als zo leuk! Vooral die editor!.

  • Gezien de beperkte graphics op de DS, lijkt me dit geen succes.

  • @koppa



    dus in jou wereldje, zijn games niet goed, als ze er op een ander spelsysteem er misschien beter uit kunnen zien?



    vreemd, ik dacht toch altijd dat het ging over hoe fijn een game wegspeelt, en aan het plezier dat je er aan hebt.


  • Trackmania is echt über. En ik vind de DS er eigenlijk wel iets voor.

  • Doe dan een 360 version -_-'

  • kan leuk worden.

  • klinkt me als muziek in de oren. als ze er nou egt iets tofs van kunnen maken is iets anders. ik ben benieuwd.

  • VET!!

  • Kan best leuk worden

  • Vond Trackmania: Nations vet! Als deze veel 8'tjes krijgt en er een beetje leuk uit koop ik hem wel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren