1. Shin Megami Tensei: Devil Survivor (NDS)

Shin Megami Tensei: Devil Survivor (NDS)

Hallo, mijn naam is Shoji Hikaru. Mijn vrienden noemen mij ook wel Shogun. Ik ben het kleine neefje van Nayoa Hikaru, de befaamde programmeur. Door hem ben ik in dit avontuur beland, door hem zit ik vast in Tokyo. Niemand mag de stad meer in of uit, want de hele Yamanote Circle is afgezet. Militairen van de Special Defense Force, de SDF, houden ons onder schot en dreigen iedereen af te schieten die door de blokkade heen probeert te komen. Volgens de regering is er een gifgas ontsnapt en duurt de situatie maar een paar dagen, maar mijn vrienden en ik weten wel beter. Zonder mijn vrienden, Yuzu en Atsuro, was ik al lang gek geworden of dood geweest. Nayoa gaf ons een COMP, een soort NDS, maar net iets anders. Met dit apparaat kunnen wij demonen oproepen die ons gehoorzamen en verdedigen tegen andere demonen die er op uit zijn ons te vermoorden. Hoe dit avontuur ook af mag lopen, Tokyo zal nooit meer hetzelfde zijn. Waarom heeft mijn neef mij hierin betrokken? Wat doen al die demonen hier? Zullen mijn vrienden en ik deze blokkade overleven?

Ik snap dat dit allemaal wat verwarrend over kan komen, laat ik daarom bij het begin beginnen. Gisteren kregen mijn vrienden en ik een COMP van mijn neef. Mijn vriend Atsuro is erg handig in programmeren en hij vond al gauw uit dat dit apparaat gebruikt kan worden om demonen op te roepen. Per ongeluk kwamen wij in contact met demonen, en door ze te verslaan vallen ze nu onder ons commando. Dit is erg handig, want vandaag zijn we er achter gekomen dat een groot gedeelte van Tokyo afgesloten is. Wij weten dat dit komt omdat onze regering wil voorkomen dat demonen buiten Tokyo komen. Het zal niet lang duren voordat de mensen onrustig worden en er rellen uitbreken. Aan ons is de taak om de demonen te verslaan en op zoek te gaan naar de waarheid. Duidelijk is dat ons een lange weg te wachten staat en dat we op die weg vele moeilijke gevechten te verwerken krijgen. Het bijzondere is dat we in die spannende gevechten juist bijgestaan worden door demonen.

Eigenlijk zijn de demonen al heel lang hier in ons midden. In ieder geval lang genoeg om een veiling op te zetten. Op deze veiling worden demonen verkocht. Het lijkt een beetje op wat jullie Nederlanders kennen als Marktplaats.nl. Alleen bieden demonen zichzelf aan in plaats van iets waar ze van af willen. De demonen zien er bijzonder uit, sommigen lijken wel wat op aardse wezens, maar weer anderen zijn echt out of this world. De hele stad ziet er wel aardig uit, het is niet bijzonder, maar ook niet afgrijselijk. Net zoals de muziek die uit onze COMP komt, niet erg om naar te luisteren, maar ook niet geweldig en de muziek valt nogal in herhaling. Onze COMP stelt ons in staat om demonen te kopen. In een biedingsstrijd met drie medebieders is het de bedoeling op het juiste moment toe te slaan en een bod te plaatsen wat door de anderen niet gepareerd kan worden. Door vervolgens netjes te betalen krijgen mijn vrienden en ik een hogere betrouwbaarheid. Hoe hoger de betrouwbaarheid, des te meer demonen beschikbaar zijn. Uiteindelijk kunnen we zelfs een gold en platinum lidmaatschap krijgen! De demonen hebben het goed voor elkaar, dat blijkt maar weer. Maar het is een beetje zoals vrouwen, je kunt niet met ze en je kunt niet zonder ze!

En over vrouwen gesproken, tot voor kort speelde vrouwen nog geen centrale rol in mijn leven. Maar sinds ik aangewezen ben als leider van onze groep lijken de vrouwen bij bosjes voor mij te vallen. Zelfs mijn beste vriendin Yuzu is niet helemaal meer dezelfde Yuzu als vroeger. De blikken die ze me toewerpt en de aandacht die ze zoekt. Ik moet haar regelmatig geruststellen. De dingen die ik tegen haar zeg, hebben ook echt impact op de ontwikkeling van onze relatie. En zo gaat het met alles wat ik zeg. Het lijkt opeens of mijn woorden echt betekenis hebben. Ik moet daarom erg voorzichtig zijn met wat ik zeg, want het kan onze toekomst voor goed veranderen. Niet alleen komen er leuke dames langs, ook zijn er veel heren die met hun haantjesgedrag het mij soms behoorlijk lastig maken. Niet alleen heb ik mondelinge gesprekken met alle personages in het spel, sommigen sturen mij 's avonds ook emails met vragen en overpeinzingen. Hierdoor kan ik een uur later pas gaan slapen dan mijn vrienden, omdat ik bedenk of ik wat terug stuur en wat ik dan terug moet sturen. Maar de interactie met mijn vrienden en kennissen geeft dit avontuur wel een extra dimensie.

Overigens staan we de volgende dag vroeg weer op. Voor ons bestaat een dag uit verschillende gebeurtenissen. Elke gebeurtenis kost een half uur. Zo kan het zijn dat wij een half uur met iemand praten of dat we verwikkeld raken in een gevecht. Daarnaast hebben we nog afspraken met bepaalde personen, waarvoor we echt op tijd moeten komen. Hierdoor moeten we goed plannen wat we willen doen. Bijvoorbeeld, als we een afspraak hebben met een vriend om twaalf uur 's middags, en vanaf tien uur kunnen we kiezen uit vijf verschillende gebeurtenissen, dan is er altijd één gebeurtenis die we niet mee kunnen maken. Deze keuzes hebben invloed op onze toekomst, en niet alleen die van ons, ook die van onze vrienden en alle anderen die vastzitten in dit gedeelte van Tokyo! Dit geeft ons leven af en toe erg interessante wendingen, en als ik het opnieuw zou kunnen meemaken, dan zou het verhaal ook telkens een andere afloop kunnen hebben. Dat klinkt erg tof, vind je niet!

Maar het allertofst zijn toch wel de gevechten. Zodra we demonen zien, schakelen we over naar een gevechtsmodus. We zien van elkaar wat onze positie is en waar de demonen zich bevinden. Op basis van onze eigen vaardigheden mogen we om de beurt een actie uitvoeren. In het begin van elk gevecht is dit natuurlijk een loop actie om zo snel mogelijk bij een demon in de buurt te komen. Zodra een demon binnen mijn bereik valt, ga ik de confrontatie aan. Ik krijg de demonen, meestal drie, te zien en ook de belangrijkste gegevens van mij en mijn demonen zijn zichtbaar. Vervolgens kan ik weer om de beurt kiezen welke aanvallende of verdedigende actie ik wil uitvoeren. Daarnaast kan ik over bijzondere aanvallen beschikken. Alle demonen hebben een bepaald type dat zo zijn sterke en zwakke kanten heeft. Met de juiste balans in mijn medestrijders kan ik eigenlijk elke demon wel verslaan. Dat het gevecht turn based is, maakt het overzichtelijk en levert de nodige spanning op.

Gevechten duren namelijk maar één of twee beurten per personage. Dit betekent dat het zelden voorkomt dat de tegenstander dood is na één gevecht. Dit zorgt ervoor dat mijn vrienden en ik rekening moeten houden met bepaalde aspecten. Zo moeten we bijvoorbeeld er voor zorgen dat we niet ingesloten worden door demonen. Als dit gebeurt, kan een van ons drie of vier keer achter elkaar aangevallen worden, door telkens een andere demon en zijn metgezellen. Hierdoor heeft het personage dat onder vuur ligt niet genoeg tijd om te helen en is de dood vaak nabij. Aan de andere kant is het voor ons zaak om tegenstanders juist wél in te sluiten. We kunnen dus niet als een kip zonder kop over het gevechtsveld heen bewegen, maar een bepaalde strategie is vereist. Daarnaast hebben gevechten vaak een apart doel. Het gaat er niet alleen om dat we alle tegenstanders verslaan, soms moeten er ook mensen gered worden, of moeten we voorkomen dat een bepaalde tegenstander ontsnapt. Al deze variaties maken elk gevecht weer een ware belevenis.

Al die gevechten leveren ons twee dingen op, ervaringsspunten en Macca. Het laatste is de valuta van de demonen. Hierdoor kunnen wij op de eerder genoemde veiling sterkere demonen kopen. Ook is er de mogelijkheid om twee demonen met elkaar te laten fuseren, om zo een nog sterkere demon te verkrijgen. Dit fuseren kost meestal geen Macca, maar wel één demon. Als we geld te kort komen, dan kunnen we gebruik maken van een free battle. Dit gevecht is altijd beschikbaar en kost ons geen tijd, oftewel de klok loopt niet door. Als we om tien uur aan een gevecht beginnen, is het na het gevecht nog steeds tien uur. Zo missen we geen belangrijke gebeurtenissen, maar kunnen we wel snel Macca en ervaringsspunten verdienen. Door de ervaringspunten worden we sterker en telkens als we een bepaalde grens halen, kunnen we ons verbeteren in een bepaald aspect, bijvoorbeeld snelheid. Zo kunnen we meer stappen zetten in de gevechtsmodus en sneller de demonen bereiken bijvoorbeeld. Vooral tijdens gevechten met de echt sterke demonen hebben wij al onze vaardigheden nodig. De gevechten duren dan erg lang en vereisen strategisch inzicht, kordaat optreden en af en toe een beetje geluk. Het is niet alleen een hectische tijd, maar ook een hectische strijd!

Conclusie en beoordeling

Er is op dit moment zoveel gaande in mijn leven, dat ik niet de tijd heb om alles te beschrijven wat mij nu overkomt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik me nog nooit zo goed gevoeld heb. We hebben nog maar enkele dagen te gaan, voordat de SDF haar geduld begint te verliezen en wellicht hardhandig op gaat treden tegen de ontstane rellen. Als jullie na het lezen van dit pamflet van plan zijn om ons te helpen, dan raad ik jullie zeker aan om ook een COMP te bemachtigen en de wereld van Shin Megami Tensei: Devil Survivor te betreden. Want hoewel het allemaal erg standaard en dertien-in-een-dozijn-achtig overkomt, heeft deze wereld veel innovatieve opties die je uren weten te vermaken. Het is geen makkelijke strijd en niet iedereen zal even gecharmeerd zijn van de wat statisch ogende omgeving, standaard gevechten en vele dialogen. Maar de rijkheid en diepgang zorgen voor echte binding met de mensen die je ontmoet en geven glans aan het toch al sterke verhaal.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Meerderde eindes gebaseerd op de keuzes die de speler maakt
  • Enorme diepgang in het verhaal
  • Veiling en fusiereactor om aan demonen te komen
  • Minpunten
  • Weinig innovatief gevechtssysteem
  • Audiovisueel weinig indrukwekkend

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren