1. Castlevania: Lords of Shadow (X360)

Castlevania: Lords of Shadow (X360)

Castlevania: Lords of shadow. De game waar we het vandaag over gaan hebben. Het speelt zich af in het middeleeuwse Europa, In de zogenaamde “Dark ages”. Dit kan je in dit spel heel letterlijk nemen aangezien je constant bezig bent met het bestrijden van het kwaad. Alleen zijn de vijanden niet de enigen die kwaad in de zin hebben.

In dit spel volg je het avontuur van Gabriël Belmont. Een ridder van the Brotherhood of Light. Zijn verloofde: Marie is kortgeleden vermoord en onze held wil zich wreken, dit lijkt heel cliché, maar brengt toch veel diepgang in het spel. Zo wordt er elke keer in het laadscherm een stukje voorgelezen, over de aankomende missie en over Gabriëls situatie. Later in het spel kom je echter de verteller van het verhaal tegen en weet je hoe hij aan alle informatie komt. Het is namelijk het hoofd van the brotherhood of light: Zobek. Het is een mysterieus persoon die af en toe in een level komt op dagen.

Eerder zei ik al dat het verhaal cliché lijkt, maar dit gevoel wordt alleen maar versterkt door de eerste missie van het spel. Daar wordt een boerendorpje aangevallen door de zogenaamde lycans ( een soort weerwolven waar verschillende soorten monsters toebehoren). Het dorp wordt alleen verdedigd door een aantal boeren met hooivorken, maar Gabriël schiet hen te hulp. Veel tijd voor een tutorial heb je niet, want je wordt recht in de actie geworpen. Na het verslaan van enkele kleine weerwolven hoor je de poort kraken en even later komt er een gigantische wolf naar binnen stormen. Nu lijkt het op het eerste gezicht onmogelijk dit onnatuurlijk grote wezen te verslaan, maar toch is het de bedoeling. Na een behoorlijk episch en scripted gevecht is het monster dood en vertrekt Gabriël het bos in op zoek naar Pan: Één van de oude goden, Pan is “the guardian of the lake”.

Na een lange zoektocht door een prachtig oerwoud ontmoet hij Pan bij the lake of Oblivion. Waarover wordt gezegd dat je er met de doden kan praten. Hij zegt dat hij gestuurd is door the brotherhood of light omdat Marie een belangrijke boodschap voor hem heeft, waarin de aanwijzing ligt verstopt die de wereld kan redden. Het hele verhaal is nogal episch en overdreven, maar dat maakt castlevania nou zo speciaal. Nadat je een enorm groot monster hebt verslagen en denkt dat ze niet groter kunnen duikt er een paar levels later een nog veel groter monster op.

Meteen in het eerste level valt het al op hoe goed het spel eruit ziet, laat ik maar gerust zeggen: een lust voor het oog. Mooie lichtinval, soepele bewegingen en een indrukwekkend landschap.

De soepele bewegingen heeft het te danken aan het feit dat het draait met 60 frame rate in plaats van het eerder verwachte 30 frame rate, dit valt zeker te merken ten opzichte van games die wel een 30 frame rate hebben. De bewegingen verlopen heel soepel en ook de AI beweegt heel natuurlijk. Hierdoor komen we al meteen aan bij het volgende onderwerp, namelijk: de AI. Hier is naar mijn idee veel werk ingestoken, want de AI is heel intelligent, je zult bijvoorbeeld geen dingen tegen komen als: je gaat achter een omgevallen boom staan en de vijand blijft er tegenaan rennen maar komt niet bij je. Nee, bij castlevania is er veel moeite gedaan om alle foutjes eruit te krijgen.

Een ander leuk onderwerp, namelijk het vechtsysteem. Zoals sommigen misschien weten vecht Gabriël met zijn Combat Cross. En wapen in de vorm van een christelijk kruis waaruit aan de bovenkant een ketting komt om vijanden even lekker mee te mishandelen. Naast dat dit gewoon een enorm vet wapen is, is het ook nog eens zeer effectief. Naarmate je verder in het spel komt, zijn er steeds upgrades van Gandolfi (een oude wapen smid). Om bijvoorbeeld te kunnen grippen. Waardoor je je combat cross als Swing kan gebruiken, en je krijgt een houten staak. Mede door dit laatste kreeg het wapen de bijnaam “Vampire Slayer”.

Even terug op het vechtsysteem, je hebt de mogelijkheid een directe aanval te doen en een area attack. Ook kan je gebruik maken van sprongen en (gekochte) combo’s. Dit zijn er te veel om op te noemen dus het vechtsysteem komt niks te kort.

Castlevania: Lords of shadow is een spel variërend van hevige gevechten tot lastige puzzels en een soort free-running. Nu moet je het niet vergelijken met bijv. een Assassins creed, want de stukjes die je moet klimmen zijn heel scripted, zo kan je niet zomaar elk richeltje op klimmen en overal vanaf springen, nee de richels waarop je kan klimmen zijn aangegeven d.m.v een glinsterend frontje.

Al met al is dit wel een heel erg level based spel. Wat niet zozeer een min-punt is, maar je moet er maar van houden. Het houdt het doel van het spel duidelijk, en het is zeker niet het enige wat je moet doen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook veel gems te verzamelen en trials te volbrengen.

Wel een minpunt is de camerapositie deze is soms iets té filmisch en krijg je problemen als de verkeerde kant uit lopen als je net door een deur loopt omdat de camerapositie ineens voor je zit in plaats van achter je personage. Nu dachten de makers hier iets op te hebben gevonden door de besturing van het vorige beeld even door te laten lopen in het volgende. Alleen zitten hier soms nog wat onnodige foutjes in die eigenlijk weggewerkt hadden moeten worden.

Conclusie en beoordeling

Castlevania: Lords of Shadow is een heel geslaagd spel, soms iets te level based, maar houdt de spanning erin. Er is veel te doen in een level en je doet er minstens 15 uur over om het spel uit te spelen. de camera positie is niet altijd even geweldig, maar het zit ook niet in de weg. het spel blijft tot aan het einde leuk en ik kan gerust zeggen dat je het het liefst in 1 ruk wil uitspelen. voor mij is dit één van de toptitels van dit najaar. Dus daarom geef ik dit spel een 8,5
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • lange story line
  • goede graphics en AI
  • episch verhaal
  • Minpunten
  • Camera positie
  • Klaar na story line

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Toch nog een redelijk cijfer dan, ik ben het overigens volledig met je eens betreft de besturing.

  • Redelijk cijfer, niet veel veranderd tov de arcade versie.

  • lijkt me wel lache

  • lijkt me nix aan

  • voor een eurootje of 10 misschien een keer meenemen

  • toch nog goed cijfer…

  • lol een Xbox live game van een paar euries voor de volle prijs op de Wii.



    Mogen er vele volgen… of toch maar niet?

  • Het verdient meer dan een 7- vind ik. Ik dacht zelf meer aan een 8-. De besturing werkt bij mij trouwens perfect…

  • Ik heb de XBLA versie; die ziet er beter uit, speelt beter en werkt beter voor /6 prijs. Nou, welke kies je?

  • ziet er saai uit maarja, dat is bij bijna alle arcade games, volgens mij is het zeeer verslavend, dus wel leuk :O

  • Als ze er echt twee jaar de tijd voor hadden konden ze hier toch wel wat meer mee doen vind ik..

  • Op zich wel leuk, maar dan alleen op zo'n site als spele.nl :P Daar hebben ze namelijk ook zoiets.

  • Krijgt gemiddeld veel hogere cijfers, heb ook nog nooit iets gehoord over de controlls… ben het met de andere minpunten wel eens.

  • jammer van die vervelende besturing.

  • Ik heb de Xbox Live Arcade versie vroeger eigenlijk niet gespeeld maar Geometry Wars lijkt me wel een leuke game. Alleen zou ik voor deze versie denk ik geen 30 euro uitgeven.

  • Ik hou er niet van.

  • leuke spel maar wel duur voor zo een soort spel

  • Ik vond de Devil May Cry reclame ervoor interessanter..

  • Toch nog een best goed cijfer voor zo'n rotspel

  • Mooi cijfer!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren