1. Doodle Jump (iPh)

Doodle Jump (iPh)

Één euro. Wat kan men doen met één euro? Men kan het natuurlijk uitgeven. Spenderen als een dronken dwaas, op een “shopping-spree” zoals ze dat tegenwoordig noemen, al betwijfel ik of je ver zal komen met zo’n schamel bedrag. Een blikje cola, een reep chocola of een zak chips. Een blikje bier zelfs, als je die mijlpaal van een leeftijd al bereikt hebt. Maar dan? Je eet je eten, je drinkt je drinken, en het enige wat overblijft is een gevoel van gemiste kansen, van geldverspilling, of misschien zelfs van gewichtstoename. De laatste natuurlijk alleen geldend voor hen die aan de wil van Sonja Bakker onderworpen zijn, maar in de rest kunnen wij ons vast en zeker allemaal verdacht goed thuis vinden. Wat kan je nog meer met één euro doen, vraag ik mij af. Een muntje, zo nietig en klein in deze wereld der grote bedragen. Je zou het kunnen investeren. De waarde laten stijgen. Maar daarvoor is iets nodig waar niet iedereen als vanzelfsprekend mee uitgerust is; geduld. Nee, geduld is niet mijn ding. Investeren is ook niet mijn ding, althans, niet met zulke minuscule bedragen. Wat dan, vraag ik u, moet ik met mijn één euro? In een envelop opsturen naar een goed doel en hopen dat ze mijn zuurverdiende geld niet in eigen stak steken, daar bij het Wereld Natuur Fonds? Nee. Want dames en heren, koeken en peren, deze één euro is niet bestemd voor het Wereld Natuur Fonds. Deze één euro is niet bestemd voor een reep calorieën, ook wel naar verwezen als “chocola”. Deze één euro is niet bedoeld om geïnvesteerd te worden in iets. Deze één euro is maar voor één doel bestemd; Doodle Jump. Want dat is simpelweg de beste manier om een euro te spenderen.

Kort maar krachtig. Klein maar fijn. Twee spreekwoorden die Doodle Jump samenvatten. Het is zo’n simpel spelletje, het oogt haast nutteloos, maar dat is regelrecht bedrog. Doodle Jump is en werkt namelijk verslavend in hart en nieren. De intentie van dit kleine spelletje is niets anders dan plezier te leveren in diens puurste vorm; geen rare toevoegingen, geen groteske extra’s... Gewoon plezier. De ongelukkige zielen die nog nooit eerder de kans hebben gezien om kennis te maken met Doodle Jump, iets dat in mijn visie op de wereld haast onmogelijk lijkt, krijgen van mij bij dezen een minispoedcursus in Doodle Jump voor Dummies.

Het doel van het spel is simpelweg om zo hoog mogelijk te komen. Op het eerste gezicht een platformer in diens simpelste vorm; spring van platform naar platform. Doormiddel van het kantelen van de iPhone of iPod Touch kan meneertje Doodle zich naar links en naar rechts bewegen. Hij springt automatisch en niks, maar dan ook niks, zal hem doen stoppen met deze bezigheid. Dit betekent dat je je concentratie erbij moet houden ten allen tijden, anders verdwijnt je Doodle in de dieptes van het ruitjespapier en ben jij ook de pineut, aangezien je in dit treurige geval weer helemaal kan herstarten. Geen checkpoints en de mogelijkheid om het spel te pauzeren is gelimiteerd tot drie keer per poging. Maar wacht! Er is meer. In de levels zul je vijanden tegenkomen, gruwelen die je in je ergste nachtmerries nog niet tegen zal komen. Wat dacht je van een voorbijvliegend, paars, misvormd vleermuisje? Of een groenblauwe vlinder met drie ogen? Of erger, een UFO of een zwart gat... Deze monsters kun je enkel omzeilen door ze te ontwijken, op ze te springen - waar hebben wij dat eerder gezien? - of ze neer te knallen met de zaden die je afvuurt doormiddel van op het scherm te tikken in de richting van je vijand. Ja, de wereld van het ruitjespapier is zeker geen pretje.

Maar wacht, wat zeg ik nou? De wereld van het ruitjespapier is juist alleen maar pret. Dolle pret. Omdat het allemaal zo simpel is, zo ongelofelijk lineair en ongecompliceerd, is het overal speelbaar. Of je nou in de trein zit op weg naar je werk, of als je een minuutje moet wachten in de rij van een supermarkt, Doodle Jump zal er altijd voor je zijn. Met geen laadtijden heb je het spelletje zo klaar om gespeeld te worden, waar je ook bent. Een poging zal nooit lang duren en desnoods zet je je iPhone of iPod Touch met een druk op de knop op standby en ga je verder als je de kans krijgt. Dat niet alleen, ook is het een geweldig spelletje om door te geven. Of je nou met vrienden, familie of zakenpartners bent, het “pick up ‘n play” principe van Doodle Jump zal jou assisteren in een geweldige lol creëren. Zelfs je vierjarige zusje of je tachtigjarige oma zal het als speelbaar bestempelen en dat, mijn beste vrienden, is het geweldige aan Doodle Jump.

Het vrolijke, levende, ietwat aparte visuele stijltje van Doodle Jump doet het simplistische van dit alles des te meer opvallen. Een “Doodle” is een doedel; een tekeningetje dat je even snel neer krabbelt uit verveling of onoplettendheid. Je kent het wel; mijn wiskundeschrift staat er in ieder geval helemaal vol mee. Daarom is het ook een perfecte keuze om de achtergrond van het 2D spelletje om te toveren in ruitjespapier. Het ziet er allemaal vrolijk, kleurrijk en duidelijk uit. Ook heb je met sinds kort de mogelijkheid om het thema waarin je speelt te veranderen; zo heb je het spooky-thema, waarin je een donkere achtergrond hebt en in plaats van de gebruikelijke gruwelen spoken tegen zal komen, en het onderwater-thema, waarin je een duikerpak aan hebt en een lijn van bubbels de aanvallende zaden vervangt. Dit voegt niet al te veel toe, maar is wel leuk voor zo nu en dan. Maar uit eindelijk zal je altijd terugkeren naar het normale stijltje. De geluidseffecten zijn zoals het spel is; simpel. Ze zijn niet speciaal en dat hoeven ze ook niet te zijn. Muziek mist ook maar dit is wederom geen probleem aangezien het hoogstwaarschijnlijk niks anders zou doen dan je focus van het spel af houden. Overigens kan je gewoon dubbel klikken op de home-knop en je eigen muziek aanzetten zonder dat de game er enig probleem mee zal hebben.

Conclusie en beoordeling

Doodle Jump is plezier in diens puurste vorm. Niks meer, niks minder. Simplistisch maar prachtig, een diamant voor één euro. Met een leuk visueel stijltje en meerdere verschillende thema's is dit niet zomaar een platformer, maar dé platformer voor de iPhone of iPod Touch. Diepe schaamte zou hen met spoed moeten overvallen die in het bezit zijn van een iPhone of iPod Touch maar Doodle Jump nog niet aan hun virtuele collectie hebben toegevoegd.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Plezier in diens puurste vorm
  • Kosten van niks
  • Simplistisch en makkelijk om te spelen
  • Visuele stijl
  • Meerdere thema's
  • Minpunten
  • Voor sommigen misschien té simpel

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Home lijkt mij persoonlijk niks aan. Kvind het een beetje te kinderachtig om je kamer en je kleertjes enzo te kiezen.

  • Vet :D heb er zin in :D

  • Leuk voor diegene die Home gaat gebruiken.

  • Ik weet het nog niet hoor, met dat Home…

  • waardeloos het duurd nu toch al zo lang

  • ik zeg dag tegen call of duty 4 :)

    zeg dat al 2 maanden denk ik maar echt warhawk is zooooo gaaf beste online game voor de consoles

    maar ut3 vind ik toch ook wel strak kan haast niet meer wachten op die game speel de demo helemaal naar de klote :)

  • Dat is wel netjes, en dergelijke Home intergratie.

  • Leuk bedacht, met dat bespreken van tactieken.. .. zie er alleen het nut niet van.. dat kan namelijk ook zonder Home

  • Laten we hopen dat de homebeta nu eindelijk wat meer gebruikt gaat worden hierdoor, nu is ie echt dood

  • Nu nog home.. :P

  • @bennosss



    Waar vind ik die demo? Volgens mij ben ik of heel scheel geweest, of je speelt de pc demo.

  • Home = Cool :)

  • Leuke patch, ook is wel leuk dat mensen nu al beginnen om dingen voor home te maken.

  • I <3 Home

    I <3 Warhawk





    Now I <33 PS3 =)


  • Vind het allebei niks. :)

  • Home lijkt mij persoonlijk niks aan. Kvind het een beetje te kinderachtig om je kamer en je kleertjes enzo te kiezen.



    Dus jij vind het dagelijkse leven kinderachtig? Beetje vreemd vind je niet.

  • Deze patch betekend wel dat Home ook al bijna af is. En dat alles grondig getest wordt. Ik heb nu al zin in Home. En die patch zal ik zeker downloaden. ;)

  • Home = Cancelled….

  • Home = Cancelled….



    Hoezo … ? :P

  • @ cheatcn



    Dat moeten we zeker geloven van iemand met een mario avatar. stakker

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren