1. Age of Mythology (PC)

Age of Mythology (PC)

Dacht je dat je over je eigen lot beschikte? Heb je het altijd aan je charmes toegekend dat je die geweldige baan kreeg? Dacht je dat je werkelijk goed was in tekenen toen je als kleuter die kleurplatenwedstrijd won? Als je dit werkelijk dacht, beste lezer, dan moet ik je teleurstellen. Je hebt namelijk nooit invloed gehad op je eigen wel en wee. Al vanaf je geboorte sta je onder invloed van de goden. En als die je niet mogen dan heb je pech gehad. Dus gooi die eigendunk maar overboord en wees nederig en misschien zijn de goden dan ook aardig voor jou. Wat!? Je bent het niet met me eens? Geloof je me niet? Heb je dan nooit Age of Mythology gespeeld!?

Age of Mythology is, heel kort, de spirituele versie van het alom geroemde en bejubelde Age of Empires. Voor de enkeling die niet bekend is met de gameplay zal ik het even kort uitleggen: Je begint met een basis, je bouwt nieuwe eenheden, je breidt uit en je probeert je tegenstanders te verslaan voordat ze jouw basis overnemen. Dit klinkt vrij eenvoudig, maar is helemaal niet zo makkelijk. Waar het in Age of Empires al redelijk pittig was wordt er in Age of Mythology een nieuw element toegevoegd: de goden. Als logisch gevolg richt Age of Mythology zich niet op waargebeurde verhalen, maar voor een groot deel op fictie. Waar je Age of Empires nog kon spelen onder het mom “ik leer voor dat moeilijke geschiedenisproefwerk” heb je er bij Mythology weinig aan. Behalve het verhaal zijn ook de eenheden die je bouwt aangepast. Naast de “normale” poppetjes zoals ruiters, zwaardvechters en boogschutters is er ook een hele rits mythologische wezens in het spel gestopt. Genoeg materiaal voor de spiritueel begaafden onder ons.

Als heerser in spé kies je voordat je begint uit één van de drie beschikbare volkeren: de Grieken, de Egyptenaren of de Noren. Vervolgens kies je één van de drie basisgoden die bij dit volk horen. Bij de Grieken kun je bijvoorbeeld kiezen uit Zeus, Hades en Poseidon. Afhankelijk van welke god je gekozen hebt krijg je verschillende bonussen en krachten. Elke god heeft namelijk een zogenaamde godpower die je eenmaal kunt gebruiken. Als je Zeus kiest kun je een bliksemschicht uit de hemel sturen om een vijand te roosteren, maar met Poseidon krijg je een kracht waarmee je voedselproductie een tijdelijke boost krijgt. Kortom: bij elke speelstijl is er wel een god te vinden.

Net zoals bij Age of Empires moet je je volk naar de overwinning leiden door verschillende grondstoffen te vinden waar je manschappen van kunt trainen of upgrades van kunt kopen. Een belangrijk aspect is het upgraden van de tijd. Dat wil zeggen dat je voor een bepaalde prijs naar een nieuw tijdvak “evolueert” en betere upgrades en soldaten beschikbaar krijgt. Maar bij elke keer dat je een tijdvak vooruit gaat moet je weer een keuze maken: welke god aanbid ik? Bij elk nieuw tijdvak krijg je de keuze uit twee verschillende goden die elk hun eigen voordelen en nadelen hebben. Zo is de god van de wetenschap geschikt voor de spelers die liever handelen met hun medevolken, anderen zullen liever de god van de oorlog aanbidden. Niet alleen krijg je bij elke god een nieuwe kracht en wat voordelen, je krijgt ook de beschikking over een zogenaamd myth unit. Deze vrij sterke eenheden kun je trainen in een tempel en vragen een unieke grondstof: Favor.

Dat brengt ons bij het grote verschil tussen de verschillende facties: de manier waarop favor wordt verkregen. De Grieken krijgen het door te bidden bij een tempel, de Egyptenaren door speciale monumenten te bouwen en de Noren door te vechten. Hoewel hiermee genoeg variatie in de game wordt gebracht, brengt het ook een groot nadeel met zich mee: het is veel moeilijker om met de Noren te spelen dan met de andere volken. De Grieken en de Egyptenaren kunnen zichzelf makkelijk terugtrekken in hun basis om een grootscheepse aanval op te zetten, maar de Noren moeten constant vechten. Ondanks dit kleine foutje in de balans speelt het verder heel lekker weg. De truc om te winnen zit hem in het “steen-papier-schaar-principe”. Eenheid A is sterk tegen eenheid B, B is sterk tegen C en C is sterk tegen A. Hoewel het kinderlijk eenvoudig is werkt het prima en heeft het precies genoeg diepgang om interessant te blijven.

Als je alle trucjes eenmaal onder de knie hebt kun je ze toepassen in een aantal spelmodi. De campaign (verhaalmodus) is de meest voor de hand liggende optie wanneer je voor het eerst begint met spelen. Na een kort tutorial wordt je ingeleid in de wereld van Atlantis, een eiland voor de kust van Portugal. Gedurende de campaign volg je het wel en wee van Arkantos - een Atlantische generaal - en zijn manschappen. Hoewel het verhaal niet echt bijzonder is en weinig verrassende plottwist bevat, is het net genoeg om je aan het spelen te houden. Voor de liefhebber van Griekse mythologie is er nog een pluspunt: bekende figuren uit de oudheid komen regelmatig terug en vervullen een prominente rol in het verhaal. Leuk voor de mythologie-nerds onder ons, maar de reguliere speler zal meer lol beleven aan de custom battles.

In een custom battle bepaal je zelf tegen wie je vecht, waar je vecht, wat voor klimaat het in de omgeving is en hoe goed je tegenstanders zijn. Omdat je alles zelf kunt instellen is dit een stuk leuker dan de campaign. Voor de creatievellingen is er een ontzettend diepgaande scenario-maker. Je kunt je eigen maps maken en de deze tot in de kleinste details aanpassen. En alsof we nog niet genoeg verwend worden is het ook nog mogelijk om je eigen verhaal te maken. Met behulp van zogenaamde triggers kun je precies bepalen wat er wanneer gebeurt. Dingen als: wanneer mannetje A doodgaat verliest speler B automatisch. Een groot nadeel van dit gebeuren is dat het erg moeilijk onder de knie te krijgen is. Zelfs de ervaren spelers zullen heel wat moeten experimenteren voordat ze het systeem goed doorhebben. Het is toch een gemiste kans, want door een simpelere interface en een tutorial over de triggers had er zoveel meer ingezeten.

Grafisch mag Age of Mythology er wezen. De game is volledig in 3D en heeft een perfect fleurig stijltje. De soundtrack doet precies wat hij moet doen en niks meer en de eenheden zien er ook van dichtbij nog best redelijk uit. Vooral de filmpjes zijn een lust voor het oog. Het is jammer dat het zelf maken van filmpjes vrij moeilijk is, maar voor degene die het wel lukt: het ziet er allemaal prachtig uit. Al met al is Age of Mythology een ontzettend degelijke RTS met een paar kleine minpuntjes. Dat mag de pret echter niet drukken en is dan ook geen enkele reden om deze titel en eventueel de uitbreiding niet in huis te halen.

Conclusie en beoordeling

Age of Mythology is een geslaagde variant op de bekende Age of Empires games. Mythology neemt de ijzersterke gameplay uit Age of Empires en voegt hier een heel nieuwe laag aan toe. Het feit dat je per tijdvak voor een andere god moet kiezen zorgt voor extra diepgang en de balans is bijna perfect in orde. Het verhaal van de campaign is niet hoogstaand, maar het is net genoeg om je aan het spelen te houden. Waar Age of Mythology werkelijk in uitblinkt is de scenario-maker. Voor degenen die het onder de knie krijgen is er zelfs de mogelijkheid om je eigen campaigns te maken. Grafisch is het spel dik in orde en op de achtergrond hoor je een brede verscheidenheid aan leuke deuntjes. Kortom: Voor iedereen die kon genieten van Age of Empires is dit een must-have.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Ijzersterke gameplay
  • Goden voegen extra diepgang toe
  • Audiovisueel in orde
  • Uitgebreide scenario-maker
  • Minpunten
  • Paar kleine foutjes in de balans
  • Scenario-maker soms vrij pittig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jeuj

  • Voer voor de fans dus

  • Deze skip ik, en ik stap zowiezo over naar Rock Band :)

  • ik snap niet wat mensen zo leuk vinden aan gituare hero rockband en die andere soort van deze spellen.

    singstar of iets in die buurt kan ik nog wel snappen voor de lol.

  • Geweldige game!

  • supa toll

  • ik ga ook over nar rockband, drumstel komt in mijn kamer te staan ;) en guitar hero is wel leuk maar 4 delen een gitaar lijkt me wat saai worden en drum is weer wat nieuws

  • Woot, nieuwssubmit FTW. :P



    De prijs is helaas wel erg hoog voor een soort add-on, maar ik ga er gewoon voor. Dream On speelde bij Legend of Rock overigens super. :)

  • Ben erg benieuwd hoe GH zich zal ontwikkelen. Vond 3 zeker niet zo goed als 1 en 2 en bij vlagen echt te moeilijk. Heb gisteren RockBand special edition binnen gekregen en ik moet zeggen dat Harmonix weer een perfecte game heeft afgeleverd…..denk dat het erg lastig wordt om RockBand te toppen….temeer vanwege de gigantische ondersteuning van de toplabels.

    Gitaarspelen is voor de diehards net wel iets makkelijker en dat pleit dan weer voor Guitar Hero.

  • Als ik moest kiezen ging k toch voor Rockband..

  • Guitar Hero is geweldig, maar verpest deze mooie serie niet door de uiers verder dan leeg te knijpen!

  • Hoe weinig mensen houden hier van zeg! xD

  • ik kijk ernaar uit

  • Waarom alleen Aerosmith dan? Doe gewoon wat meer bands… en 50 euro voor een game die er eigenlijk al is maar dan met Aerosmith… Nah :P

  • duur hoor voor een add-on

  • wel leuk maar meer ok niet

  • Ga liever voor Rock Band!!

  • dat word dus definitief rock band

  • Is ong beetje etzelfde als Guitar Hero 2 Encore Rock The 80's…

  • Ben benieuwd of dit leuk is voor de fans…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren