1. WarioWare: Do It Yourself (NDS)

WarioWare: Do It Yourself (NDS)

Nintendo levert al jaren games van grote klasse af. Onder andere Kirby, Pokémon, Zelda en Mario zijn aan de breinen van de mensen bij Nintendo ontsprongen. Maar hoe worden deze games gemaakt, gebeurt dat met de computer of heeft Nintendo zijn eigen briljante systeem om games te maken? Een systeem waarmee ook Miyamoto is begonnen, en waarmee hij de eerste Mario heeft gemaakt? Maar misschien raken de denktanken bij Nintendo ook een beetje leeg en hebben ze daarom dat systeem als een spel uitgebracht: Warioware: D.I.Y. In de hoop dat het publiek met ideeën komt voor nieuwe kaskrakers.

In Warioware: D.I.Y. kom je te werken in de plaatselijke spellenwinkel. Hier kun je spellen spelen, muziek beluisteren en strips lezen. Maar dat is, gelukkig, niet het doel van het spel. Het doel is om met de supermaker matic-21 leuke microgames te maken. Dit is echter niet zo gemakkelijk als het klinkt, want voordat jouw spel misschien wel in het rijtje met Kirby, Pokémon, Zelda en Mario komt moet je een tussen de 1 en 2 uur durende tutorial spelen. Ik hoor de helft van de gamers al gillend wegrennen: ‘’1 à 2 uur tutorial!’’ Dat kan niet, ik kan in die tijd wel twaalf potjes Call of Duty doen!’’ Maar zo erg is het niet. Tijdens de tutorial wordt het maken van spellen je rustig uitgelegd door juf Penny. Je leert het maken van spellen onder het mom; een spel is hetzelfde als een toneelstuk. De graphics zijn de achtergrond, de muziek is de muziek en de personages en voorwerpen uit een spel zijn de acteurs uit een toneelstuk voor wie je een script moet schrijven. Deze drie dingen worden je uitgelegd tijdens het maken van drie simpele spelletjes. Waar de muziek en de achtergrond eigenlijk geen uitleg nodig hebben, is dit wel zo bij het script. In het script staat wat voorwerpen doen als jij op het beeld tikt of als een ander voorwerp iets doet. Dit kan al snel heel rommelig worden maar met de uitleg van juf Penny leer je het wel.

Als je dan door de tutorial heen bent gewerkt kun je de eerste voorgeprogrammeerde spelletjes spelen. De spelletjes zijn verdeeld in vijf categorieën: een verzameling rare spelletjes, sport spelletjes, voedsel spelletjes, denkspelletjes en Nintendo klassiekers. Per categorie zijn er 18 spelletjes maar je hebt ze niet meteen allemaal. Je begint met een stuk of 8 spelletjes en de rest kun je vrijspelen in de gameblender. In de gameblender komen alle spelletjes uit een categorie door elkaar en soms komt er dan een nieuwe tussen. Dit klinkt heel leuk en zeker met de geschiedenis die dit spel heeft zou je denken dat de micro-games het spel alleen al goed maken, maar ik heb het na een keer eigenlik wel gezien. Dit komt doordat je bij een spel alleen maar op het schermpje kunt tikken, lintjes trekken of vakjes inkrassen zit er niet in en daardoor wordt het heel snel eentonig.

Maar de supermaker matic 21 heeft nog andere opties dan het maken van spelletjes, namelijk het maken van stripjes en muziekjes. Hiervoor moet je ook weer een kleine tutorial spelen. En vervolgens kan je dan doen waar je al het hele spel op hebt gewacht: muziekjes maken en stripjes maken. Maar dat is dus een zware domper, want het is helemaal niet leuk. Oké dan een muziekje maken is een keer leuk maar ook niet meer dan dat. De stripjes daarentegen zijn na het eerste plaatje al saai. Dit komt vooral doordat het stripje uit vier plaatjes moet bestaan en de mogelijkheden heel beperkt zijn. Maar het is niet zo dat de stripjes niets toevoegen aan het spel, want na het voltooien van de muziek en stripjes tutorail krijg je per dag ook een nieuw voorgeprogrammeerd stripje en sommigen daarvan zijn wel leuk.

Maar dit spel heet natuurlijk niet voor niets Warioware, want Wario heeft hier een eigen game bedrijf en jij bent zijn persoonlijke artmanager. In het Nederlands: jij mag zijn spelletjes inkleuren. Dit is naar mijn mening wel leuk om te doen als je de standaard spelletjes zat bent. En als je ze dan hebt ingekleurd hebt kan je ze ook spelen. En als ik eerlijk ben: dit zijn de leukste spelletjes van het spel. Het is simpel, grappig en wat anders dan de eentonige spelletjes in de shop. Het is nog steeds tikken maar de onderwerpen van de spelletjes zijn zo veel leuker. Zo moet je bijvoorbeeld over auto’s heen springen, konijnen slaan of een drankje van de bar pakken. Niet echt bijzonder maar wel leuk.

Maar voor al deze dingen heb je het spel niet gekocht, je koopt dit spel voor het zelf maken van spelletjes. En dat is wel heel leuk tot een bepaalde grens, maar daarover later meer. Alles wat je in de tutorial hebt geleerd kun je nu in praktijk brengen. Maar voordat je je eigen spellen gaat maken moet je eigenlijk eerst de assembly dojo hebben gedaan. In de assembly dojo krijg je programmeer technieken voor gevorderden die soms heel pittig zijn, maar je ook laten zien wat je nog meer uit het spel kunt halen. Als je dan tutorial en de dojo hebt gedaan ben je klaar voor het echte werk: je eigen spel. Ik ga nu niets zeggen over wat je allemaal in je spel kunt stoppen, want je kunt er bijna alles van maken. En dat maakt het ook bijna perfect, maar er zijn minpunten: tijdens het spelen kun je alleen maar op het scherm tikken, slepen heeft geen zin. Hierdoor wordt het spel heel eentonig en omdat een spel maar 8 seconden mag duren zit een eigen variant van snake of helicopter er ook niet in. En dan is er nog een minpunt voor de DSI bezitters onder ons, het spel gebruikt de camera niet, evenals de microfoon. Dit is erg jammer, want een spel met je eigen foto of je eigen ingeblèrde muziek is toch veel leuker? In het begin van deze alinea zei ik: en dat is wel heel leuk tot een bepaalde grens, maar daarover later meer. Nou het is nu later dus er komt een uitleg. Als jij ongeveer 5 spelletjes hebt gemaakt weet je intussen wat kan en, nog belangrijker, wat niet.

Als je het spel dan zat bent na vijf gemaakt spelletjes: gooi het nog niet weg! Je kan namelijk ook nog spelletjes van het internet downloaden. Dit zijn spelletjes van de makers van bijvoorbeeld: World of Goo of de makers van Scribblenauts. Sommige van deze makers halen echt alles uit dit spel en ik snapte ineens ook dat games maken eigenlijk heel lastig is ondanks wat je hier allemaal hebt geleerd. Maar ook andere mensen kunnen jouw spelletjes downloaden als je een wedstrijd hebt gewonnen: bijvoorbeeld een het beste spel met als onderwerp fruit. Dit is leuk om te doen en je leert ook echt wat van de andere deelnemers. Maar het is niet zo dat je hierdoor het spel blijft spelen.

Conclusie en beoordeling

In Warioware: Do It Yourself zit heel veel potentie en die wordt er deels ook wel uitgehaald, want zelf microgames maken is heel leuk. En spelletjes downloaden van bekende gamemakers voegt ook echt iets toen. Maar omdat je tijdens het spelen alleen op het scherm kunt tikken wordt dat heel snel eentonig. En ook het niet kunnen gebruiken van je DSI camera is jammer
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • zelf microgames maken is heel leuk...
  • de voorgeprogrammeerde strips zijn leuk
  • Games van bekende gamemakers downloaden voegt echt iets toe
  • Minpunten
  • tot op een bepaalde hoogte
  • zelf strips maken echter niet
  • doordat je tijdens een spel alleen maar kunt tikken wordt dit heel snel saai
  • geen gebruik van de camera op je DSI.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Net hier (http://finalfantasy-xiii.net/) gelezen, dat het een translation fout was. Maar goed ik hoop iig wel op die datum voor Japan, anders duurt het wel heel lang allemaal. Verder schijnt er ook een nummer van FFXIII versus verschenen te zijn, maar het is nog niet helemaal duidelijk of die echt is. Het nummer past iig goed bij het thema vd game.

  • Nou dat gaat dus weer poosje duren dot dat hij uit is in de EU. dus hooguit begin 2010. Maar in iedergeval hebben we nu ongeveer een datum.

  • jmmr dat de pal gebied altijd zo lang moet w8ten

  • leuk?

  • Als ik hem dan importeer zal die vast alleen op japanse taal kunnen of niet.

  • 2010 dus in Eu….



    @ps3danny1988



    ja dat lijkt me wel logisch heh. :S


  • Dat duurt nog wel heel erg lang. Andere delen hebben toch ook niet zo lang op zich laten wachten?

  • jawel hoor -..-

  • Zucht…

  • Mooi, maar ook weer jammer..

  • lol NL krijgt het toch 5 jaar later =..=

  • Het wachten duurt langer en langer..:P

  • Lees: op zijn vroegst eind 2009 in Europa.

  • Ik hoop dat SE opschiet met de EU- release dan!!

  • Leuk.

  • komen genoeg andere goede rpg's uit in de tussentijd, ik bekommer mij er niet zo om

  • Tof!

  • Jammer dat het zo lang gaat duren, maar als die in Japan uit is kunnen wij in iedergeval al genieten van de trailers enzo;)



    maar zoals radic al zei: Er komen genoeg andere goede rpg's uit in de tussentijd.



    En dat klopt. zowiezo ga je met GTA4 een tijdje doen, daarna MGS4 een tidjje daarna GOW3 en nog veel meer;)


  • lol, dat word een hoop dagen afstrepen op de kalender van de FF fans xD

  • Sinds die translatiefout van enkele weken geleden, waarvan er waarschijnlijk nog honderden meer gaan komen en al zijn, hecht ik nog maar weinig waarde aan dit soort berichten. Bovendien gaat het hier alleen over Japan en is het ook nog een gokken (wellicht). Wie weet hoelang het dan nog gaat duren voor Europa.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren