1. Dead Space (PC)

Dead Space (PC)

‘Broeders en zusters, er zijn leugens verspreid! Onwaarheden waar wij onze ogen niet voor moeten sluiten: Michael Altman, onze profeet en stichter van het Unitology geloof was 200 jaar geleden een ernstig misleide man. Ja, het is waar dat er een steen is gevonden die vreemde tekens herbergt. Dit kan duiden op ander leven in het universum en Altman zag zelfs na zijn onderzoek dat de “Marker” ons kon helpen in een volgend stadium van het leven. Helaas bleek de goede man er naast te zitten. Wellicht was het wel gerechtvaardigd dat Altman werd vermoord. De Marker is geen heilige relikwie, maar een vloek die de gehele mensheid kan treffen. Laat de mensheid weten wat de Ishimura is overkomen. Oh God, kun je ze niet horen? Die... die dingen. Ze kruipen in de ventilatieschachten, ze vermoorden iedereen, ze veranderen doden in één van hen. Is er iemand die hen kan stoppen?!’

Ja mijn gamende broeders en zusters, zelfs in het jaar 2508 moet de mensheid nog ergens in geloven. De verlosser van het kwaad heet in dit geval Isaac Clarke, een goed mens die in zijn leven hard heeft moeten werken om ingenieur te worden. Zijn vriendin was diegene die een noodsignaal verstuurde vanaf de Ishimura, een ruimteschip gespecialiseerd in mijningsoperaties. Gedreven om zijn vriendin Nicole te redden, besluiten Isaac en vier andere leden de Ishimura te betreden. Jammer genoeg betekent deze zet de eerste stap in een lange lijdensweg voor Isaac. Niet alleen worden vrijwel direct twee leden van het team vermoord, maar hij moet het opnemen tegen een vijand die hij nog nooit is tegen gekomen. Een nieuwe dreiging die in potentie het menselijke ras zelfs met uitsterven kan bedreigen. Op de Ishimura heeft dit kwaad de naam Necromorph meegekregen, aangezien gedode bemanningsleden worden gebruikt door deze walgelijke wezens om zo hun aantallen te vergroten. Met talloze buitenaardse zombies aan boord en verscheidene in de maak, wordt het heel moeilijk voor Isaac om te overleven. Of is hij het type dat kan improviseren?

Isaac is godzijdank een man van vele talenten. Naast dat hij een begenadigd ingenieur is, blijkt hij ook zeer creatief te zijn in het vinden van oplossingen. De wapens die normaliter worden gebruikt voor mijningswerkzaamheden zijn nu veredelde vuurwapens met zeer bevredigende resultaten. Aangezien de Necromorph redelijk goed tegen bodyshots kunnen, wordt er vanaf het begin al geroepen dat richten op de ledematen van levensbelang is. Er is dan sprake van strategic dismemberment, waarin Isaac vaak voor armen, benen of in sommige gevallen zelfs hoofden zal gaan. Dit resulteert in behoorlijk wat grafisch geweld, wat niet vreemd is gezien de aanwezige “wapens”. Zo is er de standaard Plasma Cutter die in feite al sterk genoeg is om de hele game mee door te lopen. Toch zijn de andere aanwezige wapens binnen de game te leuk om te laten liggen. Zo is er het grote broertje van de cutter, de Line Gun die nog een stuk sterker is. Of wat dachten jullie van de Disc Ripper, een wapen waarmee op afstand schijven bestuurd kunnen worden om zo de Necromorphs op afstand te houden? Aan keuze en originaliteit geen gebrek.

Alhoewel, origineel is Dead Space natuurlijk niet. Tijdens de avonturen van Isaac wordt het al snel duidelijk dat EA Redwood Shores (Inmiddels Visceral Games) veel gekeken heeft naar een zekere action/horror titel van de Japanse publisher Capcom. De bekende “over de schouder camera” is ook hier aanwezig, zij het met één groot verschil: in de inmiddels klassieke titel van Capcom was het niet mogelijk om tijdens het richten te lopen. In Dead Space is dat wel het geval. Vooral in hectische situaties is het een welkome toevoeging, vooral wanneer de Necromorphs Isaac lijken te overmeesteren. Klinkt wellicht niet zo bijzonder, maar het zijn de kleine toevoegingen die het ‘m doen. Ondanks dat Visceral Games veel heeft gekeken naar Capcoms meesterwerk en daarop heeft voortgebouwd, is het wel opvallend te noemen dat Dead Space zijn eigen ideeën heeft. Tijdens de vele gevechten met de Necromorphs kan Isaac ook gebruik maken van een stasis module, waarmee hij vijanden kan vertragen. Heel erg handig tijdens opstootjes waar verscheidene tegenstanders Isaac aanvallen. Of Kinesis, een techniek waarmee objecten mee verplaatst kunnen worden. Het zijn allemaal kleine onderdelen die het grote geheel net weer iets beter maken.

Over beter maken gesproken: in Dead Space spelen we niet meer met een traditionele HUD. Oftewel, tijdens het spelen zien we geen cijfertjes, gezondheidsmeter of andere foefjes in beeld. Visceral Games heeft iets heel gaafs bedacht om dit te vervangen, namelijk Isaac zelf fungeert als HUD. Via een gezondheidsmeter op zijn pak (Een RIG genaamd) valt te zien in wat voor een fysieke toestand Isaac verkeert. Als er onderweg items of ammunitie opgepakt worden, kan een hologram worden oproepen die in realtime laat zien wat Isaac allemaal in zijn itempocket heeft opgeslagen. Makkelijk te managen en met één druk op de knop is het scherm dan ook zo weer verdwenen. Het is heerlijk gestroomlijnd, waardoor de flow van de gameplay totaal niet wordt onderbroken. In andere games moet er eerst naar een menuscherm geswitched worden om van daaruit naar een item-menu te navigeren. Dead Space weet dit omslachtige systeem te omzeilen en hopelijk zullen meer ontwikkelaars deze charmante ontwikkeling in hun games stoppen. Weer zo’n klein onderdeel dat de gehele ervaring weer toffer maakt.

Natuurlijk helpt de setting daarbij als onderdeel van het geheel. Dead Space is ook een third person action game met horror invloeden, wat zo nu en dan voor de zenuwen niet bevorderlijk is. Een Necromorph die vanuit het niets van achteren aanvalt of een tentakel die het liefst Isaac mee de diepte insleurt. Het is niet zozeer eng, maar de spanning is duidelijk aanwezig. Die spanning bouwt zich verder op wanneer Isaac weer een duistere ruimte of gang in moet of wanneer hij een belangrijk gedeelte van het schip weet te bereiken. Deze omgevingen zijn mysterieus en in sommige gevallen zelfs onheilspellend. Over iedere omgeving binnen de Ishimura is nagedacht. Het gevoel dat men aanwezig is op een ruimteschip die lichtjaren verwijderd is van menselijk contact wordt dan ook nooit verbroken. Het design is dan ook robuust en consistent te noemen. Natuurlijk zullen criticasters opmerken dat op den duur sommige omgevingen van Dead Space op elkaar beginnen te lijken, maar of dit als een serieus argument gebruikt kan worden? Het klopt wel dat op bepaalde punten gangen/omgevingen op elkaar beginnen te lijken, maar bij een ruimteschip is dit dan ook te verwaarlozen. Ooit gehoord van art deco interieur design binnen een ruimteschip?

Om eerlijk te zijn, zijn er maar weinig onderdelen binnen Dead Space waar echt over te klagen valt. Op een bepaald punt is er een mini-game waarin je asteroïden moet weg knallen zodat ze de Ishimura niet beschadigen, maar dat is één van de weinige klachten. Misschien lijken de Necromorphs veel op elkaar en zijn er niet echt veel bossfights, maar ook dat zijn enkel minimale klachten. De game heeft zoveel leuke onderdelen, dat het niet te ontkennen valt dat het een uitermate toffe ervaring is. Sterker nog, Dead Space beschikt zelfs over momenten waarin het zelfs mogelijk om in zero gravity voort te bewegen of te strijden. Om de zoveel tijd is Isaac zelfs genoodzaakt om de kille ruimte in te gaan, waarin hij maar voor een korte periode over zuurstof beschikt. Ook deze onderdelen geven de game weer net dat extra’tje om zich dusdanig te onderscheiden van die inmiddels klassieke titel van Capcom. Dead Space mag dan leentjebuur spelen, maar het valt gewoon niet te ontkennen dat dit wel zeer vakkundig is gedaan door Visceral Games. Een klein applausje is dan ook zijn plaats.

Conclusie en beoordeling

Dead Space is in feite het Westerse antwoord op het type third person action game dat door Capcom met Resident Evil 4 is geïntroduceerd. Maar in plaats van een copy-paste actie, heeft Visceral Games aan de gameplay gesleuteld, zijn eigen setting ontwikkeld en hier en daar zeer handige toevoegingen aangebracht. Breng dat samen en Dead Space ziet het levenslicht. Natuurlijk zijn er een paar storende elementen te ontdekken, maar die vallen in het niet tegenover alle pluspunten. Om een lang verhaal kort te houden: Dead Space is tof.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Uitstekende gameplay
  • Spannende sfeer
  • HUD-loos is gaaf
  • Minpunten
  • Asteroiden mini-game
  • Weinig variatie in vijanden
  • Weinig bossfights

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Loool xD

  • MMO's zijn pure drugs. Gelukkig zijn er wel mensen die er immuun voor zijn.

  • Das wel ziek. :S



    Only in America!!

  • Die man is zielig..

  • OK, dat is triest XD

  • Mja, ik raid zelf ook in WoW op vrij hoog niveau (top 100 EU) en kan de reactie van de man wel begrijpen dat hij niet tijdens een raid ineens andere dingen kan doen. Wat hij wel verkeerd doet is dat hij die tijd moet gebruiken buiten de raidtijden om zn vrouw tevreden te houden, maar dat hij halverwege een raid niet ineens tijd kan vrijmaken kan ik absoluut begrijpen.

  • Boeiend?

  • Tantoehard :P.

  • Dat is lullig voor haar.

  • Snappen die nerd nooit iets!

  • Only in America!!



    Niet dus, ik ken de verhalen hier ook wel, niet als scheiding, maar wel dat de verkering uit is gemaakt.

  • Dan is het haar eigen schuld, vind ik toch.

  • Tja, wederom; World of Warcraft is een verslaving apart van games.

  • Pfft dit is echt bullshit alsof dit de eerste is, mijn oude guildleader is zijn kind en vrouw kwijtgeraakt (issie nu weer bij terug alleen we spelen niet meer zo hardcore als vroeger). Dit wijf probeert er gewoon nog een slaatje uit te slaan. Komt er eigenlijk gewoon op neer dat zij niet boeiend genoeg is en die gast liever WoW speelt.

  • dit gebeurt volgens mij best wel vaak.. maar toch ga ik het spelen:P

  • hehehehe

    die dude zal wel de type zijn die vroeger dag en nacht frogger zat te spelen omdat er niks boeiends in zijn leven te doen was XD tot WoW natuurlijk en nu wordt zijn vrouw daardoor in de steek gelaten.



    hoe kan je beter zeggen dat je liefde voor games groter is dan de liefde voor vrouwen? :O

  • Tja, vrouwen hebben aandacht nodig, en als je dat aan iets anders besteedt..

  • Echt weer zoiets dat alleen in Amerika gebeurd kan zijn:P

  • OMG, hahaha.

  • Wat triest xD

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren