1. Call of Duty: Modern Warfare - Reflex (Wii)

Call of Duty: Modern Warfare - Reflex (Wii)

Er was eens een jongetje genaamd Treyarch. Treyarch had een ook een vader: Infinity ward . Ze hebben allebei een passie voor het maken van games. Die games heten Call of Duty. Infinity Ward, die alleen maar oog heeft voor de PC, xbox360 en de Playstation 3, ziet de Wii niet staan terwijl Treyarch juist heel erg van de Wii houdt. Daarom maakt Treyarch ook altijd een Wii versie van het spel dat hij moet maken. Het is inmiddels 10 mei 2009 en Infinity Ward is bezig met het maken van Call of Duty: Modern Warfare 2. En natuurlijk maakt Infinity Ward geen Wii versie. Omdat Call of Duty Modern Warfare ook al geen Wii versie had besluit Treyarch om de klassieker alsnog naar de Wii te porten met als resultaat Call of Duty 4: Reflex Edition.

Cod 4: Reflex Edition, die we vanaf nu gewoon reflex noemen, is dus een port van het bewierookte origineel op de xbox360, PS3 en de PC. Maar is dat ook af te zien aan het spel, maken de grafische mogelijkheden de game minder en maken acht spelers in 1 game de multiplayer minder? Dat gaan we op twee onderdelen bekijken: de singleplayer en de multiplayer. In de multiplayer maken we weer onderscheid in het verschil met de andere consoles (xbox360 en PS3), het verschil met CoD 5 en hoe het op de wii speelt.

Waarschijnlijk kent iedereen het verhaal al maar voor iedereen die de laatste 2 jaar onder een steen hebben geleefd: je speelt in reflex twee verhaallijnen. Met de ene ga je met de SAS ( Special Air Forces) achter Zakhaev, een Russische ultranationalist die Rusland wil terug brengen naar het communistische systeem, aan. Tegelijkertijd zit je met de Amerikaanse Marine Force Recon achter Al-asad, die een staatsgreep in het Midden-Oosten heeft gepleegd, aan. Op het eerste gezicht lijkt het alsof deze twee verhaallijnen niks met elkaar te maken hebben. Maar wat blijkt: Al-asad en Zakhaev zijn vrienden, en omdat Zakhaev Rusland terug wil brengen naar het communistische systeem begint hij een burgeroorlog. Maar tegenwoordig kun je nog niet in je neus peuteren of Amerika bemoeit zich er mee. Omdat Zakheav Amerika niet kon gebruiken bij zijn snode plannetjes belde zijn vriend Al-asad en regelde hij een afleiding in de vorm van een staatsgreep in het middin-oosten. Zo gezegd, zo gedaan en ineens was de wereld twee grote conflicten rijker.

Maar genoeg over het verhaal. Op de besturing is eigenlijk maar een ding aan te merken: als je in ADS gaat wil het beeld nog wel eens wegspringen. Maar dit gebeurt alleen in de singleplayer en je kunt dit deels oplossen door de dingen die je allemaal kunt veranderen, en dat is niet alleen de button-layout. Ook de sensitivity, de camera speed , de crosshair en de deadzones zijn naar wens aan te passen. Maar dan heb je ook nog het gedeelte van een Wii spel dat consequent dezelfde kritiek krijgt: lelijke graphics . Van de xbox360 en playstation 3 fanboys in ons midden, natuurlijk. Maar dat kan je voor dit spel absoluut niet zeggen. Het heeft dan natuurlijk niet de graphics van de xbox of de playstation, maar toch. Als je dit vergelijkt met de voorgaande CoD’s op de Wii kan je zien dat er grote vooruitgang is geboekt, en nee dat zegt niets over de voorgaande CoD’s maar dat zegt iets over reflex.

We kennen nu dus het verhaal, of de controls goed zijn en of de graphics zich op de Wii staande houden, maar speelt de single-player ook fijn? Het antwoordt: ja. In de single-player wordt je meegenomen in een spannende achtbaan waar je ongeveer 10 uur mee bezig bent. En als je in die tien uurtjes ook nog alle 30 laptopjes - enemy intels - heb gevonden heb je ook nog een paar cheats vrijgespeeld die je vind in het menuutje als je op start klikt. Onder deze cheats vind je onder andere: infinite ammo (niet herladen en oneindig ammo), paintball ( op de plek waar je kogels inslaan komen verfvlekjes) en slowmotion die volgens mij geen uitlegt nodig heeft. Met deze cheats is het leuk om een stukje van een level nog een keer te spelen, maar ook niet meer dan dat.

Als je klaar bent met de singleplayer staat er nog de multiplayer te wachten. En daarvan gaan we kijken hoe hij op de Wii speelt, het verschil met Cod 5 en de verschillen met de andere consoles.

De Wii: In de multiplayer is het de bedoeling om andere mensen te vermoorden, daar krijg je dan weer experience points (XP) voor en vervolgens level je dan weer. Tijdens het levellen, dat tot level 55 gaat, krijg je weer nieuwe wapens en perks. Voor de mensen die het niet weten: perks zijn bepaalde vaardigheden die een speler heeft, je hebt er drie zoals extra snel herladen of meer kogels. En omdat je steeds weer nieuwe dingen vrijspeelt is er altijd wel iets om naar toe te werken, waardoor het altijd leuk blijft.

De graphics uit de singleplayer zijn natuurlijk meegegaan naar de multiplayer waardoor dit er natuurlijk goed uitziet en het enige foutje dat in de controls zat, zit niet in de multiplayer( de camera die wegspringt tijdens ADS).

Maar is het spel er ook op vooruitgegaan sinds CoD 5? Ja zeker, want we hebben op de Wii nu ook alle gamemodi. Waar je je in CoD 5 moest vermaken met team deathmatch, free-for-all en de hardcore varianten van de bovengenoemde modi. Nu kun je alles spelen, van team deathmatch tot cagematch en van domination tot search en destroy. Hierdoor is de replaywaarde hoger en heb je ook een stuk meer plezier met de multi-player. Een van de problemen die zich bij CoD WaW vaak voordeed was lag. Eigenlijk eens in het uur had je wel een lobby die spontaans stopte of eentje die ineens wel een heel lage FPS had. Gelukkig is dat in Reflex verholpen. Maar dit is niet het enige: de graphics zijn ook weer een stukje beter en er kan kunnen nu vijf tegen vijf gespeeld worden in plaats van vier tegen vier.

Een Wii game kan natuurlijk nooit zo goed zijn als een xbox360 of een playstation 3 game qua graphics, maar missen we op de Wii daarnaast nog andere dingen? Ja er zijn een paar dingen die persoonlijk toch wel heel erg mis, namelijk voice chat of een vorm van chat. Hierdoor kan je dus niet met je vrienden of teamgenoten communiceren wat toch wel een beetje glans van het spel haalt. Maar aan de andere kant heb je ook geen last van gillende kindertjes. Iets anders wat er niet is, is een goed friend-system. Op de Wii moeten we bij eigenlijk alle spellen friendcodes invoeren die ook per spel weer anders zijn. Dit is niet handig en kost een boel tijd. Dit is dan op xbox live een stuk handiger geregeld: gewoon de naam invullen. Nog een nadeel aan het friendsystem: Ik voer speler A’s friendcode in, maar om hem dan ook echt als vriend te krijgen moet hij de jouwe ook invullen. Dan was een simpel accept knopje toch handiger geweest. En als laatste nadeel: er is geen DLC. DLC kan de spelduur van de game verlengen en met het ontbreken van DLC laten ze die kans heel gemakkelijk liggen.

Conclusie en beoordeling

Call of Duty: modern warfare reflex edition is een met zijn geweldige single player en een nog betere multiplayer een musthave geworden voor iedere shooterfan op de wii. Dat de voicechat en DlC ontbreken en het friendcode system niet goed werken, is jammer. Maar het haalt weinig af van de kwaliteit
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • vette singleplayer
  • een nog betere multiplayer
  • controls werken perfect...
  • mooie graphics
  • geen schreeuwende kindertjes...
  • Minpunten
  • friendcode system werkt niet goed.
  • op een wegspringende camera na
  • geen DLC
  • wat weer tenkoste gaat van de voicechat.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hoe erg kan je uitmelken? :D

    Naja, als de games goed blijven is er geen probleem.

  • Even afwachten of het wat wordt.

  • nou wauw.. ^^

  • Ben benieuwd

  • … GAAP

  • Activision, goed bedrijf.

  • oke, kan misschien wel wat worden.

  • DJ Hero :')



    Ik ruik EA praktijken….

  • Daarlijk krijg je zelfs pamfluit hero, wat een uitmelkerij zeg -_-'

  • DJ Hero? :)

  • Als je denkt dat dit innovatief is: NEE.



    Er bestaat namelijk al zoiets, in de vorm van Beatmania! Misschien hier niet bekend, maar toch immens populair en naar mijn mening niet zomaar te verslaan. Het kan zeker wat worden, maar innovatief is het zeker niet, net als dat Guitar Hero en In The Groove dat ook niet waren, maar wel 2 vette games waren.

  • Waiting for triangle hero.

  • ik wil een keyboard hero en een violin hero :'(



    Maar ff serieus, ik snap niet waarom sommige mensen zitten te zeuren over uitmelken. het wordt een compleet nieuwe serie met waarschijnlijk dus een andere gameplay. Heck, mij lijkt het bijvoorbeeld vet als er nog echt een keyboard hero komt ook :D

  • Lijkt me wel geinig,



    Stel je voor 1 draaitafel met 2 nep-vinyls en een aantal leuke schuifknoppen waarmee je de perfect beat kan namaken? Ik vind het wel leuk klinken eerlijk gezegd, het ligt natuurlijk aan de uitwerking of het een succes kan gaan worden ;)

  • Ik koop games niet omdat ze innovatief zijn, maar omdat ze me aanspreken en van goede kwaliteit zijn. Hoeveel shooters zijn innovatief dezer dagen (dit kan je overigens ook zeggen voor zo goed als alle andere genres). Als de game goed in elkaar steekt en mijn veel plezier bezorgt, maakt het me niet uit of er nog 100 andere games in de 'Hero' franchise gemaakt worden.

  • Het gaat me er meer om, dat mensen misschien zullen schreeuwen dat dit innovatief is, wat dan helemaal niet zo is ;)

    Verder lijkt het me ook wel vet, maar of het Beatmania kan verslaan weet ik zo nog niet.

  • hmm, ben benieuwd

  • DJ Hero zal niks voor mij zijn aangezien ik hier al twee echte platenspelers heb staan met een mixer tussen :d

  • lijkt me wel leuk maar er bestaan al genoeg progama's die je daar voor kan gebruiken

  • klinkt ongelofelijk fout.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren