1. Lara Croft and the Guardian of Light (PSS)

Lara Croft and the Guardian of Light (PSS)

Het moge duidelijk zijn dat het de afgelopen jaren niet best gaat met de Tomb Raider serie. Het origineel werd gezien als een revelatie, maar de vervolgen stelde steeds iets meer teleur. Na een korte absentie verschijnt er nu een nieuw deel via de online netwerken: Lara Croft and the Guardian of Light; een product van Crystal Dynamics die het op een andere manier proberen. Het resultaat: een verrassend leuke game.

Net als in de eerdere delen speelt het verhaal geen prominente rol. We vinden Lara ergens in de Peninsula in achtervolging van een kwaadaardige demon. Ze is niet alleen; Totec, een Mayaanse krijger, helpt Lara bij haar missie, hoewel je hem gedurende het spel alleen tegen zal komen in de korte filmpjes. De verhalende interrupties voelen geforceerd en voegen weinig toe, maar gelukkig zijn deze van korte duur, en sta je binnen de kortste keren weer te knallen en puzzelen; hetgeen waar het uiteindelijk toch om draait.

Vergeet de voorgaande Tomb Raider games. Ontwikkelaar Crystal Dynamics heeft gekozen voor een frisse en vernieuwende aanpak; iets wat Lara wel kon gebruiken na de teleurstellende voorgaande delen. Uiteraard staan de vele puzzels en het vloeiende knalwerk nog steeds op de voorgrond, maar de manier waarop dit dient te worden uitgevoerd is compleet veranderd. De grootste verandering is wellicht het aanzicht. Niet langer is er de mogelijkheid om de camera te bedienen, in plaats daarvan zien we alles van bovenaf. Denk aan games als Diablo of Alien Swarm die eerder gebruik maakte van dit principe. Ook de bediening is lekker eenvoudig gehouden. Één stick wordt gebruikt om te lopen, de ander om te richten. Houdt één van de triggers ingedrukt om te vuren. Het is simpel maar werkt uitstekend.

Iets dat onveranderd is gebleven is de setting. Wederom bevind Lara zich in jungles, tempels, met lava overgoten tombes; dingen die we kennen uit de eerdere delen. De omgevingen zijn sfeervol en vijanden op hun plaats. Helaas oogt de game niet helemaal scherp en had het grafisch allemaal wel wat mooier gekund. Ook de framerate heeft het regelmatig zwaar; iets verbazing wekt gezien de matige vormgeving. Gelukkig maken sfeer en geluid deze technische gebreken ruimschoots goed, dus zal het je gedurende het avontuur nauwelijks opvallen.

De nieuwe richting die deze game is ingeslagen komt gepaard met een verfrissend gevechtsysteem. Omdat je alle actie van bovenaf aanschouwt is het knalwerk redelijk rechtlijnig, maar niet minder vermakelijk. Zo nu en dan zal er een legioen aan vijanden tevoorschijn komen die je al lopend en schietend een kopje kleiner maakt. De actie is snel en bevredigend, en zal eigenlijk nooit vervelen. De game kent verschillende typen tegenstanders: Soms met een schild die eerst verwijderd dient te worden; andere exploderen na overlijden. Het brengt extra diepte in de combat, dat op een hogere moeilijkheidsgraat redelijk uitdagend kan zijn. De game bevat tientallen wapens, welke daadwerkelijk verschillen in gebruik en soms zelfs extra functionaliteit herbergen. Neem als voorbeeld de 'grenade launcher', welke naast de mogelijkheid om grote groepen vijanden te doen ontploffen, ook de potentie heeft schilden te versplinteren. Het zijn dit soort dingen die de actie net wat intenser maken en het spel boeiend houd tot aan het eind.

Een ander onderdeel dat uiteraard een rentree maakt zijn de puzzels. Wederom zal Lara middels het slepen van stenen, rollen van ballen en trekken aan hendels, openingen moeten creëren, om op die manier te vorderen door de levels. Leuk zijn de toevoeging van enkele attributen die wat meer variatie brengen in de puzzels. Denk aan een speer die Lara kan gooien, waar ze vervolgens op kan staan, of een bom die ze kan planten om barricades te doorbreken. De leukste puzzels vinden plaats in aparte tombes, welke worden gekenmerkt door een specifiek, kleine puzzel, met veelal een nieuw wapen of artifact als beloning. Deze artifacts kunnen worden ingezet voor extra wapenschade of meer snelheid, maar ook zal je af en toe stuitten op een relic, welke extra bonus toevoegen aan je wapens. Lukt het om een tijdje schadeloos vijanden af te schieten, zal je combometer vullen. Bij een volle meter, treed je relic in werking, waardoor je bijvoorbeeld magische kogels af kunt vuren. Deze beloningen zorgen ervoor dat het interessant blijft om elk level volledig af te speuren; iets wat de speelduur aanzienlijk verlengt.

De game is opgedeeld in veertien levels, ieder met een eigen lijstje aan optionele opdrachten. Sommige vereisen een beetje speurwerk; zo bevat elk level tien rode beeldjes die je kunt verzamelen. Andere opdracht draaien wat meer om vaardigheid; denk aan het uitspelen van een level binnen een bepaalde tijd. Deze submissies kan je later doen en zorgen ervoor dat het spel interessant blijft, ook nadat je de laatste baas hebt verslagen. Ieder level is ook speelbaar in co-op, waardoor de tweede speler aan de slag kan met Totec. Op gebied van gameplay veranderd er dan het één en ander. Zo heeft alleen Totec dan een speer, maar kan hij hier niet op staan. Ook heeft hij een schild die hij kan gebruiken als opzetje voor Lara. Helaas is deze modus nog niet online speelbaar, maar er is ons een patch beloofd die dit wel gaat bewerkstelligen.

Conclusie en beoordeling

Met Lara Croft and the Guardian of Light lijkt de Tomb Raider serie eindelijk weer in de goede richting te zijn geslagen. Het is de frisse wind die deze reeks nodig had. Er zijn wat kleine mankementjes op technisch gebied, maar dit doet niks af aan het plezier dat je met deze titel kunt beleven. Hopelijk zet de ontwikkelaar aan voor een vervolg, want op deze manier zien we Lara graag terug.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Veel content
  • Afwisselende gameplay
  • Werkende combat
  • Minpunten
  • Doelloos verhaal
  • Technische mankementjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Joepie de poepie!

  • oke

  • Goed teken!

  • Ook dit jaar zal ik van de partij zijn!!

  • Jammer dat het helemaal in Duisland ligt anders zou een reisje naar de GC best wel de moeite waard zijn.

  • goed bericht!

  • Doen ze goed lekker hoor GA ZO DOOR!!!!!!!!!!!!!! YEHAAAAAAAAAAA!

  • Goed zo!

  • Was ook wel te verwachten.

  • Nice

  • Niceee ! Misschien ga ik dit jaar wel naar de GC!

  • Ik zie het nog wel.

  • Jammer maar dan kan ik nie. Dan ga ik eerstejaars vermaken bij de intro. :P

  • Dacht ik al :P

  • was al te voorspellen

  • waarom duurt het nog zo lang:( bij de GC komen altijd van die sappige nieuwtjes naar buiten:) en tis gewoon heel vet (H)

  • misschien ga ik dit jaar wel, ik zit te twijfelen tussen de Gameplay of de GC :P

  • Nice!!

  • Hmm,ben 25e jarig:)

  • mooi

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren