1. Hatsune Miku: Project DIVA (PSP)

Hatsune Miku: Project DIVA (PSP)

Gamen is in de kern eigenlijk een belachelijk concept. Staren naar een televisiescherm en reageren op wat er gebeurt middels het drukken op knoppen en/of bewegingen. Waanzin. Het kan nog erger. Er zijn namelijk ook games die aangeven op welke knoppen op welk moment gedrukt moeten worden. Hoe bestaat het? Ik heb het hier over de zogenaamde muziekgames. Iedere muzikant weet dat het creëren van muziek gelijk staat aan creativiteit, vrijheid en muzikaliteit. Juist deze facetten zijn tot nul gereduceerd in diezelfde muziekgames. Ik vraag u: ‘Hoezo muziek? Hoezo gamen?’ Het heeft meer weg van slaafse dwangmatigheid geforceerd door een sadistisch verlangen tot reactieperversie. U begrijpt dat ik bij uitstek de meest aangewezen persoon ben voor het recenseren van de muziekgame Hatsune Miku: Project DIVA.

De game Project DIVA (PD) heeft een interessante ontstaansgeschiedenis. In 2004 werd door Yamaha een muziekapplicatie gereleased die de mogelijkheid bood zelf muziek te componeren, getiteld Vocaloid. Simpel gezegd kwam het erop neer dat men zelf de noten en teksten kon ‘intikken’ op de een dusdanige wijze dat je een compleet lied componeert inclusief voorgeprogrammeerde zangstem. Vooral dat laatste gegeven plus het niet te onderschatten feit dat de boxart gesierd werd door een aantrekkelijk manga meisje zorgde ervoor dat Vocaloid een enorme hit werd. Op internet grossieren vele Japanse websites waarin composities worden uitgewisseld, worden beoordeeld, beluisterd en bewaard. Overigens verrassenderwijs met een bijzonder hoog compositie niveau. Inmiddels heeft Yamaha versie 2 gereleased en men verwacht dat er nog meer software-updates zullen volgen. Waarschuwing voor belangstellenden: De software is volledig in het Japans en alleen in datzelfde land te verkrijgen.

Eén van de virtuele vocalisten op Vocaloid is Hatsune Miku. Een sierlijk manga meisje met een opvallend uiterlijk zoals zij alleen in Japan voorkomen. Zij groeide uit tot de meest populaire virtuele zangeres met een heuse fanschare welke zich uitte in een eindeloze lijst van merchandise zoals koffiekoppen, T-shirts, mangastrips, sleutelhangers, agenda’s, beeldjes, tassen en meer van dit alles. Soms gemaakt door commerciële bedrijven, maar minstens zo vaak door fans die slechts plezier hebben in het fenomeen Hatsune Miku en geen commercieel belang nastreven. Met recht kan gezegd worden dat Hatsune Miku een sensatie is welke dit keer niet door de industrie is gefabriceerd, maar spontaan door mensen die met behulp van het internet elkaar overtuigden van de mogelijkheden van Vocaloid en de aantrekkelijkheid van Hatsune Miku.

Terug naar de game. Sega doorzag de potentie in Hatsune Miku en besloot in 2009 een muziekgame te produceren welke voor de volle 100% zou bestaan uit composities gecreëerd met behulp van de Vocaloid-software. Men koos voor het PSP-platform met de bescheiden doch verstandige ambitie de game alleen in Japan uit te brengen. Het werd een groot succes waardoor men zelfs een jaar later het tweede deel wist te releasen. En u raadt het al: Ook het tweede deel werd een gigantisch Japans succes. Het mag gezegd worden: Eindelijk heeft Sega weer eens een hit in handen in de vorm van een game die ze zelf hebben gepubliceerd én ontwikkeld. Een leuk gegeven is dat Sega, nog altijd een enorme grootheid in de Japanse arcades, heeft besloten een heuse arcade ‘kast’ van de game te maken.

Een groot deel van het succes zit hem in het feit dat de muziek niet wordt uitbesteed aan bekende dure producers, schrijvers en genre-gebonden muzikanten, maar aan de fans. Iedereen kon een Vocaloid compositie insturen met de hoop dat dit gebruik zou gaan worden in de heuse Hatsune Miku game. Het resultaat was verbijsterend goed. Boven verwachting durf ik wel te stellen. Hulde voor Sega die hiermee het succes van Hatsune Miku continueerde door de ontwikkeling aan de fans over te laten.

Het moge duidelijk zijn. De grote kracht van PD zijn de muziek en het speelbare character Hatsune Miku. Is dit echter voldoende voor een goede game? Welnu, tot mijn verbazing moet ik daar positief op antwoorden. De muziek is zó verfrissend en Hatsune zó verschrikkelijk “cute” dat ik eigenlijk verslaafd (of verliefd?) ben geworden op deze game. Verbazend, want ook PD is een spel die tegen de gamer vertelt op welke knoppen gedrukt moeten worden op welk moment. Op het scherm verschijnen de toetssymbolen die bewegen naar een duidelijk aangegeven eindpositie. Is het symbool op de positie aanbelandt, moet u gelijktijdig drukken op de daarbij behorende toets. ‘Is dat alles?’ hoor ik u denken. ‘Ja, dat is alles.’ Zie hier de kern van iedere muziekgame. Waanzin, zoals ik al eerder zei.

Naast de simpele gameplay zijn er scorelijsten met allerlei subtellingen, vele pakjes die Hatsune kan aantrekken, een ruimte waarin u samen met Hatsune allemaal leuke dingen kan doen zoals muziek luisteren, iets drinken, op bed liggen en meer van allerlei zaken die een groupie wil kunnen doen met zijn idol. Vermeldenswaardig is ook de galerij waarin de plaatsjes erg mooi zijn met gevoel voor detail. Het past perfect bij het stijlvolle imago en uiterlijk die PD uitstraalt. Echter het allerbelangrijkste zijn de vele songs die vrijgespeeld worden naarmate de game vordert. Een kleine veertig(!) tal in totaal welke stuk voor stuk allemaal de moeite waard zijn. Het tweede deel is overigens nagenoeg hetzelfde als haar voorganger. Het belangrijkste verschil is dat twee andere characters speelbaar zijn in het nieuwste deel. Geen vernieuwing dus, maar dat is in dit geval goed. “Niets repareren wat niet kapot is,’ luidde het motto.

Gamen is een belachelijk concept. Een waanzinnig concept soms. Relativering en analyse leiden echter niet altijd tot een heldere conclusie. Ik snap het namelijk niet. Werkelijk niet. Het is simpelweg ongelofelijk dat ik PD zo leuk vind en bijna iedere dag eventjes stiekem speel in een donker hoekje waar niemand mij kan zien. Hatsune Miku: Project DIVA is verplichte kost voor iedere muziek(game) liefhebber met een zwak voor Japanse manga meisjes

Conclusie en beoordeling

De muziekgame-serie Hatsune Miku: Project DIVA is een Japans fenomeen. De verfrissende muziek gemaakt door de creatieve Vocaloid-fans zijn de absolute basis van dit succes. Project DIVA is een game voor én door fans. Dit plus het simpele feit dat Project DIVA een uitstekende muziekgame is, rechtvaardigt de bijzondere status. Importeren, luidt mijn advies.
87
Score
870
Score: 870
  • Pluspunten
  • Muziek
  • Hatsune Miku
  • Galerij
  • Minpunten
  • Verouderde gameplay
  • Japanse menu’s
  • Geen auto-save

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Yay

  • Twaalf einde's? Qua content zit het in iedergeval goed :)

  • Het ziet er toch naar uit dat hij dit jaar al zal komen. Lijkt me een geweldige game. Leuk voor de ps3 bezitters dat ze gelijktijdige release krijgen met de andere platformen.

  • Nice

  • Ken die hele Fallout serie niet :p

  • Dit kan een heerlijk spel worden…!!!

  • Hopelijk verkloten ze het niet, ze hebben eigenlijk al téveel veranderd imo :<

  • Lijkt me een geweldige game te worden!

  • Fallout! Yeah!

  • Heb nog nooit een deel ervan gespeeld, en het lijkt me ook geen flikker aan >.< xD

  • Die 12 eindes zijn idd behoorlijk veel. Dus er zijn veel manieren om hem uit te spelen dus.

  • yeah! :)

  • Nice!! Fallout _O_

  • Kopen ^^

  • Ik kan egt niet wachten om dit deel te spelen !!!

  • Dik

  • Ik moet nog zien of dit wat wordt.

  • De XBOX 360 is wel lead platform voor Fallout 3, dus krijgt PS3 weer een port…



    En zoals we weten:



    PS3 naar 360 ports geven ongeveer gelijk resultaat in versie

    360 naar PS3 ports zijn voor PS3 meestal stuk minder



    Wat kunnen we nu verwachten?





  • @ TheMART



    ga lekker lopen whine met je avatar :)



    Ff in de gaten houden :) heb hier fallout 2 liggen maar xp is te hoog ervoor :P


  • Uiteindelijk owned de PS3 de 360, check de verkoopcijfers over een paar jaar maar eens TheMART!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren