1. Tom Clancy's H.A.W.X. 2 (PS3)

Tom Clancy's H.A.W.X. 2 (PS3)

Iedereen die regelmatig muziek luistert zal ongetwijfeld volgende tekst kennen: ‘Can we pretend that airplanes, in the night sky, are like shooting stars, I could really use a wish right now.’ Gaat er nog geen belletje rinkelen? Zo niet, dan moet je weten dat het nummer ‘Airplanes’ heet, met de artiesten B.o.B en Hayley Williams. Naast deze is er een tweede versie, waar Eminem in meezingt. Voor het geval dat je begint te twijfelen: je zit hier wel degelijk een review van Tom Clancy’s: H.A.W.X. 2 te lezen. Maar wat heeft dat nummer er dan mee te maken? Wel, het is zeer simpel: vliegtuigen.

Er is zelfs meer, het zijn vliegtuigen van de toekomst. H.A.W.X. 2 speelt zich af in het jaar 2030, een tijd na de gebeurtenissen uit het eerste deel. Opnieuw maakt de Amerikaanse kolonel David Crenshaw zijn opwachting. Zijn doel is om in het Midden Oosten een mogelijk gevaar te inspecteren. Zoals we dat kennen in games, loopt het gegarandeerd fout af en wordt zijn vliegtuig neergehaald. Vanaf dat moment wordt er niet enkel met Amerika, maar ook met de Britse- en Russische luchtmacht gespeeld. Zij moeten er alle drie voor zorgen dat de terroristische dreigingen stoppen.

De vergelijking met de Call of Duty-games is best treffend, omdat je ook daar de game in verschillende standpunten meemaakt. Het verhaal, inclusief plottwists, zijn interessant genoeg om je ongeveer acht tot tien uur mee bezig te houden. Hetzelfde kan gezegd worden over je taken als piloot. De eerste H.A.W.X. had als groot minmunt dat de missies na een tijdje eentonig werden. Gelukkig is hieraan gewerkt en zul je onder andere in dogfights verwikkeld geraken, bombardementen uitvoeren en terroristen afluisteren. Er is dus veel meer variatie te vinden, maar helaas pakken sommige nieuwe functies niet goed uit. Zo zul je af en toe –al vliegend- moeten bijtanken. Dit doe je door achter een tankervliegtuig te vliegen, om je dan met veel precisie te verbinden met het andere toestel. Enorm frustrerend, omdat je echt nauwkeurig te werk moet gaan. Het vaagste is nog dat er een tijdlimiet van maar liefst vier minuten opstaat. Dergelijke scénes halen het tempo van de game drastisch naar beneden, de makers hadden ze evengoed achterwege mogen laten.

Gelukkig maar dat ze praktisch niets aan de spannende dogfights veranderd hebben. Mede dankzij veranderbare camerastandpunten is elk luchtgevecht bijzonder bloedstollend, de vijanden zorgen hier mede voor. Zij vliegen steeds ‘zigzag’, waardoor ze moeilijk te raken zijn. Het spreekt voor zich dat jij ook regelmatig de dupe bent en er een melding binnenkomt dat er een raket op je afkomt. Met wat stuurwerk is er altijd kans om het object te ontwijken. In het begin vergen de gevechten wat moeite, gewoon omdat je gewend moet raken aan de besturing. Eens je weet hoe je goed kunt manoeuvreren, zul je proberen het luchtruim te overheersen. Die ingesteldheid lijkt er vreemd genoeg bij je teamgenoten niet in te zitten. In conflicten doen ze soms bitter weinig, wat erin resulteert dat jij er alleen voor zult staan. Op hogere moeilijkheidsgraden is dit erg frustrerend.

Niet per se irritant, maar eerder vreemd ogend, is de lip-sinc van de opperbevelhebbers. Als ze iets zeggen, komt er rechts bovenaan een schermpje tevoorschijn waar je hen kunt zien. Voortdurend maken ze dezelfde bewegingen met hun lippen of beweegt hun mond niet eens, terwijl ze wel aan het praten zijn. Zulke technische mankementen zijn niet zo belangrijk, maar moeten samen met de graphics toegelicht worden. Op het eerste zicht ziet alles er goed uit, alleen als je verder gaat kijken is de realiteit anders. Wanneer je laag over de grond vliegt zijn de textures van middelmatige kwaliteit. Een verwaarloosbaar punt is daarnaast dat huizen op de grond eruit zien als vierkante blokken, gezien de omvang van de maps en dergelijke is dat helemaal niet abnormaal. Genoeg gezeurd, de strijdtonelen ogen wel mooi. Deze variëren van de Perzische Golf, Moskou, de Indische Oceaan, naar nog meer andere panorama’s. Opnieuw een voorbleeld van de grote afwisseling die het spel rijk is.

Ben je echter een liefhebber van die omgevingen, dan kun je aan de slag met de leuke online co-op. Zo kun je alle negentien missies uit de singleplayer overdoen met een partner. Het is enkel aangeraden om samen te werken met een menselijke tegenstander. Als je je toch aan een AI-partner waagt, dan krijg je meer frustraties te verwerken dan nodig is. Ze zijn niet erg slim en zijn enkel goed om je te beschermen of om vijanden aan te vallen.

Conclusie en beoordeling

Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 is een leuke game. Het bevat een goed verhaal, gevarieerde gameplay en spannende dogfights. Deze laatste bieden heftige actie, die gepaard gaan met goede AI. Jammer genoeg zijn er enkele nieuwe elementen toegevoegd die gerust weggelaten mochten worden, waaronder het bijtanken in de lucht, die het tempo er stevig uithalen. Daar komt nog bij dat je teamgenoten weinig doen, een klein beetje meer hulp was welkom geweest. Tevens gaan de lip-sinc en textures geregeld de mist in. De Co-op is leuk, maar enkel met een menselijke teamgenoot en dus zonder computergestuurde. Al bij al doet deze game het beter dan het eerste deel, maar de kritiekpunten zorgen ervoor dat we niet van een absolute hoogvlieger kunnen spreken.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Goed verhaal
  • Genoeg variatie
  • Spannende dogfights
  • Goede vijandelijke AI
  • Co-op is leuk…
  • Minpunten
  • Bijtanken in de lucht
  • AI van teamgenoten
  • Technische mankementjes
  • maar niet met een AI-partner

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jammer, ik keek erg uit naar deze titel. Heb em ook voor de pc en verslavingsfactor is idd erg groot!

  • @7threst

    Hij is het best waard om te kopen maar dan niet op de Wii. Gametrailers.com gaf ook een 5.6 aan deze game voor de Wii. De andere versies kregen de volgende cijfer:



    DS: 8.1

    Xbox live arcade: 8.3

    PSP: 7.9



    Zelfs op de mobiele telefoon kreeg hij hoger dan de Wii, daar kreeg het een 7.0

    Ik zou hem gewoon op een andere console kopen.






  • Jammer van die minpunten, deze game lijkt me erg vermakelijk

  • Lijkt me helemaal niks, maareh… zoiets had jeroen van de PU toch ook op zijn PSP :P en die was helemaal verslaafd?

  • wrm hebben ze deze titel niet gewoon ALLEEN op de ds gelaten zucht, geld stinkt niet.

  • ik HAAT puzzelen.

  • Ik heb hem op de PSP en daar is die toch wel gaaf.

  • ik houd niet zo van puzzelen…

  • lijkt mij matig en is niet echt mijn genre

  • @Appelcake. Ja dat weet ik nog van Jeroen:P

  • Dit lijkt me echt een DS game, dus koop ik hem daar voor :)

  • Hoi hoi, de eerste officiele recensie van Joey voor IG> :P

    Maar leuk stukje. Jammer dat de game niet zo goed is voor de Wii, want de DS-versie kreeg altijd erg hoge punten (8/9).

  • Nee, ik vind dit niet zo goede game.

  • Ik heb hem ook op de DS! Werkt perfect en is goedkoper dan de andere versie's. Maar deze game komt natuurlijk het best tot zijn recht op de Wii met zijn revolutionaire besturing……

  • Nee, niet een spel voor mij!

  • Leuk voor de DS, denk ik. Zal hem zeker niet halen voor de Wii.

  • niet echt mijn genre, geef mij maar wat actie :)

  • Leuk, zo'n Wii-review, maar plaats er dan wel screenshots van de juiste versie bij. Ik zie nu PSP-screens staan!

  • Niks voor mij!

  • Rare combinatie; demo op XBLA gedaan, maar niets voor mij.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren