1. Metroid: Other M (Wii)

Metroid: Other M (Wii)

Evolutie is een fenomeen dat bijna overal op toegepast kan worden. Een ei groeit uit tot een kip, een klein pitje wordt een grote boom en een eicel wordt een baby. Dit zijn allemaal zeer ernstige voorbeelden, maar evolutie kan ook in mindere mate aanwezig zijn. Weet je nog toen je zei dat je meisjes stom vond? Weet je nog wanneer je popmuziek helemaal het einde vond? Weet je nog toen je zei dat je nooit kinderen wou? Kortom: volwassen worden is een evolutie op zich. Mensen kunnen onmogelijk dezelfde mentale ingesteldheid die ze als kind hadden behouden als ze volwassen worden. In de gamewereld begaat ook Samus een evolutie. Eindelijk onthult ze al haar geheimen over haar verleden, eindelijk toont ze haar gevoelens, eindelijk laat ze haar stem in volle glans schitteren. Jawel, ook gamepersonages worden volwassen.

Na haar grootste missie op planeet Zebes volbracht te hebben –namelijk het uitroeien van de Metroids en het vernietigen van Mother Brain- maakt Samus nog een laatste ronde door de ruimte in haar schip. Plots ziet ze een melding met de codenaam ‘Baby’s Cry’ op haar monitor verschijnen. Ze besluit te landen op het Bottle Ship en de boel eens stevig te verkennen. Het duurt niet lang voordat ze haar oude kompanen van de Galactic Federation tegen het lijf loopt. Vooral haar goede vriend Anthony en voormalig officier Adam Malkovich brengen herinneringen naar boven. Maar Adam is veel meer dan dat voor Samus. Aangezien haar ouders omgekomen zijn in een gruwelijk schouwspel met Ridley, stond Samus er als klein meisje alleen voor. Gelukkig werd ze opgevangen door Adam, die haar vertroetelde als zijn eigen dochter. Het opgroeien in de stoere Galactic Federation liet Samus’s tweede aard als stoere premiejager naar boven komen. Toch besloot ze na een tijdje de federatie te verlaten en haar eigen weg op te gaan. Doordat Samus hen toevallig tegenkomt, besluiten ze hun krachten te bundelen om te weten te komen wat er aan de hand is.

Het verhaal is meestal verteld in prachtig gerendeerde CGI cutscenes, die er niet alleen indrukwekkend uitzien, maar ook goed werk leveren in het vertellen van een interessant verhaal. Nog een primeur voor Nintendo begrippen is dat Samus voor het eerst van een stem voorzien is. De stem past perfect bij de personaliteit van Samus. Als je Samus in dialoog hoort gaan, hoor je een volwassen vrouw boordevol emoties spreken en luisteren. Echter, wanneer je in haar gedachten duikt, hoor je een eerder monotone versie van de stem. Dit klopt echter precies, aangezien deze monotone stem bedoeld is om aan te geven dat je je in de gedachten van Samus bevindt. Men heeft deze weg gekozen, om een boekvorm en een filmvorm doorheen te mixen. Het resultaat is uniek en door de veelvuldige plotwendingen is het verhaal een voltreffer. Jammer is wel dat de vertaalde dialogen soms een beetje vreemd overkomen. Dit had wat beter uitgewerkt kunnen worden.

Dat het oog en het oor wat willen, dat heeft D-Rockets –maker van de CGI cutscenes- goed begrepen en geïmplementeerd in het verhaal. Ook ingame weten Team Ninja en Nintendo dit perfect toe te passen. Visueel is de game één van de sterkst ogende Wii games, hoewel sommige textures ruw afgewerkt zijn. Belangrijker echter voor een Metroid game, is de ontzettend sfeervolle muziek waar de games voor geprezen zijn. Other M voldoet helaas niet helemaal aan deze standaard. Vooral in het begin van het spel krijg je het gevoel dat er iets ontbreekt, aangezien je tijdens de spurtsessies door de hallen dan meestal gewoon geen achtergrondmuziek zal kunnen beluisteren. Gelukkig zijn de eindbaasgevechten voorzien van uitstekende soundtracks en verdwijnen de momenten zonder achtergrondmuziek geleidelijk aan. Het is geen fiasco, maar toch had men van een Metroid game wat meer verwacht op dit vlak.

In de essentie doet Other M iets compleet nieuws ten opzichte van al zijn negen voorgangers. Het wil 2D gameplay in een 3D jasje op de toonbank brengen door middel van allerlei verschillende cameraperspectieven. Zo volgt de camera Samus af en toe van een zijaanzicht, soms van over de schouder en soms met een rugaanzicht. De camera werkt net zoals in Ninja Gaiden automatisch mee en behoeft geen manuele bewerking. Hoewel, er is één cameraperspectief dat je zelf altijd en overal in gang kan zetten door met je Wiimote naar het scherm te richten. Namelijk het eerstepersoonsperspectief. In dit camerastandpunt kan je niet bewegen, enkel richten, missiles schieten en af en toe een belangrijk item scannen. De overgang werkt soepel, en het biedt een zeker diepgang om grote monsters te verzwakken met missiles om ze dan af te maken met een groot beamfestijn in hun harses. Dit laatste is ook een nieuwe toevoeging van Team Ninja. Je kan soms, als je je tegenstander verzwakt hebt, met een druk op de D-pad een finishing move uitvoeren. Een typisch Team Ninja snufje, maar aardig en zeker welkom in de nog niet zo op actie gerichte Metroid serie.

Een tegenvaller is wel het eerdergenoemde scannen van items. Doordat Samus razendsnel door de gangen spurt creeërt de game geleidelijk aan een soort tempo waar je je naar aanpast. Deze scansessies vragen je om een betere kijk te nemen naar soms niet zo voor de hand liggende elementen. Met andere woorden, soms kunnen zulke momenten veel tijd in beslag nemen. Hierdoor wordt het tempo nogal bruut gebroken. Bovendien zijn deze momenten eerder vervelend en bieden weinig tot geen vermaak. Nog zoiets dat het tempo aanzienlijk kan breken zijn de momenten waarop je over de schouder van Samus meekijkt. In deze stand loop je erg sloom en slordig, kan je niet schieten en is er ook meestal geen muziek. De bedoeling hiervan is een beetje een horrorachtige sfeer neer te leggen, maar helaas faalt het hier vrij hard in en weet het het tempo te vertragen.

Dit zijn niet de enige veranderingen die doorgevoerd zijn in deze nieuwe Metroid. Doordat Other M 3D is, met slechts één Wiimote gespeeld wordt en Sakamoto absoluut de nostalgische feeling van de old-school Metroids wilde tentoonstellen; besloten de twee teams een auto aim mode aan de game toe te voegen. Deze werkt uitstekend en zorgt voor een festijn voor het oog als je pijlsnel door een gang spurt en terwijl al het alien gespuis aan gort schiet. Nog een prima toevoeging is de Sense Move. Dit is een soort ontwijkingmanoeuvre dat door een goed getimede druk op het D-pad in gang wordt gezet. Denk eraan, Other M is geen gemakkelijke game, en dus is dit kunstje je beste vriend. Het hele concept vergt zeker gewenning, maar na een korte periode wordt de Sense Move letterlijk Sixth Sense.

Op gebied van eindbaasgevechten, durf ik te zeggen dat Other M alle andere Metroids overtreft. De grote cinematografische waarde dat deze gevechten bevatten, de indrukwekkende monsters, de uitdaging en last but not least: de variatie; maken dit tot de meest epische eindbaasgevechten ooit gezien in een Metroid! Om nog maar te zwijgen over het prachtige design van de gewone vijanden en de minibosses. Naast het design, is er ook iets nieuws bij deze conflicten toegevoegd, laat ik ze de “Metroid: Other M Quick Time Events” noemen. In deze Quick Time Events krijg je een fractie van een seconde om een dodelijke aanval van een groot monster te ontwijken. Echter, het is geen gewone Quick Time Event doordat er geen instructies op je scherm komen te staan en ook omdat deze altijd op een onverwachts moment komen in de game. Na een keer gestorven te zijn, herinneren je hersens je dat de Sense Move je beste vriend is, en dat aldus een druk op de D-pad het dreigement zal ontwijken. Om nog maar te zwijgen over het prachtige design van de gewone vijanden en de minibosses. Ook wat betreft omgevingen weet de maker van Ninja Gaiden te voldoen aan de Metroid standaarden. In het spel betreedt je drie verschillende sectors met zeer sfeervolle en gevarieerde omgevingen, bijvoorbeeld een savanne, een ijsgrot en een vulkaan. De 2D Metroid delen blonken erin uit, de Prime games ook en tevens is Other M niet anders.

Niet onbelangrijk blijft de aparte sfeer dat Metroid zo uniek maakte. Het gevoel alleen te zijn op een onbekende planeet, het verkennen en het backtracken. Hoewel Team Ninja er alles aan gedaan heeft dit intact te houden, is dit niet honderd procent geslaagd. Vooral in het begin focust de game zich op actie, en is de sfeer zo goed als afwezig. Gelukkig merk je op dat er op het einde wel een heleboel is gedaan om de Metroid fans te belonen. Dat solitaire gevoel is door de aanwezigheid van de Galactic Federation dan niet zo sterk aanwezig, het ouderwetse zoeken naar upgrades blijft net zo leuk en uitdagend als voorheen; al is het toch niet helemaal hetzelfde. Nu krijg je de items allemaal op je map aangeduid, maar de manier om er te geraken is gelukkig nog geheim gehouden en toont aan dat het nog niet te gul van Team Ninja is geweest om dit te doen. Ook het backtracken is min of meer intact gebleven, als je wederom het begin van de game achterwege laat. Het is vooral de epiloog die bedoeld is als ode aan Metroid, want hierin zit zowel de grootste portie verkennen als de grootste portie backtracken. Het hele verhaal uitspelen zal ruim tien uur in beslag nemen, waarna je nog een uurtje of vijf kan besteden aan de epiloog en het zoeken naar alle items in de game. Hierna speel je nog de Hard Mode vrij, en aangezien Other M een spel is met wat herspeelwaarde; zal dit volstaan voor de gemiddelde gamer.

Conclusie en beoordeling

Metroid: Other M is een ambitieus project, dat in zijn opzet geslaagd is. Net zoals Retro Studios dat met Prime kon doen, heeft Team Ninja met Other M succesvol een nieuwe kijk naar de serie kunnen brengen. Aan Metroid standaarden als de omgevingen en de eindbazen wordt grotendeels voldaan, maar de muziek en de sfeer laten te wensen over. Qua toevoegingen voegt het merendeel daadwerkelijk wat toe aan de gameplay, maar toch zijn de scansessies en het standpunt waarin je over de schouder van Samus meekijkt enkel goed om het intense tempo te vertragen. Mix er de geweldige actie en het boeiende verhaal door en je hebt een game met een hoog blockbustergehalte die zowel Metroid- als actiegameliefhebber zal bevallen. Een ware evolutie in de serie!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Tempo
  • Boeiend Verhaal
  • Intense actie
  • Geweldige eindbaasgevechten
  • Sfeervolle omgevingen
  • Minpunten
  • Scanmomenten
  • Over-the-shoulder' cameraperspectief
  • Muziek

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat was wel te verwachten :P, maar jammer dat hij niet exact hetzelfde doet wat je zelf doet. Anders wou het wel een grappige toevoeging zijn

  • Hey, dit ziet er best wel vet uit!

  • Gaaf!! :)

  • Die Lego … games zijn wel grappig.

  • Grappig :P

  • Ga ik denk ik wel halen als fan :+).

  • Stoer spel :D.

  • Deze laat ik lekker liggen ;)

  • Leuk spel.

  • Lego star wars was ook vette game als dit een beetje t zelfde is haal ik m mischien wel:D

  • Zolang LucasArts dit maar niet zo erg gaat uitmelken als de Star Wars serie.

  • Lijkt me inderdaad ook wel een erg tof spel!

  • Als dit nu eens goed uitgewerkt wordt kan het best nog wel tof uitpakken.

  • @Rogirozz:uitmelken is niet het goede woord om zoiets te omschrijven.

  • Toet toet! LEGO Star Wars was te briljant en deze lijkt me ook erg tof.

  • wel grappig

  • Stoer

  • Helaas zullen de bewegingen niet precies nagedaan worden door 'Indy', maar zal hij alleen reageren op de zweepbeweging die je maakt. Is dit een vooroordeel, of hebben 'jullie' dit werkelijk getest?

  • Ik ben eerlijk gezegd een beetje klaar met die lego games. Lego Batman komt er ook nog aan en op een gegeven moment zijn de 'Lego grapjes' wel een beetje klaar. Ik moet zien of ik dit ga halen, lijkt me een beetje schraal worden, maar we zullen zien.

  • Wel grappig, Lego Star Wars was één van de 'leukere' spellen van de afgelopen jaren. Ik heb begrepen dat ze alles wat refereert aan de Nazi's eruit hebben gehaald, slimme keus, 10-jarigen die met een zweep Nazi's te lijf gaan lijkt me perfect voer voor mensen als Jack Thompson.



    @ Nextgeneration, de Wii zal waarschijnlijk nooit realtime animaties krijgen, het is niet lullig bedoelt maar dat kan de hardware simpelweg niet aan. En al helemaal niet als daarnaast ook nog een heel spel gerenderd moet worden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren