1. Kingdom Hearts 358/2 Days (NDS)

Kingdom Hearts 358/2 Days (NDS)

Als ik op mijn horloge kijk, zie ik dat het al half zeven is. Ik heb nog steeds geen geschikte plek gevonden om te dineren en ik begin het ook een beetje koud te krijgen. Ik besluit nog even door te lopen en mijn hoofd draait naar rechts. Daar zie ik een leuk restaurant. Zou het de moeite waard zijn om daar te gaan dineren? Ik loop naar het restaurant toe en kijk naar de naam: Square Enix. Wat een rare naam voor een restaurant. Ik krab me even achter mijn rechteroor, maar mijn rammelende maag doet mij toch besluiten naar binnen te gaan. Als ik binnenloop, kijk ik helemaal vreemd op. Een lang, slungelig figuur met hangoren vraagt op een lome manier of hij mijn jas aan mag nemen. Achter hem loopt een eend druk heen en weer in de bediening. De maître d' is een muis die de touwtjes strak in handen lijkt te hebben. Aarzelend laat ik mij naar mijn tafel begeleiden. Daar vertelt de lange slungel, die zich inmiddels voorgesteld heeft als Goofy, dat er maar één dagmenu is. Ik kijk op de kaart en daar prijkt in sierlijke letters de volgende tekst: Een verrukkelijk vijf-gangen diner voor maar €12,95. Zo'n aanbieding kan ik natuurlijk niet laten schieten. Ik vraag Goofy hoe dit menu heet. Hij antwoordt: “Meneer, dit menu heet Kingdom Hearts 358/2 Days”. Wat een naam. Ik snap meteen waarom ze dat niet op de kaart hebben gezet! Ik besluit het menu te bestellen en wacht rustig af.

De eerste gang is om mijn vingers bij af te likken. Het is een openingsscène waar ik wel even van kan smullen. Alles is tot in de uiterste puntjes verzorgd. Het kleurenpalet is prachtig en mijn zintuigen worden op de juiste manier geprikkeld. Mijn ogen vanwege de vormgeving, en mijn oren vanwege de muziek en de stemmen. Omdat de soep nooit zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend, kan ik minuten genieten van het schouwspel wat zich voor mij afspeelt. Terwijl ik nog geniet van de opmaak van mijn bord, schuift er een jongen aan. Ik kijk vreemd op. De jongen stelt zich voor als Roxas en hij komt mij meer vertellen over de organisatie achter dit restaurant: Organisatie XIII. Het doel van de organisatie is het vergaren van harten, om zo Kingdom Hearts te kunnen vormen. Klaarblijkelijk kunnen de harten maar op één manier 'geoogst' worden. Wezens genaamd Heartless hebben het grootste werk al gedaan, door harten te verzamelen. Wanneer met een specifiek wapen, de Keyblade, de Heartless verslagen worden, komen de harten vrij. De harten zullen zich dan vrij bewegen en samen Kingdom Hearts vormen. Roxas vertelt mij over twaalf leden van Organisatie XIII. Het dertiende lid... dat blijkt Roxas zelf te zijn. Ondanks dat ik niet al te veel begrijp van het verhaal dat Roxas mij vertelt, is de eerste gang van dit menu echt heerlijk. Deze eerste gang is er een zoals ik ze weinig ben tegengekomen. En geloof me, ik ben al aardig wat keren uit eten geweest, maar deze kwaliteit is mij zelden voorgeschoteld. Roxas vertrekt met mijn lege bord naar de keuken. Ik lik mijn vingers nog eens goed af en kan niet wachten tot het volgende gerecht zich aandient.

De ijverige eend, die Donald blijkt te heten, komt mij de tweede gang brengen. In dit koude voorgerecht proef ik dat de gang mij voorbereidt op wat er komen gaat. De beste omschrijving is “voorproefje”. Ik ben niet de enige die aan een voorproefje begint. Roxas schuift weer bij mij aan en vervolgt zijn verhaal. Hij vertelt hoe hij ontdekte dat hij zijn geheugen kwijt was geraakt en hoe hij zijn eigen voorproefje kreeg in de organisatie. Hij moest bekend raken met de verschillende werelden, bewegingen en acties om optimaal voorbereid te zijn voor het echte werk, het hoofdgerecht zeg maar. Zoals ik bekend raak met de smaak en kwaliteiten van de kok, zo raakte Roxas bekend met de belangrijkste elementen en personages van de organisatie. Het aantal werelden is volgens Roxas wat beperkt, maar mag de pret niet drukken. Sommige opdrachten moest hij alleen uitvoeren en andere weer samen met leden van de Organisatie. Tijdens de opdrachten die hij samen uitvoerde, had hij veel hulp aan zijn partners. De andere leden vechten actief mee en blijven altijd bij Roxas. Af en toe blokkeren ze het zicht van Roxas, maar dat is slechts een klein minpunt. Mijn koude voorgerecht oogt wat minder spectaculair als de eerst gang van dit menu, maar het is nog steeds bovengemiddeld. De sfeer draagt hier vooral aan bij. Het is enigszins wat mysterieus, maar anderzijds oogt het heel helder en doet het uitnodigend aan. Roxas moedigt mij dan ook aan om vooral tussen de gangen door rond te lopen en het restaurant te verkennen. Ik werp mijn schroom af en kijk in alle potten, pannen en kistjes die ik kan vinden. Niemand kijkt hier raar van op en Roxas vertelt mij dat de Organisatie hem dit ook aanraadde. Hij vertelt mij over de wonderlijke en bruikbare voorwerpen die hij zo tegengekomen is. Verder belooft hij mij tijdens het tussengerecht meer te vertellen over de voorwerpen die hij gevonden heeft, en wat hij er mee kon doen. Ik ben nog steeds in een zeer goede stemming en doe de bovenste knoop van mijn broek los om mij voor te bereiden op het tussengerecht.

Als het tussengerecht geserveerd wordt, schrik ik even. Er ligt een groot rechthoekig bord voor mij op tafel. Het bord is opgedeeld in allemaal kleine vakjes, en ik elk vakje liggen hapjes. Met dit tussengerecht ben ik wel even bezig! Ondertussen wenk ik de maître d'. Hij stelt zich voor als Mickey en vraagt wat hij voor mij kan betekenen. Ik vertel hem dat ik de muziek een beetje zat ben. De deuntjes tijdens de gerechten worden afgewisseld door vrij irritante geluiden en beginnen op mijn zenuwen te werken. De maître d' zet de muziek uit en ik pak nog een hapje van mijn bord. Net als ik me afvraag waar Roxas toch blijft, schuift hij weer aan. Hij kijkt even naar mijn bord en begint te lachen. “Dit lijken wel panels”, zegt hij. Ik kijk hem vragend aan. Roxas begint te vertellen dat hij ook panels heeft. De items waar hij over sprak tijdens de tweede gang kan hij op een grid plaatsen, net als mijn bord. Op deze manier kan hij zijn krachten vergroten. Zo kan hij met magie-panels magische krachten te gebruiken zoals vuur- en ijsaanvallen. Level-panels verhogen zijn level en wapen-panels maken zijn Keyblade nog krachtiger. Roxas vertelt dat de periode tussen zijn voorproefje en het echte werk vrij lang was, maar dat het hem niet echt verveelde. Ik vergelijk dit met mijn koude voorgerecht en het hoofdgerecht, waar ik nou toch benieuwd naar begin te raken. Hoe meer Roxas vertelt, hoe beter ik zijn onsamenhangende verhaal over identiteit, gehoorzaamheid en vriendschap begrijp. Dit komt vanwege zijn geanimeerde uitleg en helder stemgebruik. Het is te vergelijken met een scènes tussen de happen van je maaltijd door. Dit kom je niet vaak tegen bij een menu en geldt als frisse afwisseling! Door het grote, langdurige tussengerecht heb ik niet heel veel ruimte en geduld meer over. Het hoofdgerecht moet echt goed zijn, wil ik mijn tanden er nog gretig in zetten. Roxas verlaat weer mijn tafel en springt richting de keuken. Maar... zag ik hem nou een air slide maken? Hij lijkt toch echt kort door de lucht te kunnen zweven!

Nog voordat het hoofdgerecht op mijn tafel staat, komt Roxas opgewonden naast me zitten. “Ben je er klaar voor”, vraagt hij aan mij, terwijl de opwinding van zijn gezicht te lezen valt. “Wat je nu gaat beleven, lijkt erg veel op het hoogtepunt van mijn leven”, zegt hij. Nou dat beloofd wat. Als het hoofdgerecht binnengereden wordt, gaat de muziek weer aan. Mijn ogen puilen uit, want het hoofdgerecht is inderdaad indrukwekkend. Het hoofdgerecht is opgedeeld in delen. De delen sluiten op elkaar aan en vormen zo een vloeiend geheel. Roxas barst los en vertelt over zware opdrachten die hij uit moest voeren. Het gaat om epische gevechten. Hij vertelt hier zo kleurrijk over, dat ik het schouwspel voor me zie. En dat schouwspel is even indrukwekkend als het hoofdgerecht. Roxas vertelt dat zijn gevechten de climax zijn in zijn leven, zoals het hoofdgerecht de climax van een menu is. Er is sprake van een bepaalde spanning en het lijkt alsof de stukjes van de puzzel eindelijk samenvallen. Het hoofdgerecht is niet te groot en niet te klein. Vergelijkbaar met gevechten die niet moeilijk of te makkelijk zijn. Deze vierde gang is echt het wachten waard. Roxas vertelt dat hij al zijn items, vaardigheden en moves nodig heeft gehad om de gevechten te winnen. Ik antwoord dat ik al mijn vaardigheden nodig heb om dit hoofdgerecht naar binnen te krijgen. Roxas lacht en staat dan op. Het valt mij nu pas op, als Roxas naar de keuken terug loopt, dat er totaal geen interactie is tussen Roxas en Mickey, Goofy en Donald. Ik vraag me af hoe dit komt, en vooral waarom. Maar lang de tijd om hierover na te denken heb ik niet.

Mijn maag borrelt nog tevreden na. Na zo'n overweldigend hoofdgerecht kan ik eigenlijk niet anders dan vaststellen dat het Kingdom Hearts 358/2 Days-menu een groot succes is. Ik schuif mijn stoel wat naar achteren als de ober aan komt lopen met een heerlijk bord ijs. Ik haal diep adem en stort mij dan op dit nagerecht. Eigenlijk doet het nagerecht mij in veel opzichten denken aan de eerste gang van dit menu. Een passende slotscène zogezegd. De laatste gang kan dan ook gezien worden als de spreekwoordelijke slagroom op de taart. In de slotscène krijg ik op een subtiele manier uitgelegd hoe dit hele menu nou precies in elkaar steekt. Als ik mijn ogen dicht doe om van het ijs te genieten krijg ik opeens een beeld van Roxas voor me. Ik zie hem rondrennen en hoor zijn lach. Ik schrik op en vraag me af waar mijn trouwe tafelgast gebleven is. Het lijkt alsof Roxas mij bewust alleen laat bij dit nagerecht, zodat ik maximaal kan genieten van een grandioze finale. Als ik het ijs op heb, reken ik met een voldaan gevoel af. Als ik de deur uit loop komt Mickey haastig naar mij toe gelopen. In mijn hand stopt hij een glazen bol. Ik kijk eens goed en dan... het zal toch niet... Voordat ik Mickey iets kan vragen is hij al weer druk bezig. Ik besluit hem niet verder lastig te vallen en ga op in de donkere avond.

Conclusie en beoordeling

De prijs/kwaliteit verhouding in restaurant Square Enix is bijzonder hoog. Het komt zelden voor dat ik zo intens genoten heb van een vijf-gangen diner. Het meest opvallende is de presentatie van de gerechten, alles ziet er piekfijn uit. Het verhaal dat Roxas mij vertelt is wat onsamenhangend en ik heb het gevoel dat ik hier en daar wat voorkennis mis. Ook is het tussengerecht wat aan de grote kant, waardoor het gevoel van herhaling wat benadrukt wordt. Als ik Roxas moet geloven is het panel systeem een innovatieve uitvinding die zorgt voor balans tussen kracht, magie en items. Het hoofdgerecht is volgens mijn diner-maatje te vergelijken met “epische gevechten”. En het dessert is een mooie en passende slotscène van het geheel. Om nou te zeggen dat ik mijn buik vol heb van Kingdom Hearts 358/2 Days gaat té ver, maar het is een smakelijke maaltijd die voor iedere RPG-fan met een NDS zeer goed te verteren is.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Bovengemiddelde graphics
  • Prachtige cutscenes met voiceacting
  • Story mode biedt veel spelplezier
  • Panel systeem zorgt voor balans in de eigenschappen van je karakter
  • Goede soundtrack...
  • Goed gebalanceerde AI
  • Minpunten
  • Verhaal is wat geforceerd en voorkennis is vereist
  • Gevechtsysteem evolueert niet gedurende het spel, waardoor het repetitief aanvoelt
  • die wel gaat vervelen
  • Geen interactie met Disney personages

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hmmm dit blijf ik zker volgen!

    Klinkt goed.

  • A totally new Live experience… Kom maar op!:D Als het maar geen goedkope kloon wordt van Home of zeau…



    Misschien alweer de aankondiging voor de volgende Xbox incluis nieuw Xbox Live?xd

  • Het zou mij niet verbazen als ze een oude vacature van de plank hebben gehaald, het stof er hebben afgeblazen en deze opnieuw te hebben gepubliceerd. Hierdoor denk je dat het nieuw is, maar wat 5 jaar geleden nieuw was is het nu niet meer.

  • relaxt! Xbox Live is zowieso nu al geweldig, hoe goed kan het worden?

  • Ik ben benieuwd!



    @ Neef: Yeah right, nfw dat ze nu al een nieuwe Xbox gaan aankondigen.

  • Zou ook een dev kunnen zij voor de nieuwe 360 en het nieuwe live dat er bij komt?

  • Ik hoop dat die msn een keer word gefixed.. Kan niet eens met andere emails op MSN dan mijn xbox live geregistreerde email(wich is not my msn account)

  • Why not Andrew? Verschil was de vorige keer ook vier jaar… Weet zeker dat ze er iig aan werken, verwacht hem zelf eind 2010 :).

  • @Gregyor



    Wat zouden ze daar mee op moeten schieten dan?

    Die vacature staat er nu eenmaal, dus zal er ook wel iets achter zitten.

  • Mmmm MS lijkt mij nu niet het bedrijf wat even een 50 € gaat besparen op de advertentiekosten door een oude advertentie te gebruiken.

  • ik ben benieuwd, of het word een compleet nieuwe uitvoering van het dashboard (maybe :D ) of ze gaan voor een compleet ander live systeem, of misschien dat ze gewoon stiekem een nieuwe console aan het aankondigen zijn, we will see,



    voorlopig blijf ik dit nog wel even volgen.

  • Ben benieuwd, ik vind hem nu ook goed eigenlijk!

  • Klinkt zéér interessant :D

  • Ze voelen de hete adem, het is wel logisch dat ze gaan vernieuwen…

  • ik ben benieuwd

  • Het nieuwe vond ik nog een beetje onoverzichtelijk… gewoon met naar onderdelen zoeken ed. Hoop dat dat gefixed wordt.

  • Live is niks meer.

  • Nintendo WFC werkt zeker zo lekker :')

  • @ CerandoX_NL



    Welke hete adem? PSN komt qua functies niet eens in de buurt van Xbox Live ;)

  • lol kan niet wachten

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren