1. Need for Speed: Shift (X360)

Need for Speed: Shift (X360)

Mijn neefje van drie en ik hebben een aantal overeenkomsten. Wij behoren allebei tot het mannelijke geslacht en tot dezelfde familie. En waarschijnlijk hebben wij allebei een IQ van 173 (voor wat betreft mijn neefje zal dat nog moeten blijken, maar hij kijkt in ieder geval pienter uit zijn ogen). Maar er is meer. Zo spelen wij allebei heel graag met autootjes. Noodgedwongen natuurlijk, want nog veel liever zouden wij daadwerkelijk in onze droombolides rondscheuren. Mijn neefje is daarvoor echter nog te jong, terwijl ik daarvoor helaas te arm ben. Die Lamborghini Murciélago LP640 zit er helaas net niet aan. Wellicht na mijn jaarlijkse functioneringsgesprek… ach ja, een man mag blijven dromen. Toch zijn er ook verschillen tussen mijn neefje en mij. Waar hij zijn toevlucht zoekt tot Matchbox-autootjes, vermaak ik mij met digitale racemonsters. Het spel ‘Need For Speed: Shift’ lijkt daarvoor bij uitstek geschikt!

Hoewel er – als ik goed heb geteld – al zeventien Need For Speed-spellen zijn verschenen, kun je gek genoeg eigenlijk niet van een Need For Speed-reeks spreken. Daarvoor verschillen de spellen onderling te veel van elkaar. Zo’n beetje het enige dat je als gamer zeker weet wanneer je een Need For Speed-titel koopt, is dat er wat te racen valt. Maar of de nadruk nu ligt op wilde politieachtervolgingen, hilarisch slechte acteerprestaties, of Pimp My Ride-taferelen blijft altijd de vraag. Het is allemaal al wel een keer voorbij gekomen. Met het nieuwe Need For Speed: Shift wordt ons een laatste zekerheidje ontnomen: waar Need For Speed-spellen voorheen altijd arcade racers waren, neigt deze jongste telg meer naar een simulatie. Een slimme zet van uitgever Electronic Arts? Of een laatste stuiptrekking van een franchise die – zeker na het dramatische ‘Need For Speed: ProStreet’ – op sterven na dood is?

Ontwikkelaar Slightly Studios heeft zich voor Need For Speed: Shift duidelijk laten inspireren door misschien wel de meest succesvolle franchise ooit in spellenland: Super Mario! In het spel draait het namelijk allemaal om het verzamelen van sterren. Die leg ik even uit. Het grote doel in Need For Speed: Shift is om de Need For Speed World Tour, een exclusief race-toernooi voor de beste coureurs ter wereld, te winnen. Inschrijving hiervoor staat echter slechts open voor snelheidsduivels die zich hebben bewezen op lagere niveaus (‘Tier’ 1 tot en met 4). Bij aanvang van het spel kun je alleen deelnemen aan wedstrijden uit ‘Tier 1’. Zwaardere competities moet je vrijspelen door, zoals gezegd, sterren te verzamelen. Die sterren liggen niet verspreid over de circuits of iets dergelijks, maar kunnen worden verdiend door wedstrijden af te sluiten op een podiumplek of door aan specifieke opdrachten te voldoen. Zo’n opdracht kan er bijvoorbeeld uit bestaan dat je een bepaalde snelheid moet halen, maar bijvoorbeeld ook dat je minimaal vier tegenstanders van het parcours moet laten spinnen.

Agressief rijgedrag wordt in Need For Speed: Shift namelijk beloond. Evenals keurig rijgedrag. Huh? Jazeker, naast het verzamelen van sterren, is het namelijk ook van belang om punten te scoren, en die punten krijg je zowel voor agressief rijgedrag (bijvoorbeeld voor het botsen tegen tegenstanders) als voor keurig rijgedrag zoals het inhalen van een concurrent zonder hem te raken of door de ideale lijn een tijdje aan te houden zonder ervan af te wijken. Met die punten stijg je in rang, en elke rang levert extra’s op, zoals sponsorgeld of nieuwe mogelijkheden om – jawel, daar is ‘ie weer – je auto te pimpen. Het concept van verschillende rijstijlen zou aardig kunnen zijn, maar werkt in dit spel voor geen meter. Zelf ben ik bijvoorbeeld een ongelofelijke wegpiraat, maar steeds nadat ik mij al botsend en afsnijdend had ontdaan van al mijn tegenstanders (en ik dus heel wat ‘agression-points’ had verzameld), bevond ik mij eenzaam aan kop, en reed ik nog een aantal keurige rondjes met als resultaat dat ik uiteindelijk nóg meer ‘precision-points’ kreeg, waardoor het spel mij zag als de spreekwoordelijke heer in het verkeer. Overigens maakt dat onderscheid weinig uit, wat op zichzelf natuurlijk ook weer een gemiste kans is. Het enige verschil is dat het karakter van sommige bonus-races afhankelijk is van het soort racer dat je bent. Agressievelingen krijgen vaker een eliminatie-race voorgeschoteld (de nummer laatst van elk ronde valt af), terwijl de brave Hendriken gewoon een hele snelle rondetijd moeten zien neer te zetten.

Naast deze bonuswedstrijden bestaan ook de reguliere races uit verschillende disciplines. Zo zijn er wedstrijden waar iedereen met dezelfde auto rijdt, maar gaat het soms ook juist om verschillen tussen bolides. Dan neem je het op tegen één tegenstander in een ‘best of three’ waarbij je uit twee beschikbare racewagens mag kiezen. Ook kan er ‘gedrift’ worden, maar hoe minder ik daarover schrijf, hoe beter. Heel kort dan: tijdens drift-wedstrijden is het de bedoeling dat je je wagen steeds in maximale slip door de bochten manoeuvreert. Het is bizar moeilijk en helemaal niet leuk. Je staat vaker met je neus de verkeerde kant op dan de goede. Alsof ze het parcours met zeep hebben ingesmeerd. Wat een drama! Gelukkig kun je met andere races voldoende sterren verdienen om niet te hoeven driften. Het is namelijk echt een straf om dit te moeten doen. Al met al blijven er voldoende wedstrijdtypen over om voor wat variatie te zorgen, al houdt het niet over.

(Nog) veel meer variatie is er op het gebied van beschikbare circuits en raceauto’s. Je kunt je uitleven op zo’n twintig verschillende locaties die variëren van bosrijke omgevingen tot straatcircuits. Het wagenpark in Need For Speed: Shift is zo mogelijk nóg indrukwekkender: vele tientallen wagens staan tot je beschikking, waaronder must-haves als de Volkswagen Scirocco en Toyota Corolla… En voor wie er genoegen mee zou kunnen nemen, zijn er ook alleraardigste autootjes als de McLaren F1, Bugatti Veyron 16.4 en Aston Martin DB9. Wanneer ik zeg dat de wagens ‘tot je beschikking staan’, bedoel ik niet dat je je favoriete auto kunt kiezen en ermee kunt wegblazen. Voor de bolides zal ook hier heel zwaar moeten worden gedokt met het geld dat je verdient door races te winnen. In plaats van een nieuwe sportwagen te kopen, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om je huidige bak te upgraden. De wagens zien er – zoals heel het spel – werkelijk oogverblindend mooi uit. Met name wanneer je het spel vanuit de cockpit-view speelt, weet je niet wat je meemaakt. Het oog voor detail is echt ongekend. Veel tijd om te genieten van die overdaad aan schoonheid heb je trouwens niet, want daarvoor gaat alles veel te snel. Precies zoals het hoort in een racespel!

Want aan snelheid geen gebrek in Need For Speed: Shift! En je zult je aandacht er goed bij moeten houden, want heel simpel is het allemaal niet. Zelfs wanneer je – net zoals ik – heel laf gebruik maakt van hulpmiddelen als het zichtbaar maken van de ideale lijn, blijft het opletten. Zeker in de snellere wagens zit je voor je het weet in een spin, wanneer je het gaspedaal met net wat te veel enthousiasme intrapt. De relatief (!) hoge moeilijkheidsgraad maakt de voldoening natuurlijk wel groter. Een échte simulatie is het echter niet. Hoewel het arcade-gehalte een stuk minder is dan wij gewend zijn van een Need For Speed-titel, blijft het allemaal redelijk laagdrempelig. De balans is in mijn ogen perfect gevonden.

Conclusie en beoordeling

De Need For Speed-serie gaat alweer heel wat jaartjes mee. Toen het eerste deel uitkwam in 1994 was het voor mij liefde op het eerste gezicht. Zo’n mooi racespel had ik nog nooit gezien. En het speelde nog lekker ook. Mijn relatie met Need For Speed heeft sindsdien wel wat weg van de relatie met een vrouw. Veel vrouwen worden na verloop van tijd wat dikker, minder spannend, ze doen af en toe wat geks met hun haar, en soms sta je op het punt om de relatie te verbreken (voor het geval dat mijn vriendin dit leest: schatje, dit geldt allemaal niet voor jou, hoor! Jij blijft voor altijd jong en slank…). Maar toch blijft het – als het goed is – uiteindelijk diezelfde leuke meid waar je zo voor viel en kun je haar helemaal niet missen. Ik heb dat ook een beetje met Need For Speed. Af en toe vond ik het helemaal niks ('ProStreet’), soms vond ik het simpelweg niet inspirerend (’Undercover’), dan weer vond ik het wel héél apart (’Underground’), maar uiteindelijk blijft het een spellenserie die ik niet kan missen. Met deze ’Shift’ heeft Need For Speed mijn hart in ieder geval weer helemaal veroverd!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • ongekend mooi
  • snel!
  • goede balans arcade/simulatie
  • veel beschikbare auto’s
  • Minpunten
  • rijstijlen-feature slecht uitgewerkt
  • driften!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hoop ook op de mp modus voor Fable 2. En ik hoop op een nieuwe Zelda voor de Wii.

  • hhmmm leuk

  • Bijna vergeten dat dit event er ook nog eens aankwam, uiteraard is het wel een evenement van grootte en zal ik 'm vanaf nu goed ik de gaten houden :)

  • ik las even verkeerd ik dacht dat er stonden honden sex maar is zag even de en niet er bij maar voor de rest kan iet wachten

  • cool, kijk er al naar uit :)

  • cool, kijk er al naar uit :) sorry v/d dubbelpost

  • Ik zit nog steeds te wachten op gears of war 2.

    Ik hoop dat ie daar aangekondigd word.

  • Kijk er naar uit!

  • mn baas is daar nu :P

  • Nieuwe Zelda voor de Wii zal niet worden aangekondigd als de grote Nintendomannen er zijn denk ik. Verwacht stiekem wel dat die op de E3 wordt aangekondigd.



    Verder ben ik net begonnen met Fable, dus stiekem nu al benieuwd naar die features in Fable 2!

  • IK hoop dat Molyneux Fable 2 niet te erg gaat overhypen.

  • Hoewel Fable zelf niet al zijn verwachtingen had waargemaakt was het toch wel verdorie een beer van een game. respect!



    Als fable 2 meer van hetzelfde is ben ik al tevreden :P

  • sakurai (van ssbb toch?) zou toch ook iets gaan vertellen, dat had ik gelezen ergens volgens mij

  • Nice ..

  • ik hoop op GoW2 aankondiging en op ingame footage van GTA 4, daarbij ook graag opheldering over de releasedate van SSF2turboHDRemix

  • Nieuwe Zelda voor de Wii. _O_

    Maar ik verwacht dat eigenlijk niet. We zullen wel zien welke gamer er worden aangekondigd.

  • hoop eindelijk op gameplay beelden van banjo 3

  • Ging Sakurai geen praatje houden en mogelijk een SSBB-tournooi organiseren? Of is dat een ander event?

  • Zelda?

  • Heb er zin in!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren