1. Stronghold (PC)

Stronghold (PC)

Wij turtlers worden gediscrimineerd. Terwijl onze verwanten, de campers, in Modern Warfare 2 nog steeds goede zaken doen, worden wij, als we proberen in (bijvoorbeeld) Starcraft 2 het hele potje in onze basis te blijven zitten, van de kaart geveegd door onze rushende tegenstander. Van Command and Conquer tot Total War: nergens zijn we veilig. Behalve dan in Stronghold, van Firefly Studios uit 2002. Deze game is gewoon perfect als je van verdedigen houdt.

Heel kort door de bocht is Stronghold een soort kruising tussen Age of Empires en CivCity. Je bouwt troepen en verdedigingswerken om de vijand weg te houden, maar je moet er ondertussen ook voor zorgen dat de inwoners van je burcht gezond blijven en genoeg te eten hebben. De twist zit ‘m grotendeels in het resource-systeem. Een voorbeeld: Om goede verdedigingswerken te bouwen, heb je steen nodig. Steen echter is niet in je burcht te vinden. Je zult dus je steenhouwers onbeschermd ver buiten het kasteel moeten laten werken. Zo gaat het ook met voedsel: Boerderijen zijn groot en ze moeten op vruchtbare grond gebouwd worden. Ze kunnen dus niet in je kasteel staan. Als de vijand dan komt zul je je boeren binnen de muren van je verschansing moeten halen en de poorten moeten sluiten. Hierdoor is je voedselfabriekje vastgelopen en zul je moeten teren op de voorraden die je hebt. Dit is een van de sterkste en meest geniale ideeën van Stronghold. Het is makkelijk te begrijpen, de game wordt complexer maar niet ingewikkelder en het is ook nog eens erg realistisch, aangezien vroeger tijdens belegeringen de populatie van een nederzetting ook uitgehongerd werd.

Voedselproductie is ook veel complexer dan in de meeste RTS-games: er zijn vier soorten voedsel, en hoe meer verschillende soorten de bevolking te eten krijgt, hoe gelukkiger ze worden(het is makkelijk volk). Ook zijn ze op verschillende manieren te verkrijgen: appels kunnen gewoon verbouwd worden, maar voor brood zul je akkers, molens en bakkerijen moeten maken. De kunst is om het zo te regelen dat je geen enorme hoeveelheden graan of meel overhoudt, maar ook dat niemand zonder werk komt te zitten. Jammer genoeg is het effect van meerdere voedselsoorten op de bevolking niet heel groot, waardoor ze in de meeste missies toch gewoon appels te eten zullen krijgen.

Ook belangrijk is het regelen van de populatie: met teveel mensen krijg je problemen met huisvesting en voedselrantsoenen, maar met te weinig mensen kun je geen extra werkers of soldaten trainen. De soldaten kun je trainen door geld te betalen wat verkregen is door belastingen, maar je zult ook voor hun wapens moeten zorgen, waarvoor je weer werkplaatsen en ruwe grondstoffen zoals hout en ijzer nodig hebt. Het knappe is, dat het spel complex is maar toch toegankelijk, en de makers heel goed wisten hoe ingewikkeld het zou moeten zijn.

Ook opmerkelijk is hoe de vijand naar je toekomt. Ze hebben niet, zoals in de meeste andere strategiespellen, een basis net als de jouwe aan de andere kant van de map, maar ze spawnen om de zoveel tijd in een hoekje. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over rushes. Ook is het beter omdat het zoveel tijd en moeite kost om soldaten op de map te krijgen. De vijand komt met gewone units, zoals boogschutters en speermannen, maar ook met laddermannen, katapulten en balista’s. Jij als verdediger kunt je verschansen achter muren met kantelen, zware poorten met valbruggen, torens en slotgrachten. In kant-en-klare belegeringen kun je ook als aanvaller spelen, maar dit is een stuk minder leuk en minder goed uitgewerkt dan verdedigen. De A.I. van de aanvaller is niets bijzonders, en vooral gevaarlijk met veel mannetjes die op meerdere plekken tegelijk aanvallen.

De stijl van de game is luchtig. Iedereen praat met een plat brits accent en niets in het spel is echt serieus. Dit past verbazend goed bij het spel, en het is verfrissend om weer eens een game te spelen die zich niet superserieus neemt. Het spel bestaat uit tweedimensionale achtergronden en sprites(Als in Age of Empires 2 en Starcraft), wat hier verbazend goed werkt, omdat de game zo niet gehinderd wordt door technologie en de stijl goed tot zijn recht kan komen. De middeleeuwse muziek versterkt de sfeer als je niet aan het vechten bent en verhoogt de spanning tijdens belegeringen.

De game biedt, naast een campaign, een aantal scenario’s, een free build-modus en een map editor. Er is ook een multiplayercomponent, maar die maakt gebruik van Gamespy arcade, een betaalde service, dus kon ik ‘m niet spelen(thank you for nothing, Gamespy!).

Jammer genoeg zitten er aan de solide gameplay van Stronghold wel wat rafelrandjes. Zo is het populariteit-systeem niet helemaal goed uitgewerkt, evenals religie. Ook is er geen enkele reden om bier te maken, behalve dan populairder worden, wat dus ook maar minieme consequenties heeft.

Conclusie en beoordeling

Al met al doet Stronghold meer goed dan fout en is daarom, 8 jaar na uitkomen, nog steeds de moeite waard om te spelen. De gameplay is goed en verfrissend, en de luchtige stijl maakt het spel alleen maar beter.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Verfrissende gameplay
  • Humoristische stijl
  • D-sprites
  • Precies complex genoeg
  • Minpunten
  • Aanvallen niet leuk
  • Betaalde mp
  • Soms niet goed uitgewerkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk voor de jappen:P

  • Zekers!

  • Alleen in Japan? Nou ja, even de reacties daar peilen dan!

  • Nou… Leuk.. :P

  • Altijd geluk daar in Japan:p

  • Boeien…

  • En alweer hebben de Japanners geluk :)

  • Zal nog wel even duren voor ie op consoles uitkomt denk ik…

  • Tja als je Street Fighter zegt, dan zeg je ook indirect Japan. Logisch dat ze daar dus eerst gaan testen.

  • Tja, arcadehallen zijn nog steeds booming business in Japan en dat Capcom dit doet is dan ook geen verassing. Alle games uit de Tekken-reeks komen immers ook altijd eerst in Japan op de arcadekast uit…

  • Hoop datie hier ook in de Arcades komt. :)

    Gaat zo hard pwnen! Speel nu zo af en toe hier Tekken 2 maar vind House of the Dead 3 nog steeds het coolst! :]

  • de game eind juli al te spelen is in Japan. In de arcadehallen welteverstaanWaarom staat er dan op gamespot.com een filmpje waar iemand op een arcade kast SF 4 al aan het spelen is? Of zou dat een beta of zo zijn?

  • jup

  • beter, hoop dat street fighter daadwerkelijk \"back\"is want van die 3d fighting meuk wordt ik zat. liever een 2d fighter met 3d gfx. hoop dat ze de snelheid van de oude titels wel behouden.

  • De stijl bevalt me echt totaal niet, geen idee waarom ze van die overdreven facials willen gaan gebruiken.

  • Nice!!

  • Zo cool! Heb net de Hori fighting stick EX2 voor de 360 besteld bij Bol zodat ik er strax helemaal klaar voor ben:)

  • Mooi zo.

  • Effe naar Japan in juli ? ;)

  • Das fijn!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren