1. Tom Clancy's HAWX (X360)

Tom Clancy's HAWX (X360)

Er zijn maar weinig dingen in het leven waar ik mij zo aan erger als aan het applaus van vliegtuigpassagiers voor de piloot nadat hij het toestel veilig en wel op de grond heeft gezet. En wat beweegt mensen ertoe dit te doen? Die piloot doet niets uitzonderlijks. Het is gewoon zijn werk om mensen per vliegtuig van A naar B te vervoeren, en omdat het anders zo lastig uitstappen is, zet hij dat toestel ook nog keurig aan de grond voordat hij de deuren opent. Toch voelen veel mensen dus de drang om direct na de landing als een gek te klappen. Volgens mij is dat puur een applaus ter opluchting van mensen die – blijkbaar massaal – aan vliegangst lijden . Ik begreep dat nooit, vliegangst. Totdat ik mijzelf terugvond in de cockpit van een Grumman F-14 Tomcat die met dik 900 kilometer per uur door het luchtruim scheerde. “Wat is toch die hoge pieptoon?” , dacht ik vlak voordat allerlei toeters en bellen mij erop attent maakten dat een vijandig toestel zojuist enkele hittezoekende raketten op mij had afgevuurd… Sindsdien heb ik alle begrip voor mensen met vliegangst!

Toch lijkt het mij wel wat om straaljagerpiloot te zijn. Nog afgezien van de snelheid, de explosies en de adrenaline: straaljagerpiloten zijn gewoon extreem stoer. En wie dat niet met mij eens is, moet de film ‘Top Gun’ nog maar eens goed bekijken. Of de‘Iron Eagle’-reeks (grapje). Om die reden kijk ik altijd reikhalzend uit naar spellen die mij in de gelegenheid stellen om als een “Maverick”, “Viper” of (mijn favoriete callsign) “Ice Man” te heersen over het luchtruim. Helaas word ik meestal teleurgesteld, en dat ligt gek genoeg niet alleen aan de ontwikkelaars. Een belangrijke oorzaak is namelijk gelegen in het feit dat gevechtstoestellen en wapens steeds geavanceerder worden, waardoor het mogelijk is om vijanden op steeds grotere afstand uit te schakelen. Dat is natuurlijk heel prettig voor de mensen die daadwerkelijk straaljagerpiloot zijn, maar voor ons gamers wordt het er doorgaans niet veel spannender op. Met het bedroevend slechte spel ‘Over G Fighters’ als voorlopig dieptepunt. Wordt die lijn doorgetrokken door ‘Tom Clancy’s H.A.W.X.’?

De voortekenen waren in ieder geval niet gunstig. Direct nadat je het spel opstart, wordt gevraagd om je callsign. Om dubieuze redenen mag die slechts uit vijf karakters bestaan, waardoor het door mij geliefde “Ice Man” dus niet tot de mogelijkheden behoort. Vervolgens blijkt die callsign er volstrekt niet toe te doen, want tijdens het spelen kom je hem niet één keer tegen. Een beetje vreemd. Nog zoiets geks: gedurende het spel stijg je steeds in rang, terwijl het karakter in wiens huid je kruipt, David Crenshaw, van begin tot eind de rang van kapitein heeft. Er wordt dus een soort onderscheid gemaakt tussen de speler (die idiote rangen als “Master Sergeant II” of “Senior Airman I” kan behalen) en de hoofdpersoon van het spel. Een bijzonder onlogische keuze van de ontwikkelaar die mijns inziens wat afbreuk doet aan de spelervaring. Toch is het moeilijk om niet heel enthousiast aan dit spel te beginnen. Het intro-filmpje van Tom Clancy’s H.A.W.X. ziet er namelijk prachtig uit en de lekkere muziek is opvallend goed gekozen.

Als speler kruip je, zoals gezegd, in de huid van piloot David Crenshaw die er op een gegeven moment voor kiest om het Amerikaanse leger te verlaten voor een veel beter betaalde baan als piloot bij Artemis Global Security: een privé-leger à la Blackwater. Hoewel het verhaal niet zo lang duurt en weinig diepgang heeft, komt wel aan de orde wat de gevaren zijn van het inzetten van privé-legers. Het verhaal wordt tussen de missies door hoofdzakelijk aan elkaar gekletst door video calls van leidinggevenden. Het is jammer dat ontwikkelaar Ubisoft zo gemakzuchtig is geweest. Het zeer indrukwekkende intro-filmpje laat immers zien wat op dit vlak mogelijk was geweest. En het ultieme spel ‘Strike Commander’ liet in 1993 al zien wat voor meerwaarde een goed verhaal en dito presentatie ook voor een vliegspel kunnen hebben. Toch blijven zaken als snelle actie, soepele gameplay en een beetje afwisseling natuurlijk het meest van belang.

Met die snelle actie zit het in ieder geval wel goed! Tom Clancy’s H.A.W.X. is echt een arcade vliegspel met hoofdletters. Zo is het zelfs niet nodig – en helaas ook niet mogelijk – om op te stijgen of weer te landen. Als speler neem je in elke missie de stuurknuppel pas over als het vliegtuig al in de lucht hangt. Ook beschik je in dit spel over een haast oneindige hoeveelheid raketten en kan je toestel tegen een aanzienlijk stootje. Op het normale moeilijkheidsniveau (waarbij wel moet worden opgemerkt dat ‘normal’ het laagste moeilijkheidsniveau is) is het mogelijk om tot wel vier keer vol te worden getroffen door een vijandige raket. Ook heeft dat geen enkele invloed op de bestuurbaarheid van je vliegtuig! Op de hogere moeilijkheidsniveaus is het vanzelfsprekend sneller einde oefening, maar echt realistisch is het niet. Dit geldt ook voor een van de features waarmee dit spel zich probeert te onderscheiden: de mogelijkheid om tijdens het vliegen de zogenaamde ‘assistance’ uit te schakelen. Als je dit doet, verandert het camerastandpunt en wordt het mogelijk om het vliegtuig op volle snelheid vrijwel om zijn as te laten draaien wat een groot voordeel geeft in ‘dogfights’. De kans dat je toestel dan in een ‘stall’ terechtkomt is groot, maar dat kan niet verbloemen dat de manoeuvre natuurlijk hoogst ongeloofwaardig is. Leuk is het allemaal wel! Al had de besturing – die voor het overige dik in orde is – hier wel wat eenvoudiger gemogen. Ook door het aparte camerastandpunt heb je soms geen idee welke kant je nu op gaat.

Hoewel het altijd beter kan, ben ik ook tevreden met de afwisseling die wordt geboden. Zo zijn er verschillende soorten missies die variëren van het simpelweg uit de weg ruimen van vijandige vliegtuigen tot het escorteren van bommenwerpers of het vernietigen van gronddoelen. Ook moet soms extreem laag worden gevlogen om radardetectie te voorkomen of moet een vijandig doel exact via een vooraf bepaalde aanvliegroute worden benaderd om verdedigingsinstallaties te omzeilen. In de meeste gevallen bestaan de missies uit een combinatie van de hiervoor genoemde activiteiten, waarbij het overzicht helaas vaak ontbreekt. Verder kun je als speler ook gebruik maken van verschillende typen wapens die allemaal net weer een andere tactiek vereisen. Dat kan worden gevlogen met 50 verschillende toestellen, draagt onverwacht dan weer niet bij aan de afwisseling. Omdat de vliegtuigen zich allemaal op vrijwel dezelfde wijze gedragen, voegt het namelijk weinig toe. Voor het oog is het natuurlijk wél leuk dat je vaak naar een ander toestel kunt kijken, zoals heel het spel in grafisch opzicht goed te pruimen is. Pas wanneer je echt heel laag vliegt, zul je zien dat met name de bomen één grote pixelbrei zijn, maar over het algemeen ziet alles er prima uit.

Conclusie en beoordeling

Tom Clancy’s H.A.W.X. is zeker geen briljant spel, maar je kunt je er absoluut mee vermaken. Na 19 missies (en een paar uur spelen) zit de verhaallijn er alweer op en hoewel dat betrekkelijk kort is, had het ook niet langer moeten duren. Na die paar uur is het wel weer mooi geweest. Er wordt namelijk best wat afwisseling geboden, maar niet genoeg om bijvoorbeeld een 20-urige ‘campaign-mode’ mee te vullen. Voor de prijs waarvoor het spel anno 2010 te koop is, is het zeker de moeite waard. Dat iemand er ooit zes tientjes voor heeft durven vragen, is daarentegen een grof schandaal.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • snelle actie
  • voldoende afwisseling
  • goede muziek
  • verhaal duurt niet lang
  • Minpunten
  • soms onoverzichtelijk
  • geen ‘echte’ tussenfilmpjes
  • onderscheid speler/hoofdpersoon
  • verhaal duurt niet lang

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat duurt niet meer zo erg lang! Dit lijkt me wel een goede game

  • Wordt het dan nog langer wachten?

  • neeeeeee!!!!!!!



    Dat was de perfecte datum, net na mijn examens :(!!!

  • Ik denk wel dat die datum min of meer klopt.

  • ik hoop het, kwil die game :D

  • hhmm maakt voor mij niet uit wanneer brawl uitkomt. Elke keer dat gedoe van dat uitstellen enzo. Wordt er een beetje moe van.

  • Kutzooi…

  • ag ja boeie ik vind t niej zo bijzonder spel….maar wel zeer kut dat hij nu nog geen release heeft.!

  • dat is dus nog langer wachten

  • Nintendo kan het goed maken door ons Mario Kart eerder te geven dan Japan en Amerika!



    NoE: Doe eens wat meer je best voor je fans!

    Ze zijn hier bijna niet in beeld… Amerika heeft Reggie, Japan Iwata, maar wie is nou de baas van NoE, bijvoorbeeld?

  • NNNNNNNNNNNGG IK WIL DAT SPEL IN MIJN WII!!!!!!

  • als dit zo doorgaat stoten ze GTA4 nog van zn troon af met ''meest uitgestelde game ooit''

  • @ mr gans: duke nukem forever vergeten?

  • Op deze manier worden die Jappen online natuurlijk helemaal onverslaanbaar, ze hebben een gigantische voorsprong. :(

  • 6 Juni, lijkt me een logische datum.

  • please let it be soon:)

  • Je weet dus wel wanneer hij ongeveer uit komt, maar het blijft slecht vind ik dat het zolang duurt en telkens geen Release datum is

  • Lekker bezig Nintendo -_-'

  • is toch al uit??

  • wa duurt dit lang…:(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren