1. Mafia II (PS3)

Mafia II (PS3)

Veel kinderen dromen over een baan die ze later absoluut moeten hebben. Brandweerman, politieagent of dokter zijn gebruikelijk, al zijn er ook veel stoute kinderen die graag boefje willen spelen. Vito was nooit zo’n jongen. Hij wist wel wat hij wilde; een mooie dame, genoeg geld en een leuk huis in een rustige buurt. Maar juist hij komt door moeilijke omstandigheden terecht tussen al die boefjes en verwezenlijkt de dromen van duizenden kinderen; Hij krijgt niet de cel, de kogel en de hamer, maar de drank, de vrouwen en de auto’s. Maar is dit leven wel wat het lijkt? Mafia II weet de befaamde jongensdroom over de roem en het geld geweldig naar voren te brengen en hoe deze droom uiteindelijk op brute wijze uit elkaar spat.

Mafia II speelt zich af in een periode van zes jaar tussen februari 1945 en september 1951 waarin het leven van Vito Scaletta centraal staat. Jij speelt als deze veteraan van de Tweede Wereldoorlog wanneer hij terugkeert vanuit de frontlinies naar zijn thuishaven Empire Bay op medische gronden. Vers uit de trein wordt hij opgevangen door Joe Barbaro, zijn beste maat waarmee hij al een aardige geschiedenis in het misdaadcircuit heeft. Ondanks dat Vito opgepakt is heeft Joe niet van zijn fouten geleerd en is vrolijk doorgegaan in de onderwereld en werkt inmiddels voor de Maffiabazen in de stad. Via deze ‘connecties’ weet hij Vito voor eens en voor altijd uit het leger te krijgen en zorgt hij dat hij weer op zijn pootjes terechtkomt in de vrije wereld. De twee worden weer hechte vrienden en gaan dieper en dieper het leven van de welvarende gangster in, waardoor ze langzaam maar zeker volwaardige leden van de familie worden. Hier begint de opkomst en uiteindelijk afgang van Vito al, een verhaal dat je zal roeren, raken en absoluut mee zal slepen.

Mafia II is namelijk één van die weinige games met dat magische randje, waardoor je meegesleurd wordt naar Empire Bay. Jij bent Vito Scaletta. Jij leeft in de jaren ’40. Jij woont in Empire Bay. Het verhaal, de omgevingen en de personages komen zo realistisch over dat het bijna niet meer valt te onderscheiden van een echte stad in die tijd. Een voorbeeld: Op de radio hoor je altijd berichten die met de tijd meegaan, zo verandert de muziek per decennium, maar ook de disjockeys veranderen van tekst. Zo wordt er in de jaren ’50 gesproken over de ontwikkeling van de ‘Car Phone’ (dat later uit zou groeien tot het mobieltje) en is het antwoordapparaat in ontwikkeling. Maar er zijn nog veel meer dingen waardoor de game zijn sfeer optimaal neer weet zetten. Zo veranderen de auto's waarin gereden wordt naar mate de tijd verstrijkt; van de wat nettere wagens in de jaren '40 tot de snelle bolides van de jaren '50, ze zitten er allemaal in. Naast auto's, advertenties en dergelijke verandert de stad zelf ook mee wanneer je van de wat meer sombere oorlogsjaren rond 1945 overgaat naar de (te) vrolijke vijftigerjaren. Alles ziet er tegen die tijd veel kleuriger uit en voelt ook veel blijer. Allemaal kleine details waardoor Mafia II als een complete ervaring voelt.

Als Vito moet je natuurlijk de nodige klusjes opknappen voor je bazen, welke variëren van kleine autodiefstallen aan het begin van zijn misdaadcarrière tot enorme shoot-outs en liquidaties wanneer hij een grotere man is geworden op de straat. Wat je ook aan het doen bent in Empire Bay, alles voelt lekker soepel en vlot aan. Door de geweldige animaties en physics komen de vuurgevechten echt tot leven wanneer Vito wegduikt voor kogels als hij loopt, wanneer glazen muren kapot schieten en dekking voor je neus uit elkaar valt. Maar ook de vele achtervolgingen en vuistgevechten zien er fantastisch uit en zijn een welkome afwisseling op het idee van rijden en schieten, iets dat een game als Grand Theft Auto IV ook wel had kunnen gebruiken.

Qua techniek om deze klussen te klaren heb je weinig te klagen; er is een groot aanbod aan schietijzers om je vijanden te belagen en explosieven om naar ze te gooien. De mogelijkheden variëren van wapens uit de Tweede Wereldoorlog zoals de MP40 en de MG42 tot de echte Maffiawapens zoals mijn grote favoriet de Tommygun en een altijd handige Shotgun. Elk wapen speelt natuurlijk ietsje handiger en de een is ook dodelijker dan ander. Opvallend aan Mafia II is echter dat niet alleen jij sterk bent met wapens, maar je vijanden dit ook zijn. Een Magnum- of Shotgun-schot kan jou dus in één keer doden net als dat dit kan gebeuren met de vijand. Gelukkig heb je altijd nog je computergestuurde vrienden die door een vrij goede AI niet uit hun neus staan te vreten. Zo kan het in Call of Duty nog wel eens zijn dat je teammaten de vijand wel raken, maar dat jij het vuile werk op moet knappen. In Mafia II doden ze het grootste deel zelf en en je dus niet verplicht al het vuile werk zelf op te knappen. Dit houdt de gameplay eveneens iets frisser, doordat je ook wel eens bezig bent om zelf ook nog aan de bak te komen.

De gameplay is dus divers en daar is er natuurlijk ook de stad voor; Empire Bay is een vrij grote stad waar je vrij rond kunt rijden op het moment dat jij dat wilt. Het enige probleem is dat er in die grote stad vrij weinig te doen is. Natuurlijk, je kunt kiezen uit de vijftig type auto’s of honderden stukken kleding, maar buiten winkelen moet er voor een lid van de Maffiafamilie toch wel wat meer te doen zijn? Helaas is dit er echt niet bij in Mafia II zoals dat er wel was in Grand Theft Auto IV met onder andere drugsdealen, gang wars en uitgaan met vrienden. Maar om duidelijkheid te brengen in de vergelijking met eerdergenoemde free-roaming game: Mafia II is géén sandboxgame, er zit alleen een te verkennen stad in. Dit is natuurlijk een slap excuus om het missen van iets te doen naast missies te verbeteren, maar het is in ieder geval iets waar je rekening mee kunt houden voordat je de game koopt.

Naast dat je rekening houdt met kleine foutjes, is er natuurlijk ook heel veel goeds om dit te compenseren. Mafia II weet je in het verhaal te trekken met al zijn kleine schoonheden zoals geluid (zeker van de stemacteurs), animaties en personages. Het enige gebied waarop ontwikkelaar 2K Czech een kans heeft laten liggen zijn de graphics. Op de computer ziet de game er natuurlijk fantastisch uit, zoals het een PC-game betaamd, maar op de consoles is zeker ruimte geweest voor verbetering. Beide versies hebben ongelooflijk last van screen tearing (wanneer een voorwerp er ineens vlak uitziet), bevatten veel momenten waarop voorwerpen opeens verschijnen of verdwijnen en zien er bij vlagen niet al te best uit. Gelukkig dat de cutscenes er fantastisch uitzien, dat personages levendig overkomen en dat er details in overvloed zijn. Zo kun je een sandwich uit de koelkast pakken, maar zijn er ook gedetailleerde reclameborden die veranderen wanneer de tijd verstrijkt. Er zijn dus zeker een aantal punten waarop Mafia II had en misschien wel verbeterd moest worden in al die jaren van ontwikkeling, maar zeg nou zelf: Wanneer een game je zo in de ervaring weet te stoppen dat jij je een echte gangster voelt, wat wil je dan nog meer?

Conclusie en beoordeling

Mafia II is een bewegende, ontroerende en geweldige ervaring. De game weet je mee te krijgen in het leven van Vito Scaletta en dat leven heeft een geweldig verhaal. Dit doorspelen is absoluut geen straf, want alles speelt vlotjes en soepel door, door de grote verscheidenheid in gameplay; van een achtervolging in een mooie bolide tot het schoonmaken van toiletten, alles zit erin. Technisch is Mafia II af en toe ook een echte hoogvlieger door de geweldige animaties, indrukwekkende stemacteurs en het grote oog voor detail. Al die pluspunten weten makkelijk de enkele minpunten zoals de niet zo interessante open wereld en de af en toe slechte graphics te compenseren. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de geweldige cutscenes, de heerlijke vuurgevechten en hoeveel er wel niet te verzamelen en te kopen valt! Kortom: Mafia II is een must-play voor elke zichzelf respecterende gangster!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verhaal van Vito is briljant
  • In Empire Bay gezogen worden
  • Technisch hoogstaand
  • Groot oog voor detail
  • Heerlijke, Prachtige Cutscenes
  • Minpunten
  • Graphics bij vlagen niet erg mooi
  • Open stad is niet heel interessant

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De link doet het niet bij de eerste url dit / weghalen



    1 jaar is wel erg veel!

  • Oeps dubbelpost :S

  • als ze daar al een jaar voor nodig hebben dan hebben ze wel 50 jaar nodig voor die game want daar verandert ook de hele tijd iets aan

  • Kan haast niet mis gaan met deze titel!

  • Nee, zo god voorbereid, kan niet mis gaan!

  • Al een jaar? Dan kan ie maar beter heel goed worden ;) Maar dat zit vast wel goed :)

  • boah ik kan echt niet wachten

  • omg waar slaat dit op, dit is toch altijd zo… zolang jij het filmpje niet goed vind valt er altijd wel wat aan te veranderen, terwijl hij eigenlijk al goed is…

  • Altijd? MGS4 is een klasse apart! ;)

  • Ik heb echt medelijden met de makers van dat filmpje. Heb je iets heel moois gemaakt, veranderen ze weer iets in de game waardoor het verhaal van dat filmpje ook weer anders wordt, zucht…

  • Dat filmpje zou dan wel echt geniaal moeten zijn.

    Maar ik verwacht ook niks anders van MGS4.

  • snappen jullie wat ik bedoel ovr kojima san



    als hij begint moet t ook perfect af zijn met alles erop en eraan voor de gamers als ons



    sommige ontwikkelaars doen er een jaar over voor het hele spel en brengen ze fucking gare games uit waarmee ze mljoenen verdienen dankzij het hype en reclames door hun en de gamejournalisten zelf en wat krijgen wij niks alleen maar peace of shit en daarvan is 1 grote voorbeeld HALO 3 VAN BUNGIE!!!



    aan mgs4 werken 200 mensen dag en n8 om t helemaal af te krijgen en niet zoals assasins creed enal waar zoveel fouten in zitten en en de 1tonige missies niet eens mer kloppen en toch krijgt t een hoge cijfer……….RESPECT VOOR HIDEO KOJIMA die weet wat wij willen en doet ales om het waar te maken behalve mgs2 in de plant met raiden………..




  • ik zou voor deze game een PS3 aan gaan schaffen. ik wil deze game spelen!!!!!!!



    sorry hoor Gray Fox-Die maar het intwikkelen en produceren van Halo 3 nam egt wel wat meer tijd in beslag dan 1 jaar, en dat het een pauper game is geworden heeft meer te maken met het feit dat de game niet in de smaak valt bij sommige mensen (okey heel veel mensen), er zijn zat mensen die halo 3 helemaal geweldig vinden

  • METAL GEAR SOLID SAGA



    DAT IS HET ZELFDE ALS SAKAGUCHI GEVOEL MAAR DAN VOOR HIDEO KOJIMA :D

  • MGS4 wordt uber gruwelijk! (hoop/denk ik) =P

  • Die hebben de tijd :P.

  • Whoo!

    Hoeveel minuten zal dan wel niet dat introfilmpje duren?

  • Kojima heeft al beloof dat het Intro iets zal gaan doen dat de gaming wereld gaat verbazen…

  • dat belooft wat :-)

  • Dat mag dan wel één goede introfilm zijn, aangezien sommige grote films ook in die tijdspan worden gemaakt…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren