1. Mafia II (PC)

Mafia II (PC)

Na maandenlange onderhandelingen met 2K wist Don Pavel een gunstige overeenkomst te bekomen voor de overname van Illusion Softworks. 2K maakte cash geld vrij dat onmiddellijk gebruikt zou worden als fondsen om de ontwikkeling van Mafia 2 in een stroomversnelling te brengen. Don Pavel huurde een dubbele hoeveelheid illegale loonslaafjes uit het Oostblok in en liet hun vijftien uur per dag werken aan Mafia 2, tegen minimumvoorwaarden uiteraard. Af en toe draaide er eentje door en begon een andere over vakbondsacties te ratelen. Niets dat een goede ranseling of een nylondraadje niet kon oplossen vond Don Pavel. Dit betekende een serieuze besparing en een enorme budgetverhoging, waardoor de lonen van onze staf vertienvoudigd werden. Na enkele maanden kwam het management enkel nog werken in afgemeten maatpakken en aten ze ’s middags steevast Belouga kaviaar. Toen de game zowat klaar was voor de markt stelden we extra eisen aan 2K, wij konden geen hoge kwaliteit garanderen indien het ontwikkelingsbudget niet omhoog getrokken werd. Keer op keer werd de game uitgesteld en kwam er extra poen in de lade om het spel zo snel mogelijk in de rekken te krijgen. Pavel kwam ondertussen afwisselend met een Lamborghini Diablo en een Ferrari Enzo naar het werk. In het voorjaar van 2010 begon 2K dreigende taal te uiten, de code van de game moest onmiddellijk geleverd worden desnoods zou er geweld aan te pas komen. Don Pavel ging uiteindelijk overstag, en wist nog te bekomen dat de inkomsten van de DLC integraal op zijn Zwitserse rekening gestort zouden worden. “gewoon wat content uit het spel snijden” meldde hij op de interne beheersraad. 30% van de winst zou terug in de Tsjechische studio geïnvesteerd worden, een contract voor de volgende vijf Mafia games werd getekend, en het voortbestaan van de studio was verzekerd. De nog overlevende Oostblokkers werden het zwijgen opgelegd en het hele 2K Czech team ging op een welverdiende wereldcruise.

Hoofdpersonage Vito Scaletta is voorbestemd voor het leven als maffiosi. Bella donna’s, macht, snelle wagens en hoopjes bankbiljetten staan hoog op zijn verlanglijstje, en Vito is bereid serieuze risico’s te nemen om deze nobele doelen te bereiken. Vito’s partner in crime Joe Barabaro kan echter niet vermijden dat hij, na een misgelopen klus door de autoriteiten santé pede naar Sicilië gestuurd wordt, om daar te strijden tegen Mussolini’s troepen tijdens Operation Husky. In het heetst van de strijd vangt Vito een kogel. Hij overleeft, ontvangt wat medailles en een ticket retour naar Empire Bay. Zijn rustperiode zal slechts tijdelijk zijn, eens genezen mag hij terug aan de bak in het strijdtoneel van de tweede wereldoorlog. Good old Joe verschijnt terug ten tonele, en steekt daar door middel van het aanspreken van zijn connecties een stokje voor. Vito mag een kruis maken over het vervolg van zijn militaire carrière, en pikt de draad op waar hij hem bij vertrek achterliet. Joe regelt wat klussen voor Vito, die een onverwachte schuldenberg moet aflossen, en laat hem kennis maken met enkele van zijn niet zo koosjere compadres. De rise to the top van de twee bloedbroeders zal er één zijn met vele hoogtes en laagtes, geweldige successen en zware tegenvallers wisselen elkaar in snel tempo af.

Mafia 2 speelt zich aanvankelijk af ten tijde van de tweede wereldoorlog anno 1943. De oorlog toont zich in meerdere facetten van de wereld: Mistroostige klassieke muziek, Jazz, blues en oorlogsverslaggeving schallen door de radio. Hier en daar valt er zelfs een nummer van het originele Mafia te beluisteren. Propaganda posters voor de rekrutering hangen massaal aan de muren, en de hele stad baadt in een grauwe kleur, die gepaard gaat met een beklemmend sfeertje. Mensen dragen onopvallende kleding en de wagens zien er puur functioneel uit. Toch krijg je al rijdend de indruk dat er veel leven in Empire Bay zit. Er is veel variatie tussen de wijken onderling en de straten krioelen van het volk. In deze periode speel je een beperkt aantal chapters met niet al te interessante missies. Chapters omvatten een verzameling van opeenvolgende missies, waarna je bij afloop van een hoofdstuk automatisch overgaat naar het volgende. Sommige chapters heb je in een dik kwartier afgerond, maar vaak zal je ook ruimschoots over de 40 minuten gaan. Tussendoor zijn er gelukkig wel checkpoints, helaas zijn deze niet altijd even oordeelkundig geprogrammeerd, zodat je hier en daar vrij lange gedeeltes opnieuw moet spelen bij faling. Niemand rijdt graag drie keer over dezelfde weg, om dan voor de derde keer hetzelfde gesprek te moeten aanhoren. Toch zal je dit hoogstwaarschijnlijk bij enkele moeilijkere missies te beurt vallen. Tijdens de missies kan je vrij cruisen doorheen de wereld, veel valt er echter niet te beleven. Af en toe kan je een rondslingerende playboy of wanted poster oppikken wat de sfeer en authenticiteit zeker ten goede komt (vooral die verrukkelijke dames dan), maar side quests en randgebeurtenissen zijn bijzonder schaars. Eén enkele keer kwam ik voorbij een stel met autopech. Wat volgde was een vermakelijke conversatie tussen man en vrouw waarbij de verwijten na verloop van tijd hoog opliepen. Ik repareerde de wagen en sprak nog even met de dame in kwestie die niet aarzelde om avances te maken. Dit soort situaties kom je jammer genoeg zelden tegen, het zou de spelwereld nochtans een pak interessanter gemaakt hebben.

De aandachtige gamer zijn blik, bleef wellicht even argwanend stilstaan bij mijn referentie naar de niet al te interessante missies. Deze missies worden door de ontwikkelaar gebruikt om meerdere personages te introduceren, en je het gevoel te geven dat je onderaan de ladder start. Geef een werkschuwe arbeider een pak slaag, steel wat wagens, en deel vervolgens nog wat meer meppen uit; Veel variatie krijg je aanvankelijk niet voorgeschoteld. Wanneer je een oldtimer wilt bemachtigen, moet je eerst door een mini-game met lockpicks die gelijkaardig is aan het systeem van Oblivion. In Mafia 2 is dit systeem simplistisch en snel, dat laatste geldt ook voor de hand to hand combat. Je mept met de linker en rechtermuisknop, en ontwijkt de slagen van vijanden door de spatieknop ingedrukt te houden. Behoorlijk flauw dat de tegenstander je nooit kan raken als je gewoon blijft ontwijken. Later krijg je dan ook nog eens de mogelijkheid om een counter uit te voeren, de uitdaging is helemaal zoek. Moest dit een korte passage betreffen was het niet problematisch, al te vaak moet je echter je knokkels pijnigen. Het gebruik van melee wapens als knuppels, boksijzers, matrakken en messen had hier voor de nodige variatie kunnen zorgen. In tussenfilmpjes worden deze vaak naar voren geschoven, maar vreemd genoeg kan je ze zelf nooit hanteren. Ergerlijk is dat gewone voorbijgangers op straat niet eenvoudig in elkaar geslagen kunnen worden, steeds weer zwenkt de camera en moet je door wat in feite een mini-game is. De argeloze wandelaars blijken zelfs niet onder te moeten doen voor geharde maffiosi in gevechten, toch een tikkeltje bevreemdend.

Net wanneer Mafia 2 wat lijkt te gaan vervelen, raakt het spel plots in een stroomversnelling. Vanaf chapter vijf krijg je geweldige tussenfilmpjes voorgeschoteld, en volgen de shootouts en achtervolgingen zich in razend tempo op. Stelselmatig raken Vito en Joe dieper verwikkeld in grotere operaties, en leren ze onderwereldfiguren met meer aanzien kennen. Gedaan met de armzalige klusjes, eindelijk stroomt het grote geld binnen. Met verhoogde glorie en faam komt ook een vergroot risico, een simpele klus uit het verleden keert als een wraakzuchtige boemerang terug in Vito’s gezicht. Deze tegenvaller zorgt voor een meesterlijke FlashForward, die Empire Bay de jaren ’50 in katapulteert. Vito moet meerdere keren in zijn ogen wrijven, om dan te constateren dat de wereld een grandioze transformatie ondergaan heeft. De swing zit er serieus in, Empire Bay is helemaal open gebloeid: Het gepeupel draagt nu gracieuze, charmante kleding en rijdt rond in kleurrijke sportwagens. De radio’s spelen vrolijke muziek met veel pop en rock&roll.; Propaganda posters zijn verscheurd en maken plaats voor flashy reclame, Let the good times roll.

Vito voelt zich meteen weer thuis, Joe helpt hem terug op het slechte pad, en zeer spoedig knallen ze zich van het ene vuurgevecht naar het andere. Het welbekend cover systeem uit Gears of War en GTA IV wordt ook in Mafia 2 toegepast, er lijkt geen ontkomen meer aan tegenwoordig. Qua wapens krijg je wat proppenschieters en automatische geweren zoals de klassieke Tommy Gun voor handen. Het aanbod is vrij beperkt maar afdoende, enkel de sniper en bazooka behoren niet tot het geijkte arsenaal. Geen sluipschutter missies dus in Mafia 2. Het schieten met deze wapens is een waar plezier, je merkt ook duidelijk dat bepaalde wapens doeltreffender zijn op lange afstand. Het geluid van de geweren is een genot voor het oor en de vernielingen die je aanbrengt bij het doorzeven van objecten zijn best indrukwekkend.

Doorheen Mafia 2 zullen Vito en Joe vaak lange ritten doorheen Empire Bay moeten maken. Het valt op dat de ontwikkelaars, je steeds weer een zo lang mogelijke route voorschotelen, in een overigens niet al te grote wereld. Laat dit geen punt van kritiek wezen, maar mij leek het soms alsof er getracht werd de korte duur van het spel (+/-13 uur), hierdoor kunstmatig te verlengen. Geen punt van kritiek want het rijden is echt zalig, de wagens en dan vooral de cabrio’s, zoals de Shubert Frigate en de Ascot Bailey produceren een geweldig geluid, en het rijden door de stad op zich een aangename blijkt een aangename verstrooiing te zijn. Het loont zeker de moeite om tijdens een chapter, eens niet de voorgelegde wegen te volgen, en op eigen initiatief wat rond te rijden. Als je Mafia 2 op vol detail kunt afspelen, zul je merken dat er veel tijd en aandacht is gegaan naar de grafische presentatie. Bepaalde gedeeltes van de spelwereld komen nauwelijks of niet aan bod, wellicht worden deze bij de komende dlc pakketten nadrukkelijker in het spel betrokken. Neem zeker eens de tijd om het prachtige Chinatown ’s nachts te bewonderen. De sfeervolle Lampionnen, immer bloeiende kerselaars en drakenbeeldjes zorgen hier voor een heerlijke sfeer. Tijdens het autorijden, zal je af en toe onlogische kamikaze acties van bestuurders tegenkomen. Of ze hebben doelbewust dronken chauffeurs in de wereld geplaatst, of de Artificiële Intelligentie van de bestuurders schiet tekort. Ik gok op het tweede, het lijkt soms wel of ze massaal oogkleppen op hebben. Meerdere keren werd ik zonder aanwijsbare reden zijwaarts geramd door zo’n halve gare, achteruitkijkspiegels zijn er voor een reden idioot! Ook bij het rondlopen merk je dat er niet veel moeite in de AI is gestoken. Zo stappen mensen gewoon rustig door als je ze onder schot houdt, en wanneer je tegen hen aan ramt, ontvang je geregeld een vriendelijke groet.

Vreemd volkje die Amerikanen. Tussen al dat volk zal je uiteraard ook kennis maken met de arm der wet, die veelvuldig aanwezig blijkt te zijn. Ze zijn niet meer zo streng en volhardend als in Mafia, even versnellen en ze houden de achtervolging wel voor gezien. Enkel als er vier sterren op je conto staan is het opletten geblazen, de flikken halen massaal hun Tommy Guns boven, en doorzeven je wagen in vrij korte tijd. Dat geeft je gelijk even tijd om de schitterende schademodellen te bewonderen, puik werk.

Vito is een koelbloedige moordenaar, wanneer hij een contract als huurmoordenaar bespreekt, steekt hij rustig nog wat stukjes vlees achter de kiezen, om daarna een glaasje wijn naar binnen te kappen. Zelfs de basisregels van zijn organisatie zijn niet heilig voor hem, geen wonder dat hij zich regelmatig in een lastig parket zal bevinden. Al spelende merk je dat de problemen zich opstapelen, de zeepbel van het aanlokkelijke, zorgeloze mafia bestaan spat stukje per stukje uit mekaar. Vito’s verhaal wordt op een meesterlijke manier uitgewerkt, door het veelvuldig gebruik van prachtige tussenfilmpjes. De cutscènes zijn stuk voor stuk van hoge kwaliteit, behalve Vito en Joe worden nog andere memorabele karakters naar voren geschoven. Er wordt echter een dusdanig groot aantal heerschappen gepresenteerd, waardoor je bepaalde personen al snel vergeten bent. Het zijn meestal wel leuke personages, maar ze komen later slechts kortstondig of eenmalig aan bod. In Mafia was er één hechte kliek, waardoor je meer betrokken raakte bij de personages en hun verhaal. In Mafia 2 kan je soms wel vijf nieuwe kennissen binnen een chapter ontmoeten. Het verhaal werkt merkbaar op naar verschillende climaxen binnen chapters en overkoepelt de gehele ervaring. In Empire Bay, zullen de machtsverhoudingen tussen de drie families (Vinci, Falcone en Clemente) behoorlijke aardverschuivingen ondergaan. Het plotverloop gebeurt stap voor stap, op een duidelijke en geloofwaardige manier, met enkele vindingrijke verwikkelingen. Het meeslepende verhaal van Mafia 2 verdient een diepe buiging, al zijn de invloeden van klassiekers als The Godfather en Goodfellas overduidelijk aanwezig. Mafia 2 leunt hierdoor erg dicht aan bij een filmische ervaring, en slaagt op meesterlijke wijze in zijn opzet. Uiteindelijk biedt Mafia 2 iets te weinig missies waarbij je op het puntje van je stoel gaat zitten. De tussenfilmpjes zijn altijd van hoog niveau, maar qua gameplay binnen de missies ontbreekt het wat aan originaliteit. Gelukkig zijn er een aantal gedenkwaardige shootouts, vaak binnen gebouwen die de boel recht houden. Er zijn te weinig verrassingen in de gameplay, de missies van het originele Mafia waren een pak inventiever en maakten ontegensprekelijk meer indruk op de speler.

Net zoals iedere game heeft ook Mafia 2 enige leuke details die minder snel zichtbaar zijn, en ook wat minder fraaie kanten. Zo vond ik het grote aantal klonen dat rondloopt wel slordig. Ik stond eens in een restaurant, waar vijf gasten met dezelfde tronie aan het bikken waren. Een groter probleem was een kemel van een bug in chapter 12: Ik moest dat chapter een vijftal keren herstarten, omdat mijn auto telkens door de wereld viel en in het ijle bleef rondtollen. Als je dit soort bugs aan het einde van een chapter tegenkomt, kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die Mafia 2 voor onbepaalde tijd opzij leggen. Gelukkig zijn er nog wat fijnere zaken dan bugs te ontdekken. Zo werd ik, na een missie waarbij ik door een riool moest klauteren, aangesproken in een garage met: “You don’t need you car fixed, you need a bath”. Waarna een vrouw in een kledingszaak me al wat minder subtiel aansprak: “ All right pal, let’s make it quick, you stink!” Voor hetzelfde geld was ik daar niet gepasseerd en had ik dit nooit meegemaakt. De commentaar die Joe in petto heeft op Vito’s rijgedrag is ook noemenswaardig. Eens Vito het gaspedaal wat dieper induwt of voorbij een rood licht vlamt, zal Joe het niet nalaten om hem daarop attent te maken. Net als in veel games kan je in Mafia 2 een onbeperkt aantal drankjes nuttigen in een lokale bar, ook het effect daarvan stelt niet teleur. Dat er veel aandacht is besteed aan de radiostations is hopelijk wel duidelijk, net als in GTA IV spreken in Mafia 2 de media over je fascinerende escapades. Voor mensen die van sappige quotes houden, neem maar een noteblok bij de hand, want in Mafia 2 zijn ze welhaast ontelbaar.

Conclusie en beoordeling

Mafia 2 is een waardige opvolger van het legendarische Mafia. Net als Mafia komt het spel traag op gang waarna het verhaal en de missies geleidelijk aan interessanter worden. Naar het einde toe volgen de actiemomenten zich snel op en krijg je meerdere climaxen te verwerken. Als je op zoek bent naar een sterk verhaal gebaseerde game, met een authentieke mafia sfeer, dan mag je Mafia 2 niet negeren.Hecht je echter meer belang aan gameplay dan valt er heel wat kritiek te leveren. De gameplay brengt geen nieuwe elementen en blijft doorheen Mafia 2 vrij standaard.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Sterk verhaal
  • Prachtige grafische presentatie
  • Meesterlijke tussenfilmpjes
  • Belangrijkste personages zijn goed uitgewerkt
  • Mafia sfeer ten top
  • Geslaagde overgang van jaren '40 naar jaren '50.
  • Minpunten
  • Het ontbreken van een volwaardig Free roam concept met side quests en gebeurtenissen.
  • Een groot aantal ongeïnspireerde missies.
  • Teveel personages die vaak te kortstondig een rol spelen.
  • Aan de korte kant ondanks de lange rijafstanden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Oud nieuws, al een ruim een week bekend.



    PS:



    There are 263 million onlne PC gamers worldwide, added Stude, saying it was proof that the PC gaming market's death has been greatly exaggerated.





    Bron: http://www.developmag.com/news/29331/The-PC-market-is-not-dying-says-newly-formed-PC-Gaming-Alliance



    Het doel van de alliance is om het marktaandeel van de PC te verkondigen en om te bewijzen dat de PC helemaal niet dood is (komt ook bovenstaande quote vandaan).







  • Nou bijna alle titels die op de console groot worden komen wel naar de PC. Assassin's Creed, Halo, Gears of War, Mass Effect en ga zo maar door.

  • ja maar EERST op de console

  • ik denk dat xbox de nieuw pc voor games is geworden

  • Ze mogen dan wel een groot campagne starten dan.

    PC gaming is langzaam dood aan het gaan en dat is natuurlijk zonde.

  • @dopeloser

    als je het nieuws al gezien hebt, post het dan, maar ga niet zeuren dat het oud nieuws is

  • Goed initiatief, pc to the rescue.

  • PC gamers krijgen wat ze verdienen. Moeten ze maar niet mass-dowloaden. Jammer dan dat de mensen die wel netjes hun games kochten hier ook de dupe van zijn.



    Tel erbij op dat 80% van de pcgamers MMO's speelt ipv. traditionele games, alas. Denk niet dat ze nog een sterke comeback zullen maken.

  • het PC-gamen mag absoluut niet doodgaan, het PC gamen was het belangrijkste in de gamewereld.



    goed dat al deze bedrijven de PC Gaming Allience hebben opgericht, alles om het Pc gamen in stand te houden!!!!!!!!

    en die kut downloaders mogen ook op-kk-eren want zij zijn een van de voornaamste redenen dat PC gamen aan het sterven is!!!!!

  • @mr gans: Waren de roots niet bij de NES, die de industrie uit de gamecrash hielp?



    Beetje ironisch, Microsoft die zo'n organisatie steunt terwijl ze zelf een console hebben :P

  • Ehm ik ben een pc gamer en ik wordt blijkbaar door sommige mensen automatisch beschouwd als iemand die zn games downloadt?

    Pc games zijn nog lang niet dood. Voor veel belangrijke genres zoals FPS en RTS werkt de pc gewoon veel beter als de console. En volgens mij is pc gaming nog altijd het goedkoopst. Veel mensen hebben toch sowieso al een pc in huis (die je natuurlijk wel af en toe moet upgraden) en pc games kosten een stuk minder dan console games. Verder vind ik online gamen op de pc veel eenvoudiger en zijn er voor veel games een hele hoop interessante mods beschikbaar.

    Voor mij wegen de voordelen van consoles hier nog altijd niet tegenop (deels wel omdat ik een liefhebber ben van de bovengenoemde genres). Ik juich dit initiatief dus zeker toe.

    Als er trouwens zoveel mensen MMO games zouden spelen kan ik enkel besluiten dat het aantal mensen dat pc games speelt in totaal nog steeds enorm groot moet zijn want andere pc-games verkopen naar mijn weten nog steeds erg goed (waarom zouden ze anders uitgebracht worden?).

  • Enige reden waarom mensen niet op de pc meer gamen is omdat het zo verraderlijk duur is. Als ze daar iets tegen kunnen doen dan komt het wel goed.

  • –=xXx**( PC Gaming ALL THE WAY )**xXx=–

  • @robert666



    Al vaak genoeg 'submit news' stuff gedaan, kwam alleen nooit uit tot een bericht, maw: I don't bother, zoiezo veranderd het er niks aan dat dit al veel langer bekend is!

  • Games spelen op de PC is gewoon een dure hobby, je moet minimaal 1 keer per jaar je dure videokaart ( die meestal duurder is dan een Xbox 360 of Playstation 3) vervangen om de nieuwste games te kunnen spelen. Daarom stappen steeds meer mensen over op een console.

  • Echt geweldig dit, maar Microsoft erbij :P.

  • Dan moeten ze eerst maar is de hardware goedkoper maken voor PC Gamers zodat ze de games kunnen draaien op de manier waar PC Games voor gemaakt zijn. Anders zal de PC niet terug slaan..

  • Echt geweldig dit, maar Microsoft erbij :P.



    Meer dan logisch HET OS voor gaming is van Microsoft, nl Windows

  • @ Jorenmartijn



    jah okey :P ik zal het ff aanpassen

    ik bedoelde er alleen mee dat het voor mij met pc gamen begon. ik zal proberen duidelijk te zijn de volgende keer. ik ga namelijk niet zo lang mee dat ik de nes nog bespeeld heb :P

  • @ dopeloser:

    Nieuwssubmit!

    Gewoon doen, bij mij stond het nieuws er ook een dag later op. ;)



    Maarreh, gaat dit veel effect hebben dan? Mij maakt het niet uit waar ik op game, als de games maar vet zijn en ik een controller(!!!) kan gebruiken.


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren