1. Mafia II (PC)

Mafia II (PC)

Een kleine acht jaar geleden kwam het originele Mafia uit. Wegens de voor die tijd grensverleggende graphics en filmische verhaalvertelling won de game vele prijzen. Ook deze schrijver waagde zich in die tijd aan het avontuur. Op dat moment was ik twaalf jaar oud dus kon ik het verhaal niet echt volgen maar toch liet alles een diepe indruk bij mij na. Nu zijn we een aantal jaar ouder en wijzer. Hetzelfde geld voor de in 2002 kleine Tsjechische ontwikkelaar Ilusion Softworks, nu 2K Czech dat na lang wachten het vervolg uitbrengt. Vertalen deze jaren en extra wijsheid zich in een nog betere game dan het origineel?

Mafia II speelt zich gedurende acht jaar tussen 1943 en 1951. In deze tijd volgen we de jonge Siciliaanse immigrant Vito Scaletta welke al op jonge leeftijd in aanraking is gekomen met de georganiseerde misdaad in de fictieve Amerikaanse stad Empire Bay. Tijdens een kruimeldief inbraak in een juwelierszaak heeft hij echter pech en wordt gearresteerd door de politie. Vito krijgt de keuze om de gevangenis in te gaan of in het leger te vechten. Hij kiest voor het laatste waarna het spel begint tijdens Operatie Husky, de invasie van Sicilië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit level doet ook meteen dienst als tutorial. Hoewel dit redelijk kleine level niet veel betekenis heeft in het gehele verhaal maken we hier wel kennis met één van de sterkste punten van het spel: Sfeer en detail.

Wanneer de tutorial is afgelopen komen we uiteindelijk in het winterse Empire Bay van 1945. Mensen lopen rustig over straat om niet overeind te vallen en de rook uit de schoorstenen wekt een gemoedelijke sfeer. Als je op deze manier naar Mafia II kijkt is het één van de meest sfeervolle games van de afgelopen jaren. Het is bijna te beschouwen als een soort tijdmachine naar een compleet andere tijd. Maar weinig games lukt het om je echt te doen geloven dat je in een andere tijd terecht bent gekomen maar door de vele aandacht voor detail en sfeer slaagt het spel er zeer goed in. Ook het verschil in tijdperk is goed uitgewerkt. Zo voelen de missies in 1945 zeer somber aan. Je merkt dit ook aan de karakters die je tegen komt. Velen van hen hebben het moeilijk om het hoofd boven water te houden tijdens de economisch zware tijden. Wanneer je de missies in 1951 bereikt is iedereen een stuk vrolijker. Ook de muziek in de auto met authentieke nummers uit deze jaren verandert van sombere jazz naar vrolijke rock and roll. Deze details werken niet alleen audiovisueel maar ondersteunen ook de gameplay. Zo zijn de jaren 40 auto’s op zich al moeilijk te besturen maar als ze glijden op het ijs wordt dit nog moeilijker. Wanneer je de jaren 50 bereikt zullen de auto’s een stuk sneller aanvoelen. Het realistische rijgedrag zou door sommige mensen als een minpunt kunnen worden ervaren. Je faalt namelijk wel eens een missie omdat je auto in de rivier glibbert maar ik had hier persoonlijk geen problemen mee. Het is een realistisch spel dus je moet voorzichtig zijn. Als je met deze instelling het spel in gaat zal je het rijgedrag al snel leren kennen.

Net zoals in het originele Mafia is er in deel twee zeer veel aandacht besteedt aan het verhaal maar vooral aan de manier waarop dit verhaal wordt verteld. In plaats van een Hollywood achtbaanrit hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om een meer literaire lijn te gebruiken. Elke missie heeft een climax maar net zoals in een boek kan je niet het hele hoofdstuk vuurwerk naar de lezer gooien. Daarom zitten er ook rustpunten in een missie met taken zoals: ‘Koop een pak’ of ‘Verander de nummerplaat van deze auto’. Deze rustpunten zorgen ervoor dat de realistische sfeer van het spel wordt versterkt. Of je deze opbouw goed of slecht vindt ligt heel erg aan je persoonlijke voorkeur. Mensen die constant actie verwachten zullen bedrogen uitkomen als ze tijdens een missie een WC moeten schoonmaken. Persoonlijk vond ik deze opbouw echter zeer goed uitgewerkt en vond ik het helemaal niet erg om vaak de controle over Vito te verliezen om vervolgens te kijken hoe hij een pakje illegale sigaretten verkoopt. Het is allemaal in dienst van het verhaal en de sfeer.

Wat het verhaal ook versterkt is de voice-acting. Omdat deze is opgenomen op een soortgelijke manier waarop animatiefilms worden ingesproken konden de acteurs dus zien waar de karakters in het spel zich bevonden. Hierdoor voelen de stemmen een stuk realistischer aan dan in de meeste games. Hoewel er natuurlijk een aantal rotte appels tussen de acteurs zitten zijn de hoofdpersonen stuk voor stuk zeer geloofwaardig. Vooral de directe vrienden en familie van hoofdpersoon Vito komen goed uit de verf. Zodra de ondersteunende instrumentale muziek ook aanzwelt, is het dan ook genieten geblazen van de filmische sfeer.

Aan het einde van het verhaal heb je het gevoel dat je net naar een zeer goede film heb gekeken die alleen een stuk langer duurt dan een film. Helaas heeft Mafia II toch een aantal minpunten in het verhaal zitten die het origineel niet had. Mafia was een gesloten verhaal met een duidelijk begin en een duidelijk einde. Mafia II daarentegen heeft een ongelofelijk open eind dat zoveel interpretaties heeft dat je ervan gaat duizelen. Het is zeer jammer dat het sterke verhaal met een redelijk goedkoop trucje snel ten einde komt. Het is te hopen dat een mogelijk vervolg de draad van het verhaal weer oppakt en deze goed beëindigd in plaats van een cliffhanger zoals we die nu krijgen. Dit is echter niet het enige wat ik heb aan te merken op het verhaal. Na afloop bekroop mij namelijk het gevoel dat sommige delen van het spel nogal ‘snel’ voelde in vergelijking met de rest. Zo is er een missie waar de tijd opeens zes jaar in de toekomst wordt gezet in een uurtje tijd. Het was misschien beter geweest om hier iets meer speeltijd voor te rekenen in plaats van het snel af te raffelen. Daarnaast is de speeltijd van Mafia II een stuk korter dan het origineel. Als je jezelf goed kwaad maakt kan je het verhaal binnen tien uur klaar hebben terwijl Mafia om en nabij de twintig uur aanbood.

Naast het verhaal is er weinig te doen in de stad. Er zijn enkele achievements die je kunt halen om aan je Steam vrienden te laten zien maar heel veel nut heeft dit niet. Toch is dit een verbetering als we gaan kijken naar het origineel. Hier had je namelijk alleen het verhaal en helemaal niks anders. Het was zo lineair als een rietje zonder enige vrijheid tussen de missies door. In Mafia II kan je naast de verhaallijn ook winkels overvallen, nieuwe kleding kopen en auto’s gaan opknappen om zo een voordeel te hebben tijdens een achtervolging. Een positief punt wat uit een aantal missies van het origineel is meegenomen en versterkt is dat sommige missies meerdere einden bevatten. Zo is er een bepaalde missie waarin ik een hoge baas van een bevriende familie uit een landhuis moest helpen terwijl vijanden het landhuis bestormden. Hier heb je de keuze om jezelf onder een bed te verstoppen, het raam uit te klimmen, in de armen van de vijanden lopen en nog een aantal mogelijkheden. Dit soort keuzes komen tijdens een aantal missies in het spel terug. Hoewel het totale verhaal maar één einde bevat wil je toch het spel opnieuw spelen om de andere keuzes te zien. Hoewel dit niet een enorme replaywaarde oplevert is het toch de moeite waard.

Naast enkele aanmerkingen op de gameplay zijn er ook enkele problemen van technische aard. Hoewel het spel op een gemiddelde PC een zeer goede framerate kan halen is het ook duidelijk te zien waarom deze een goede framerate kan halen. Het spel heeft namelijk een behoorlijke hoeveelheid aliasing die niet gemakkelijk verholpen kan worden. Ook is het vreemd dat de anti-aliasing knop maar twee standen heeft: Aan en uit. Zeker 99% van de games heeft een optie om deze op verschillende standen te zetten. Dit doet mij vermoeden dat de optie nog niet helemaal werkte toen het spel naar de uitgever moest. Gelukkig is dit probleem te verhelpen door middel van wat te knutselen in je driver instellingen maar het is te hopen dat hier ooit een patch voor komt. Deze patch zou dan ook mooi de memory bug kunnen aanpakken die na ongeveer twee uur spelen de kop op steekt en alles minder speelbaar maakt.

Conclusie en beoordeling

Of je van Mafia II kan genieten zal heel erg van jezelf afhangen. Het spel heeft enkele duidelijke problemen die een struikelblok kunnen veroorzaken zoals de te korte speelduur, het vreemde einde en enkele technische mankementen. Het zure is dat deze problemen verholpen konden worden als het spel net iets langer in de ontwikkelingsfase was gebleven. Hoewel Mafia II voor de meeste veteranen van het origineel een goed vervolg is had er gewoon meer in gezeten. Toch blijft het spel zeker één van de betere titels van het jaar en staan de sfeer, het detail en het verhaal als een huis.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Sfeer en detail
  • Rijgedrag
  • Verhaal
  • Audiovisueel
  • Minpunten
  • Te kort
  • Vreemd einde
  • Technische mankementen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • welke spellen zijn er op dit moment gemaakt/in de maak met die havok engine?

  • Aangepast, Robert. ;)

  • geen idee maar wel leuk ps3 weer goed uit verf komt :)

  • Saints row draait ook op de vorige engine, misschien dat Saints row 2 op deze engine zal draaien :D

  • steeds meer goede berichten voor de ps3 .. cool ;)

  • Weer een goed bericht voor de PS3. :)

  • Idd weer een goed bericht en die hoor ik erg graag :D

  • De Harvok-engine wordt best veel gebruikt geloof ik… Tof dat ze weer een nieuwere versie op de markt gebracht hebben!

  • Nog realistischer lijkt me tof. Ze verwachten dat hij beter zal draaien op de ps3 maar hoeveel beter dan?

  • meh

  • @eyeshield86

    Jij hebt zeker een 360? Muhaha =P

  • Er zijn veel goede spellen uitgekomen op de engine van Havoc.

    Van deze verwacht ik dan ook niet minder.

  • Pfoe, ik weet niet wat ik hiervan moet denken.

  • Ik heb Havok 4.0 nog nergens gezien. Ze zeiden dat die gebruik van de GPU zou maken voor physics.

  • hmm, ik weet niet denk dat het belacheljk is om te zeggen dat hij beter werkt op de ps3. 360 is krachtig genoeg en komt bijna overeen met de ps3

  • hier een een hele lijst aan games die gebruik maken van havok:

    http://www.havok.com/content/blogcategory/29/73/

  • Wanneer begint die GDC eigelijk???

  • @Wout0r



    nope een ps3

  • Meer realisme in games, dat klinkt goed ;)

  • w00t, mooi zo, nu maar hopen dat Valve dit gaat gebruiken voor HL3 :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren