1. E3: Rome: Total War

E3: Rome: Total War

Sinds Shogun: Total War het licht zag, is de Total War serie niet meer weg te denken uit de wereld van strategiespellen. De opvolger van dat spel, Medieval: Total War, was van een vergelijkbaar niveau met slechts marginale verbeteringen. Activision hoopt met Rome: Total War wél een grote stap voorwaarts te maken en dat lijkt ook te gaan lukken.

In een eerdere impressie van Rome Total War heb je de belangrijkste verbeteringen al kunnen lezen. Kortweg kunnen we stellen dat de grootste verandering de overstap naar volledig 3D is. In Rome Total War speel je veldslagen met soms wel 10,000 man, waarbij elk mannetje in 3D weergegeven is. Technisch is het zelfs mogelijk om gevechten met maximaal 46,000 mannetjes tegelijk te voeren, maar dat zal in de praktijk niet voorkomen omdat het dan sowieso voor de speler zelf al niet te coördineren is.

De interface van het spel is flink veranderd. Ook Rome Total War bestaat uit twee gedeeltes: de map waarop je de legers verplaatst en een 3D gedeelte waarin de veldslagen worden uitgevochten. De map lijkt absoluut niet op de mappen die we kennen uit Shogun en Medieval en is nu veel gedetailleerder weergegeven. Bovendien zijn de dingen die je in de provincies bouwt daadwerkelijk zichtbaar.

Ook het 3D gedeelte is flink verbeterd. Niet alleen is er de omschakeling naar volledig 3D, maar er zijn veel meer opties bijgekomen. Uiteraard brengen de nieuwe units zelf de nodige opties mee (denk bijvoorbeeld aan de immense Romeinse katapulten), er zijn in het algemeen meer opties. Zo zijn er meer formaties beschikbaar. Een heel aardige formatie die mij wist te redden tijdens een lastige veldslag was een formatie waarbij mijn Romeinse infanteristen zichzelf tussen hun schilden indekten waardoor ze niet kwetsbaar waren voor de vijandelijke boogschutters. Een ander handig nieuwigheidje is dat ook de aanvallende partij zijn troepen nu van tevoren in een positie mag brengen. Dit is vooral handig wanneer je een stad bestormt; je kunt je troepen nu zo neerzetten dat ze de stad op meerdere plaatsen aanvallen.

Een aardige toevoeging aan de totale gameplay is dat de hele omgeving reageert op wat er gebeurt. Zo zul je in sommige regio’s stofwolken zien wanneer je legers naar voren stormen. Wanneer je met vuur schiet, zal je doel na een tijdje ook echt in brand staan. Op die manier kan het voorkomen dat hele blokken van een stad, inclusief de soldaten zelf, in brand vliegen.

Er is veel werk gestopt in de manier waarop eenheden op elkaar reageren. In de vorige spellen was het zo dat als een eenheid ergens stilstond, hij een eenheid die erachter liep niet kon passeren. Nu zullen ze er wel degelijk langs lopen, of er óverheen lopen als het cavaleristen zijn. Inderdaad, paard tegen man wil nog wel eens slecht aflopen voor de man dus pas op met je cavalerie. Een heel foute, maar wel komische legereenheid is de eenheid met varkens. Elke soldaat heeft dan een varken die hij, wanneer jij dat wilt, in brand zet. De varkens rennen dan als een dolle in het rond, wat vooral paarden de stuipen op het lijf jaagt. Ook hier geldt: pas op dat je jezelf er niet mee hebt, want ook jouw paarden zijn bang voor in de brand staande varkens.

Grofweg kunnen we stellen dat Rome Total War er een stuk beter uitziet dan zijn voorgangers en een stuk meer vrijheid in zich heeft. Desondanks is het spel toch even laagdrempelig als de vorige spellen omdat veel dingen in het tactische gedeelte optioneel zijn. Je hoeft je niet bezig te houden met het organiseren van De Spelen of met politiek, maar het kán wel. Hoewel je deze titel eigenlijk niet kunt vergelijken met ‘gewone’ RTS spellen, is Rome: Total War voor mij voorlopig het beste strategiespel op de PC.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Dat spreekt voor zich, een beetje RTS fan licht nu al nachtenlanger wakker, zich verheugend op deze titel…

  • alleen wat voor pc heb je nodig om het te spelen, ik kijk er ook wel naar uit maar ik heb nie zo'n goeie pc.

    kijk ook uit naar LOTR: Battle For Middle Earth

  • zo dit lijkt me zeker cool, (de plaatjes dan heb de tekst nie gelezen):D

  • Kijk er al naar uit sinds ik op BBC dit zag!

    Zeker Mooi Spel!

  • mooi, strategisch, maar de age of…. serie staat bij mij bovenaan :P

  • Deze moet ik zeker gaan hebben :D en idd ook Battle for Middle-Earth



    Verder vraag ik me af wat de specs. hiervoor worden :D

  • Leuk leuk, maar ik wil mijn eigen legers bouwen, dus ik laat hem fijn aan mij voorbij gaan :)

  • Lijkt me wel leuk worden hoor, dit ging verder dan meeste RTS games.

  • Lijkt me erg tof, ik moet hem gewoon spelen, ook al kun je je eigen legers niet maken.

  • hoeso…je eigen legers niet maken.

    k snap t ff ni :S

  • Het zijn missies met pre-deployed legers, je hebt je legers al en krijgt er soms misschien versterking bij. Maar je hoeft helemaal geen basis te bouwen, resources te verzamelen en legers te trainen.

  • Vind het jammer dat die legers er zo saai uitzien. Totaal geen variatie.

  • @Guidfriet: ooit wel eens de camapaign gedaan van vorige spellen? Want daar kun je wel degelijk die dingen ;).

  • cool!

  • wow

  • egt cool, dit word wel een van de betere in het rts-genre

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren