1. Age of Empires III (PC)

Age of Empires III (PC)

Geschiedenis is een dieptepunt in mijn schoolcarriére. Hoewel ik een oprechte interesse heb voor de avonturen van onze voorvaderen kan ik die negens en tienen voor de toetsen maar niet uit me krijgen. Misschien ligt het aan de slaapverwekkende, monotone stem van mijn geschiedenislerares, of is het gewoon de schuld van die aandachttrekkende iPod Touch volgestouwd met spelletjes in mijn achterzak. Hoe dan ook, ik kan m’n interesse er niet bij houden. De eindeloze verhalen van het “mevrouwtje van vroeger” gaan er in het ene oor in en komen er bij het andere oor uit, de jaartallen smaken me als onrijpe tomaten in de mond en haar wanhopige pogingen tot grappen maken toveren bij mij geen glimlach, maar een hopeloos verdrietige grimas op het gezicht. Nee, geschiedenis is niet mijn ding. Maar om dan nog een klein beetje van de wereld voor mijn geboorte te leren probeerde ik, je voelt ‘m al aankomen, Age of Empires III.

Age of Empires III speelt zich af tussen de 15e eeuw en halverwege de 18e eeuw. Dit in tegenstelling tot zijn voorgangers in de serie, die de donkere middeleeuwen verkozen boven deze tijden van ontdekking. Want als jij wél opgelet hebt tijdens je geschiedenislessen, weet je op z’n minst dat rond deze tijd Amerika ontdekt en gekoloniseerd door Europese landen werd. Zoals we weten ging dit niet op een vredelievende manier, en dat zullen we merken ook in deze game. Zoals we gewend zijn van het Real Time Strategy (RTS) genre, is het de bedoeling dat je een basis, een economie en een leger opbouwt en je tegenstander compleet vermorzelt. Als je ooit Age of Empires of z’n vervolg, Age of Empires: The Age of Kings, hebt gespeeld zal je merken dat Ensemble Studios zich krampachtig aan dit spelconcept vasthoud en dat is geen probleem, want het werkt en het bevalt mij. Toch mis ik de nodige vernieuwingen die een nieuw deel van een serie als verfrissend doen aanvoelen. De makers proberen deze vernieuwingen wel degelijk te laten verschijnen; “home cities”, een nieuw tijdperk, revolutionare graphics en nieuwe units. Maar het voelt allemaal aan als meer van hetzelfde en dit is toch jammer.

Goed dan, met het gebrek aan vernieuwing terzijde concentreren we ons nu op de single-player en, om precies te zijn, de campaign. De campaign is een reeks van missies die de avonturen van de familie Black volgen. Ik zal weinig tot niets weggeven over het verhaal van deze campaign, maar ik kan je wel vertellen dat ze met de missies een nieuwe weg inslaan vergeleken met de voorgaande delen. In plaats van opdrachten die gebaseerd zijn op ware gebeurtenissen, zoals gezien in voorgaande delen, zal je in Age of Empires III een fictionele verhaallijn tegenkomen. Dit laat niet alleen het educatieve aspect van de campaign verdwijnen, ook de sfeer die we gewend zijn lost op in het niets. Om eerlijk te zijn viel er weinig sfeer te bekennen. Ik hoopte op een sfeer die op de New World wees; een onbekende plaats waar alles anders en gevaarlijk was. Die sfeer kwam ik nergens tegen en dat is natuurlijk jammer. Dit neemt echter totaal niet weg dat de missies intens en spannend zijn. De nodige variatie in levels van de campaign is zeker te vinden en de stemmen voor de karakters verdienen ook een compliment.

Als je dan je weg door de opdrachten hebt gevochten en de verhaallijn hebt uitgespeeld kun je een paar dingen gaan doen. Je kan het opnemen tegen de computer in skirmish. Dit is zoals we het gewend zijn: je begint met een niet al te groot aantal mannen, gebouwen en grondstoffen en het is aan jou om een goedlopende economie op te bouwen en natuurlijk een degelijk leger klaar te maken voor de strijd. Een leuke toevoeging aan de economie zijn handelsposten. Als je deze bemand krijg je extra grondstoffen voor iedere keer dat de trein langskomt, maar de kunst is om de handelspost vast te houden. Ook kan je kampen van verschillende indianenstammen in bezit nemen en gebruik maken van de manschappen van de stammen. Deze twee dingen zijn niet bijzonder maar wel leuke toevoegingen aan het spel. Er zijn acht speelbare civilisaties waaronder de Ottomanen, de voormalige Turken, Britten en Nederlanders. Nu is het natuurlijk een hele eer dat ons kleine kikkerlandje zich bevind in zo’n game als deze. Elke civilisatie heeft zo z’n voor- en nadelen en de Nederlanders hebben het voordeel van banken, waardoor ze razendsnel geld binnenkrijgen. Dit is nodig ook want de Settlers, mannen en vrouwen die bouwen, verzamelen, jagen en mijnen, kosten geld in plaats van eten. Ook kunnen de Nederlanders maar vijftig Settlers maken. En zo hebben ook de andere landen hun voordelen. Het is erg leuk om goed te kunnen zijn met je eigen land en al klinken de reacties van Nederlandse manschappen wat droog, ik heb ervan genoten om mijn eigen land te dienen, hoewel het niet zonder geweld ging.

De gevechten in Age of Empires III zijn al snel vrij grootschalig. De gevechtseenheden zijn verdeeld over cavalry, infantry, navy en artillery. Ook heeft de speler een explorer tot zijn beschikking die bijvoorbeeld veel schade kan toe richten met een speciaal schot of handelsposten kan opbouwen. Infantry eenheden zijn de meest basiseenheden, cavalry zijn paardrijdende eenheden en artillery bestaat uit machinegeweren en kanonnen, die explosies uitdelen. Deze explosies zien er gelikt uit, net zoals de rest van het spel. Age of Empires III’s grootste verbetering bevindt zich op het visuele vlak. De landschappen zien er goed uit, de gebouwen zijn realistisch en de gevechten zijn een weerzinwekkend schouwspel van ontploffingen, rond suizende pijlen, kreten en andere dingen die hierbij passen. Ook op zee zien gevechten er prachtig uit. Misschien zelfs nog wel beter dan op het land, vanwege de goede watereffecten en de massief grote schepen. Als je een gebouw verpletterd zie je splinters in de rondte dwarrelen en complete delen van het gebouw afbreken alsof ze van Lego zijn. Ja, hieruit kan je opmaken dat Age of Empires III op visueel vlak geslaagd is met vlag en wimpel. Naast de skirmish mode kun je natuurlijk ook online. Dit houd hetzelfde in alleen wordt de computer vervangen door een levend persoon. Er is weinig speciaals aan het online spelen in vergelijking met tegen de computer maar het is zeer vermakelijk en goed uitgewerkt.

Conclusie en beoordeling

Age of Empires III brengt weinig vernieuwing in vergelijking met de voorgaande delen van de serie, maar is nog altijd een sterke game. De campaign is vermakelijk en de missies zijn variërend maar de sfeer mist volledig en de verhaallijn slaat nergens op. Deze gemiste kansen worden goed gemaakt door de goed uitgewerkte single player skirmish en online functie. Al met al is het een geslaagde game met wat gemiste kansen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Het originele Age of Empires concept is er nog steeds.
  • Missies in de campaign zijn variërend en leuk...
  • Handelsposten en indianenstammen
  • Visueel
  • Veld- en Zeeslagen.
  • Spelen als Nederlanders
  • Online
  • Minpunten
  • De Age of Empires-sfeer mist
  • Weinig vernieuwing.
  • Maar hebben een ernstig gebrek aan sfeer.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lijkt me niks!

  • Lijkt me suf.

  • Lijkt me top!

  • Een MMO op de crysis engine, waar je zelf dingen kan toevoegen? Dit kan mischien wel eens iets worden.

  • LoL @ eerste 3 reacties xD



    Lijkt me wel een lache game worden btw :P

  • klinkt als iets dat wel potentie heeft, misschien checke als ie geen maandelijkse kosten krijgt. maar dat zal vast wel weer :S

  • Niks voor mij, dan speel ik liever Age of Conan of Warhammer Online

  • Een mmo met de crysis engine moet wel mooi worden maar of het dan ookhet spelen waard wordt . Moet en ik nog zien

  • Het plaatje ziet er veel belovend uit.

  • Hmm ben nog niet geintresseerd!

  • Misschien word dit wel wat. Plaatje ziet er goed uit.

  • Een mmo op de cryengine 2 ?

    Amazing !

  • Klinkt veel belovend. Life on Mars.

  • Yeah, golven in de ruimte in een MMO. Altijd al willen doen :')

  • Al dat MMO gedoe doet me niks..

  • -__-

    MMO met Cryengine. Raar.

    Dan nog, het is second live achtig. Laame.

    Dan heb ik liever een MMOFPS in space met de cryengine.

  • ik hou niet echt van MMO games, ook niet als ze op de cryengine draaien.

  • Zonder maandkosten zou ik het wel kopen maar deze game is gewoon gemaakt om te mislukken

  • Lijkt me eigenlijk best lachen …



    Als de game 20 euro kost zonder bijkomende kosten ..

  • Zonder maandelijkse kosten kan het misschien wel leuk zijn.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren