1. Pokémon Diamond (NDS)

Pokémon Diamond (NDS)

Iedereen zal de plaatjes wel gezien hebben, hele hordes kleine Japannertjes die voor een gameshop liggen te slapen. Maar niet alleen in Japan zijn gamers zo gek. Zo getuigd een kranten artikel daterend uit 2007. Toen bivakkeerden er voor de Intertoys 11 jongens en een meisje bewapend met een slaapzak, een rugzak vol eten en drinken en een opgeladen DS met daarin de 3de generatie Pokémon spellen. Volslagen idioten hoor ik jullie denken, en dat ben ik compleet met jullie eens maar ik was wel degene die die idioten bij elkaar heeft gebracht en vrolijk erbij zat. Met Pokémon Ruby in de DS werden er nog laatste voorbereidingen getroffen, de Pokémon werden geordend en de items gegeven zodat ik helemaal klaar was voor het nieuwe deel van de Pokémon reeks.

De vreugde was dan ook groot toen eindelijk de winkel open ging en ik mijn exemplaar van Pokémon Diamond in de handen mocht nemen. Nog nooit hadden mijn benen zo snel de fiets laten voortbewegen als die dag. Thuis werd bruut het plastic van de game afgerukt en langzaam zag ik het openingsscherm van mijn nieuwe aanwinst verschijnen. Ik koos zoals gewoonlijk mijn naam die door de een of andere man met grijze haren werd gevraagd en toen mocht het avontuur zich aan mij openbaren. Vergezeld door mijn blonde hyperactieve vriend liep ik het begin van het verhaal door tot ik eindelijk mijn eerste Pokémon mocht kiezen. En vanaf daar begon de pret. Nadat ik gelukkig al snel mijn Running Shoes kreeg om me sneller door de wereld voort te bewegen kon ik mijn Pokédex in ontvangst nemen om gewapend met een handjevol poké balls mijn team uit te breiden.

Gamefreak had een hele hoop spectaculaire veranderingen beloofd en ik moet zeggen dat ze op visueel vlak absoluut een goede keuze hebben gemaakt door het vogelperspectief te vervangen door een camera die schuin boven de wereld hangt en alles in semi-3D op je scherm tovert. Gelukkig blijft het niet bij deze verandering aangezien ook het battle systeem op de schop is gegaan. Waar in de vorige games het type van de aanval bepaalde of het een fysieke of speciale aanval was is nu elke aanval apart beoordeeld wat het geheel wat logischer maakt en veel meer strategische diepgang geeft. Tot zover de grote veranderingen. Gaandeweg zullen echter ook andere nieuwigheden intrede doen. Zo werd ik bijvoorbeeld in een van de eerste steden overvallen door twee leden van Team Galactica terwijl ik met een van mijn rivalen aan het praten was. Ik verwachtte dat we ieder een tegenstander zouden nemen maar tot mijn blije verbazing werd het een dubbel gevecht waar ik en mijn rivaal ieder de helft van het team aanstuurde, niet spectaculair maar wel leuk. Door het spel heen zal je dit fenomeen vaker tegenkomen en zelfs enkele malen stukken samen reizen. Dit geeft toch een leuke twist aan de wilde Pokémon gevechten en zijn ook welkome afwisselingen. Je hoeft trouwens niet altijd je Pokémon tijdens het reizen in je Pokéball te houden. Als je Amity Square betreedt kun je gezellig met je Pokémon een wandeling maken al betwijfel ik ten zeerste of je dit meer dan een keer zult doen omdat het gewoon niet erg nuttig is.

Zoals op het plaatje hiernaast te zien is wordt ook het touchscreen logischerwijs benut, en zoals bij zoveel games is het meer omdat het moet dan omdat het hoeft. Je kunt met je touchscreen door menu's scrollen of je in gevechten behelpen. De D-Pad werkt echter gewoon beter en sneller en je zult dan ook alleen je styles gebruiken om je Pokétch de besturen, je Pokémon te verkleden of je in de underground een weg te banen. Ik wil daarom ook even op die drie elementen ingaan. Als eerste is er de Pokétch, een apparaatje met meer dan 20 applicaties zoals een klok, kookwekker en rekenmachine. Het is allemaal wel geinig maar het gros van deze applicaties mist gewoon elke vorm van nuttigheid waardoor ze meer gaan irriteren als je erlangs moet scrollen om te komen waar je wilt. Als tweede hebben we het verkleden van je Pokémon, zoals jullie wellicht weten werd in de vorige generatie het concept Pokémon contest ingevoerd. Het was geen wonderbaarlijk iets maar het was voor zo af en toe wel vermakelijk om te doen. In Diamond & Pearl hebben ze er echter Super Contests van gemaakt die ondanks de naam helemaal niet super zijn. De eerste ronde zul je je Pokémon in een ronduit karige manier moeten verkleden. In de tweede ronde zul je een simpele versie van Dance Dance Revolution moeten spelen en in de derde ronde keert een misvormde versie van de oude contest terug. Het is leuk voor je moeder, je oma of je kleine zusje maar als gamer is het om te kotsen. MAAR!!! Er is ook goed nieuws. Het derde element wat ik zou bespreken, de underground is namelijk wel heel erg leuk. Je bouwt er je eigen basis die je na hartenlust kunt inrichten, speelt een tikker achtig spelletje genaamd Capture The Flag, kliert je vrienden en vijanden met vele vallen of gaat gewoon schatgraven. Het klinkt allemaal heel simpel, en in realiteit is het dat ook maar verdorie wat is het verslavend. Wordt het touchscreen toch nog eens goed benut. Het spel is verder precies wat je zou verwachten, je vangt je Pokémon, laat ze vechten om ze te versterken, ze evolueren en je gaat op die manier de strijd aan met de Gym Leaders, Elite Four en de kampioen. Maar ergens heeft Gamefreak daar een foutje gemaakt, want maar de Gym Leaders eigenlijk stuk voor stuk vrij makkelijk te verslaan waren worden bij de Elite Four opeens alle stoppen eruit getrokken wat zal zorgen voor veel frustratie. De immens moeilijke kampioen draagt hier dan ook nog aan bij. Mocht je echter na veel ploeteren, janken en schelden de credits in beeld krijgen dan staan je nog wat verrassingen te wachten.

Je krijgt in het begin van het spel zoals bekend een Pokédex. Dit is echter slechts versie 1 die een magere 150 Pokémon bevat, en ik hoef hopelijk niemand nog te vertellen dat die grens lang geleden gepasseerd is. Maar nadat je jezelf rechtmatig kampioen mag noemen en je je Pokédex vol hebt krijg je versie 2. Vanaf dat moment mag je met 493 Pokémon, 4 nieuwe gebieden en 3 nieuwe mogelijkheden aan de slag. Deze zijn allemaal vooral gericht op het vergaren van de oude Pokémon. Nu moet ik toegeven dat ik alle 384 oude Pokémon klakkeloos heb overgeruild omdat ik niet 384 Pokémon van level 100 met EV-Training wilde verliezen. (voor een uitleg van het concept EV-Training wil ik naar onderaan deze recensie verwijzen). Godzijdank dat Gamefreak de term Fan Service kent en Diamond compatible heeft gemaakt met de oude games want zelfs nadat ik er zoveel al overgezet had was het nog een hels karwei om mijn Pokédex v2 compleet te krijgen. Er waren al ruim 10 evolutie manieren in de vorige games en dat is met Diamond alleen maar uitgebreid. Sommige manieren zijn echter ronduit belachelijk en bijna onmogelijk als ze gecombineerd moeten worden. Dan rest ons ook nog de beruchte Event Pokémon, Pokémon die je alleen krijgt als je bepaalde evenementen over de hele aardbol bijwoont en die je nodig hebt om je game compleet te krijgen. En dan is het Global Trading System ook weer een mooi stukje Fan Service, zonder enige moeite kan je via deze optie met spelers over de hele wereld Pokémon ruilen. Dus het is gewoon goed zoeken naar een idioot die zijn legendarische Pokémon tegen een Pikachu ruilt. Ze hadden helaas ook wel van iets anders van hun oude games mogen leren en dat is de verhaallijn. Het is niet voor niets dat ik er nu pas over begin want het 'verhaal' bestaat uit allemaal losse stukjes die gewoon geen goed verhaal vormen hoe graag je het ook zou willen. Zeer zonde aangezien Ruby, Saphirre en Emerald toch zeer aardige verhaallijnen hadden.

EV-Training:

De stats van een Pokémon zijn afhankelijk van vijf factoren:

-Welke Pokémon: Logisch dat elke Pokémon zijn sterke en zwakke punten heeft

- Level: Behoeft geen uitleg

- IV= Individual Stats: Zelfs al pak je twee dezelfde Pokémon van dezelfde game met hetzelfde level dan nog zullen ze niet dezelfde stats heben. Dit omdat er altijd enige mate van speling is om er een soort verrassing element in te houden

- Nature: Elke Pokémon heeft een van de twaald natures die één stat zal opkikkeren en er één zal remmen

- EV= Effort Value: Elke Pokémon heeft een bepaald aantal punten buiten de bovenste 4 factoren die jij zelf kunt toewijzen. Dit doe je echter niet bewust maar hangt van je speelstijl af. Zorg dus dat je je er goed in verdiept en dat je je Pokémon traint op de manier dat het zijn stats beinvloed zoals jij het wilt. EV maakt een wereld van verschil

Conclusie en beoordeling

Hoewel Pokémon Diamond veel lovenswaardige veranderingen heeft doorgevoerd in de Pokémon wereld heb je nooit echt het gevoel dat je een heel nieuw spel speelt. De veranderingen zijn vooral uitbreidingen op al eerder gebruikte principes en hoewel ze nu beter in elkaar steken zijn de veranderingen niet genoeg. Pokémon Diamond biedt precies wat je van een Pokémon game verwacht niets meer en niets minder, zonde want er valt nog genoeg te doen met het constant groeiende Pokémon universum. Des al niet te min kan je je al liefhebber van Pokémon,RPGs of Verzamelspelletjes je hier talloze uren mee vermaken. Mijn slaapzak ligt in ieder geval al klaar voor de dag dat Pokémon Black & White hier te koop zullen zijn
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Nieuwe Pokémon
  • Nieuwe Regio
  • Double Travel
  • Camerastandpunt
  • Compatibiliteit oude games
  • Nieuw Battlesysteem
  • Underground
  • Minpunten
  • Balans zoek
  • Verhaal, of eigenlijk het gebrek eraan
  • Super Contests

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren