1. E3: Football Manager 2005

E3: Football Manager 2005

Heb je de laatste tijd wat dingen gelezen over Football Manager 2005 of Championship Manager 5, dan weet je ongeveer wel wat het resultaat was van de breuk tussen Eidos en Sports Interactive. Sports Interactive, de makers van alle Championship Manager spellen tot en met CM 03/04, sloten een deal met SEGA, en Eidos nam een nieuwe ontwikkelaar aan om Championship Manager 5 te maken. Onder de vlag van SEGA kreeg Sports Interactive de licentie om de naam Football Manager te gebruiken, en Football Manager 2005 moet rond kerstmis in de winkels liggen.

Football Manager 2005 werd op de E3 niet in het openbaar getoond. Het kostte wat moeite, maar uiteindelijk kon ik dan toch Miles Jacobsen, sinds drie jaar Managing Director bij Sports Interactive, interviewen. In totaal zit hij al bijna tien jaar bij de ontwikkelaar. Achter gesloten deuren kon ik dan eindelijk de eerste bewegende beelden van het spel zien, en ik mocht even rondkijken in de wondere wereld van Football Manager 2005.

Voor mensen die een beetje bekend zijn met de Championship Manager serie zal de interface van Football Manager 2005 als vertrouwd overkomen. Dit betekent echter niet dat er niets veranderd is. Sports Interactive heeft veel aandacht gestoken in het versimpelen en het effectiever maken van de menu’s. Miles Jacobsen hierover: “De Championship Manager serie sprak eigenlijk alleen maar de mensen aan die al fan waren van de serie. Er kwamen maar mondjesmaats nieuwe fans bij. Door onze samenwerking met SEGA richten we ons veel meer op het aanspreken van een grotere doelgroep.” Een leuk praatje, maar het komt er dus gewoon op neer dat het allemaal commerciëler moet. Dat is overigens niet per definitie iets slechts. Een gezonde toekomst voor Sports Interactive nog daargelaten, betekent deze ontwikkeling ook dat de menu’s toegankelijker worden. Daarbij kan ik je verzekeren dat de ‘klassieke Championship Manager feeling’ ook in Football manager 2005 nog aanwezig is.

Een voordeel dat Sports Interactive heeft, is dat ze de database van het laatste Championship Manager spel als basis kunnen gebruiken. Ook de belangrijkste codes van dat spel zijn eigendom van Sports Interactive. Het belang van een goede database is bijna niet te beschrijven. Ga maar na: stel je kent een goede speler die je op televisie hebt gezien of toevallig kent, dan wil je die in het spel ook opzoeken. Dan is het niet leuk als die speler ineens heel slecht is. Om je een idee te geven over de kwaliteit van de database van Sports Interactive: van de opkomende generatie wereldsterren was het merendeel bij de mensen die Championship Manager spelen al bekend lang voordat bij een grote club kwamen te spelen. Denk dan aan namen als Saviola, Adu en nog vele anderen.

Nog maar even wat over het spel zelf dan. Er zijn veel opties bijgekomen. In Championship Manager 03/04 was het al mogelijk om de media te gebruiken in het spel. Dat is in Football Manager 2005 enorm uitgebreid. We kunnen bijvoorbeeld zogenaamde ‘psychologische oorlogsvoering’ verwachten. Je kunt dan bijvoorbeeld als manager van Ajax een week voor De Klassieker zeggen dat je Feyenoord niet als serieuze concurrent ziet omdat je vindt dat de manager daar geen controle over zijn team heeft. Dit heeft dan invloed hoe men (spelers, stafleden, bestuur, publiek, de media zelf) over jou en over de aankomende wedstrijd denkt.

Een revolutionaire verandering aan de match engine is dat je het scherm nu in een splitscreen kunt opdelen. Zo kun je op de ene helft van het scherm bijhouden hoe jouw team speelt in de inmiddels bekende 2D modus, terwijl je op de andere helft van het scherm de tussenstanden bij de andere wedstrijden in de gaten houdt, of een overzicht krijgt van de gemaakte doelpunten op de andere velden. Deze optie vergemakkelijkt het spel enorm want zo voorkom je de irritante laadtijden tussen de verschillende schermen; je kunt de wedstrijd nu dus blijven volgen terwijl je ook de statistieken kunt bekijken.

Waar het voetbalmanagergenre vroeger haast concurrentieloos was moet Football Manager 2005 zich verweren tegen onder andere Championship Manager 5, LMA Manager en nog een aantal andere titels. Miles Jacobsen maakt zich geen zorgen: “We houden ons niet bezig met de concurrentie. Ik zeg niet dat wij per definitie het beste spel hebben, maar we hebben een voorsprong dankzij ons tien jaar aan voetbalmanagersim ervaring. Daarbij denk ik dat als je een goed spel aflevert, mensen het toch wel zullen kopen, of er nou wel of geen andere goede titels zijn. We sluiten elkaar niet uit.”

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Dit is echt wat voor mijn broer hij heeft ook 03/04 alleen speelt 01/02 omdat hij die leuker vind ik zelf vind het jammer dat je je gebouwen niet kan upgraden enzo…

    Ze moeten er een klein RPG tintje aan mee geven.

  • hmm, lijkt mij niet echt een leuk spel, ik heb liever zoiets als FIFA of TIF

  • Deze lijkt me super, beter dan CM5 denk ik toch. :D Maar ja, duurt nog wel ff voordat t kerst is.

  • Goede impressie, en ik kan nauwelijks wachten op dit spel. Hoop overigens wel, afgaande op je impressie, dat die media-mogelijkheden om concurrenten te "bezeiken" niet te sensationeel en uitgebreid spel. Bovenal moet het namelijk een realistisch spel blijven, en dat vrees ik een klein beetje door Sega's input..

  • Q4 2005?, moet dat niet 2004 zijn?

    Ik ga hem zeker kopen.

  • check die vette mannetjes over het veld lopen:P



    ik hou hier dus totaal niet van, maar voor de liefhebbers wordt het vast vet

  • speel cm4 nu nog altijd dus :)

  • RickK waarom speel je niet cm03/04 maar eh dit spel word echt gruwelijk beter dan cm5 het is niet makkelijk om een heel nieuwe database te maken

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren