1. Borderlands (X360)

Borderlands (X360)

Borderlands leek van begin aan een spel te gaan worden met een hoog Mad Max gehalte, ondergetekende wreef zich al in de handjes bij de gedachte aan een bloederig realistisch spektakel, met wagens opgetrokken uit schroot waarin geweld en totaal doorgedraaide figuren de plak zwaaien. Na jaren in ontwikkeling wisselde het spel plotseling en kort voor de release van grafische stijl. Een shockwave ging door de community en Borderlands weekte veel reacties los bij het publiek, de ene al wat kritischer, de andere al wat positiever. Het vertrouwen in het spel nam bij mij een serieuze duik en mijn innerlijke Mad Max kreeg een steek in zijn ziel bij het bekijken van de vrolijke beelden. Deze werden zowaar met een kinderlijk cel-shaded sausje overdekt. Ik spoelde mijn vooroordelen door en vatte met open vizier mijn avontuur door de cel-shaded wereld van Pandora aan.

Een erg sfeervol openingsfilmpje laat je kennis maken met de vier vrij geschift uitziende personages, waarvan je er één mag kiezen om je een weg door Pandora te knallen. Elk personage heeft zo zijn eigen vaardigheden die hem typeren: De soldaat Roland heeft de mogelijkheid om een stationair automatisch machinegeweer te plaatsen ter assistentie en kan bonussen verwerven voor het knallen met shotguns. Magere hein Mordecai is de sluipschutter van dienst, als toemaatje heeft hij beschikking over zijn dodelijke huisdier Bloodwing die als een meedogenloze roofvogel je opponenten vanuit de lucht tormenteert. Brick is de beuker die desnoods met zijn blote vuisten koppen inramt en Lilith is een liefelijke sirene die onzichtbaarheid en verhoogde elemental damage als belangrijkste troeven op haar CV heeft staan. Elk van deze personages heeft een eigen Skill Tree waarin je vanaf level vijf bij elk gestegen level een punt mag investeren. Afzonderlijk heeft elk personage 21 vaardigheden onderverdeeld in drie hoofdtakken, aan iedere vaardigheid kunnen vijf punten toegewezen worden. Door het investeren in de zes skills die aanvankelijk beschikbaar zijn, speel je zoals gebruikelijk voor een Skill Tree na verloop van tijd andere skills vrij: Roland kan investeren in een vergrote levensbalk, extra schade voor zijn wapens activeren of verschillende verbeteringen aan zijn turret doorvoeren. Mordecai kan zich specialiseren in het schieten met zijn sniper door skills die zijn critical hit ratio en berokkende schade verhogen. Mordecai’s Bloodwing kan je bij wijze van spreken upgraden van een vervelende kraai naar een moordzuchtige adelaar, en ook Brick en Lilith hebben zo hun unieke vaardigheden. Je zal echter onvoldoende ervaring opdoen om over alle skills beschikking te krijgen, afhankelijk van je gekozen vaardigheden bouw je je personage uit naar eigen voorkeur. Wellicht heb je ondertussen wel door dat Borderlands een heleboel RPG elementen bezit, qua gameplay blijft het echter een FPS pur sang. De RPG elementen smukken het spel weliswaar serieus op en dan heb ik nog niets verteld over de wapens die onbetwistbaar de show stelen in Borderlands.

De ontwikkelaars wisten het ons al tot vervelens toe duidelijk te maken dat er miljoenen unieke wapentuigen in Borderlands zouden steken doordat hun variabele statistieken zoals vuursnelheid, elemental damage, critical-hit ratio, aantal patronen, herlaadtijd en andere karakteristieken random gegenereerd worden. Toch even nuanceren, uiteindelijk zijn er voor elke wapen klasse (er zijn er een achttal: rifles, pistols, repeaters, granaten, snipers,…) een beperkt aantal modellen qua visuele weergave. Wel is het zo dat elk gevonden wapen unieke specificaties heeft en je bijna nooit exact dezelfde wapens zal tegenkomen. Ook bij het gebruik van wapens komen er RPG parameters aan te pas, het is vrij simpel gehouden: Hoe meer je gebruik maakt van een bepaald type wapen, des te sneller zal je voor dat wapen een hogere efficiënte bereiken. Als je vaak met een Sniper aan de slag gaat zal je voor het gebruik van dat wapen een hogere waarde hebben dan voor het hanteren van pistolen die je nauwelijks zou gebruiken, dit resulteert in meer carnage bij het schieten met snipers. Het zorgt ervoor dat de ontwikkeling van elk specifiek character vrij uniek uit te bouwen is. Het is gewoon mogelijk om van Mordecai een personage te maken dat excelleert in het schieten met shotguns en rocket launchers, dan ga je natuurlijk wel voorbij aan de typerende skills van Mordecai die zich richten op een rol als sluipschutter.

Wapens droppen lukraak van vijanden (net zoals ammo, granaten en health kits), zijn te verkrijgen als beloning na een missie of kan je vinden door het openen van kisten. Dit loot systeem is vooral gekend uit het Hack&Slash; genre en wordt door Borderlands met groot succes geadopteerd. Habitués van dit genre herkennen ook het klassieke gebruik van kleurcodes om de zeldzaamheid van wapens weer te geven. Bij het openen van een kist stijgt de itemkoorts telkens weer tot een climax omdat er vaak geweldige wapens met een groot aantal bonussen te vinden zijn. Steeds weer zorgt het voor leuke momenten, waarna je weer even bezig bent met het vergelijken van welk wapen nauw het sterkste is en het leukst te hanteren blijkt. Deze kisten vormen meestal de apotheose na gevechten met een groep raiders of ander gespuis, ze zorgden bij mij alvast voor een grotere drijfveer dan de ongeïnspireerde missies. Verslaag tien vijanden in die zone, verzamel vier stukken materiaal, breng een onzinnige boodschap naar één of andere nozem. Het zijn dat soort missies die je continue krijgt voorgeschoteld en het moet gezegd ze zijn wel erg generisch en voelen zelfs aan als hersendode missies die je vaak in MMO’s tegenkomt. Op dat vlak is het dus verstand op nul en breinloos knallen, het nietszeggende verhaal van dertien in een dozijn kan ook totaal niet boeien. Een groot probleem van de hoofdverhaallijn vond ik het afspelen van audio logs zonder zichtbare conversaties tussen personen of tussenfilmpjes. In Bioshock vond ik het al een zwak punt, maar in Borderlands speelden de audio logs zich steeds weer af terwijl ik mij in volle actie bevond en er een satanistisch schreeuwende burning psycho met getrokken vleesmes op me af stormde. Het lijkt wel alsof de ontwikkelaar onvoldoende tijd had voor cut scènes en interessante missies, de weg van het minste werk lijkt hier gekozen.

Betreurenswaardig is ook het grotendeels ontbreken van melee wapens, ik had best zin om met een handkettingzaag die vervelende Skags te onthoofden. Met een loden pijp of baseball bat wat krankzinnige raiders hun schedels in rammen waarna ze een kilometer in de lucht vliegen zou ook wel bij de geflipte sfeer van het spel gepast hebben (wishfull thinking). Mede omdat Brick zijn skill tree gedeeltelijk rond handgevechten draait, is het gebrek aan melee wapens een gemiste kans te noemen. Laat ze die zaken dan maar in het onvermijdelijke vervolg steken me dunkt. Qua visuele weergave zijn de wapens overigens niet al te gedetailleerd, gelukkig wordt dit verdoezelt door de cel-shaded stijl en stoort het daarom nooit. Op auditief vlak klinken de wapens niet bijzonder, doch voldoende. Verwacht zeker geen prachtig gedetailleerde wapens die daarenboven nog eens buitengewoon goed klinken zoals in Call of Duty, ook hier had de ontwikkelaar wel een extra inspanning mogen leveren. Je merkt het al, er zijn zeker punten van kritiek te leveren, en jammer genoeg volgen er nog additionele negatieve puntjes. Borderlands biedt een geslaagde mix van FPS en RPG, maar het free roam aspect is minder goed uitgewerkt: Ten eerste zijn de laadtijden net iets te lang, waardoor het na een tijd voor wat irritatie gaat zorgen, en krijg je bij elke overgang van een gebied of stad een laadscherm te verteren. Ten tweede maak je gebruik van voertuigen omdat je anders hele stukken moet lopen. “Nauw voertuigen leuk toch” zie ik je al denken, maar in Borderlands zorgen deze vooral voor frustratie. Het besturen van de wagens loopt gewoon niet lekker, de wagens zijn te sloom, en telkens weer rijd je wagen zich vast tegen stukjes decoratie die je gewoon zou moeten platwalsen aangezien je voertuig eigenlijk een halve tank is. Daarenboven is het totaal niet logisch dat de turrets op de vehikels nauwelijks schade aanrichten, terwijl je zelf erg sterke vijanden gewoon kan platrijden, vooral niet teveel bij nadenken is wederom de boodschap. En waarom zijn er eigenlijk zo weinig stunt jumps aanwezig? Aanvankelijk kom je er hier en daar nog één tegen maar voor de rest van de game is het nada, alweer half werk dus.

Voorgaande kanttekeningen zorgen ervoor dat Borderlands sowieso geen topgame geworden is, maar na het strooien met zout in de wonde moet ik de game ook bewieroken. Hoewel de omgevingen vrij ongedetailleerd zijn zorgt de cel-shaded transformatie ervoor dat de wereld veel minder serieus, maar wel levendiger oogt. Qua omgevingen is er voldoende variatie aanwezig; Favela’s, grotten met kristallen, open woestijnen en meer van dat fraais. Het overvloedige geweld zou met realistische beelden veel explicieter geweest zijn, en dat zou niet gepast hebben bij de luchtige sfeer die Borderlands met zich meedraagt. De mappen zijn ook goed volgepropt met tegenstanders, bijster slim is de AI wel niet, vaak genoeg stond ik in een vuurgevecht gewoon vlak voor een vijand zijn hoofd een regen van kogels te bezorgen zonder dat hij dekking ging zoeken. Maar het moet gezegd de vijanden zien er stuk voor stuk erg cool uit. Van hondachtige skags die je langs alle kanten om de oren springen, tot monsterachtige vleermuizen(Rakk), spinachtigen met een schild op hun kop en een hele resem van bandits, raiders, bruisers en krijsende psychos. De vijanden passen erg goed in de doorgedraaide wereld, hun gedragingen en geluiden zijn vaak hilarisch te noemen. Ook is er extra aandacht besteed aan hun grafische weergave, dit steekt extra af doordat de wereld en decorstukken minder details bevatten. Meestal sta je tegen een overmacht te vechten wat een zekere uitdaging met zich meebrengt, dit zorgt voor een extra stimulans om door dit lijvige spel te worstelen. Aan het eind van de rit kom je makkelijk aan meer dan 20 uur speeltijd, als je niet vies bent van wat sidequests nu en dan, waar voor je geld dus qua speelduur.

Dat worstelen doe je trouwens liefst niet alleen, met meerdere spelers op pad gaan in splitscreen of co-op is sterk aangeraden. Borderlands hoort gewoon met meerdere spelers tegelijk gespeeld te worden, dat merk je al spelende snel genoeg. Als je in je eentje op pad gaat voelt de wereld saaier aan, vallen de repetitieve quests meer op, en mis je gewoon de sterkste aspecten van het spel. Niks zo leuk als samen een nederzetting vol ontketende raiders aan banden te leggen, wapens uit te wisselen, en krachtige levelbazen vol lood te pompen. Het combineren van verschillende personages en speelstijlen zorgt voor de nodige afwisseling en biedt de gelegenheid om andere tactieken uit te proberen. Meer dan voldoende sterke punten dus om de optelsom van mindere kantjes en scherpe randjes van Borderlands te overschaduwen, en de balans bij het finale verdict naar de positieve kant te doen hellen.

Conclusie en beoordeling

Mede door de succesvolle integratie van RPG elementen en een intense itemkoorts werd Borderlands een verslavende mix die in de eerste plaats garant staat voor breinloos knalplezier met vrienden. Jammer genoeg brengt je zoektocht naar de vault en de ultieme wapens ook heel wat zwakke punten aan het licht die een smetje werpen op het geheel. Niet zelden laat Borderlands een halfbakken indruk na, voor het onvermijdelijke vervolg op Borderlands zijn er nog tal van punten ter verbetering vatbaar.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Cel-shaded graphics passen perfect bij de luchtige sfeer.
  • Leuke personages, vijanden en level bosses.
  • Geslaagde RPG features die de game opwaarderen.
  • Verslavende itemkoorts
  • Minpunten
  • Domme AI
  • Voertuigen
  • Free roam aspect kon veel meer mee gedaan worden.
  • Ontstellend zwak verhaal en zielige quests.
  • Teveel en te lange laadtijden
  • Onafgewerkte algemene indruk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De game is geen shooter meer, maar een free-roaming action avonture die gespeeld wordt vanuit een third person-standpunt



    Genres: FPS



    Zoek de verschillen!


  • 3rd person, mm ben benieuwd 3rd person shooters kunnen zeer goed zijn al is het wel compleet anders dan hoe RF eerst was + free roaming vind ik ook maar een vaag begrip voor een shooter zoals dit.

  • Beetje hype om niks.

  • Als ik dan kijk naar jullie header dan lijkt het mij dat jullie hier al vanaf wisten..? :)

  • Zonde dat de hype op het forum voor niets was :(.

  • zullen zien =).

  • Red Faction 1 was briljant, hopen dat deze weer zo goed gemaakt wordt.

  • LEUK

  • Waarom een third-person view, de eerste waren toch in fp?

    En als hij alleen een singleplayer heeft is hij niet meer echt zo boeiend.

  • De game is geen shooter meer, maar een free-roaming action avonture die gespeeld wordt vanuit een third person-standpunt. Uiteraard is het belangrijkste element uit de serie in vol ornaat aanwezig: werkelijk alles kan kapot in Guerilla. Red Faction: Guerilla verschijnt op de Xbox 360, PlayStation 3 en de PC en staat momenteel gepland voor het fiscale jaar 2009 van THQ. Die periode loopt van 1 april 2008 tot en met 31 maart 2009.



    NICE !! .. I LIKE free roaming :D I LIKE blowing things up too :D



    Me probably are gonna LIKE this game


  • I LOVE FREEROAMING - I HATE THIRD-PERSON!

  • @ eyeshield86



    Idd als er geen MP in zit word het al helemaal verneukt.

    Toch niet wat ik verwacht het, wel jammer. De oude games waren zo leuk en nu helemaal goed te doen met de huidige hardware, jammer.

  • Daar ging dus de hape =P Third person is carp !

  • geinig.

  • Niet bepaald een game om vooruit naar te kijken.

  • Leuk

  • sounds nice, ik wacht af!

  • klinkt goed,

    ik hoop dat het wat wrdt, want tot nu toe spreekt het me wel aan

  • Zonde dat de hype op het forum voor niets was :(.

    idd…. had eerlijk gezegd wel wat leukers verwacht…..



    EDIT: De game klinkt eigenlijk wel erg vet en na het lezen van het andere artikel snap ik jullie…

  • interessant!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren