1. Yoshi's Island DS (NDS)

Yoshi's Island DS (NDS)

Kim, je bent een zenuwpees!!!: een zin die ik meermaals mocht aanhoren in mijn kindertijd. Vanaf mijn vier tot acht jaar had ik namelijk een fobie voor ‘grote’ spinnen en andere insecten die zich in en rond ons huis voortbewogen. Eens ik in (oog)contact kwam met een van deze schepsels, kon het goed zijn dat je me ergens in een klein hoekje terugvond en gillend naar mijn moeder riep. Mijn moeder, de stoerste vrouw op aarde die op het vlak van insecten al alles gezien had, kwam me dan eindelijk uit mijn lijden verlossen en zei: Och jongen toch, wat zou jij toch vroeger gedaan hebben ten tijde van de dinosaurusjes? Lange tijd zocht ik naar een antwoord, zelfs nadat ik wist dat zoiets niet eens kon. Uiteindelijk heb ik haar enkele weken geleden het perfecte antwoord kunnen geven dat luidde: Wel ma, mocht ik ooit in zo’n situatie terechtkomen, dan zou ik hulp vragen aan de meeste trouwe en groene dinosaurus die er bestaat…

En dat is natuurlijk Yoshi! De meest springvaardige en trouwe dino uit het Nintendo-universum heeft zich anno 2006 weer eens in een platformer genesteld om voor een waardige opvolger te zorgen van de Super Nintendo versie. Dat ikzelf de voorganger niet heb gespeeld kan je zien als een afknapper, een afgang, een gemiste kans. Daarom heb ik dan ook geen moment geaarzeld om deze game te bemachtigen. Deze telg bewijst namelijk dat de Yoshi- franchise nog niet ten dode is opgeschreven en dat Yoshi nog steeds enorm veel geeft om de zovele baby’s die hij in het verleden heeft gered. Ook deze keer is het baby Luigi die zich in de nesten heeft gewerkt maar ook enkele andere onbekende baby’s wachten heel geduldig op hun redder in nood. Mario weet (net zoals op de SNES-versie) uit de klauwen van Kamek, het hulpje van Bowser, te blijven en, met enig toeval, precies op de rug van Yoshi terecht te komen. De kindvriendelijke Yoshi weet natuurlijk meteen wat er gaande is en gaat, samen met een heleboel soortgenoten, op avontuur om Mario’s grote broer te redden. (wat kan Wikipedia toch handig zijn!) Yoshi is dus ook hier weer de reddende engel en dat siert hem.

Dat dit verhaal weinig opzienbarends is, is te begrijpen. Het verhaal is namelijk te vergelijken met het verhaal van de 2D Mario-franchise. Beide hebben een saai, niets bijbrengend verhaal dat in elk deel volledig wordt gekopieerd. Dit kan je ook zeggen over de graphics maar dan wel in positieve zin. De graphics zien er qua Yoshi’s Island-normen heel goed uit net zoals bij z’n voorganger. De omgevingen zien er zeer kleurrijk uit en zijn mooi getekend. Ook de vele animaties die het spel kent verlopen zeer vloeiend. Daarbovenop is het gebruik van de twee schermen een goed werkend geheel. Doordat je zelf kan kiezen of Yoshi op het bovenste of het onderste scherm rondloopt blijft het allemaal heel overzichtelijk voor de speler. Er worden hiermee ook enkele “puzzels” gecreëerd die vrij uniek zijn in dit genre. Toch blijft het grootste gedeelte van de game bij het opeten van vijanden, ze inslikken en eieren leggen. Ook de vijanden zijn, net als Yoshi, eenvoudig gehouden met weinig wijzigingen. Naar mijn mening niet heel erg, maar wat wel teleurstelt is dat er vrij weinig variatie is in de vijanden zelf. Naarmate je verder komt in het spel zal het je beginnen te dagen dat je eigenlijk bijna elke keer diezelfde monsters zal moeten verslaan, opeten of eender wat dan ook. Dat is jammer, maar geen catastrofe. Het zal je zeker niet weerhouden om verder te spelen.

Hetzelfde geldt voor de muziek die door je luidsprekers giert. Elk deuntje dat je hoort in de game zal je ongetwijfeld mee fluiten. Het gaat hier niet om epische muziek à la Super Smash Bros. Brawl, maar om gewone, vrolijke liedjes die stuk voor stuk goed tot hun recht komen in Yoshi’s Island DS. Je zal ze binnen de kortste keren helemaal van buiten kennen, daar ben ik 100 procent zeker van! De reden hiervoor is namelijk dat het arsenaal aan liedjes niet bijster groot is. Dit heeft als gevolg dat de muziek als het ware ‘gerecycleerd’ wordt in de game zelf. Zo heb ik in de vijfde (en ook laatste) wereld op een gegeven moment dit tegen mezelf gezegd: Hmm… heb ik dit liedje niet al eens gehoord? Oh ja, dat was toen ik in de eerste wereld zat… *verbaast* Wtf?! Een moment die ik zeker niet snel zal vergeten! Ook de animatiegeluiden zijn van goede kwaliteit, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Dat baby’s erg lieve en schattige mensjes zijn is algemeen geweten maar dat ze ook een flink irritant geluid maken is voor sommigen vrij onbekend. Het gekrijs is te horen eenmaal je een vijand, puntig voorwerp of iets dergelijks aanraakt. In het begin is het nog te verdragen, maar eens je op het einde van de game komt zal je zo vaak geraakt worden dat je baby zelfs een nog meer tergend geluid maakt dan een boormachine. Soms denk ik echt dat God zei tijdens de schepping: Jezus, ik ga een schepsel maken dat ontstaat door een eicel en zaadcel in contact te laten komen en na negen maanden uit de reet van een vrouw tevoorschijn komt. Wat vind je daarvan Jezus? Waarop Jezus dan antwoordt: Goed idee God, maar geef ze anders ook nog een irritant geluid! Kortom, ik heb mijn luidsprekers niet al te vaak aangezet tijdens het spelen.

Over de gameplay kan ik wat positiever zijn. Alles werkt perfect en bijna alles is aan te passen. Zo kan je bij het eieren afschieten 2 manieren kiezen: je blijft de knop indrukken en je vuurt het ei af op het moment dat je de knop loslaat of je drukt tweemaal op de knop. Beide handelswijzen werken goed, maar ik prefereer het eerste. Het werkt sneller waardoor je in benarde situaties makkelijk(er) je positie kan verbeteren. Alleen is het probleem dat er zich vrij weinig benarde situaties voordoen in de game. Je zal bijna nooit gedwongen worden om je beste skills uit de kast te halen om een bepaald level te voltooien. Naast de ‘overlevingslevels‘ zijn er ook levels waar je flink wat zal moeten puzzelen. Het verwisselen tussen baby’s is hier dan ook een must. Jawel, er zijn meerdere baby’s die Yoshi tot z’n beschikking heeft. Naast baby Mario zijn ook baby Peach, Donkey Kong, Wario en Bowser van de partij. En zoals het hoort bij een platformer heeft elke baby zijn eigen specifieke eigenschappen (en eigen irritant geluid!). Peach kan bijvoorbeeld met haar parasol meegeblazen worden met de wind terwijl Donkey Kong kan klimmen aan lianen. De ene baby zal ook langer aanwezig zijn in het team dan de andere.

Al deze levels samen zorgen voor een geheel dat in minder dan tien uur uit te spelen is. Dat valt mee, maar het aantal werelden (5) mocht in deze game zeker opgetrokken worden. Waarom? Omdat je in de eerste vier werelden bijna geen problemen zal hebben om te overleven. Alles blijft veel te gemakkelijk: het verslaan van vijanden, de puzzels,… Zelfs de boss-fights zijn regelrechte pushovers. Enkel in de laatste wereld zal je enkele keren zitten vloeken van frustratie, maar ook daar mocht de uitdaging groter zijn. Eens ik dan ook de credits op mijn netvlies te zien kreeg was mijn honger naar meer Yoshi’s Island DS nog niet helemaal gestild. Gelukkig zijn er nog extra levels beschikbaar na het beëindigen van de singleplayer die zeker de moeite waard zijn om eens te spelen. Daarnaast hebben de ontwikkelaars er ook nog een time-trial mode ingestoken, maar zonder succes. Een time-trial mode in een platformer is zoals een ezel met de ziekte van Parkinson, geen geslaagde combi dus. En als dat nog niet genoeg is hebben ze er ook voor gezorgd dat we aan de slag kunnen met enkele inspiratieloze minigames. Het perfecte voer voor een ezel met Parkinson, maar voor gamers een regelrechte schande!

Conclusie en beoordeling

Yoshi’s Island DS is een mooie opvolger voor de SNES-versie, die mijn honger niet helemaal weet te stillen. Op bijna alle vlakken is alles van goede kwaliteit, maar de ontwikkelaars weten op het gebied van ‘variatie’ niet echt te overtuigen. Bijna alles blijft hetzelfde tot het einde van de game: de vijanden, de muziek, de moeilijkheidsgraad et cetera. Niettemin blijft het een aanrader voor de Yoshi-fanaat, die met het wisselen tussen de verschillende baby’s zeker een mooie toevoeging tevoorschijn zien komen. Yoshi in een eigen platformgame werkt dus nog, maar hoelang deze formule nog zal aanslaan zal enkel de tijd kunnen uitwijzen. Optimistisch blijven is dus de boodschap!
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Mooie graphics
  • High-quality muziek…
  • Besturing werkt perfect
  • Nieuwe baby’s = goeie toevoeging
  • Extra levels na singleplayer
  • Minpunten
  • Weinig variatie in vijanden
  • die steeds herhaald wordt
  • De meeste levels en boss-fights niet uitdagend (genoeg)
  • Time Trial en minigames voegen niets toe

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • VET! Neem dan ook wel aan dat ze gratis zijn!

  • hopen maar van wel

  • Wow, das wel wreet

  • wooow dit is wel heel erg vet

  • mircosoft kennende gaat het geld kosten.

  • zal wel voor gold memers only zijn. wel een vet idee verder!

  • Tja, was het al niet een jaar of 2 de planning om XNA games op Live Arcade te zetten. Voorlopig nog steeds geeneen gezien. Om dat nou aan te kondigen als een nieuwe service..



    Alle XNA spelletjes die ik tegenkom zijn van de kwaliteit spelen.nl, en dat zijn dan de ´toppers´. Nou, feest.

  • Hopelijk heb je geen XNA abbo nodig om deze games te downloaden en te spelen.

  • wel vet!!!!

    zal denk ik wel gratis zijn….

  • he im confused, het uploaden van je spelletje en het spelen van andere spelletjes snap ik nog wel



    maar hoe ga je die spelle in vredesnaam ontwikkelen kunnen we dat dan zelf doen op onze x360????????????

  • Nice!!

  • VET!!!

  • vet hpu dat de games gratiz sijn

  • Kan een leuke toevoeging zijn maar als het kwaliteit van de spellen niets is zal het wel een ongebruikte functie worden.

  • Cool!

  • een vraagej wat is XNA

  • Als dit echt goed gaat werken, gaat dit heel vet worden!!!

  • GoW2 aangekondigd!!

  • vet, gratis games eigenlijk

  • Ooh zeker vet! Deze shit gaan zeker veel mensen gebruiken. En mensen, please, stop nu met zeiken over dat \"oh, het is wel alleen voor gold members\" als je zelfs geen 60 euro per jaar kan betalen, dan verdien je die games niet eens….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren