1. Far Cry 2 (X360)

Far Cry 2 (X360)

Hoewel iedereen elkaar de afgelopen twee jaar een financiële crisis aanpraat, gaat het met de welvaart van de gemiddelde Nederlander zo slecht nog niet. Dat komt onder meer tot uiting in de vakantiebestemmingen van tegenwoordig. Een paar weken Thailand of even op en neer naar Senegal? Niemand kijkt er meer van op. Sterker nog, ik merk dat ik mij bij vrienden en collega’s al bijna moet excuseren voor het feit dat ik mijn vakantie ‘gewoon’ in Spanje of Italië doorbreng. Ook moeten vakanties tegenwoordig steeds maar actiever, terwijl ik dacht dat vakantie juist was bedoeld om uit te rusten. Lekker op een ligbed aan een strand of zwembad met een drankje en een goed boek. Maar nee, tegenwoordig moet je wekenlang backpacken door Zuid-Amerika of een of andere berg beklimmen in het verre Oosten. Tot voor kort moest ik daar niets van weten. Nu kan het mij niet ver en actief genoeg! Zo stelde ik aan mijn vriendin voor om dit jaar eens naar Afrika te gaan. En dan lekker actief: veel rennen, springen en klauteren. Een groot succes werd het niet. Bij de douane in Nederland werd ik al tegengehouden. Of ik kon uitleggen wat die AK-47 en Desert Eagle .50 Action Express in mijn koffer deden. Tja, leg dan maar eens uit dat je misschien iets te veel Far Cry 2 hebt gespeeld…

Far Cry 2 speelt zich namelijk af in een niet nader genoemd Afrikaans land dat wordt verscheurd door een burgeroorlog. Veel actie dus, maar ook veel natuurschoon. Met name de lichteffecten in het spel vind ik heel indrukwekkend. Zelden liep ik door een landschap dat zo realistisch aanvoelde. Het zonnetje dat op het lange gras schijnt waar een zacht briesje doorheen waait; echt de moeite waard. Gelukkig geldt dat ook voor de wijze waarop explosies en vlammenzeeën in Far Cry 2 worden weergegeven, want voor een ‘first person shooter’ zou het natuurlijk behoorlijk sneu zijn wanneer slechts de landschappen er strak uit zouden zien. Voor de rest scoort het spel op visueel/auditief vlak een ruime voldoende. Het is niet briljant, maar zeker dik in orde (op een paar houterige animaties na).

Goed, Far Cry 2 speelt zich dus af in een keurig weergegeven Afrikaans landschap. Maar hoe zit het dan met die burgeroorlog? Tja, dat is en blijft een wat warrig verhaal. Er woedt een bloedige strijd tussen twee militante organisaties: het United Front for Liberation and Labour (UFLL) en de Alliance for Popular Resistance (APR). Een groot verschil tussen beide partijen heb ik niet kunnen ontdekken, waardoor het ook niet goed mogelijk is een voorkeur voor een van hen te hebben. Persoonlijk vind ik dat jammer, omdat het afbreuk doet aan de spelervaring en de mate waarin je in het verhaal opgaat. Hoe dan ook, duidelijk wordt wel dat de twee groeperingen elkaar op alle mogelijke manieren naar het leven staan. Degene die hiervoor mede verantwoordelijk is, is de wapenhandelaar die beide partijen van wapentuig heeft voorzien. Een geheimzinnig figuur die bekend staat als ‘the Jackal’. Aan jou als speler de schone taak om hem uit de weg te ruimen.

Tot zover het verhaal van deze game, dat mij niet echt kon bekoren. Met de setting en sfeer is niets mis, maar het blijft allemaal wat oppervlakkig. Geldt dat ook voor de actie in het spel? Gelukkig niet! Dat de makers van Far Cry 2 zich op dit terrein geen moeite hebben bespaard, blijkt bijvoorbeeld al uit de enorme hoeveelheid wapens waarmee je je op tegenstanders kunt uitleven. Naast je machete, is het mogelijk om drie verschillende type wapens te hanteren: een ‘standaard’ wapen (denk aan een machinegeweer, shotgun of scherpschutgeweer), een ‘speciaal’ wapen (denk aan een raketwerper, vlammenwerper of mortier) en een licht, handzaam wapen (denk aan een pistool of uzi). Van al deze wapens bestaan verschillende varianten, die verschillende speelstijlen mogelijk maken. Sluip je bijvoorbeeld als een veredelde Sam Fisher stilletjes door een vijandige nederzetting met een gedempt pistool, of bewapen je jezelf met een zwaar machinegeweer en ga je te keer als Arnold Schwarzenegger in ‘Commando’? Het kan allemaal!

Je kunt deze wapens kopen, maar het is natuurlijk ook mogelijk om met de wapens van gesneuvelde vijanden aan de haal te gaan. Toch is dat laatste niet altijd verstandig. De wapens waar je vijanden mee rond zeulen, hebben doorgaans hun beste tijd wel gehad. Zo zal het regelmatig voorkomen dat deze wapens plotseling vastlopen (of zelfs volledig onbruikbaar worden) wat zeker middenin een hevig vuurgevecht buitengewoon onpraktisch kan zijn. Wapens die je koopt zijn daarentegen wel betrouwbaar, maar daarvoor heb je dus geld nodig, en geld ligt in Far Cry 2 niet bepaald voor het oprapen. Je zult dus heel goed moeten bedenken waar je je zuurverdiende diamanten, het enige geaccepteerde betaalmiddel in het verscheurde, Afrikaanse land, aan uitgeeft.

Vastlopende wapens zijn een goed voorbeeld van het realisme in Far Cry 2. Een ander voorbeeld daarvan is het feit dat je gezondheid – in tegenstelling tot de meeste schietspellen – ook niet automatisch toeneemt na even ergens te hebben geschuild. In dit spel ben je afhankelijk van medicijnen. Wanneer je nog behoorlijk in goeden doen bent, helpt een snelle injectie je nog wel uit de brand. Maar wanneer je op het punt van instorten staat, zul je jezelf echt moeten behandelen door bijvoorbeeld een kogel uit je arm te peuteren of een verband aan te leggen. Het spreekt voor zich dat je tegenstanders je hier niet rustig de tijd voor geven, dus vaak zal een dergelijke operatie zo veel tijd in beslag nemen dat je alsnog het loodje legt.

Daarmee kom ik toe aan de moeilijkheidsgraad van Far Cry 2. Die is best hoog. Niet dat het spel nu extreem moeilijk is, maar je zult je aandacht er goed bij moeten houden. Scherpschutters komen bijvoorbeeld in grote getale voor en laten zich niet eenvoudig traceren. Ook zijn je tegenstanders betrekkelijk lastig om af te maken. Zelden heb je genoeg aan één schot of salvo. En met een pistool heb je echt minimaal vier of vijf voltreffers nodig om je van een vijand te ontdoen. Eerder kwam al aan bod dat je als speler slechts mondjesmaat over geld beschikt om spullen en wapens mee te kopen. Ook dat maakt het spel er natuurlijk niet makkelijker op. Voor kogels en medicijnen geldt eveneens dat je er wat zuiniger op moet zijn dan bij het gemiddelde schietspel het geval is. Persoonlijk vind ik een hoge moeilijkheidsgraad alleen maar positief. Dat maakt een spel uitdagend en dat houdt het interessant.

Desondanks kan helaas niet worden gezegd dat Far Cry 2 in zijn totaliteit een interessant spel is. Integendeel, het voelde voor mij steeds meer als een opdracht om het spel even te spelen. Dat heeft twee belangrijke oorzaken. Ten eerste is de wereld van Far Cry 2 behoorlijk groot, zodat je tussen missies door vrij lang aan het rijden, varen of lopen bent, en heel spannend is dat niet. Het tweede probleem is dat die grote wereld is bezaaid met controlepunten en nederzettingen die worden bemand door schietgrage rebellen. Telkens wanneer je langs zo’n controlepunt of nederzetting rijdt (en dat is vaak het geval) kom je dus noodgedwongen in een vuurgevecht terecht. Op die manier komt het spel nooit echt op gang, maar blijft het een trage toestand. Doodzonde.

Conclusie en beoordeling

Far Cry 2 is een sfeervol spel dat er prima uitziet. Als speler kun je op vrijwel iedere denkbare strijdwijze je vijanden te lijf gaan, waarbij de actie van het scherm spat. Bovendien is het spel ook nog behoorlijk pittig. Voor een first person shooter doet het spel dus heel veel goed. Toch heeft de ontwikkelaar kans gezien om het spel zodanig te vertragen dat je je echt door het verhaal heen moet worstelen, waardoor het spel uiteindelijk een enorme sleur wordt. Daardoor blijft Far Cry 2 een heel middelmatig spel. Zonde, want het had zo mooi kunnen zijn.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • gigantisch wapenarsenaal
  • prachtige lichteffecten
  • sfeervol
  • realistisch
  • Minpunten
  • te veel reizen tussen missies
  • te veel controlepunten/nederzettingen
  • slap verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • leuk bedacht

  • OH, das zeker vet:P



    Maar dan moet ie natuurlijk wel gratis bij Fable 2 komen natuurllijk….

  • Dat moeten we in de gaten houden.

  • Dat is wel grappig :), idd in de gaten houden!

  • Oeh lijkt me nog leuk ook!

  • Zou vet zijn als dit arcadespel eerder uitkomt dan Fable 2 zodat je al rijk bent als je gaat beginne… In Fable TLC ging ik altijd in het begin in Bowerstone Guess the Adition (ofzoiets) spelen totdat k genoeg geld had om bijv. al een platemail suit en een master weapon te kopen.. duurde steeds maar n half uurtje :p

  • Lijkt me vet!!

  • Klinkt interessant, gokken met virtueel geld :).

  • Koel die interactie tussen 2 games. Lionhead maakt in mij ogen echt grote sprongen nu.

  • zeker erg gaaf gedaan, dat geld uitwisselen met fable

  • grappig bedacht.

  • Vet :D

  • Geinig, in de originele Fable was het gokken ook al grappig:P

  • dat is wel vet!

  • klinkt best wel vet!

  • Geometry Wars was ook in PGR3 te spelen :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren