1. Resident Evil 2 (NGC)

Resident Evil 2 (NGC)

Het gebeurt weleens dat ik een game tegenkom en die meteen koop, zonder er ook maar bij na te denken. Vervolgens speel ik de game echter niet. Meestal betreft het hier dan een retro game, een oud spelletje dat ik altijd al heb eens willen spelen, maar om één of andere vage reden nooit heb gekocht. In januari overkwam mij hetzelfde met Resident Evil 2 en 3. Dit waren de enige twee delen die nog ontbraken uit mijn RE-verzameling, en ik wilde ze altijd al eens spelen. Ik kwam ze tweedehands tegen voor 10 euro per stuk. Ik trok bliksemsnel mijn portemonnee, kocht ze en legde ze thuis liefelijk naast de andere RE-doosjes neer. Maanden verstreken en tijdens de zomervakantie trok ik ze uit de kast om mezelf toch maar eens te onderdompelen in deze macabere, griezelige avonturen.

Ik startte Resident Evil 2 op, nam een slokje cola en verslikte bijna door de immens slechte graphics die de game op mijn tv wist te toveren. Vol verwarring rolde ik mijn bureaustoel weg van de tv richting mijn bureau, haalde mijn bril uit zijn zwarte doosje en zette hem op mijn neus, maar de graphics werden er niet beter van. Stiekem wist ik dit al, maar het blijft je toch verbazen hoe ver we grafisch tegenwoordig zijn gekomen. Echter, na een halfuurtje spelen was ik de slechte graphics al helemaal vergeten en was ik nog maar met één ding bezig: overleven.

Je speelt met Leon of Claire, ligt er maar net aan met wie je als eerst wilt spelen. Leon is een groentje, een agent die zich klaarstoomt voor zijn eerste werkdag in Racoon City, om alleen begroet te worden door een puinhoop van een stad en hordes rottende zombies. Claire is het zusje van Chris, één van de hoofdpersonages van het eerste deel. Haar missie is eenvoudig: het vinden van haar broer. Ik koos in ieder geval om met Leon te beginnen; mannen zijn immers sterker en hebben dus betere potentie om te overleven, dus het leek mij psychologisch een tactische zet. Vervolgens vroeg de game op welke moeilijkheidsgraad ik wilde spelen: easy of normal. De keus werd snel gemaakt. Ik kwam om te overleven en niet voor een wandeling in het park, dus koos ik voor normal. Ik raad iedereen die echt wil genieten van RE2 hetzelfde te doen. Ik zal uitleggen waarom in de volgende alinea.

De kracht van de klassieke RE’s is het overleven. Dat zeggen is natuurlijk een open deur inschoppen, aangezien dit een survival horror game is. Maar toch is er iets aan mijn uitspraak dat niet zo vanzelfsprekend is, want de manier waarop het overleven gebeurt is heel anders dan tegenwoordig met de nieuwere RE’s. De oudere RE’s kennen de beruchte tankbesturing en de gefixeerde cameraposities waarmee je jouw personage door gebieden van Racoon City heen loodst, op weg naar veiligheid. Dit brengt een lekkere, griezelige sfeer met zich mee die de speler een ongemakkelijk gevoel geeft. Doodgaan is ook echt dood en betekent dat je begint bij je laatste savepunt. Lekker veel saven helpt niet, want je kan alleen saven als je een typmachine vindt en ook ink ribbon op voorraad hebt. Je dient dus zorgvuldig met je voorraden om te gaan: met je ammo, ink ribbons, herbs (gezondheid) en je wapens. Je dient ook nog eens na te denken over wat je allemaal meeneemt, want je kan maar acht items tegelijk op zak hebben. De rest kun je bewaren in itemkisten. Dit allemaal zorgt voor een oncomfortabel gevoel tijdens het spelen. Je weet namelijk niet wat er in de volgende kamers schuilt, welke wapens je nodig bent en hoe lang het duurt voordat je de volgende typmachine vindt. Dit gevoel wordt des te meer versterkt als je op normal speelt. Bij easy krijg je meer ink ribbons, ammo, herbs en zijn vijanden zwakker. Door deze inkrimping van de horrorervaring wordt de game daardoor gelijk minder interessant.

Na zoveel jaren zijn de graphics wellicht zwaar verouderd, qua sfeer zit het nog steeds goed. Het onaangename gevoel waar ik het net over had, wordt versterkt door de omgeving, de stille momenten en het gebruik van spannende muziek of geluidseffecten. Zo schijt je in je broek als je bijna dood bent, nauwelijks nog ammo hebt en in de verte een horde zombies smakelijk hoort eten aan een smeuïg lijkje. Daarbij dient gezegd te worden dat de camera vaste standpunten heeft, dus je kan niet een kijkje nemen wat er verderop gebeurd. Zie je iets niet, dan moet je even een stukje lopen en zal de camera een nieuw standpunt innemen. Hoewel ik kan begrijpen dat sommige spelers dit als irritant ervaren, juich ik het alleen toe. Op deze manier zorgt de game voor de meest spannende perspectieven, wat allemaal hoort bij die ouderwetse RE-ervaring. Ook kenmerkend voor de oude RE’s zijn de beruchte schrikmomenten. Ik kan bevestigen dat die er in dit deel ook weer inzitten. Zo liep ik bijvoorbeeld in een ogenschijnlijk veilige kamer, waar ik al vaker was geweest. Maar ditmaal sprong er ineens onverwachts een vijand door het dakraam, vlak voor mijn voeten. Resultaat: ik schrok me kapot en wist niet hoe snel ik weg moest komen. Dit is slechts één simpel voorbeeld; ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik eventjes een paar centimeter omhoog wipte van mijn stoel.

Elke RE heeft zo zijn eigen setting en omgevingen. Deze RE speelt zich hoofdzakelijk af op het politiestation van Racoon City, de plek waar Leon dus zou gaan werken en Chris al werkte. Het verhaal die alle spannende gebeurtenissen aan elkaar koppelt is trouwens erg interessant te noemen. Sterker nog: ik vind RE2 qua verhaal in ieder geval de beste van de oudere RE’s. Dit komt met name door de meerdere scenario’s die je als speler kunt spelen. Laat ik even een voorbeeld geven. In het begin van de game zijn Leon en Claire met zijn tweeën in een politieauto door de verwoeste stad aan het cruisen. Ze worden echter uit elkaar gehaald door een vrachtwagen die over hun auto rijdt. Leon stapt aan de ene kant uit van de auto, Claire aan de andere kant en de vrachtauto zorgt ervoor dat ze niet bij elkaar kunnen komen. Stel je voor dat je begint met Leon. Je speelt het spel uit en komt erachter dat je nu een B-scenario kunt spelen. Je begint de B-scenario en speelt opeens met Claire die aan de andere kant van de auto staat. Nu maak je het spel opnieuw mee, maar dan vanuit haar perspectief. Opeens ontdek je nieuwe gebieden, nieuwe eindbazen en worden bepaalde dingen ineens duidelijk. Om de game dus goed uit te spelen, dien je de game dus twee keer uit te spelen. Om hem helemaal uit te spelen en écht alles gezien te hebben, dien je de game zelfs vier keer uit te spelen. Dan begin je met Claire en speel je het tweede scenario met Leon, wat met beide scenario’s weer andere situaties oplevert. Het grootste nadeel is dat de game wat makkelijk wordt als je hem voor de derde of vierde keer uitspeelt. Normaal gesproken krijg je een hard mode als je een RE-game uitspeelt, maar in dit deel is dat helaas niet het geval. Waarom is mij een mysterie.

Conclusie en beoordeling

Resident Evil 2 is een fantastische old-skool game die laat zien wat RE vroeger inhield en waarom de serie zoveel fans heeft. RE2 bevat een goed verhaal, enge gameplay, een macabere sfeer en een uitstekende replay. Dit is dus zeker een aanrader als je weer eens een retro game wilt spelen. Hou echter wel wat schone onderbroeken bij de hand.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Verhaal
  • Replay
  • Minpunten
  • Geen hard mode
  • Slechte voice acting

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zo, dat zijn goeie zaken microsoft :P

  • Mooi, die twintig miljoen MP mogen ze wel aan mij geven!

  • Daarvoor zijn twintig miljoen Microsoft Points uitgegeven

    Naar mijn weten is 100 points ongeveer 1 euro. Hoe kan je dan 170 miljoen verdienen met 20 miljoen punten? :S

  • ooh nice

  • Dat zijn nette cijfers!

  • M$? ;)

  • SOSO

  • Ze weten het toch altijd wel weer klaar te maken …. de fags xD

  • Xbox life FTW

  • Stelletje gieren!! Ze verdienen al 170 miljoen met Xbox Live exc. abbonoment, maak Xbox Live Gold dan gewoon gratis!!

  • Zo vangt MS wel geld, en dan moeten we nog steeds betalen voor Live?

  • zozo dat is heel wat geld, gratis online? uch

  • zo daar ken je heel wat hamburgers vor kopen

  • lol gratis online aan de kosten van xbox live verdient ms bijna niks hoor het kost egt super veel geld om dat allemaal draaiende te houden en kom op nou toch 5 euro per maand is niks je moet wel egt een sloeber zijn als je dat niet kunt betalen en een console van 400 euro wel

  • Netjes, dan kan er wel wat meer gratis content vanaf!



    offtopic/ \"Dit geld is verdient met zowel de verkopen van de Xbox Live Arcade-titels als de verkoop van films en series\". Spelfoutje: 'verdient' is wel met een 'd'.

  • Ik koop het even op.

  • Wow, dan is het nu wel bewezen dat het een gouden zet was om dit te introduceren… Wat een bedrag!!! :-O

  • Een miljard achievements !

  • er worden 100.000 films geupload hoor niet 1000 kom op man 1000:Phahaha beter veranderen jullie alle een beetje

  • Damn dat is netjes!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren