1. Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer (NDS)

Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer (NDS)

Heerlijk is dat. Je hebt net de laatste dungeon doorlopen. Het zwaard in je hand is geüpgrade met elke mogelijke kracht die er in de game te verkrijgen is en na lang grinden heb je eindelijk het maximale level bereikt. Menig RPG-gamer begrijpt wat ik bedoel, dat is het streven in veel RPG’s: de sterkste, machtigste, snelste krijger in de wereld te worden. Daar heb je dan ook veel moeite voor gedaan, om je level zo hoog te krijgen en je wapen zo sterk. Juichend loop je langs groepen monsters, enkel oog voor wat je allemaal bereikt heb, wanneer er plotseling in de schaduw een vijand verschijnt. Na een rake onverwachte klap is het over, maar niet getreurd: even verderop is een savepoint. Dan besef je dat je geen reguliere RPG aan het spelen bent, en je barst in tranen uit terwijl je oh zo prachtige zwaard uit je handen glipt en je level keldert naar die vervelende nummer één.

Want Mystery Dungeon: Shiren The Wanderer verafschuwt die savepoints. Savepoints zijn voor watjes! Wat nou, eerst twintig keer dood gaan voordat je dat ene monster hebt geveld. Een echte krijger sterft of wint, niet beide. Als een krijger sterft, is hij ook echt dood. Een echte krijger huilt niet om zijn verloren zwaard en ervaringspunten, want een echte krijger weet dat een wapen niet belangrijk is. Kennis is macht.

Shiren The Wanderer gaat over de gelijknamige pelgrim annex zwerver en zijn hulpje, een pratende otter (jep, een pratende otter). Shiren heeft een gerucht gehoord over een enorme gouden condor die zich verschanst heeft bovenop de Table Mountain. Omdat iedereen weet dat gouden condors wel degelijk bestaan, besluit Shiren een kijkje te nemen. Waarom hij hiervoor de moeite wil nemen om de levensgevaarlijke Table Mountain te beklimmen, blijft onduidelijk. Het hoofdverhaal maakt dan verder ook weinig uit, maar geeft slechts reden om te beginnen aan deze uitdagende, spannende en soms ietwat frustrerende klim.

Shiren The Wanderer is een zogeheten roguelike. Dit kleine genre binnen de JRPG staat bekend om twee gameplayonderdelen, waarvan de eerste de random generated dungeons inhoudt, oftewel dungeons die ‘willekeurig’ zijn en dus elke keer anders. Nu betekent dat in Shiren The Wanderer slechts dat de items en monsters die je tegenkomt per ‘floor’ verschillen. Het soort monster en het algemene uiterlijk van de gebieden staan wel vast (bij een rivier kom je dus sowieso vissen tegen, het is slechts de vraag hoeveel, welke items er liggen en hoe de rivier er uit ziet). De dorpjes die je tegen komt staan ook vast.

Maar Shiren The Wanderer staat vooral bekend om het andere, meedogenloze gameplayaspect: eenmaal dood mag je helemaal overnieuw beginnen in het eerste dorpje, Canyon Hamlet, op level één en zonder wapens. Eng hè? Veel mensen haken hier al af. Maar er is één lichtpuntje in de duisternis, in de vorm van de warenhuizen. In de warenhuizen kan je namelijk je vergaarde wapens en andere items opslaan, alhoewel de ruimte beperkt is. Het is dan ook zaak om tactisch om te gaan met je wapens, door ze tijdig op te slaan en niet meteen ver mee te nemen de berg op. Verder is er met dit deel van Shiren The Wanderer ook een rescue-systeem opgezet, wat je drie keer per avontuur kan gebruiken. Via Wi-fi of een code kan je je laten redden.

Tegelijkertijd roept Shiren The Wanderer op om afstand te nemen van het materiële en ligt de nadruk vooral op de eigen ervaring. Het aantal ervaringpunten doet er, naast een wat langer HP-balkje, weinig toe: veel belangrijker is de eigen kennis van het spel. Een ervaren speler kan met wat geluk de volledige main dungeon (Table Mountain) uitspelen zonder enige voorbereiding: door slechts te gebruiken wat hij onderweg vindt en zijn kennis over de vele monsters slim te gebruiken. In elk dorpje kom je mensen tegen met waardevolle informatie. Waar in andere RPG’s de dorpbewoners vaak maar wat grappige dingen vertellen, of dingen die je al wist, zijn veel opmerkingen van dorpbewoners in Shiren The Wanderer wel degelijk nuttig. Voordat je een moeras intrekt waar veel monsters leven die je krachten weg kunnen zuigen, verteld iemand je dat je daartegen een magische armband mee moet nemen. Had je niet met deze persoon gepraat, dan was je waarschijnlijk afgemaakt door de moerasmonsters. Zo leer je elke keer dat je sterft weer iets nieuws, waardoor je steeds wat verder komt. Een andere bron van informatie zijn de vijftig uitdagingen van de vreemde kerel Fay. Elke uitdaging leert je weer iets nieuws, bijvoorbeeld dat als je een magische staf op een monster gooit in plaats van er mee te zwaaien, dat hetzelfde effect heeft; of welke effecten bepaalde magische scrolls hebben. Het is heel opmerkelijk hoe twee spelers, ook al beginnen ze beiden telkens opnieuw in hetzelfde dorpje, totaal verschillende dingen doen doordat de ervaren speler meer weet dan de andere.

Toegegeven, een krijger heeft niet alleen genoeg aan een rijkelijk gevulde hersenkwab om een berg te beklimmen, maar ook de nodige wapens. Zoals ik al zei is het mogelijk de Table Mountain te beklimmen zonder voorbereiding, maar het blijft natuurlijk erg lastig, en de eerste keer zal je dat waarschijnlijk niet doen. Deze voorbereiding beslaat eigenlijk een groot deel van het spel. Voordat ik de top van de Table Mountain bereikte, had ik er al minstens twintig uur opzitten. Twintig uur verkennen, ervaring opdoen, maar dus ook wapens vinden en upgraden. Er zijn veel verschillende wapens te vinden, van knuppels tot ‘masterswords’, en vooral veel wapens met bepaalde krachten, zogeheten melds. Zo heb je het pikhouweel, waarmee je gaten in de muren graaft en zelf je pad kan maken, en een hoop wapens die sterker zijn tegen bepaalde monsters. Ditzelfde geldt voor de vele schilden. Er zitten echt heel originele dingen bij, zoals een wapen dat ervoor zorgt dat een gedood monster vlees achterlaat. Elk soort vlees heeft andere effecten, en je kan het gebruiken om zelf in het betreffende monster te veranderen of om een ander monster in dat beest te veranderen. Zo kan je de sterkste monsters laten veranderen in kleine poesjes. Willen we dat niet allemaal? Ook tussen de vele toverstaffen en magische scrolls zitten heel originele dingen. De postpone spreuk is één van de origineelste spreuken die ik ooit in een game tegenkwam.

Essentieel bij het upgraden van je wapens is de melding jar. Als je twee wapens hierin stopt, worden ze samen gesmolten tot één wapen met alle krachten van beide wapens samen. Hiermee kan je dus een wapen maken met alle mogelijke melds in het spel.

Als je dan eindelijk een mastersword +32 hebt met een handvol krachtige upgrades, is het tijd om die berg, die verdomde berg waar je nu al zolang tegenop kijkt, te beklimmen. Het is echt ongelooflijk spannend als je de laatste ‘floors’ van de berg aan het beklimmen bent, want je weet dat als je hier sterft, je je mooie wapen kwijt zal zijn en helemaal overnieuw moet beginnen. Het heerlijke gevoel van triomf als je dan eindelijk de top hebt bereikt is iets dat je maar zelden tegenkomt in games. Je voelt je oprecht als iemand die iets bereikt heeft dat maar weinigen hebben gedaan (gezien de verkoopcijfers van deze game is dat waarschijnlijk ook zo, maar goed). Je bent een geharde krijger geworden.

Als je dan eenmaal terug bent van de berg, openen zich nog een aantal dungeons waar je nog tientallen uren zoet mee kan zijn, want sommige zijn drie keer zo lang als Table Mountain zelf. Voor een game als deze zit Shiren The Wanderer tjokvol interessante side-quests, die je onder andere sterke compagnons opleveren. Waar het verhaaltje van de game zelf niet zoveel voorstelt, gaan de side-quests wel degelijk ergens over. Tijdens één van de side-quests moet je zelfs goed opletten wat je zegt, want anders zou je de quest wel eens verpest kunnen hebben en loop je een goed zwaard mis. Dan heeft Shiren The Wanderer plotseling diepe RPG-elementen.

Conclusie en beoordeling

Mystery Dungeon: Shiren The Wanderer is niet voor watjes. Maar als je over de tragiek van verloren wapens en levels heenkijkt openbaart zich een grote, mooie game die meer voldoening oplevert dan de meeste andere games van tegenwoordig. De game kent een uitgebreide hoeveelheid zeer originele wapens, schilden, armbanden, staffen en spreuken, maar roept tegelijkertijd op tot het vergaren van kennis, waardoor je je werkelijk wijzer voelt dan eerst. Kennis is macht, jonge krijgers!
8,8
Score
88
Score: 90
  • Pluspunten
  • Ontzettend uitgebreid wat betreft wapens, schilden en spreuken
  • Sommige daarvan zijn ook erg origineel
  • Kennis is macht!
  • Ongekend gevoel van triomf als het einde is bereikt
  • Veel te doen naast de main dungeon
  • Minpunten
  • Niet voor iedereen geschikt, juiste instelling vereist
  • Kan erg frustrerend zijn
  • Verhaal stelt weinig voor

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • yay

  • Had in Europa verwacht dat Warhawk de leider was, maar schijn bedriegt

  • Okay! :)

  • Go with the flOw!

  • Leuk

  • Hoezo een top 10? Dit zijn gewoon zo'n beetje alle PSN titels…

  • Had ik niet verwacht.

  • Calling all cars!

  • ik wil graag fl0w hebben, die lijkt me egt cool^^

  • Hoezo een top 10? Dit zijn gewoon zo'n beetje alle PSN titels…



    Hhahahahaah lolzz!!!

  • @Lord



    Idd. Beetje vreemd

  • Zitten een aantal leuke titels tussen… Lord maakte btw idd een masteropmerking xd.

  • LocoRoco Correecho was egt heel slecht!:(

  • hahaha alle PSN titels lol , dat dacht ik nou ook.



    Heb laatst ook MK 2 gekocht. geen hond online jammer. Soms echt lang wachten voor een online game. Geen voice chat.



    tis maar wachten met die ingame XMB, en dan voice chat en online battelen.

    Vraag me echt af wat echochrome gaat doen. Moet HET PSN game worden van 2008. ik zie er nog steeds nog niks boeiends aan.



  • Ok ik ben nu wel benieuwd naar de 360 variant. Kijken of dat er een beetje vergelijkbaar uit ziet.

  • Die Uncharted Demo was idd vet, het is te begrijpen dat ie vaak is gedownload.

  • ik heb nefs niet eens gezien in de store… en motorstorm demo was superb

  • Ziet er mooi uit!!

  • Ik vind de Playstation Store qua downloads nog niet echt super..

  • Warhawk nog best weinig!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren