1. Disgaea 2: Cursed Memories (PSP)

Disgaea 2: Cursed Memories (PSP)

Als mens heb je het maar moeilijk. Eer, geweten, trouw, het speelt je allemaal parten. Als je dan ook nog eens een familie hebt die deze eigenschappen niet heeft, omdat ze bijvoorbeeld demonen zijn geworden zoals de familie van Adell uit het dorpje Holt in Disgaea 2, dan is het zaak om er voor te zorgen dat zij deze eigenschappen terug krijgen. Althans, die mening is de moeder van Adell, die dus blijkbaar nog wel enigszins mens is om dit te beseffen, toegedaan. Zodoende probeert ze samen met Adell opperdemon Overlord Zenon op te roepen, de aanstichter van dit alles. Adell zal hem vervolgens verslaan, en dan is alles weer goed.

Helaas zouden we geen game overhouden als alles zo makkelijk zou werken. In plaats van Zenon wordt zijn dochter opgeroepen. Ook al moet ze, Rozalin heet ze, niets hebben van mensen als de dochter van de Overlord, toch gaat ze op weg met Adell, al is het enkel om maar weer thuis te komen. Adell is tegelijkertijd uiteraard van plan om de Overlord te verslaan. Zo ontstaat er dus een vrij onzinnig doch humoristisch verhaal vol gekkigheid die met regelmaat een lach op je gezicht brengt.

De Disgaea-serie wordt dan wel met regelmaat weggezet als een serie die videogames, zichzelf incluis, niet al te serieus neemt, dat neemt niet weg dat de games de troon bezet houden van de strategische RPG's. Uiteraard deelt de serie deze plek met Fire Emblem, maar dat terzijde. Het aantal opties die de game je geeft om de het spel te spelen is schier eindeloos. Zo erg zelfs, dat je de game tot in de eeuwigheid kan blijven spelen, wat maakt dat deze game per definitie waar voor je geld geeft, mits het genre je ligt natuurlijk.

Zoals ik al zei is het verhaal nu niet bepaalt nobelprijs-materiaal, maar dat maakt niet uit. Dat er Magnums zijn maakt niet dat Raketijsjes opeens niet lekker zijn toch? Het verhaal is opgedeeld in hoofdstukken en elk hoofdstuk bestaat uit een bepaald aantal battlemaps. Deze battlemaps zijn verdeeld in vlakken waarbij jij als speler de personages in jou team over deze vlakken voortbeweegt om de tegenstander te verslaan. Tot zover logisch, want veel maps hebben bijzondere eigenschappen, 'Geo Effects' geheten. Bepaalde vlakken hebben een kleur (zogenaamde 'Geo Panels'), en wanneer er speciale blokken (zogenaamde 'Geo Symbols') op deze kleur geplaatst worden nemen deze vlakken de eigenschappen van de blokken over. Staat een van jou personages op zo 'n gekleurd vlak dan hebben de eigenschappen van dat vlak direct effect op het personages. Deze eigenschappen kunnen positief zijn, zoals bijvoorbeeld sterkere aanvallen of betere verdediging, maar ook negatief, zoals een verdubbeling van de aanvallen van tegenstanders. Door deze gekleurde vlakken en blokken te combineren kun je een spelsituatie creëren die voor jou het meest voordelig is.

Niet enkel de 'Geo Effects' dragen bij aan het strategische karakter van de game, ook de personages uit jouw team hebben verschillende mogelijkheden om tactische aanvallen op te zetten. Zo werken sommige personages erg goed samen en kan er, wanneer je deze personages bij elkaar plaatst, een combo-aanval opgezet worden om extra veel schade te verrichten aan vijanden. Personages kunnen aangemaakt worden door bij de secretaris in het dorpje Holt mana te spenderen. Deze mana verkrijg je weer door actief mee te vechten op battlemaps. Zo wordt je als speler op iedere denkbare manier aangezet om toch zo actief mogelijk de game uit te wonen, wat zeer verslavend werkt.

Niet enkel personages aanmaken, ook het doorvoeren van veranderingen zoals betere wapens en items in de winkels in Holt kosten mana. Daarnaast is er ook goedkeuring nodig van de Dark Assembly voor dergelijke veranderingen. De Dark Assembly moet je zien als een soort raad van demonen. Als de meerderheid 'voor' stemt, wordt de verandering doorgevoerd, anders niet. Om er zeker van te zijn dat je een meerderheid krijgt kun je demonen met allerlei items omkopen. Hierbij dien je dus afwegingen te maken: is dit item wel een meerderheid waard? Wil ik deze verandering graag genoeg om deze items kwijt te raken? Laat ik het zo zeggen: niet enkel op de battlemaps, maar ook op politiek vlak druipt de strategie en gewaagde keuzes ervan af.

Deze game is oorspronkelijk uitgekomen op de PS2, en dan is het natuurlijk de vraag of de game het ook waard is om voor de PSP gekocht te worden. Persoonlijk ben ik gecharmeerd genoeg van de game om te zeggen: ja. Echter, wanneer je naar de extra's kijkt die deze game heeft gekregen dan is het eigenlijk een bijzonder goedkope overzetting. Zo is er de Magi-change aanval toegevoegd (oorspronkelijk geïntroduceerd in Disgaea 3 voor de PS3) aan deze versie, waarbij je monsters gebruikt voor het opzetten van speciale aanvallen. Ook zijn er wat hoofdstukken toegevoegd die bepaalde personages uit de game meer in het licht zetten. Dit is allemaal echter wat oppervlakkig, want in wezen is het precies dezelfde game als die uitkwam op de PS2. Wel moet ik zeggen dat ik persoonlijk van mening ben dat strategische RPG's gemaakt lijken te zijn voor een handheld, zo ook Disgaea 2. Tijdens een (korte) treinreis is het heerlijk om even wat battlemaps te clearen en zo de tijd te doden. Je moet echter wel een liefhebber van de serie zijn om deze game opnieuw voor de PSP te kopen. Ben je dat niet, dan zou ik zeggen: laat de game lekker liggen.

Conclusie en beoordeling

Disgaea 2 is nog steeds een heerlijke game die bijzonder goed weg speelt. Het is dezelfde game als op de PS2 met wat extraatjes toegevoegd. Ben je een liefhebber en zoek je een goede tijddoder voor op de handheld kun je deze blind kopen. Dit geldt ook voor diegenen die de game nog niet gespeeld hebben op de PS2. Mocht je echter al uren gespendeerd hebben aan Disgaea 2 en was je er niet van onder de indruk? Dan zijn er titels die je aandacht meer verdienen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Lekker diepe strategie
  • Veel, heel veel opties om de game naar je hand te zetten
  • Bijzonder humoristisch
  • Minpunten
  • Weinig extra's ten opzichte van de PS2-versie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als ik dit alleen al zie, besef ik hoeveel ik wel niet heb gemist van de topspellen in 2007…

  • Kut hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • @motorstorm13

    Waar slaat dat nou weer op?



    @on topic

    Ik heb beide spellen, ben nu bezig met bioshock, echt een topspel!


  • En verdient, beide games zijn meesterwerken van een game.

  • Bioshock beste graphics ?

    Daar zal de sfeer wss dan ook onder vallen want die was top !

    Verder is Portal idd een zeer vernieuwend spel wat nog zeer leuk was ook.

    Sterker nog ik vond het 1 van de leukste en meest humoristische games die ik in tijden heb gespeeld.





    Nu maar op naar RA3, KW, Far Cry 2, BIA en nog velen andere :)




  • Ik moet BioShock écht een keer spelen man…:P Moet aan eeen X360 komen..:P

  • huh ik vond bioshock wel super mooi maar cod4 is ook vet mooi

  • 2007 was een goed games jaar.

  • Ja, Bioshock is zeker verdiende winnaar!

  • 2007 was een uitstekend jaar voor de gameindustrie

  • Klopt, BioShock en Orange Box (en Mario Galaxy) zijn gewoon de beste games van 2007. Halo 3 is kut, Call of Duty 4 kan ermee door, maar de Singleplayer is gewoon zo fout als weet ik veel wat (blijf staan, en de vijanden blijven permanent komen).

  • Halo 3 vond ik juist weer leuk en erg lekker spelen. maar what the hell is een Magnavox Odyssey? lol….laat me raden daar kwam zeker Pong op…



    @redactie



    Weet niet of jullie het door hebben, maar er zit een gat in jullie banner boven. Wel effe laten maken he lol….


  • Bioshock en The Orange Box zijn de beste spellen van het jaar :) Mario Galaxy vind ik eigenlijk ontzettend overhyped :-S

  • Bioshock vond ik langdradige rotzooi, en alleen de award voor het beste scenario kan ik nog enigszins plaatsen.



    Portal daarentegen verdient alle lof die het maar kan krijgen. Wat een geweldig spel.

  • Damn, er moet toch écht wel een Elite naast mijn PS3 komen te staan…
    Al die 2007-toppers alleen al… tjah… \"geduld is een mooie deugd\" $£#¤/§+-¤¥

  • Als ik dit alleen al zie, besef ik hoeveel ik wel niet heb gemist van de topspellen in 2007…

  • En dik verdient ook allemaal,

    hoewel Bioshock jammer genoeg niet mijn game was…

  • Ik had Mass Effect ook wel als winnaar verwacht!

  • Dat van Portal is absoluut terecht, alleen snap ik niet dat Bioshock het in Graphics van Crysis wint…

  • Crackdown beste debutant? Gaat het dan om een nieuwe game(-serie) of over nieuwe ontwikkelaars? Ik neem aan het tweede, want in het eerste kan ik me niet helemaal vinden. Voor de rest zie ik weinig opvallende titels. Ik zelf ben nooit zo van: 'de beste', maar ik begrijp dat het nu eenmaal hoort en dan is het geen onaardige lijst.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren