1. Dead Space (PS3)

Dead Space (PS3)

De moed zakt tot in je Gravity-boots. Het zweet loopt langs je RIG-pak. Je grijpt in alle hopeloosheid naar je Plasmacutter, of neen, toch maar je Force Gun: wie weet welk gemuteerd wezen je blij staat op te wachten? Met een portie onzekerheid open je de deur. Alles lijkt in eerste instantie in orde te zijn. "De ventilatie!" Check. "Hazardous anomaly detected. Quarantine Activated." Daar gaan we weer…

Bij velen loopt nog een rilling over hun rug bij het lezen van deze inleiding. Deze personen zijn namelijk in contact gekomen met Electronic Art's Survival-Horrorgame, Dead Space. De titel symboliseert het feit dat kort na de landing op het grote ruimteschip, de USG Ishimura, Isaac Clarke (het hoofdpersonage) alleen op zijn eigen overlevingskwaliteiten zal moeten rekenen. Kort na de landing op het schip maakte Isaac en zijn crew reeds kennis met de Necromorphs. Nog geen vijftien tellen erna moest Isaac uit levensbelang de benen nemen en stond hij er alleen voor. De hele game is dus opgebouwd uit een grote zoektocht naar een vorm van ontsnapping uit het besmette schip. Necromorphs zijn vrij vertaald 'gemoderniseerde zombies', de traditionele, saaie, slome en dommere zombie moet nu plaats maken voor de Necromorph. Ontstaan uit de eigenlijke uitgemoorde bemanning van de USG Ishimura, zien ze niet op een bloedspatje meer of minder. No prisoners.

Natuurlijk zal Isaac zichzelf niet moeten zien te redden in zijn zondagskostuum, hij beschikt nl. over een indrukwekkende uitrusting, daar hij een ingenieur is in mechanica en elektriciteit. Zijn pak (RIG) en wapens zijn voor verbetering vatbaar, mits de juiste hoeveelheid Power Nodes. Die laatsten kan men beschouwen als iPhone's bij hun release, veel waard en bijna nergens te vinden. Het wapenarsenaal van Dead Space is ondanks het kleine aantal één van de vermakelijkste wapens die ik in een game heb tegengekomen. Los van de Pulse Rifle (een militair aanvalswapen) maken ze deel uit van de uitrusting van 'planetcrackers'. De Plasmacutter wordt gebruikt voor het preciezere snijwerk, terwijl de Contact Beam juist grote stukken rots aan gort knalt. Het is weer wat anders, na al die realistische en gepatenteerde wapens waar gameontwikkelaars hun shooters maar al te graag mee volpropten. Ook draagt Isaac Gravity Boots, waarmee hij in een zwaartekrachtloze ruimte van oppervlakte tot oppervlakte kan springen. Zijn RIG heeft ook een beperkte voorraad dioxide, waarmee hij in het vacuüm zij metabolisme lopend moet weten te houden.

Het aantrekkelijke wezen dat hierboven te bezichtigen is, is een voorbeeld van de ondertussen gehate Necromorphs. Zoals ik reeds vermeld heb, zijn het wezens die zich 'voortplanten' met behulp van lijken, die je dankzij het uitmoorden van de 'biggest planet cracker in her class' door de Necromorphs om de haverklap in grote aantallen zal vinden, helemaal verscheurd, uiteraard. Die Necromorphs zijn bovendien zeker niet van gisteren: het zal niet de laatste keer zijn dat ze in groep je omsingelen of doen alsof ze dood zijn. Er zijn dan ook verschillende soorten doorheen je angstaanjagende reis te vinden: je hebt de normale necromorph, dan heb je hier de verbeterde versie van, je hebt ten derde de oersterke, haast onmogelijk te vernietigen ‘giants’ (zie screenshot hierboven) en je hebt dan ook een opgeblazen variant die nog wat wezens in zijn buik voor jou heeft bewaard. Kleine, dikke, grote, snelle, sterke, alle kleuren en geuren. Maar je meest onaangename kennismaking zal plaatsvinden zodra je de Necromorph, die zichzelf steeds weer kan herstellen, tegen het lijf loopt. In ieder geval, je zal je handen vol hebben.

Genoeg feiten nu. Ik zal best beginnen met de grafische kwailteiten, daar dit helaas voor veel mensen het belangrijkste onderdeel is. Als je rondloopt op de USG Ishimura, kan ik alvast concluderen dat dit zeer mooie graphics zijn. Maar nog belangrijker is dat ze de sfeerbevordelijk zijn. Laten we nu de Necromorphs nemen (ja, inderdaad, hier zijn ze weer). Belangrijk om te weten is dat de Necromorphs het best te vermoorden zijn door hun ledematen er af te knallen. Ik quoteer: “Shooting them in the body didn’t seem to work. Go for the limbs, dismember them. That should do the job!” Nu, dat ontleden is grafisch uitzonderlijk aantrekkelijk (en verslavend). Meer nog, ik ben te weten gekomen dat de designers zich gebaseerd hebben op werkelijk gebeurde (verkeers)ongevallen waarbij ledematen van rompen worden gescheurd. Het is best goor, maar het heeft wel puik resultaat opgeleverd. Het grafisch geweld dat de netvliezen cadeau krijgen bestaat uit verzadigde, warme kleuren. Geen kitsch of fel gekleurde tinten. Niet toevallig natuurlijk, het draagt bij tot de donkere, mysterieuze sfeer die Dead Space maar al te graag produceert. Alleen had ik hier en daar wat op te merken op de textures, die liepen niet altijd evenredig met de rest van de graphics. Zoals bijvoorbeeld bij het RIG pak Level 6 (Military Suit) vond ik dat de textures te wensen over lieten. Noemenswaardig is het feit dat de HUD helemaal verstopt is. Je 'health bar' zit tegen je ruggengraat geplakt, de munitie, etc. is af te lezen van het betreffende wapen. Zelf het menu is een hologram dat niet gebruikelijk vastgeroest is op je HD-TV. Personages maken geen ongeloofwaardige bewegingen (je kent ze wel, die rare en vooral storende bewegingen die sommige personen in games maken, zoals sommige animaties van COD: MW2 als de geest het lichaam verlaat). Verder zijn de graphics te vergelijken met FIFA10. Ik weet het, een wat speciale vergelijking, maar op één of ander manier doet die game me er aan denken. Het gaat vanzelfsprekend wel over de personen. Het heeft een vergelijkbare scherpheid, textuur en postuur.

De voice-over is matig, noch teleurstellend, noch overweldigend. De spraak zelf is klaar, duidelijk en beschikt over een aangenaam volume. Spijtig genoeg verloopt de synchronisatie met mondbewegingen en uitrdukkingen niet zo vlekkeloos. Nog spijtiger is het feit dat ik een enorm oog voor detail heb, en dan vooral voor de negatieve details, en dus zag ik elke te late, te snelle en ongecontroleerde beweging onvermijdelijk. Niet dat het echt storend is, het komt enkel echter maar een paar keer voor. Maar na regen komt zonneschijn, namelijk de soundtrack. Prachtig, angstaanjagend en verrassend tegelijkertijd. Er komt eigenlijk maar één liedje voor in de game, een vergriezelde versie van een welbekend slaapliedje. Voor de rest zullen je oren enkel verschillende meeslepende melodieën te horen krijgen. Dat type melodie dat af en toe wat versneld of luider wordt naarmate de situatie. Een klassieke, maar effectieve horror-track. Ook worden er gratis en voor niets hier en daar wat levensechte geluiden bij geworpen. Stalen stangen die de grond op kletteren, stemmetjes die je angst inboezemen en een glimp en sluipgeluid van een Necromorph dat hopelijk niet twaalf meter verder je in je rug aanvalt. Al bij al qua geluid zeer satisferend, zelfs voor menig mierenneuker.

Nu komen we aan bij het onderdeel waar ik, Arno Claes, me het meest om bekommer: de gameplay. Hier gaan we zelfs goedgezind nog een trapje hoger dan bij de soundtrack. Ik meen wel gehoord te hebben dat de PC-versie niet zo lekker wegspeelt, daar kan en heb ik niets over (te) zeggen, ik recenseer de Playstation 3-versie. Wat betreft de laatsgenoemde versie, zal ik alvast maar cliché met de deur in huis vallen: goed tot zeer goed. Om nu een sterke bewering te maken : ik vind dat Dead Space een superieure gameplay heeft ten opzichte van bijvoorbeeld Uncharted. Waarom? Omdat je er ten eerste zo mee overweg kunt, ondanks het feit dat het niet om traditionele besturingscombinaties gaat. Ten tweede speelt het ook gewoon geweldig lekker. Het mag dan heel plat verwoord zijn, het is gewoon zo. Het voelt juist aan; je Plasmacutter bovenhalen, stampen op de grond (zeer vermakelijk voor de sadisten onder ons), deuren openen, etc. Granaten werpen of gericht schieten is met Uncharted zeker niet altijd even plezierig. Alleen is het op te merken dat er niet echt veel aandacht besteed is aan het melee-gedeelte, je kan namelijk maar in één richting zwaaien. Waar het stampen zeer leuk is uitgewerkt, is het aanvallen met je blote vuisten zowat mislukt. Dat is dan weer een kleine buzzkiller. Maar met de nadruk op klein, want als je zulke melee-aanvallen moet uitvoeren, zit je meestal zonder munitie, ben je in een hoek geduwd en kan je de geluidloze adem van de Necromorph die je aanstaart bijna ruiken. Te laat dus.

Het schieten verloopt ook zeer goed, schieten met één van de wapens is zo satisferend als een Superman-punch uitdelen in UFC: Undisputed. Goed dus. Om nu wat persoonlijker met de lezer te worden, mijn lievelingswapen is de Plasmacutter. Het is relatief krachtig, accuraat en een ‘mini-long rangewapen’. Je kan ook, met het nodige opvulmiddel der portemonnee uiteraard, wapens, suits en skins kopen in de PS-store. Ik heb al het Tankpak (60% armour vs. 30% armour van het laatste pak dat men in de game m.b.v. credits kan kopen) en de Steam Punk Force Gun (zeer krachtige shotgun) gekocht. Beide een zeer goede keuze, mocht ik toekomstige kopers interesseren. Verder is er spijtig geen multiplayer (splitscreen/online) aanwezig, je hebt enkel de singleplayer story-mode.

Conclusie en beoordeling

Indien u geïnteresseerd bent in een survival-horrorgame, kan ik deze opmerkelijke verwezenlijking van EA van harte aanbevelen. De leuke, bevredigende, mooie, brute, spannende en actievolle third-person shooter zou ongetwijfeld tot uw opties moeten behoren. Ik kan niet wachten totdat Dead Space 2 uitkomt.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Geslaagde horrorsfeer
  • Meeslepende en beklemmende soundtrack
  • Brute en bloederige actie
  • Uitmuntende gameplay
  • Bevredigende graphics...
  • Verstopte HUD
  • Goede A.I.
  • Aankomst bij Tramstation :)
  • Minpunten
  • Melee-aanvallen stroef en ineffectief
  • maar textures laten soms te wensen over
  • Van tijd tot tijd eentonig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wow, 22 miljoen exemplaren o_O



    Wrom heeft niemand gereageerd? XD

  • Waaah… Heb het origineel nog op zolder liggen… :)



    Lijkt me er leuk.. Ben benieuwd welke titels ze willen toevoegen..



    Ik hoop wel dat ze ook een cassette-speler erbij doen…



    @Artixent

    Jawel.. de Commodore 64 is nog altijd de best verkochte computer allertijden.. ;)





  • Jammer van die extreme prijs natuurlijk…

  • Klinkt goed zeg, wist niet dat het zo'n groot succes was.

  • haha cool die pixel spelletjes komen weer terug!!:D

  • Ik wist het wel, maar de C64 had als Computer hard (en dan ook echt HARD!) te lijden onder de piraterij, die hier in Nederland ook behoorlijk floreerde. Ik heb hier nog 5 bakken met floppies liggen!

    Laten ze alsjeblieft Last Ninja naar de VC brengen, die is tenslotte ook ooit eens geport naar de NES, allen de C64 versie was stukken beter.



    BTW, is Commodore Gaming nu ook een Nederlandse divisie, net als moederbedrijf Commodore?

  • De commodore 64 was mijn eeste echte thuis console. Wat was dat een tof ding zeg, spellen nog op cassetes en had dus veel games op 1 cassete en je moest toen doorspoelen naar een bepaald gedeelte om het spel vanaf daar te laden. Goeie oude tijd…

  • 7threst: Wil je die floppies kwijt?

  • @ Frenkieb: no way!!! :) Ben veels te blij met m'n C64 en Amiga verzameling!

  • @7threst



    Je bent een echte kenner :), Last Ninja een van de beste games op de C64.

    Was vrij moeilijk toen die tijd.

  • @ Tealc: Zeg dat idd. Deel II was al een stuk makkelijker maar ook nog pittig.



    Overigens is alle muziek van de C64 vrij gegeven en gratis hier te downloaden:



    http://www.hvsc.c64.org/



    effe een sidplayer downloaden of een plug-in en je hebt alle tunes van de C64!




  • de c64 was mn eerste comp.had hem gewonnen bij blokker als een van de eerste in nederland. int karate was een van mn favorieten.

    toen nog load ,run om te kunnen spelen.basic was the shit je kon zelf je games maken en heeft mij heel wat nachten opgehouden.ik had gehoopt dat ze die games naar xbox arcade zouden brengen dat zou tof zijn.beter dan wat ze er nu op pleuren.

  • Last ninja mogen ze van mij op ps3 uitbrengen , want dat spel is veel beter dan b.v ninja gaiden , en niet te vergeten way of the exploding fist .

  • Een beetje nostalgie toch…
    alhoewel ik me nog spijtiggenoeg weinig herinner :-(

    Idd Solar laat ze maar een paar van deze classics
    ook naar de PSS komen :D

  • 500 WiiPoints voor n c64 spel is best te doen! Ben benieuwd wat er voor uitkomt.

  • Nounou, ik ben benieuwd.



    Word lid van de Mario Kart Wii club!!

  • Wel leuke game, ik verwacht erveel van.

  • artikel:

    Geplaatst op vrijdag 22 februari 2008 om 00:05 door Richard Jalving (Jalf)



    eerste reactie:

    Geplaatst op 21 februari 2008 om 21:45


  • Geplaatst op vrijdag 22 februari 2008 om 00:05

    Artixent Geplaatst op 21 februari 2008 om 21:45

    WTF?



    Commodore _0_


  • spannend x(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren